Heimerssons kolumn

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Re: Heimerssons kolumn

Inläggav Tryggve » ons 31 jan 2018, 12:08

micke.d skrev:
Tryggve skrev: #meetoo

Det ska bara vara ett e.

:oops: Tack för påpekandet. Hjärnsläpp.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav micke.d » tor 01 feb 2018, 08:15

Tryggve skrev:Visst. Om det är något som #meetoo visat så är det väl att övergrepp och trakasserier är vanligt. Något som rätt många kvinnor har sagt rätt länge, men inte fått mycket gehör för.

Även här på forumet, om man läser lite gamla trådar.

Vilket väl bör vara något att reflektera över.

Ja. Vi moderatorer borde nog ha stävjat det där bättre, kan man tycka i efterhand, men modereringspolicyn var inte sån då.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Tryggve » tor 01 feb 2018, 12:25

micke.d skrev:Ja. Vi moderatorer borde nog ha stävjat det där bättre, kan man tycka i efterhand, men modereringspolicyn var inte sån då.

Så sant. De flesta av dessa trådar har ju dock några år på nacken. Men det är ju rätt illustrativt till att många män inte riktigt förmår sig att se problemet.

Och det borde ju i alla fall vara rätt tankeväckande.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Hans S » tor 01 feb 2018, 13:01

På mobil så jag har lite svårt att leta runt. Kan ni länka till de tråder/inlägg ni menar?

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.
Användarvisningsbild
Hans S

Inläggav Tryggve » tor 01 feb 2018, 13:32

Hans S skrev:På mobil så jag har lite svårt att leta runt. Kan ni länka till de tråder/inlägg ni menar?

MVH

Hans

En har jag länkat till i tråden redan, ett annat exempel är väl tråden om näthat. Där kom man rätt snabbt in på bland annat tafsande på krogen. Kvinnorna säger sig råka ut för det för jämnan, gubbarna verkar mena att det inte kan vara så farligt egentligen. Typ.

viewtopic.php?f=37&t=19705

Den som jag har länkat till tidigare är denna, "Feminister sprider myter om datorspel".
viewtopic.php?f=38&t=21852

Det finns väl fler, men det kräver nog lite letande från min sida. Dessa två är nog mest omfattande. De kan väl dock tjäna som exempel på att det verkar vara rätt svårt för rätt många män att riktigt förstå hur många kvinnor upplever detta, och att det faktiskt är ett stort problem överlag. Och har varit länge.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Hans S » tor 01 feb 2018, 21:21

Tackar för svaren.

Men med 52 och 36 sidor vet jag jag inte om jag orkar gå igenom bägge bägge trådarna. Vad var det som ni reagerade på?

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.
Användarvisningsbild
Hans S

Inläggav Tryggve » tor 01 feb 2018, 21:46

Hans S skrev:Tackar för svaren.

Men med 52 och 36 sidor vet jag jag inte om jag orkar gå igenom bägge bägge trådarna. Vad var det som ni reagerade på?

MVH

Hans

En kort sammanfattning har jag faktiskt gett ovan, samt i det inlägget där jag länkande till videospel-tråden. Men jag kan väl ta det igen. :-)

Det handlar om att man inte lyssnar på kvinnornas berättelser i näthat-tråden, och även menar att det är överdrivet eftersom man inte ser detta själv. I videospelstråden så tycker man att det är överdrivet det där med trakasserier av kvinnliga spelare. Och inte så vanligt, trots att det länkas till en studie som tyder på motsatsen.
Och det är ju liksom en av de saker som #metoo går ut på. Att man ska lyssna på kvinnornas berättelser.

Det är rätt många inlägg i varje tråd som andas detta, så det krävs nog faktiskt att man går igenom dem. Men jag förstår förstås om du inte har tid.

Jag tycker mest som sagt att det illustrerar att män inte förstår grejen riktigt, så att säga.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Cytokrom C » fre 02 feb 2018, 08:26

Av beskrivningen ovan blir jag dock lite osäker på om ovanstående fall bör vara föremål för moderering. Bemöts inte detta bättre med ett initierat foruminlägg av typen ovan? Svårt att belysa frågan om man raderar inläggen man vill hänvisa till. Man måste väl få ha ”fel” i ett diskussionsforum så länge man inte ägnar sig åt påhopp/ personangrepp/ hets mot folkgrupp o.dyl? Annars blir förutsättningarna rätt dåliga för diskussion...
Cytokrom C

Inläggav Tryggve » fre 02 feb 2018, 11:22

Cytokrom C skrev:Av beskrivningen ovan blir jag dock lite osäker på om ovanstående fall bör vara föremål för moderering. Bemöts inte detta bättre med ett initierat foruminlägg av typen ovan? Svårt att belysa frågan om man raderar inläggen man vill hänvisa till. Man måste väl få ha ”fel” i ett diskussionsforum så länge man inte ägnar sig åt påhopp/ personangrepp/ hets mot folkgrupp o.dyl? Annars blir förutsättningarna rätt dåliga för diskussion...

Jo kanske, jag reflekterade mest som sagt i efterhand över att det är rätt illustrativt hur en del beter sig i tråden, dvs att man inte kan, eller vill se, att det är ett problem öht. Vilket ju är en av poängerna med #metoo.

Det är väl verkligen inte de bästa förutsättningarna för en diskussion. Men kanske inte direkt emot reglerna.

EDIT: med det sagt så var det nog så att det i alla fall i "näthat"-tråden var i alla fall en användare som snarare trollade/provocerade än var inställd på seriös diskussion. Och det hade man ju kunnat ingripa emot. Men det är ju svårbedömt.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav micke.d » mån 05 feb 2018, 00:40

Har inget specifikt att peka på, tyvärr. Ska rådbråka våtvaruminnet så får vi se.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Tryggve » tis 13 feb 2018, 15:26

Nu finns det för övrigt ett upprop inom spelbranschen.

https://www.svt.se/kultur/vispelarintem ... lbranschen
Döljer att de är kvinnor

Merparten av berättelserna kommer från kvinnliga gamers eller e-sportare, som beskriver sina erfarenheter av att spela online. En återkommande berättelse är från gamers som säger att de döljer att de är kvinnor när de spelar med män, på grund av återkommande glåpord, trakasserier, oönskade sexuella inviter och hot om sexuellt våld.

”Jag vågar inte säga att jag är tjej på grund av alla kränkande kommentarer”, skriver en av kvinnorna.

”Man får frågor om man vill se deras kuk, om man vill suga kuk, att de gillar att slicka fitta osv.”

”Jag har helt slutat prata med de jag spelar med. Kanske borde man skaffa en röstförvrängare?”, skriver en annan.

EDIT: oönskade inviter/sexuella kommentarer verkar vara rätt vanligt för kvinnor som spelar t ex Quizkampen eller Wordfeud också, så det verkar vara väldigt utbrett.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » tis 13 feb 2018, 16:20

Och efter en titt i den tråden om datorspel igen så ser jag att det flera gånger påpekas där att det är viktigt att man faktiskt lyssnar på de kvinnor som spelar datorspel, och lyssnar på deras erfarenheter kring vad de råkar ut för.

Många (snubbar) verkar inte fatta det alls.

Det är väl en rätt tydlig illustration över att #metoo behövs.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » tis 13 feb 2018, 16:29

Just det, om rättsliga åtgärder: Timell har tydligen anmält flera medier till Granskningsnämnden.
http://www.mvt.se/kultur-noje/timell-an ... 85812.aspx

Någon åtgärd mot den kvinna som faktiskt hängde ut honom har jag dock inte sett något om.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » tis 06 mar 2018, 18:40

Martin Timell åtalas för våldtäkt. Åklagaren har gjort bedömningen att det finns grund för åtal.

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/ ... -valdtakt/

Martin Timell fick sparken från TV4 i vintras, efter anklagelser om trakasserier och en misstänkt våldtäkt som påstås ha ägt rum nio år tidigare. Nu åtalas han, skriver Expressen.
"Under förundersökningen har förhör hållits med målsäganden, den misstänkte och ett flertal vittnen. Åklagaren har funnit att den samlade bevisningen är tillräcklig för åtal", står det i ett pressmeddelande.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » tis 06 mar 2018, 18:49

Och Lars Ohly har tydligen utretts för trakasserier tidigare, så det nyligen inträffade är alltså inte en engångsföreteelse. Ohly har väl hävdat att det nyligen inträffade var just en engångsföreteelse. Men det är väl ytterst sällan som den typen av beteende är engångsgrejor. Män som beter sig så fattar väl liksom inte att det är ett oönskat beteende.

Fyra personer har lämnat styrelsen i Funktionsrätt Sverige, där Lars Ohly är ordförande, i protest mot att han har blivit anklagad för sexuella trakasserier och polisanmälts. Anmälan har sedan lagts ned.

Fallet som skedde på Vänsterdagarna i september har lett till att Vänsterpartiet har portat honom från sina arrangemang.

Men nu kan TT avslöja att Lars Ohly utreddes för trakasserier mot en kvinna i partiet redan för 15 år sedan, under sin tid som riksdagsledamot och bara några år innan han blev partiledare.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yv ... 5-ar-sedan

Det visar igen att MeToo behövs.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

FöregåendeNästa

Återgå till Vardagsrummet