Odling på skolschemat

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Odling på skolschemat

Inläggav Procentaren » mån 30 jul 2018, 22:07

När vi nu rett ut det här med ympning, så kom jag att tänka på en annan odlingsgrej.
När jag gick i skolan på 60-talet. Förmodligen 5-6 klass. Så ingick det att vi fick en liten plätt att odla något på.
Några gånger om året kom "Konsulenten" och inspekterade. En verklig personlighet, en herre som brann för det här med odling.
Han hade ett mantra han ständigt upprepade. "Så sätta, just detta, mycket viktigt, så sätta."

Det var alltid ett kivande när marken skulle delas upp, alla ville ha så stor bit som möjligt.
Men sen efter ett tag när ogräset började komma, så var det inte lika kul med en stor bit :smile2:

Är det fler som varit med om det här ? Var det något man bara hade på landet ?
Det här var en liten byskola, med kanske 20 elever i de här årskurserna.
För en större skola med många elever inne i staden, är en sådan här sak nog rätt svår att administrera.
Användarvisningsbild
Procentaren

Re: Odling på skolschemat

Inläggav skogaliten » tis 31 jul 2018, 12:17

Jag har personligen inte varit med om detta (jag bodde på annat håll då), men "vår" kommunala byskola hade skolodlingar fram till nedläggningen av skolan kring 2010.

Skolan låg i Sörmland, och barnen var involverade i odlingen, liksom några lokala entusiaster. Man odlade bl.a. i stort sett skolans vinterbehov av potatis, och en hel del av de rotfrukter och den lök som användes i skolköket. Under säsong så användes färska grönsaker från odlingarana i matlagningen.

Entusiasterna skötte om odlingarna under sommarlovet.

Skolan vann under 2000-talet flera pris för sin hemlagade skolmat.
skogaliten

Re: Odling på skolschemat

Inläggav Tryggve » tis 31 jul 2018, 12:53

Hm, om jag minns rätt så hade "min" gymnasieskola i Mölndal ett växthus som sköttes av elever. Men jag tror att det var efter min tid som student där, jag läste om det i lokaltidningen att det hade införts ett eller två år efter det att jag tog studenten. Det var dock, som jag uppfattade det, inte någon som var schemalagt utan något som frivilliga elever hjälpte till med.

Om produkter användes till matlagningen i skolan känner jag inte till.

EDIT: verkar som om växthuset är igång, och drivs av Frejagymnasiet. som också har verksamhet där. Eftersom det är individuella programmet så kanske det är på schemat.

https://www.molndal.se/frejagymnasiet/a ... uset..html
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Återgå till Vardagsrummet