Ranelids poetiska underfundigheter

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Re: Ranelids poetiska underfundigheter

Inläggav Moridin » lör 10 mar 2012, 21:51

Ranelid floppade i finalen.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav Tubba » lör 10 mar 2012, 21:53

Trevligt med en vinst från morotsmannen.
// L. C. Nielsen

Beautiful Railway Bridge of the Silv’ry Tay!
Alas! I am very sorry to say
That ninety lives have been taken away
Tubba

Inläggav devadatta » lör 10 mar 2012, 22:09

Fruktansvärt upprörande att Ranelid blev diskriminerad för att han talar svenska! Det enda som kan trösta mig är att det gick så bra för Torsten Flink.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Tubba » lör 10 mar 2012, 22:52

Jävla svenskförnekare.
// L. C. Nielsen

Tubba

Inläggav snobdok » fre 16 mar 2012, 07:45

Även om det ligger väldigt långt ifrån min musik, tyckte jag Ranelids bidrag inte var helt oävet. Låten sätter sig efter endast ett par lyssningar men skulle knappast haft en chans i Kabul.
snobdok

Inläggav Anders » fre 16 mar 2012, 13:45

Måste säga att bland det värsta jag vet är folk som pratar, inte rappar, till musik. Ungefär lika illa som komisk musik, som tex Sean Banan.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav snobdok » fre 16 mar 2012, 19:54

Anders skrev:Måste säga att bland det värsta jag vet är folk som pratar, inte rappar, till musik. Ungefär lika illa som komisk musik, som tex Sean Banan.

Egentligen så tillförde hans medverkan inget till låten förutom publicitet.
snobdok

Inläggav Tubba » fre 16 mar 2012, 20:23

snobdok skrev:
Anders skrev:Måste säga att bland det värsta jag vet är folk som pratar, inte rappar, till musik. Ungefär lika illa som komisk musik, som tex Sean Banan.

Egentligen så tillförde hans medverkan inget till låten förutom publicitet.

När tillförde Ranelid senast något till något alls utöver publicitet?
// L. C. Nielsen

Tubba

Inläggav Pär C » fre 16 mar 2012, 20:39

Bär din sångröst som den sista droppen vatten?
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Suresh » lör 17 mar 2012, 10:45

Till vilken kategori räknar du Evert?

http://www.youtube.com/watch?v=QrgzNI98r78
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd

Inläggav Pär C » tor 10 okt 2013, 11:38

Sista chansen att lägga sina pengar på att Ranelid vinner nobelpriset i litteratur.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Tryggve » tis 25 apr 2017, 16:06

Jag har ju väckt en del gamla trådar nu, så varför inte också denna. Ranelid säger att vi omedelbart måste avbryta det svenska språkets förfall.

http://www.expressen.se/debatt/avbryt-g ... ocial=twtr
Det tycks vara en dygd för många individer att stympa och förkorta olika ord. Dessutom älskar de att föra in engelska ord när det är helt onödigt och inte tillför det svenska språket någonting, skriver Björn Ranelid.

Ordet väger ingenting och likväl är det mäktigare än allting annat på Jorden. Det har aldrig varit viktigare än vad det är nu. Det mänskliga språket är en uppfinning och inte en upptäckt. Endast människan av alla levande varelser kan tala, skriva, räkna och skapa nya ord.

Många människor orkar springa långa sträckor, lyfta tyngder och hoppa högt över en ribba, men de orkar inte säga eller skriva fullständiga ord såsom "informera", "kontrollera", "personligt", "maximum", "introduktion" med flera uttryck.

Artister medverkar inte i den svenska Melodifestivalen. De är med i "Mellon" och de äter ett "mellis", men inte ett mellanmål. Jag vet inte vad ett "mellis" är. Om de hade stavat förkortningen korrekt, så skulle de ha medverkat i en frukttävling för meloner.
Det tycks vara en dygd för många individer att stympa och förkorta olika ord. Dessutom älskar de att föra in engelska ord när det är helt onödigt och inte tillför det svenska språket någonting av skönhet, betydelse och kreativitet.

Jag kan väl för all del hålla med om att man kan irritera sig på att det används engelska ord i stället för svenska, men att vi tar in ord från andra språk är ju inte direkt en nyhet. Inte heller att språk förändras med tiden.

Och det är väl alltid så att den äldre generationen som irriterar sig mest över detta.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Matte » ons 26 apr 2017, 09:13

Vilka "vi" det är som måste avbryta förfallet blir viktigt här. Ranelid tycker tydligen det är skitviktigt att vårda språket.. Skämt åsido så verkar han själv som författare lägga ned all sin energi på att få till ett så vackert språk som möjligt. Jag har försökt läsa ett par av hans romaner, men texten flyter bara förbi utan att innehållet lämnar några avtryck. Personteckningen vag, idéerna substanslösa.

Som författare har han naturligtvis ett särskilt ansvar för språkvården, liksom alla professioner som verkar i media. Beträffande anglicismerna så ger jag honom rätt. Det handlar då inte bara om hur folk uttrycker sig utan också om officiella beteckningar. Som om en engelsk beteckning skulle höja statusen. Jag är böjd att tro att det motsatta gäller. Att uppträda som strykhund, som den som beter sig som om det egna språket inte duger, väcker ingen respekt.

Tryggve skrev:men att vi tar in ord från andra språk är ju inte direkt en nyhet. Inte heller att språk förändras med tiden.
Det stämmer naturligtvis. Vad man kan reflektera över är om inlånen gör språket rikare och mer nyanserat. En del skribenter, även framstående kolleger till Ranelid, menar att svenskan ibland inte räcker till. Jag tvivlar. Språkforskare har kunnat visa att inte ens de mest produktiva författarna använder mer än c:a 20% av modersmålets vokabulär.
Tryggve skrev:Och det är väl alltid så att den äldre generationen som irriterar sig mest över detta.
Givetvis, råkade se några glimtar av 50-talets recensioner av svenska deckare, där anmälaren förargade sig över uttrycken "puffra, "brallisar" och "borsten".
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav skeptiskelars » ons 26 apr 2017, 09:34

Tror det var första gången i mitt liv jag läste en artikel av Ranelid utan att ta mig för pannan och sucka alternativt hånflabba.

Jag tycker det var bra skrivet, håller med om vartende ord.
skeptiskelars

Inläggav Spiring » ons 26 apr 2017, 09:45

Oavsett hur relevant det han skriver kan tänkas vara, så kan man - det vill säga jag - fundera över hur många ord som skulle bli kvar i hans text om man rensade bort alla ord som någon gång lånats in från andra språk.
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem
Användarvisningsbild
Spiring

FöregåendeNästa

Återgå till Vardagsrummet