Konkurrerande apotekare

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Re: Konkurrerande apotekare

Inläggav Johannes » fre 13 jan 2017, 14:50

MBY skrev:Ok, för du är "inloggat användare" eller den drabbar inte dig, precis som den inte drabbar mig?

Min invändning var semantisk, "problem" är inte rätt beskrivning av att man blir stoppad av en betalvägg.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav PikeWake » fre 13 jan 2017, 15:11

MBY skrev:Nope, inget sådant utöver det vanliga. Kanhända något sorteras under "anonymitetsfunktion" men frågan blir då, vem tusan surfar *utan*?

Mer än 95% av alla användare av populära webbsidor*, enligt mätningar jag själv har gjort och statistik från leverantörer av webbanalysverktyg. Förmodligen är siffran högre, men det är svårt att få bättre noggrannhet.

*) undantaget sådana som huvudsakligen besöks av tekniker eller andra som generellt har större koll på hur deras browsers funkar/är konfigurerade.
Upon hearing this, absolutely nobody was enlightened. Primarily because nobody could understand Chinese.
Användarvisningsbild
PikeWake

Inläggav rayjoh » fre 13 jan 2017, 15:13

Jag deaktiverade Noscript och då kom betalväggen efter några artiklar.
Domäner som skapat kakor är dn.se, asikt.dn.se, auth.dn.se och fusion.dn.se. Om jag tar bort alla kakor till auth.dn.se och gör en reload dyker hela artikeln upp. Tex denna http://www.dn.se/nyheter/varlden/fotogr ... lyktingar/
rayjoh

Inläggav MBY » fre 13 jan 2017, 15:54

Johannes skrev:
MBY skrev:Ok, för du är "inloggat användare" eller den drabbar inte dig, precis som den inte drabbar mig?

Min invändning var semantisk, "problem" är inte rätt beskrivning av att man blir stoppad av en betalvägg.

Inte? Vad krävs för att något ska vara ett problem då? Varför kan "jag kan inte X, men skulle vilja" inte kvalificera sig som ett problem med mindre än att X är något, jag vet inte vad, förbjudet? Eller vad måste X vara för att "jag blev stoppad av X" ska kvalificera sig som problem enligt dig? Är "snövägg" inte ett problem så länge du äger en skyffel? Problem slutar väl inte magiskt att vara problem bara för att man känner till en lösning?

Men ja, din invändning var tydligen semantisk (och otydlig). Bara semantisk. Märklig semantik.
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav MBY » fre 13 jan 2017, 16:04

PikeWake skrev:
MBY skrev:Nope, inget sådant utöver det vanliga. Kanhända något sorteras under "anonymitetsfunktion" men frågan blir då, vem tusan surfar *utan*?

Mer än 95% av alla användare av populära webbsidor*, enligt mätningar jag själv har gjort och statistik från leverantörer av webbanalysverktyg. Förmodligen är siffran högre, men det är svårt att få bättre noggrannhet.

*) undantaget sådana som huvudsakligen besöks av tekniker eller andra som generellt har större koll på hur deras browsers funkar/är konfigurerade.

Är det så många som använder riktiga anonymitetsverktyg eller som inte gör det? Observera att jag uttryckte osäkerhet om metoderna i fråga här ens är "anonymitetsfunktion". Att försvinnande få använder VPN eller Tor vet jag. Men många inbitna surfare torde ju köra elementära saker som adblock o.dyl? Återigen, jag har som sagt gjort noll och intet medvetet för att komma runt betalväggen på DN. Jag visste inte att den fanns, att det var en grej. Det är *inte* så att jag totalt googlat upp varenda anonymitets- eller integritetshöjande åtgärd man kan göra med sin webbläsare (och förmodligen då också göra webben obrukbar), utan bara elementära saker som adblock och något komplement till den. JS-switch (tror för övrigt att det var någon här på forumet som tipsade om den) har jag också. Samt att jag har kryssat i "request that sites not track you" samt "Use tracking protection in private windows" som jag inte ens vet vad det betyder (vad är "private windows" och varför kan inte denna "protection" vara på jämt?).

Men ja, det är ju välkänt att det är stor skillnad på deskriptivt normalt och vad som borde vara normativt här. Få saker, som operativ och webbläsare har förnuftiga inställningar "stock" när det kommer till säkerhet. Allting är "opt out" i stället för "opt in". Men nu går vi bestämt off-topic med off-topic! :p
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav PikeWake » fre 13 jan 2017, 16:24

MBY skrev:Är det så många som använder riktiga anonymitetsverktyg eller som inte gör det?

Som inte gör det. För att vara mer specifik: mer än 95% tillåter både kakor och JavaScript samt har ingen "do not track". Det finns också en tydlig korrelation till vilken "device" man använder. Användare av mobila enheter som telefoner och paddor har i princip aldrig några restriktioner aktiverade i browsern. PC-användare har det oftare, med linuxanvändare i topp, följt av Windows och MacOS. Ad-blockers påverkar inte det här resultatet.
Eftersom mobila enheter utgör majoriteten av alla klienter (och andelen stadigt stiger) så finns i princip ingen anledning för DN och andra att hitta på något trixigare än lite kakor och JS för att implementera en "betalvägg".
Upon hearing this, absolutely nobody was enlightened. Primarily because nobody could understand Chinese.
Användarvisningsbild
PikeWake

Inläggav MBY » fre 13 jan 2017, 16:32

PikeWake skrev:
MBY skrev:Är det så många som använder riktiga anonymitetsverktyg eller som inte gör det?

Som inte gör det. För att vara mer specifik: mer än 95% tillåter både kakor och JavaScript samt har ingen "do not track". Det finns också en tydlig korrelation till vilken "device" man använder. Användare av mobila enheter som telefoner och paddor har i princip aldrig några restriktioner aktiverade i browsern. PC-användare har det oftare, med linuxanvändare i topp, följt av Windows och MacOS. Ad-blockers påverkar inte det här resultatet.
Eftersom mobila enheter utgör majoriteten av alla klienter (och andelen stadigt stiger) så finns i princip ingen anledning för DN och andra att hitta på något trixigare än lite kakor och JS för att implementera en "betalvägg".

Ja, på mobiler är det väldigt mycket svårare att ens komma åt dylika inställningar. Jag har någon adblocker, men den blockar inte ett smack. Mobilsurf är och förblir odrägligt.

Men, som sagt, normaltillståndet verkar verkligen inte vara bra här och inte undra på att fullösningar förekommer. Men som jag redan berättat är JS inte inaktiverat på *någon* sida för mig (upptäckte nämligen att "JS Switch" inte är site-specifik utan global. Idiotiskt, man kanske vill att vissa sidor ska få köra javaskript men inte andra) och om inte adblocker är svaret så vet jag än mindre vad jag skulle ha gjort för att slippa betalväggen. Om det inte är så att ni andra bara narras med mig, och ingen betalvägg existerar! :p

Men, nu har det här bestämt blivit en IT-tråd helt orelaterad till apotekare...
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav Johannes » lör 14 jan 2017, 18:09

MBY skrev:Inte? Vad krävs för att något ska vara ett problem då? Varför kan "jag kan inte X, men skulle vilja" inte kvalificera sig som ett problem med mindre än att X är något, jag vet inte vad, förbjudet? Eller vad måste X vara för att "jag blev stoppad av X" ska kvalificera sig som problem enligt dig? Är "snövägg" inte ett problem så länge du äger en skyffel? Problem slutar väl inte magiskt att vara problem bara för att man känner till en lösning?

Man kan dra jämförelsen ifall det är ett problem att cigaretterna förvaras bakom disken i affären för att det då är svårare att snatta dem. Ja, det är ju ett problem för den som vill snatta cigaretter. Det är inte ett problem för den som vill betala för dem, eller den som inte röker. Och rent allmänt, utan kontexten med att snatta cigaretter, blir det märkligt att referera till förhållandet att cigaretterna förvaras bakom disken som ett "problem".

I ditt ursprungliga inlägg föreslog du att jag skulle se över min webläsare för att lösa "problemet". Det är en märklig formulering eftersom jag aldrig uttryckt någon önskan om att kringgå betalväggen.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Tryggve » sön 15 jan 2017, 15:31

Jag ska försöka att gå igenom tråden och flytta lämpliga inlägg till passande tråd senare ikväll, men under tiden så kan ni ju återgå till trådens ämne. :-)
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav MBY » tis 17 jan 2017, 07:57

Johannes skrev:
MBY skrev:Inte? Vad krävs för att något ska vara ett problem då? Varför kan "jag kan inte X, men skulle vilja" inte kvalificera sig som ett problem med mindre än att X är något, jag vet inte vad, förbjudet? Eller vad måste X vara för att "jag blev stoppad av X" ska kvalificera sig som problem enligt dig? Är "snövägg" inte ett problem så länge du äger en skyffel? Problem slutar väl inte magiskt att vara problem bara för att man känner till en lösning?

Man kan dra jämförelsen ifall det är ett problem att cigaretterna förvaras bakom disken i affären för att det då är svårare att snatta dem. Ja, det är ju ett problem för den som vill snatta cigaretter. Det är inte ett problem för den som vill betala för dem, eller den som inte röker. Och rent allmänt, utan kontexten med att snatta cigaretter, blir det märkligt att referera till förhållandet att cigaretterna förvaras bakom disken som ett "problem".

I ditt ursprungliga inlägg föreslog du att jag skulle se över min webläsare för att lösa "problemet". Det är en märklig formulering eftersom jag aldrig uttryckt någon önskan om att kringgå betalväggen.

Som sagt, det är du som har märklig semantik, inte jag. Jag tyckte du skulle se över din webbläsare eftersom jag betvivlade att en betalvägg ens var på plats (har som sagt inte gjort någonting för att undvika den själv). Då kunde det ju lika gärna vara någon bugg på DNs sida, eftersom vi vet att den tidvis buggar (ett tag var t.ex. alla bilder borta för mig).

Din jämförelse ger jag inte mycket för. Låter som ett handplockat exempel konstruerat i efterhand. Självklart är det ett problem om du inte kan läsa det du tänkte/ville läsa, oavsett orsak. Min liknelse med att det kan vara ett problem att resa utan SL-kort var mycket bättre. Ett problem man kan ha, utan att insinuera att man ska planka eller vill att kollektivtrafiken ska vara gratis.

Förstår verkligen inte hur du kan haka upp dig på "problem" som beskrivning. Det är ju värdeneutralt och självfallet stöter man på en rad dylika problem i vardagen utan att för den sakens skull försöka skjuta problemet på någon annan.
"Jag ser inte problemet" är vidare en ekvivokation till "problemet är..." eller "bekymret är...". Om jag ringer dig och säger "jag hade problem med att läsa artikeln, för den var bakom en betalvägg" så svarar du väl knappast "jag kan inte se problemet" utan snarare något i stil med "ah, förstår"? Saker måste inte vara trasiga eller felaktiga eller orättfärdiga för att kvalificeras som "problem".

Jag har fortfarande inte sett denna betalvägg, och javaskript är tillåtet. Satt på en dator i skolan igår och lekte med dn.se, men gav upp då vi kör tunna klienter och inget adblock, så det gick helt enkelt inte att surfa, s.a.s. (också något som kan kvalificeras som ett problem utan att implicera något) på DN pga alla helsidesannonser med tung grafik, så jag gav upp. Kollade väl tre artiklar kanske, dvs under den gräns som ni rapporterar.

Återigen: jag har inte gjort något med flit alls, att DN har en betalvägg är något jag trott var ett missförstånd eller PEBCAK och det är först med denna tråd jag har hört tillräckligt många anekdoter för att jag ska fråga explicit om saken. Självklart är det ett problem om någon inte kan läsa vad den vill. Ingen påstår att det är ett stort problem eller någon annans problem.

Btw, handen på hjärtat. Nu när du vet hur man går runt denna betalvägg, visst kommer du väl läsa på DN och inte tänka mer på saken? Själv kämpar jag med att luska ut vad jag *gjort* för att inte se denna vägg. Kanske är default med iceweasel (numera firefox igen) på debian? Om *vettiga* inställningar gör att man sömlöst går förbi denna vägg, så vette fåglarna om man ens kan kalla det för en sådan och då blir det liksom än mer ett problem om man inte kan det. Således, webbinställningarna kanske ska ses över, precis som jag sa? Det implicerar inte "fusk" eller "lura till sig något man inte är berättigad. Det är ju givetvis DN som får ta ställning till vilken nivå på vägg de vill ha och om man med fullt normala inställningar och plugin kan komma runt den.

Jag hoppas att du nu kanske förstår vad jag säger och vad jag inte säger.

Edit: Den bästa liknelsen är nog de *problem* som uppstår rent allmänt med länkföljande. Ni vet, någon får en länk av någon annan, men den går till en registreringsvägg (typ socialt media, google docs, etc). Dessa problem kan lösas genom att registrera sig, men det hindrar ju på intet sätt dem från att vara problem. Jag har problem att ta emot filer via skype (tack Microsoft, ni som pajat skype), jag har problem att följa länkar till sociala medier osv. Ingenstans implicerar det någon form av hacking eller antisocialt beteende¹. Däremot är det likt förbaskat problem. Det kan t.o.m. vara ett stort problem med medföljande känsla av utanförskap, speciellt om man självvalt avstått från dylika "spårtjänster" på nätet, och mer socialt liv flyttas över till dessa av ren aningslöshet. "Problem" implicerar inte aspekter på lösningen, det implicerar inte av sig självt ansvar åt något håll. Jeez, detta är ju självklarheter. Somliga har haft problem med snön. Det är inte snöns problem. Det är klart som korvspad att någon form av spärr/vägg på nätet oavsett art, blir ett problem om man vill åt något på andra sidan. Vidare, om DN använder märkliga metoder bundet med Klarna (vi hoppas att dessa inlägg snart flyttas till DN-tråden) är det ju också ett problem. Då ett problem i fråga om integritet och privacy. Självklart har både du och jag rätt att konfa våra datorer för att maximera skydd mot spårning o.dyl. Jag kan rentav tänka mig att DN håller med mig i denna fråga! :)

1) Ej heller impliceras det av försök att lösa problemet med alternativa konton, pill med webbläsare, etc. Ingenting av det är olagligt eller omoraliskt utan tvärt om ett ansvarstagande som fler borde ägna sig åt.

Edit2: Jag blir också nyfiken på vilka fler sajter som kanske har betalväggar eller andra besvärligheter som jag inte ser. SvD, för mig, låter mig läsa en del, men andra artiklar kan bli en toning till "vitt". Dvs texten blir ljusare och ljusare tills den inte kan läsas längre, nedåt i texten (alltså statiskt, inte fading). Ingen riktig förklaring till varför, men jag gissar att det *ska* stå något om inlogg. SvDs "mer-knappar" funkar inte heller. Jag ser det som att webben är lite trasig med miljoner "standarder" av proprietärt skit. Att webbsidor renderar skit har vi ju talat om i ytterligare en annan tråd.
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav Tryggve » tis 17 jan 2017, 11:03

Då får jag väl skriva det igen, utan smiley den här gången. Återgå till apoteken nu. Ytterligare off-topic inlägg i den här tråden riskerar att bli raderade snarare än flyttade.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » tis 17 jan 2017, 14:46

Apoteksutredningen skulle tydligen ha blivit klar vid årsskiftet. Här är en del om den från november 2016.

http://www.lakemedelsvarlden.se/nyheter ... eken-15459

Apoteksutredaren påpekade också apotekens styrka för samhället. Där nämnde hon bland annat tillgängligheten, både geografiskt och vad gäller öppettider, som ökat efter omregleringen, apotekspersonalens höga kompetens och det faktum att patienterna oftare träffar apotekspersonal än sin läkare.

För att dra nytta av dessa styrkor lyfte Åsa Kullgren två områden att jobba vidare på.

– Jag ser att man kan stärka apotekens rådgivningsfunktion i expedieringsögonblicket. I basuppdraget ingår att lämna ut läkemedel och ha dialog med kunderna och här tror jag att det finns mer att jobba på. Vi måste hitta sätt att få en djupare kontakt med kunden i samband med att man lämnar ut läkemedel.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav MBY » ons 18 jan 2017, 05:30

Tryggve skrev:Då får jag väl skriva det igen, utan smiley den här gången. Återgå till apoteken nu. Ytterligare off-topic inlägg i den här tråden riskerar att bli raderade snarare än flyttade.

Förlåt. Måste erkänna att jag missade den andra halvan av din mening i ditt förra inlägg (uppmaning att återgå till topic) och liksom trodde/förutsatte att specifikt DN-offtopic var tillåtet tills trådklyvningen och trådrekombinationen var verkställd. :oops:
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav MBY » ons 18 jan 2017, 05:38

Tryggve skrev:Apoteksutredningen skulle tydligen ha blivit klar vid årsskiftet. Här är en del om den från november 2016.

http://www.lakemedelsvarlden.se/nyheter ... eken-15459

Apoteksutredaren påpekade också apotekens styrka för samhället. Där nämnde hon bland annat tillgängligheten, både geografiskt och vad gäller öppettider, som ökat efter omregleringen, apotekspersonalens höga kompetens och det faktum att patienterna oftare träffar apotekspersonal än sin läkare.

För att dra nytta av dessa styrkor lyfte Åsa Kullgren två områden att jobba vidare på.

– Jag ser att man kan stärka apotekens rådgivningsfunktion i expedieringsögonblicket. I basuppdraget ingår att lämna ut läkemedel och ha dialog med kunderna och här tror jag att det finns mer att jobba på. Vi måste hitta sätt att få en djupare kontakt med kunden i samband med att man lämnar ut läkemedel.

Ja. Det framstår som sagt som lite egendomligt för mig att säga att tillgängligheten sjunker, eftersom den ökade tillgängligheten har varit ett argument *mot* att avreglera spritmonopolet. Rimligtvis måste logiken vara konsekvent här. I båda fallen handlar det om varor utöver mat, som har hälsoimplikationer och sociala implikationer, goda och onda.

Rådgivning är ju en bra idé och här skiljer sig ju apotek (oavsett företag) från "pillerhyllan på pressbyrån" markant. Expediterna på pressbyrån kan inte (och får väl inte) ge annat än de mest triviala och självklara råd.

Återigen, jag vill mena att tillgängligheten har ökat genom t.ex. näthandel och fler apotek och försäljningsställen, samt priserna på de mest frekventa varorna (dvs där kostnaden hamnar för en normal hushållsbudget) har sjunkit. Man kanske bör vara en lite mer påläst kund än förr, för att hitta bland generika, men det är ju också oberoende av avregleringen. Generika och näthandel, öppettider, etc, är ju saker som i sak är oberoende av avregleringen förutom att utvecklingen nog går *snabbare* tack vare att monopolet är upplöst. Några av effekterna är avreglering, några av effekterna är tidens tand, som näthandel och generika.
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav Tryggve » ons 18 jan 2017, 13:48

Ett högst anekdotiskt intryck jag har fått är att mängden "bjäfs" verkar vara större på apotek i storstad (Göteborg) jämfört med glesbygd (Mellerud, där min släkt har sommarställe). Lockvarorna kanske är viktigare om det finns mer konkurrens? :-)

Hjälpsamheten hos personalen är det inget fel på, men det lät på mina föräldrar som det som kan vara ett problem på mindre apotek är att grejor man ska hämta ut på recept inte finns i lager, och att det möjligen är en försämring jämfört med hur det var tidigare.

Pappa blev också rätt irriterad för ett tag sedan när en medicin som han skulle hämta ut inte fanns inne, och det inte gick att kolla vilka andra apotek som hade den inne. Detta var några år sedan, så det är möjligen ändrat nu med uppdaterade/ändrade register.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

FöregåendeNästa

Återgå till Vardagsrummet