Veganer är lyckligare än andra människor.

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Veganer är lyckligare än andra människor.

Inläggav Procentaren » mån 26 mar 2018, 09:32

Intressant undersökning om veganer.
Lycka är svårt att bedöma vetenskapligt. Men här tycker jag att han lyckats ganska bra.
Veganer är lyckligare än andra människor. Men bara när de får säga att de är veganer. Det vet jag, för jag har frågat nästan två tusen människor. Hälften av dem fick svara på hur nöjda de är med tillvaron på det stora hela och med sig själva, sen frågade jag dem om de är veganer, köttätare, eller vad de nu är. Det visade sig att veganerna inte var lyckligare än någon annan, de hamnade faktiskt i underkant jämfört med alla andra. Men när jag lät den andra hälften först tala om vad de kallar sig och sen mätte hur nöjda de är, hamnade veganerna i topp, åh så mycket bättre de mådde!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/EoL0V3/veganer-ar-lyckligare-an-alla-andra-manniskor
Användarvisningsbild
Procentaren

Re: Veganer är lyckligare än andra människor.

Inläggav Cytokrom C » mån 26 mar 2018, 17:55

Procentaren Wrote:Intressant undersökning om veganer.
Lycka är svårt att bedöma vetenskapligt. Men här tycker jag att han lyckats ganska bra.

Jag håller inte med. Avsaknaden av p-värde eller ens SEM gör det omöjligt att bedöma relevansen av presenterade data. Undrar vad han är professor i?
Cytokrom C

Inläggav garozzo » tis 27 mar 2018, 17:24

Undrar vad han är professor i?

Företagsekonomi
https://sv.wikipedia.org/wiki/Micael_Dahl%C3%A9n
garozzo

Inläggav pwm » tis 27 mar 2018, 20:24

Procentaren Wrote:Intressant undersökning om veganer.
Veganer är lyckligare än andra människor. Men bara när de får säga att de är veganer. Det vet jag, för jag har frågat nästan två tusen människor. Hälften av dem fick svara på hur nöjda de är med tillvaron på det stora hela och med sig själva, sen frågade jag dem om de är veganer, köttätare, eller vad de nu är. Det visade sig att veganerna inte var lyckligare än någon annan, de hamnade faktiskt i underkant jämfört med alla andra. Men när jag lät den andra hälften först tala om vad de kallar sig och sen mätte hur nöjda de är, hamnade veganerna i topp, åh så mycket bättre de mådde!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/EoL0V3/veganer-ar-lyckligare-an-alla-andra-manniskor

Utan att ha läst AB så låter det på ditt citat som det snarast är en intressant psykologisk undersökning.
Användarvisningsbild
pwm

Återgå till Vardagsrummet