Den jäveln!

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Den jäveln!

Inläggav Johannes » tis 05 dec 2017, 10:00

Citat av Peter Englund, apropå att Kulturprofilen misstänks ha läckt Nobelpristagaren i litteratur.

DN hade en engelsk version av artikeln där citatet översattes "That piece of shit!"

https://www.dn.se/kultur-noje/artistic- ... laureates/

Kanske en lite väl grov översättning? Förslag på engelsk översättning som bättre fångar uttrycket på svenska?
Användarvisningsbild
Johannes

Re: Den jäveln!

Inläggav Pär C » tis 05 dec 2017, 10:09

That bastard?
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav micke.d » tis 05 dec 2017, 10:17

Konstig mening i början:

Two days before Permanent Secretary of the Swedish Academy, Peter Englund, opened the doors to announce the laureate of the Nobel prize in literature 2014, people than the 18 members of the Academy knew which name he would be saying.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav micke.d » tis 05 dec 2017, 10:27

Vi säger ju sånt som "Din jävel" och "Ditt jävla arsle", vilket väl "Den jäveln" är en instans av. Detta går inte att översätta direkt till engelska som saknar den konstruktionen. Att säga "That" i stället för "Den" i översättningen blir därför lite ovanligt. Jag hade nog struntat i den delen och sagt

The piece of shit!

vilket jag inbillar mig är ett ungefär likvärdigt och vanligt uttryck i engelska.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Johannes » tis 05 dec 2017, 11:22

"Piece of shit" är för mig grövre än "jävel", eller i alla fall vulgärare. "Den jäveln" tycker jag var ett rätt välavvägt kraftuttryck för att komma från en akademiledamot, men jag väntar mig inte att en akademiledamot skulle använda "piece of shit" offentligt.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » tis 05 dec 2017, 11:23

micke.d Wrote:Konstig mening i början:

Two days before Permanent Secretary of the Swedish Academy, Peter Englund, opened the doors to announce the laureate of the Nobel prize in literature 2014, people than the 18 members of the Academy knew which name he would be saying.

Det saknas ett "other" eller "more" före people.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Pär C » tis 05 dec 2017, 11:40

Johannes Wrote:"Piece of shit" är för mig grövre än "jävel", eller i alla fall vulgärare. "Den jäveln" tycker jag var ett rätt välavvägt kraftuttryck för att komma från en akademiledamot, men jag väntar mig inte att en akademiledamot skulle använda "piece of shit" offentligt.

Även om det på sätt och vis var ett offentligt uttalande i den mening att han sade det under en intervju så är det väl samtidigt så att det kom spontant ur hjärtat, ofiltrerat. Jämför med nivån när Tillerson nyligande kallade Trump "fucking moron".
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Tryggve » tis 05 dec 2017, 12:23

Jag skulle väl instämma med Pär C, och säga "that bastard". Å andra sidan så kan väl "din jävel" användas istället för betydligt kraftigare uttryck. Jag jämförde för ett tag sedan den svenska versionen av en av mina favoritböcker med den engelskspråkiga förlagan, och tycker nog att översättningen av uttrycket "Don't move, motherfucker" till "Rör dig inte, din jävel" funkade rätt bra.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Återgå till Vardagsrummet