Centrum för Sekulär Bildning

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Centrum för Sekulär Bildning

Inläggav Nemesis » lör 05 maj 2018, 15:50

Via lite slösurfande på sociala medier så hittade jag organisationen Centrum för Sekulär Bildning, som verkar för en sekulär stat. Ser ut att vara en relativt nybildad förening som återkommande anordnar något som kallas sekulärfika.

Någon som vet mer om denna organisation, personerna bakom den, eller som rent av är medlem? De verkar i sitt uttalade syfte vara väldigt lika Humanisterna, så det skulle vara intressant att veta varför de väljer att bilda en separat organisation.

Mitt intryck är annars att det är en organisation med ett viktigt och lovvärt syfte.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Re: Centrum för Sekulär Bildning

Inläggav skeptiskelars » lör 05 maj 2018, 15:57

Har du hittat någon avdelning på sidan som heter "Om oss" eller "Vilka vi är" elller dylikt som visar vilka personer som står bakom ?
skeptiskelars

Inläggav micke.d » lör 05 maj 2018, 16:11

Det här var en intressant sida hos dem:
http://www.sekular.nu/om-sekularfobi/
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav skeptiskelars » lör 05 maj 2018, 18:54

micke.d Wrote:Det här var en intressant sida hos dem:
http://www.sekular.nu/om-sekularfobi/

Definitivt intressant.
Definitivt ett ämne för närmare dissekering.
Återkommer imorrn när jag har tillgånng till riktigt järn.
skeptiskelars

Inläggav Nemesis » sön 06 maj 2018, 17:53

skeptiskelars Wrote:Har du hittat någon avdelning på sidan som heter "Om oss" eller "Vilka vi är" elller dylikt som visar vilka personer som står bakom ?

Ja. Men det jag menade är att de flesta namnen där är nya för mig. Magnus Norell känner jag till, liksom Bassam Al-Baghdady, som gjorde piratöversättningen av The God Delusion till arabiska. Men inte de andra.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Återgå till Vardagsrummet