Science fiction

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Science fiction

Inläggav dunkelbrink » mån 04 feb 2008, 12:01

Ny tråd avknoppad från Kan du använda en räknesticka? /devadatta

Räknestickan är en underbar gammal sak. Det är så härligt när de i gammla sf-noveler tar fram räknestickan. Man kunde förestäla sig att man kunde resa i rymden men inte att man kunde räkna på ett annat sätt... på något sätt känns det som en väldigt mänskligt utryck för fantasi.
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)
Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inläggav Järven » mån 04 feb 2008, 13:35

pery skrev:
Skojig reflektion av dunkelbrink om Science Fiction f.ö. Att våra fantasier om framtiden i så hög grad styrs av nutiden...

Per

Jag minns en S.F. serie på tv där dom landade rymdskeppet för att ringa från telefonkiosker.
Användarvisningsbild
Järven

Inläggav Spito » mån 04 feb 2008, 14:57

dunkelbrink skrev:Räknestickan är en underbar gammal sak. Det är så härligt när de i gammla sf-noveler tar fram räknestickan. Man kunde förestäla sig att man kunde resa i rymden men inte att man kunde räkna på ett annat sätt... på något sätt känns det som en väldigt mänskligt utryck för fantasi.
Yes! Rymdhypersprång planeras bäst med stjärnkartor tryckta på vanlig hederlig cellulosa och alla nödvändiga beräkningar görs med en räknesticka. Och motorerna ställs naturligtvis in manuellt.

Måste läsa om Stiftelsetriologin någon gång. Fram för gammaldags datorfri sci-fi!

mvh
/spito
- vars far en gång i världen försökte visa för honom hur en räknesticka används. Tyvärr fattade jag inte så bra.
Ingen människa är en ö, hel i sig själv. Varje människa är en bit av kontinenten, en del av det hela. ... När en människa dör krymper jag, ty jag är en del av mänskligheten; så fråga därför inte vem klockan klämtar för; den klämtar för dig.
Användarvisningsbild
Spito

Inläggav Globus » mån 04 feb 2008, 19:52

dunkelbrink skrev:Räknestickan är en underbar gammal sak. Det är så härligt när de i gammla sf-noveler tar fram räknestickan. Man kunde förestäla sig att man kunde resa i rymden men inte att man kunde räkna på ett annat sätt... på något sätt känns det som en väldigt mänskligt utryck för fantasi.

Ah, ja. Framtiden var roligare förr i tiden. Matpiller, kläder av folie, jetpaks, raketbilar och humanoida utomjordingar som av någon anledning hade dille på att röva bort sköna jordkvinnor
Jag minns att jag läste om en sci-fi novell där besättningen på ett skepp använder sig av en logaritmtabell när de ska mata in värden på skeppsdatorn. Att datorn även skulle kunna användas till att räkna ut logaritmerna hade författaren inte tänkt på. :D

Om jag inte minns fel använde Stiftelsetrilogins supergeni Hari Seldon sig av en vanlig räkneskiva. Och den killen lyckades formulera en matematisk plan för att förutsäga galaxens historia!
Användarvisningsbild
Globus

Inläggav Spito » mån 04 feb 2008, 20:57

Anders skrev:Jag har säkert läst om hela eller delar tre fyra gånger, den ger en sådan varm känsla av nostalgi men samtidigt en fräsch 60-tals känsla.

60-tal? Själv får jag en jätteskön 40-talskänsla när jag läser den ursprungliga triologin. Och en lite mer jobbig 80-tals känsla när jag läser de fyra övriga böckerna i serien som jag inte är lika förtjust i. Och de stiftelseböcker som har utkommit av andra författare borde borras ner för slutförvaring och mänskligheten låtsas som att de aldrig har funnit.

Men när den ursprungliga triologin är som bäst så är det fin fin idélitteratur även om de är lite osnyggt skrivna ibland.
Ingen människa är en ö, hel i sig själv. Varje människa är en bit av kontinenten, en del av det hela. ... När en människa dör krymper jag, ty jag är en del av mänskligheten; så fråga därför inte vem klockan klämtar för; den klämtar för dig.
Användarvisningsbild
Spito

Inläggav Tryggve » mån 04 feb 2008, 21:14

När det gäller Stiftelsetriologin så är det inget som ger mig en så skön känsla som atomaskkopparna som alla har på skrivbordet i den första boken.... :-)

"Riktiga" datorer dyker ju upp sedan i de andra delarna, men de inger inte samma känsla....
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Thomas P » mån 04 feb 2008, 21:25

pery skrev:Skojig reflektion av dunkelbrink om Science Fiction f.ö. Att våra fantasier om framtiden i så hög grad styrs av nutiden...

Även de författare som själva ser en mycket annorlunda framtid måste om de vill bli lästa anpassa sig till vad läsekretsen kan tänkas acceptera. Verne förefaller drabbats av det när hans andra bok "Paris i 21:a århundradet" vart refuserad och han tvingades gå tillbaka till rena äventyrshistorier.

Spito skrev:Och de stiftelseböcker som har utkommit av andra författare borde borras ner för slutförvaring och mänskligheten låtsas som att de aldrig har funnit.

Sista delen av David Brin är inte så dålig. Han är rätt kreativ i hur han försöker förklara konstigheter i Asimovs universum och vänder upp och ned på vilka som är goda och onda. Förklaringen till varför det inte finns något utomjordiskt liv men ändå massor av beboeliga planeter är intressant. Det jag ogillar är bara hur han å ena sidan lämnar några olösta frågor för en fortsättning men å andra sidan avslutar med en kronologi som sträcker sig långt in i framtiden för att låsa upp vad en sådan fortsättning får leda till.

P.S Jag har i alla fall kunnat använda en räknesticka även om jag nog skulle få öva lite innan det kom tillbaka efter så många år.
Senast redigerad av Thomas P mån 04 feb 2008, 21:27, redigerad totalt 1 gång.
Thomas P

Inläggav Spito » mån 04 feb 2008, 21:26

Tryggve skrev:När det gäller Stiftelsetriologin så är det inget som ger mig en så skön känsla som atomaskkopparna som alla har på skrivbordet i den första boken.... :-)
För att inte tala om de självtändande cigaretterna, som tänder sig automatiskt så fort man börjar blossa på dem. Varför har ingen uppfunnit dem i verkligheten? Vi har ju ändå passerat år 2000 och lever därför enligt alla rimliga definitioner i framtiden.

Tryggve skrev:"Riktiga" datorer dyker ju upp sedan i de andra delarna, men de inger inte samma känsla....
För att inte tala om de här extraböckerna som Asimov inte skrev, där dyker "Nätet" upp. :x
Användarvisningsbild
Spito

Inläggav David_S » mån 04 feb 2008, 23:15

Asimov skrev faktiskt om datorer redan 1945 i novellen escape! fast då kallade han dem "hjärnor" istället för datorer.

I "second foundation" finns också en röststyrd skrivmaskin och när jag läste den som tonåring i slutet på 80-talet kunde jag inte förstå varför den skrev ut på papper och inte till en skärm som alla normala datorer gjorde
Användarvisningsbild
David_S

Inläggav Järven » mån 04 feb 2008, 23:28

Var det inte en flicka i stiftelsen som skrev dagbok på en röststyd skrivmaskin. Med olika teckensnitt har jag för mig.
Användarvisningsbild
Järven

Inläggav Tryggve » mån 04 feb 2008, 23:53

Spito skrev:För att inte tala om de självtändande cigaretterna, som tänder sig automatiskt så fort man börjar blossa på dem. Varför har ingen uppfunnit dem i verkligheten? Vi har ju ändå passerat år 2000 och lever därför enligt alla rimliga definitioner i framtiden.

Ja just det, dessa hade jag ju glömt! Det är något som dagens SF-författare kanske borde ta upp, det jag drar mig till minnes liknande är i Richard Morgans böcker, men där är det "ignition pads" som finns på pakteten. Det kräver lite mer ansträngning.

Spito skrev:För att inte tala om de här extraböckerna som Asimov inte skrev, där dyker "Nätet" upp. :x

Aha, ja, jag har inte läst längre fram (eller borde man säga "tillbaka?) än "Preludium till Stiftelsen".

Däremot så tyckte jag att "Isaac Asimovs Caliban" var rätt ok. Men då är det robotböcker.
http://en.wikipedia.org/wiki/Isaac_Asimov%27s_Caliban
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav David_S » mån 04 feb 2008, 23:58

Järven skrev:Var det inte en flicka i stiftelsen som skrev dagbok på en röststyd skrivmaskin. Med olika teckensnitt har jag för mig.

hon skrev en skoluppgift om jag inte minns fel, men jag är ganska så säker på att typsnittet gick inte att ändra. jag minns att hon bråkade med sin pappa för att få en som skrev med skrivstil eftersom vanliga bokstäver var så omoderna.
Användarvisningsbild
David_S

Inläggav Järven » tis 05 feb 2008, 00:31

David_S skrev:
Järven skrev:Var det inte en flicka i stiftelsen som skrev dagbok på en röststyd skrivmaskin. Med olika teckensnitt har jag för mig.

hon skrev en skoluppgift om jag inte minns fel, men jag är ganska så säker på att typsnittet gick inte att ändra. jag minns att hon bråkade med sin pappa för att få en som skrev med skrivstil eftersom vanliga bokstäver var så omoderna.

Det stämmer. Jag får ursäkta mig med att det var 35-40 år sedan jag läste den.
Användarvisningsbild
Järven

Inläggav Spito » tis 05 feb 2008, 07:29

En transkriberingsmaskin och hennes levererade "en förtjusande och helt feminin handstil". Ett tidigt litterär exempel på taligenkänning. Ibland gissar sci-fi-författarna rätt.

Tryggve skrev:Aha, ja, jag har inte läst längre fram (eller borde man säga "tillbaka?) än "Preludium till Stiftelsen".
Frågar du mig så har du inte missat något. Bland de senare böckerna av Asimov tycker jag att "Död robot" är väldigt bra, men resten får vara. Tycker öht att idéen att spika ihop hela universat och på det sättet som de gjordes (med R. Daneel Olivaw som mänsklighetens uråldriga övervakare, blev bra krystat).

Tryggve skrev:Däremot så tyckte jag att "Isaac Asimovs Caliban" var rätt ok. Men då är det robotböcker.
http://en.wikipedia.org/wiki/Isaac_Asimov%27s_Caliban

Fortsättningen på Den okända lagen? Som jag visserligen inte tyckte om men jag kanske ger den en chans.
Användarvisningsbild
Spito

Inläggav Linda Kall » tis 05 feb 2008, 08:22

Spito skrev:"en förtjusande och helt feminin handstil".

Det är nog därför som Science fiction är så mördande tråkigt:

Rymdresor, tänkande robotar, högteknologiska mirakler och utomjordiska dimensioner - men med könsroller från 30-talet...

Läste en Asimov-bok en gång, minns inte vilken. Maken till usla personporträtt har jag inte sett sedan jag läste Vita Serien. Fick Kulla Gulla att framstå som realistiskt.

Hans populärvetenskapliga grejer gillar jag däremot, han skulle hållit sig till det.
Användarvisningsbild
Linda Kall

Nästa

Återgå till Vardagsrummet