Hur ser lagstiftning som "net neutrality" ut i Sverige?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Hur ser lagstiftning som "net neutrality" ut i Sverige?

Inläggav Nemesis » sön 17 dec 2017, 22:24

I USA har det i dagarna varit en del prat om "net neutrality", som Trump nu tydligen tagit initiativ till att avskaffa. På Twitter ges av en person följande beskrivning:

Without #NetNeutrality your ISP can:

1. Charge you extra to reach certain websites.

2. Slow down streaming services like Netflix that compete with their streaming services.

3. Block some websites altogether.

This is the end of the free and open Internet.

Med den amerikanska debatten som bakgrund undrar jag hur motsvarande lagstiftning ser ut i Sverige? Har vi lagar som anger att våra internetleverantörer måste behandla alla hemsidor lika? Eller skulle en svensk internetleverantör i teorin - jag känner inte till att någon internetleverantör i praktiken gör så - kunna kräva extra betalt om jag ska besöka vissa hemsidor?
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Re: Hur ser lagstiftning som "net neutrality" ut i Sverige?

Inläggav harald » mån 18 dec 2017, 00:47

Telia tar extra betalt på webbsidor som inte räknas som sociala medier i abonnemanget Mobil Komplett:
https://www.telia.se/privat/telefoni/frisurfsocial
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.
Användarvisningsbild
harald

Inläggav Johannes » mån 18 dec 2017, 09:16

Det finns en EU-förordning som ska garantera nätneutralitet i EU (EU 2015/2120, 25 november 2015).

Telias erbjudande om "fri surf" på sociala medier är för närvarande föremål för en rättsprocess, tror det ligger hos förvaltningsrätten i Stockholm. Telia kommer sannolikt att förlora och har sagt att man kommer driva det till EU-domstolen om det behövs.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Vitnir » mån 18 dec 2017, 12:27

Tre har också sagt att vissa streamingtjänster inte räknas mot ens surfpott. Det anser jag är konkurrensbegränsande, nu har de utökat listan på tjänster som ingår men uppstickare som inte är med får en stor nackdel.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Återgå till Vardagsrummet