Konkurrerande apotekare

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Re: Konkurrerande apotekare

Inläggav skogaliten » ons 18 jan 2017, 20:50

Tryggve skrev:Ett högst anekdotiskt intryck jag har fått är att mängden "bjäfs" verkar vara större på apotek i storstad (Göteborg) jämfört med glesbygd (Mellerud, där min släkt har sommarställe). Lockvarorna kanske är viktigare om det finns mer konkurrens? :-)

Hjälpsamheten hos personalen är det inget fel på, men det lät på mina föräldrar som det som kan vara ett problem på mindre apotek är att grejor man ska hämta ut på recept inte finns i lager, och att det möjligen är en försämring jämfört med hur det var tidigare.

Pappa blev också rätt irriterad för ett tag sedan när en medicin som han skulle hämta ut inte fanns inne, och det inte gick att kolla vilka andra apotek som hade den inne. Detta var några år sedan, så det är möjligen ändrat nu med uppdaterade/ändrade register.

Jag minns inte om jag skrivit om det här förut (tråden är lång och jag lat), men som bonde med djurhållning, har det inte blivit bättre alls, och då talar jag om små landsortsapotek.

Bara de absolut allra vanligaste receptbelagda preparaten finns hemma, och man blir ofta hänvisad till att endera åka väldigt långt, eller beställa via nätet.
Alternativet som dyker upp, är att veterinärerna har ett lager med mediciner, så att man kan köpa därifrån.

Och då vill ju självklart veterinärer ha betalt för besväret.

Till lantbruksdjur, så får man själv ge medicin som injektioner vid behov, och djuren står kanske inte alltid stilla, så tappade sprutor är ganska vanligt.
På apoteksmonopolets tid kunde man samtidigt som man hämtade sin receptbelagda medicin få (köpa) lagom många sprutor och kanyler. Idag har de närmaste apoteken inget sådant alls utom på beställning, så återigen så får man handla via veterinären, eller från nätapoteket om det går att vänta något dygn med att behandla djuret.

Dessutom har apoteken i min närhet minskat sina receptfria "djurhyllor" ganska radikalt vad avser det mesta som inte handlar om hund och katt.

Att handla via nätet säger då en del, tja, blir paketet med receptfritt så stort att det inte räknas som brev, så måste jag åka minst 4-5 mil för att hämta det, så jag föredrar att handla över disk när jag ändå är i en tätort med apotek...
skogaliten

Inläggav MBY » ons 18 jan 2017, 23:44

Även recept kan hämtas ut på nätet, man behöver bara E-legitimation. Vad är skillnaden mellan att besökta tätorten för att gå på apoteket eller för att hämta ut ett paket?
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav skogaliten » tor 19 jan 2017, 14:26

MBY skrev:Även recept kan hämtas ut på nätet, man behöver bara E-legitimation. Vad är skillnaden mellan att besökta tätorten för att gå på apoteket eller för att hämta ut ett paket?

E-legitimation har inte ett piss att göra med att hålla medicinen som behövs i handen. Kliv ut från storstaden är du snäll.

Dessutom använder inte veterinärer (i synnerhet inte ambulerande stordjursveterinärer) elektroniska recept i någon större utsträckning. Det finns ju inte ens mobiltäckning här ute på landet. Recept rings in, eller så får man en pappersblankett i handen.

Förstår du inte att jag måste RESA, långt kanske mellan flera orter som ligger 4-5 mil eller mer ifrån varandra för att nå ett apotek eller hämta ett paket?

Försändelser av brevstorlek kommer 2-3 dagar (om posten funkar) efter beställning i brevlådan. Vissa djurmediciner är i så stora förpackningar att de inte kan skickas som "brev", utan de blir "paket".

Ett lamm med lunginflammation eller en tacka med mastit (juverinflammation) t.ex. har hunnit dö (eller man blir tvungen att avliva) på 2-3 dagar.
Akutmedicin till djur måste man få samma dag, eller möjligtvis dagen efter att veterinären varit på besök.

Sådant som avmaskningsmedel t.ex. ("planerade behandlingar") duger det att få efter några dagar, men inte de akuta medicinerna. Det är preparat för "planerade" behandlingar, som jag gärna handlar samtidigt som jag ändå är i (någon av) tätorten, så jag ska slippa åka många mil åt olika håll flera gånger.

Därför köper jag, extra dyrt, från veterinären istället för att åka till närmaste apotek vid akuta behov, men har inte veterinären det som behövs, får jag vackert åka runt tills jag får tag i det som behövs.

Närmaste apotek ligger 4 mil bort, litet samhälle med 1 st apotek, som numera antagligen inte har rätt preparat, "nästa" ort ligger ytterligare 3,5 mil bort, där finns 2 st apotek, också med litet djursortiment, finns inte preparatet där, så får jag åka 3-4 mil till...

Där "mitt" paketutlämningställe för Postnord, Schenker m.fl. ligger, så finns inget apotek alls, det är en liten lanthandel i ett pyttelitet samhälle. Den orten i sin tur ligger 3,5 mil åt fel håll, jämfört med närmaste ort med apotek...

På monopolets tid, så var apoteken skyldiga att hålla ett visst bassortiment med djurmediciner. Numera måste de inte ha något alls, vilket innebär att bara de allra vanligaste preparaten till hund, katt och häst finns. För lantbrukets djur är sortimentet extremt påvert eller icke existerande.
skogaliten

Inläggav MBY » tor 19 jan 2017, 19:41

skogaliten skrev:
MBY skrev:Även recept kan hämtas ut på nätet, man behöver bara E-legitimation. Vad är skillnaden mellan att besökta tätorten för att gå på apoteket eller för att hämta ut ett paket?

E-legitimation har inte ett piss att göra med att hålla medicinen som behövs i handen. Kliv ut från storstaden är du snäll.

Vad tusan menar du? Jag sade upplysningsvis att även receptbelagda mediciner kan näthandlas. Mitt inlägg var helt och hållet i en småorts-kontext, varför jag också skrev "...besöka tätorten...".
skogaliten skrev:Dessutom använder inte veterinärer (i synnerhet inte ambulerande stordjursveterinärer) elektroniska recept i någon större utsträckning. Det finns ju inte ens mobiltäckning här ute på landet. Recept rings in, eller så får man en pappersblankett i handen.
Och? Vad har det med någonting att göra? Ambulerande veterinärer använder inte e-recept. Alltså är avregleringen skit och nätapotek skit?
skogaliten skrev:Förstår du inte att jag måste RESA, långt kanske mellan flera orter som ligger 4-5 mil eller mer ifrån varandra för att nå ett apotek eller hämta ett paket?
Hade jag inte förstått det hade jag givetvis inte skrivit "Vad är skillnaden mellan att besökta tätorten för att gå på apoteket eller för att hämta ut ett paket?".

Så, jag frågar igen: Vad är skillnaden mellan att besökta tätorten för att gå på apoteket eller för att hämta ut ett paket?

skogaliten skrev:Försändelser av brevstorlek kommer 2-3 dagar (om posten funkar) efter beställning i brevlådan. Vissa djurmediciner är i så stora förpackningar att de inte kan skickas som "brev", utan de blir "paket".
Jag får ALLTID paket när jag beställer, aldrig brev. Vad är skillnaden mellan att åka in till tätorten för att hämta ut ett paket, mot att åka in till tätorten att gå på ett apotek?

Det är inte jag som är "i storstaden", det är du som inte verkar förstå att mediciner akut alltid är ett problem och har inget med avregleringen att göra. Menar du att du bara knäppte med fingrarna så var veterinärmedicinen på plats innan avregleringen?
skogaliten skrev:Ett lamm med lunginflammation eller en tacka med mastit (juverinflammation) t.ex. har hunnit dö (eller man blir tvungen att avliva) på 2-3 dagar.
Akutmedicin till djur måste man få samma dag, eller möjligtvis dagen efter att veterinären varit på besök.
Ja? Förut knäppte du med fingrarna eller? Utöva tryck på veterinären att skriva e-recept, som smådjursveterinärer brukar göra på klinik. Det är ju samma sak med ambulerande läkare, de som är på resande fot har varit trögare med att anamma e-recept än de som arbetar i fasta lokaler.

Återigen svarade du inte på frågan om vad skillnaden skulle vara att åka till tätorten för att hämta ut ett paket jämte köpa mediciner på ett apotek. Latensen efter beställningen förstår jag, men det var inte heller vad jag frågade efter. Klart som korvspad du kan konstruera exempel där apotek är smidigare. Så kan även jag. Det betyder inte att avregleringen är dålig. Om ditt smoortsapotek inte har djurmedicinen inne, så kan du väl utöva ett konsumenttryck? Det känns ju rentav som att apotek på landsbygd där djurhållning finns annars borde ha större sortiment av just veterinärmedicinska preparat och att det skulle ligga i deras intresse.

skogaliten skrev:Sådant som avmaskningsmedel t.ex. ("planerade behandlingar") duger det att få efter några dagar, men inte de akuta medicinerna. Det är preparat för "planerade" behandlingar, som jag gärna handlar samtidigt som jag ändå är i (någon av) tätorten, så jag ska slippa åka många mil åt olika håll flera gånger.
Ja, det är alltså ingen skillnad mellan att hämta ut paket och besöka ett apotek? Båda kräver resa, rimligtvis samma resa, till någon tätort. Att mediciner blir successivt svårare att få tag i, ju mer bråttom det är, är ingenting som är unikt för landsbygd utan vi har alla det problemet. Detta har dock blivit *bättre* med fler apotek, möjlighet till näthandel, bättre öppettider, osv. Jag minns en tid då apoteken var öppna till kl 18 på vardagar och stängda på helger, ofrekvent utplacerade med långa avstånd, och då talar jag ändå just om storstad.

skogaliten skrev:Därför köper jag, extra dyrt, från veterinären istället för att åka till närmaste apotek vid akuta behov, men har inte veterinären det som behövs, får jag vackert åka runt tills jag får tag i det som behövs.
Ja, precis. På detta vis gjorde du nog innan avregleringen också, och generationer före dig och kommande generationer lika så. Har noll och intet med avregleringen att göra.

skogaliten skrev:Närmaste apotek ligger 4 mil bort, litet samhälle med 1 st apotek, som numera antagligen inte har rätt preparat, "nästa" ort ligger ytterligare 3,5 mil bort, där finns 2 st apotek, också med litet djursortiment, finns inte preparatet där, så får jag åka 3-4 mil till...
Ja? Och förr knäppte du bara med fingrarna eller? Nej. Att alla mediciner inte finns på alla apotek är inget nytt, det drabbar *även* storstad. Skillnaden är att detta är rejält mycket bättre nu. Dessutom kan man be läkare (möjligen även veterinär) att göra "smarta" förskrivningar. Säg att man behöver ett recept på 30 mg av något. Då kan läkaren skriva ut 10mg, 15mg och 30mg, varpå rätt dos kan uppnås på flera sätt. Ofta är det inte preparatet som sådant som inte finns, utan rätt styrka och/eller förpackningsstorlek. Denna manöver funkar givetvis inte på narkotikaklassade preparat eller andra saker där missbruk kan antas, men för "vanliga" mediciner funkar det utmärkt.
skogaliten skrev:Där "mitt" paketutlämningställe för Postnord, Schenker m.fl. ligger, så finns inget apotek alls, det är en liten lanthandel i ett pyttelitet samhälle. Den orten i sin tur ligger 3,5 mil åt fel håll, jämfört med närmaste ort med apotek...
Förhoppningsvis vet du väl om du ska in till en ort för att hämta ut ett paket eller för att gå på ett apotek? :roll:
Problemet du beskriver rent generellt har *alltid* funnits för småorter och gäller allt, som förbrukningsvaror, verktyg, mediciner, bränsle, etc. Om du då åker åt "fel håll" när du ska hämta ut ett paket är du antingen då lite snurrig, eller har bara det problem som du troligtvis alltid haft, generationen innan dig hade och generationen efter dig kommer att ha. Samma problem finns ju i en miniversion även för oss som bor i storstad, dvs butiker kan ligga i olika stadsdelar och man måste flänga runt för att inhandla allt man kan behöva, samtidigt som man måste "flänga logiskt" och ta hänsyn till olika butikers öppettider och rusher.
skogaliten skrev:På monopolets tid, så var apoteken skyldiga att hålla ett visst bassortiment med djurmediciner. Numera måste de inte ha något alls, vilket innebär att bara de allra vanligaste preparaten till hund, katt och häst finns. För lantbrukets djur är sortimentet extremt påvert eller icke existerande.

Det kan ju vara ett problem förstås, men ej heller detta torde vara avregleringens fel. Det vore väl enkelt att ha/införa en sådan regel igen för apotek på orter där djurhållning förekommer och dessutom, återigen, finns näthandel där lagerhållningen inte är så beroende av specifik ort.

Du måste väl ändå förstå att jag *inte* företrädesvis talar utifrån storstaden, utan försöker sätta mig i dina skor när jag svarar på dina inlägg (dessutom är jag inte obekant med logistik på landsbyggd)? Det generella problemet du beskriver är ett vanligt logistiskt problem på landsbygd och ingenting som uppstod med avregleringen och jag tror inte det ens förvärrats av det. Om ett apotek saknar livsviktig akutmedicin för djur, får du väl skälla på dem? I annat fall, näthandel och framförhållning. Som alltid.

Som slutkläm vill jag bara säga:
Akutmedicin är *alltid* ett separat problem från "vanlig" medicin där man kan använda framförhållning. Själv har jag allt jag kan komma på i "prepp-förrådet" men jag är givetvis inte alls immun mot just rent akuta situationer. Och i dessa akuta situationer (vare sig det handlar om djur eller människa) får jag liknande problem som dig, kanske på en annan skala, kanske med andra tidsfönster, men problem med samma princip. Flänga runt, leta efter öppna apotek, leta efter apotek som har medicinen på lager, få tag i läkare/veterinär, osv. Det är inte automatiskt "lätt" bara för att man lever i en storstad. Tro inte att jag inte förstår eller inte sympatiserar med ditt problem. Men jag köper inte att du kan beskylla perestrojkan för det.
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav skogaliten » tor 19 jan 2017, 20:41

Försök att skriv lite mindre åt gången...

Onödigt mastig text. Försök att skriva samma sak, fast lite kortare, en svår konst, men ack så viktig.

Det enkla svaret på alla dina frågor är:

Före avregleringen, så fanns de flesta av de vanligaste preparaten på apoteket i närmaste tätort. En resa som tar ca 40-50 minuter enkel väg, och i samband med att jag hämtade medicinen kunde jag köpa mat, eller något annat jag behövde.

Det kostade mindre och var okomplicerat att få tag i medicinen. Eftersom det var ett krav att djurmedicin, som var relevant för traktens djurhållning, skulle finnas på apoteket.
Detta kostar i lagerutrymme med mera, och är numera ersatt med kosmetika och annan lull-lull.

Idag betalar jag mer. Dessutom fraktkostnaderna avseende djurmedicinerna är horribla, helt enkelt därför att det går att ta betalt.

Det finns vare sig subventioner eller några andra högkostnadsskydd på djurmediciner. Det finns en massa regler som har att göra med att preparat ska vara tillåtna, men prissättningen är 100% fri, och har varit det så länge jag minns.

Det som har ändrats är tillgängligheten.

Så kul för dig att du alltid får paket, då går du väl till en närliggande ICA/konsum what-ever butik och hämtar paketet? Och det finns där? Hela grejen tar 10-15 minuter i värsta fall, och du kan handla samtidigt?

Här kan jag inte välja var jag vill hämta mitt paket, kan du det? Alltså hämta ett paket adresserat till dig, skickat via Postnord, på valfri plats? Nehej, tänkte just det...
Även de olika transportfirmorma (Schenker, DHL m.fl. har liknande system, bor du inom område x, så skickas försändelserna till utlämningställe Y.

Här fungerar inte ens aviseringarna av paket som det ska, i synnerhet inte de genom Postnord. Ibland får man sms-avisering, och paketet finns verkligen när jag åkt närmare en timme till en plats som jag enbart besöker för att hämta paket, DET FINNS INGET ANNAT DÄR, AFFÄREN ÄR PYTTELITEN, mer av 7-11 än affär! Orten har noll övriga affärer, inte ens bensinmack. Och det är långt till "nästa ort", lika långt en gång till. JAG KAN INTE VÄLJA PLATS!
Har jag otur finns inget paket, eller så kommer det en avi istället för det överenskomna sms-et, som kommer så sent så att affären hinner stänga innan jag kan åka dit. Affären stänger nämligen kl 18.00.
Innan Postnord havererade (en annan korkat genomförd avreglering), så kom lantbrevbäraren med paketen till företaget. Numera så har de slutat komma, även om man beställt företagspaket, de låtsas genomgående att det är "vanliga" paket, och svarar inte i telefon när man försöker beställa utkörning... Men det är möjligen stoff till en annan tråd, inte den här.

Sedan, så kan du med din övertro på tekniska lösningar, förklara för mig hur veterinären ska kunna skriva ett e-recept, där det inte finns något mobilnät?
Och på vilket sätt skulle ett e-recept göra att närmaste apotek har fler djurmediciner i lager?

De mediciner vi talar om är ofta injektionspreparat eller lösningar, där lösningens koncentration spelar väldigt stor roll. Jag kan inte ens mäta upp en tillräckligt liten mängd av NSAID till får, genom att ta "lite" från en förpackning avsedd för häst eller nöt.

På pappersreceptet står det vad jag ska ha, och naturligtvis så kan jag sätta mig i evighetslånga telefonköer till olika apoteksbolag för att fråga var medicinen finns, men det kan ta ett par timmar, och då har jag redan hunnit åka runt, och kanske haft tur.

Som djurhållare är det omöjligt att uppbåda ett sådant konsumentryck så att det blir intressant att hålla lager med mediciner för allsköns lantbruksdjur. Det finns oändligt mycket färre djurbönder än det finns folk som vill köpa kosttillskott eller kosmetika.
Och som jag sa, hästpreparat finns det lite av, men väldigt lite till fåren.

Och om det nu fanns ett krav på att hålla lager före avregleringen, och detta krav togs bort i.o.m. avregleringen, så är det inte avregleringens fel? Lite logik om jag får be.

Jag tror inte du har en jävla aning om vad man använder för mediciner till lantbruksdjur, och hur man ger dessa, men det är sällan piller typ alvedon, utan oftast medel som injiceras, dessutom med kort hållbarhet. Dessa går inte att ha på lager. Det är t.o.m. otillåtet om man inte gått särskild utbildning att hålla ett lager med t.ex. antibiotika, som man bara tar ifrån.
Utbildningen ges i form av kurser till ganska hög kostnad, som måste förnyas varje år, ibland varje halvår. Då får man ett tidsbegränsat tillstånd att hålla ett lager med antibiotika m.fl. sorters preparat, och kan sedan efter veterinärkontakt ge av preparatet.
Möjligheten utnyttjas huvudsakligen av de som har stora besättningar med får, 100 djur och uppåt, av mjölkgårdar eller slaktsvinsproducenter med många djur.
Medianstorleken på fårbesättning är ca 30 djur.

Vill du att vi ska släppa antibiotikaanvändningen till djur som ska bli mat fri i Sverige?

Och det är skrattretande att du tror att småorternas apotek har fått längre öppethållande. Det är samma som det alltid varit 10-18 på vardagar, och 10-13 (14 på vissa håll) på lördagar, söndagar stängt.
Överhuvudtaget så är det mesta utom mataffärer stängt på söndagar på småorter, liksom det är korta dagar på lördagar.
skogaliten

Inläggav Tryggve » tor 19 jan 2017, 22:48

När det gäller öppettider: apoteket Hjärtat i Mellerud har öppet vardagar 0900-1800, lördagar 10-13, söndagar stängt. Jag vet ärligt talat inte om det är så mycket mer än före avregleringen, men det kanske det är. Dock har jag för mig att det var öppet till 18 även före avregleringen. Dock så kanske det öppnar tidigare numera på vardagar, men det är jag också osäker på.

Det är det enda apoteket i Mellerud också.

EDIT: samma öppettider gäller för apoteket Hjärtat i Åmål.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav MBY » tor 19 jan 2017, 23:11

skogaliten skrev:Försök att skriv lite mindre åt gången...

Ska jag skriva mindre? Men du får skriva hur mycket du vill?

Nåväl, ska försöka hålla mig kort.
skogaliten skrev:Onödigt mastig text. Försök att skriva samma sak, fast lite kortare, en svår konst, men ack så viktig.
En konst jag inte behärskar, vilket jag självmedvetet har påpekat otal gånger på detta forum. Men du tycks ju ha samma problem, så varför bråka om saken?
skogaliten skrev:Det enkla svaret på alla dina frågor är:

Före avregleringen, så fanns de flesta av de vanligaste preparaten på apoteket i närmaste tätort. En resa som tar ca 40-50 minuter enkel väg, och i samband med att jag hämtade medicinen kunde jag köpa mat, eller något annat jag behövde.
Att du kunde köpa mat samtidigt är rimligtvis inte ett argument. För du bor inte i *all* glesbygd utan på ett ställe. Någon annanstans är det någon som bara kan hämta ut paket och handla mat på samma ställe, men inte besöka apotek. På ett tredje ställe kanske någon kan besöka apotek och hämta paket, men inte handla mat, osv. Detta är alltså ett logistiskt problem som vi får leva med och har inget med avregleringen att göra.
skogaliten skrev:Det kostade mindre och var okomplicerat att få tag i medicinen. Eftersom det var ett krav att djurmedicin, som var relevant för traktens djurhållning, skulle finnas på apoteket.
Kan inte se att avregleringen står och faller med detta krav. Separata tingestar.
skogaliten skrev:Detta kostar i lagerutrymme med mera, och är numera ersatt med kosmetika och annan lull-lull.
Varför "köper ni på landsbygd så mycket lullull då", att det lönar sig mer än att hålla adekvata djurmediciner? Det är inte så att jag skyller på dig, men du får se det som att du som konsument får utöva påtryckningar om inte staten gör det. Naturligtvis är det jättedumt att inte djurmediciner finns i adekvat sortiment i bygder som har stor djurhållning. Jag kan inte se att avregleringen per se kan lastas för det.
skogaliten skrev:Idag betalar jag mer. Dessutom fraktkostnaderna avseende djurmedicinerna är horribla, helt enkelt därför att det går att ta betalt.
Jag brukar betala 0 kr i frakt för mina djurmediciner. Du får väl botanisera lite bättre i nätapoteksdjungeln?
skogaliten skrev:Det finns vare sig subventioner eller några andra högkostnadsskydd på djurmediciner. Det finns en massa regler som har att göra med att preparat ska vara tillåtna, men prissättningen är 100% fri, och har varit det så länge jag minns.
Ja, jag vet. Så länge du minns säger du? Hur kan det då försämrats?
skogaliten skrev:Det som har ändrats är tillgängligheten.
Ja, till det bättre för de allra flesta människor (och djur). Det är naturligtvis tragiskt om akutmedicin inte skyndsamt kan frambringas, men återigen, akutmedicin är något annat än mediciner där man kan ha framförhållning. Jag VET att veterinärvård och djurmediciner är horribelt dyrt, krångligare och har en lägre grad av e-recept än den humana motsvarigheten, men vad har det med avregleringen att göra?

"Fri prissättning" kan ju innebära lägre pris, om man bara håller priser och ställen i minnet. Som sagt, för lejonparten av de vanliga medicinerna har priserna för allt jag kan se sjunkit. Det gäller också mer trivial djurmedicin (från det receptfria sortimentet, anm). Men, om priset ska vara ett argument så behöver du visa att priserna ökat mer än t.ex. KPI på ett sådant sätt att det drabbat hela din ekonomi (och du inte kan ta igen högre pris på X med hjälp av lägre pris på Y).

skogaliten skrev:Så kul för dig att du alltid får paket, då går du väl till en närliggande ICA/konsum what-ever butik och hämtar paketet? Och det finns där? Hela grejen tar 10-15 minuter i värsta fall, och du kan handla samtidigt?
Var inte paket något dåligt nyss? Hänger inte med. Ja, har jag tur kommer paketet till något närliggande ställe. När det gäller mediciner brukar jag få det gratis utkört, men jag begriper ju att detta inte gärna kan gälla gledbygd. Har jag otur får jag resa med tunnelbanan för att hämta ut. Oavsett vad, kan det vara jobbigt att konka. Jag har närmare, men du har förmodligen bil och kan bära/lasta tyngre. Var man har sina problem.
skogaliten skrev:Här kan jag inte välja var jag vill hämta mitt paket, kan du det? Alltså hämta ett paket adresserat till dig, skickat via Postnord, på valfri plats? Nehej, tänkte just det...

Nej, jag kan inte välja heller. På vilket sätt gör det avregleringen dålig?
skogaliten skrev:Även de olika transportfirmorma (Schenker, DHL m.fl. har liknande system, bor du inom område x, så skickas försändelserna till utlämningställe Y.
Nej, jag har jobbigt nog flera Y, somliga på riktigt idiotiska ställen. Nåväl, vad har det med avregleringens dålighet att göra?

skogaliten skrev:Här fungerar inte ens aviseringarna av paket som det ska, i synnerhet inte de genom Postnord. Ibland får man sms-avisering, och paketet finns verkligen när jag åkt närmare en timme till en plats som jag enbart besöker för att hämta paket, DET FINNS INGET ANNAT DÄR, AFFÄREN ÄR PYTTELITEN, mer av 7-11 än affär!
Postens idioti är knappast apoteksavregleringens problem, är det? För mig är det samma sak, inget av de utlämningsställen som jag besöker har några varor jag vill ha utan är kiosker typ.

skogaliten skrev:Orten har noll övriga affärer, inte ens bensinmack. Och det är långt till "nästa ort", lika långt en gång till. JAG KAN INTE VÄLJA PLATS!
Det kan som sagt inte jag heller. Eller jo, jag kan välja mellan idiotiskt och superidiotiskt utlämningsställe ibland. Är detta avregleringens fel?
skogaliten skrev:Har jag otur finns inget paket, eller så kommer det en avi istället för det överenskomna sms-et, som kommer så sent så att affären hinner stänga innan jag kan åka dit. Affären stänger nämligen kl 18.00.
Detta händer mig också, senast igår faktiskt. Klantjävlarna på postnords utlämningsställe har väl glömt att "blippa" mitt ankommande paket, så jag var tvungen att sitta med postens kundtjänst tills de kunde beordra en inventering hos aktuellt utlämningsställe. Dylikt är jobbigt, men är det apoteksavregleringens fel?
skogaliten skrev:Innan Postnord havererade (en annan korkat genomförd avreglering), så kom lantbrevbäraren med paketen till företaget. Numera så har de slutat komma, även om man beställt företagspaket, de låtsas genomgående att det är "vanliga" paket, och svarar inte i telefon när man försöker beställa utkörning... Men det är möjligen stoff till en annan tråd, inte den här.
Nu, efter flera stycken, upptäcker du att det du skriver kanske har noll och intet med apoteksavregleringen att göra? Bra.

skogaliten skrev:Sedan, så kan du med din övertro på tekniska lösningar, förklara för mig hur veterinären ska kunna skriva ett e-recept, där det inte finns något mobilnät?
Var har jag visat prov på "övertro på tekniska lösningar"? Men tyvärr råkar det ju vara så att detta inte är det tekniska problem du tycks tro. Transaktioner kan ske när det finns momentant mobilnät, t.ex. när veterinären rör sig mellan gårdar. Apoteket kanske inte får e-receptet samma sekund som det förskrivs, men försök inte inbilla mig att ni inte har någon form av nätkontakt intermittent på landsbygden. Eller fast lina. Hur skriver du annars här? Via telepati?
skogaliten skrev:Och på vilket sätt skulle ett e-recept göra att närmaste apotek har fler djurmediciner i lager?
Det skulle det inte. Det var du som beklagade dig över pappersrecept som inte gick att använda på nätet, som om det vore en showstopper. Återigen, det är väsentlig skillnad mellan akutmediciner och sådant som kan vänta. För sådant som kan vänta, finns e-recept, näthandel, generika, etc, etc. Påstå inte att det inte ökar såväl tillgänglighet som sänker pris. Det problem du beskriver är däremot antingen handplockat (just där du bor, gäller inte landsbygd generellt) eller ett problem som landsbygden alltid har haft och alltid kommer att ha, och som finns i miniversioner i staden. Det har inte med avregleringen att göra.
skogaliten skrev:De mediciner vi talar om är ofta injektionspreparat eller lösningar, där lösningens koncentration spelar väldigt stor roll. Jag kan inte ens mäta upp en tillräckligt liten mängd av NSAID till får, genom att ta "lite" från en förpackning avsedd för häst eller nöt.
Nähä? Och det är ett problem med avregleringen alltså?

Det må vara de mediciner DU talar om, men inte JAG. Ditt handplockade exempel blir mer och mer extremt och handlar inte längre om stad vs land, utan *precis där du bor* vs *alla andra*.

skogaliten skrev:På pappersreceptet står det vad jag ska ha, och naturligtvis så kan jag sätta mig i evighetslånga telefonköer till olika apoteksbolag för att fråga var medicinen finns, men det kan ta ett par timmar, och då har jag redan hunnit åka runt, och kanske haft tur.
Och förr, om klockan var sent eller dagen var helg när nöden kom, vad gjorde du då? Förut hade du bara veterinären och apoteket som källor. Nu har du veterinären och apoteket, och kanske ytterligare apotek och näthandel att tillgå. För akuta saker kommer det alltid vara problem, speciellt om det är mitt i natten, etc.
skogaliten skrev:Som djurhållare är det omöjligt att uppbåda ett sådant konsumentryck så att det blir intressant att hålla lager med mediciner för allsköns lantbruksdjur. Det finns oändligt mycket färre djurbönder än det finns folk som vill köpa kosttillskott eller kosmetika.
Även i bygder där man har djurhållning som grej?
skogaliten skrev:Och som jag sa, hästpreparat finns det lite av, men väldigt lite till fåren.

skogaliten skrev:Och om det nu fanns ett krav på att hålla lager före avregleringen, och detta krav togs bort i.o.m. avregleringen, så är det inte avregleringens fel? Lite logik om jag får be.
Precis, det kan ju inte gärna vara avregleringen per se som felat då.
skogaliten skrev:Jag tror inte du har en jävla aning om vad man använder för mediciner till lantbruksdjur, och hur man ger dessa, men det är sällan piller typ alvedon, utan oftast medel som injiceras, dessutom med kort hållbarhet.
Korrekt, men var där din "jävla poäng"?
skogaliten skrev:Dessa går inte att ha på lager. Det är t.o.m. otillåtet om man inte gått särskild utbildning att hålla ett lager med t.ex. antibiotika, som man bara tar ifrån.
Just därför har jag inte föreslagit att du ska lagerhålla annat än mediciner som kan lagerhållas, silly. Sluta handplocka exempel.
skogaliten skrev:Utbildningen ges i form av kurser till ganska hög kostnad, som måste förnyas varje år, ibland varje halvår. Då får man ett tidsbegränsat tillstånd att hålla ett lager med antibiotika m.fl. sorters preparat, och kan sedan efter veterinärkontakt ge av preparatet.
Möjligheten utnyttjas huvudsakligen av de som har stora besättningar med får, 100 djur och uppåt, av mjölkgårdar eller slaktsvinsproducenter med många djur.
Medianstorleken på fårbesättning är ca 30 djur.
Låt mig gissa. Detta är också avregleringens fel, eller hur? Jeez, finns det något som avregleringen inte är skyldig till?
skogaliten skrev:Vill du att vi ska släppa antibiotikaanvändningen till djur som ska bli mat fri i Sverige?
Självklart, det har jag ju skrivit hela tiden. Och meth och morfin till alla som vill! Not...
skogaliten skrev:Och det är skrattretande att du tror att småorternas apotek har fått längre öppethållande. Det är samma som det alltid varit 10-18 på vardagar, och 10-13 (14 på vissa håll) på lördagar, söndagar stängt.
Det som är skrattretande är väl att samma som förr magiskt blir ett argument mot avreglering? Eh, förlåt, men dina argument blir mer och mer desperata, mindre och mindre relevanta. Du bara spyr ut agg mot samhället i stort, känns det som.

skogaliten skrev:Överhuvudtaget så är det mesta utom mataffärer stängt på söndagar på småorter, liksom det är korta dagar på lördagar.
Dvs precis som i storstad. Din poäng äro?

Det blev visst inte så kort ändå? Well, det fanns ju en del att besvara...
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav skogaliten » fre 20 jan 2017, 00:50

Kära MBY, Jag tror du behöver lite hjälp.

Sluta att prestera oläsbara textväggar med svammel, och håll dig till saken.

Du verkar vara fundamentalt okunnig om det mesta som ligger utanför din horisont, samt din läsförståelse verkar vara minimal.

Din förmåga att blanda ihop korten likaså.
Det är väl klart att jag både av miljöskäl och för tidsbesparing vill minimera det antal resor jag gör med bil, och gärna göra så många ärenden som möjligt samtidigt.
Det är ogörligt i praktiken att cykla 4 mil fram och tillbaka, i synnerhet på vintern, och någon buss finns inte.
Om sedan affärer för mat finns 4 mil åt ena hållet, och "mitt" paketutlämningsställe finns 4 mil åt ett helt annat håll verkar tydligen vara svårbegripligt.

För mig är det irrelevant att din upplevelse att tillgängligheten för apoteksvaror har förbättrats, det kanske den har gjort, men i glesbygden har det inte blivit bättre utan sämre.

Din förståelse för skillnaden mellan förskrivna mediciner till lantbruksdjur, jämfört med motsvarande till vanliga typer av sällskapsdjur visar på djup okunnighet.

Det handlar inte om enkla avmaskningsmedel för katt och hund och liknande utan om en rad av mediciner som idag tillhandahålls av ett fåtal nätapotek, som dessutom har "vett" att ta betalt. Men nätapotek löser inte de akuta behoven.

Och eftersom jag inte bor under en rot i skogen, så vet jag att man t.ex. i Stockholm kan ägna sig åt shopping sju dagar i veckan, dock inte dygnet runt, men många affärer har generösa öppettider. Vägg i vägg med dina paketutlämningsställen så finns det sannolikt en annan butik, en restaurang eller något annat intressant.

Jag har inte klagat över att pappersrecept inte går att använda på nätet, för det gör det.

Hur tänker du dig att en ambulerande veterinärs dag skulle fungera, om vederbörande hade ett lass med olika dokument som det var bråttom att få iväg, om denne inte bara skulle åka mellan gårdarna, utan också skulle behöva stanna så fort denne har mobilkontakt, för att skicka dessa?

Nej, vi har inte mobilkontakt där jag bor, den finns fläckvis, några hundra meter bort t.ex. bra dagar.

Min internetkontakt har jag via en antenn på taket, vi har inte någon kopparledning längre, utan använder sagda antenn till internet och "fast mobiltelefoni".

Jag kan faktiskt inte förstå, hur du kan få ihop någon som helst logik i att om ett krav på apoteken att tillhandahålla en viss kategori varor, tas bort genom en s.k. avreglering, och att det då efter avregleringen saknas varor av denna kategori så skulle det inte bero på avregleringen? Vad beror det på då? Det handlar om att tvingas tillhandahålla olönsamma varor, som en samhällsservice, eller att inte tvingas tillhandahålla varor.

Du tyckte faktiskt att jag skulle hålla ett lager med mediciner, men som sagt det får jag inte. Och vill du vara vänlig att peka ut var jag hävdat att detta skulle ha något som helst att göra med apoteksavregleringen?
Jag har kortfattat beskrivit regelverket. Regelverket var likadant i runda slängar före apoteksavregleringen.

Dina förenklade lösningar är helt enkelt världsfrånvända.

Men hur som helst, jag lägger av att försöka föra en diskussion med dig.
Du har bestämt dig, och iklädd massiva skygglappar (eller är det en foliehatt?), så envisas du med att hävda att något som är bra för dig, därför måste vara bra för alla andra.

Ge dig av från storsta'n några år. Det vore nog nyttigt.
skogaliten

Inläggav Johannes » fre 20 jan 2017, 09:16

MBY skrev:Din poäng äro?

Äro är (var) pluralformen. "Din poäng är" måste det vara även i gammalsvensk grammatik.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav L. Mäkinen » fre 20 jan 2017, 09:23

Angående veterinärens tillgång till mobilnätet borde det inte behöva vara konstigare än att man lagrar recepten i telefonen och när man har kontakt skickas de vidare ungefär som vanliga mail gör. Vet man att man inte kommer vara inom nätkontakt under dagen borde det inte vara omöjligt att använda lantbruksföretagets uppkoppling via taket för att få iväg ett akut recept.
Dessutom skulle man kunna gå in på http://www.sverigesapoteksforening.se/hitta-lakemedel/ och se vilken riktning man ska köra innan man lämnar gårdens uppkoppling.

Jag bor i en hybrid mellan tätort och landsbygd tack vare att jag valt att göra så. Sommartid ser vi ingen av grannarnas bosättningar och vi har ungefär 8 km till närmsta butik. Genom att välja att bo så har jag också accepterat att det är lite bökigt att få tillgång till delar av samhällstjänsterna och att det i händelse av en brand antagligen betyder att huset brinner ner eftersom brandbilarna huserar en bit bort. Man kan inte kräva att allt fungerar på samma sätt överallt.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav MBY » fre 20 jan 2017, 09:46

skogaliten skrev:Kära MBY, Jag tror du behöver lite hjälp.

Sluta att prestera oläsbara textväggar med svammel, och håll dig till saken.

Du verkar vara fundamentalt okunnig om det mesta som ligger utanför din horisont, samt din läsförståelse verkar vara minimal.

Din förmåga att blanda ihop korten likaså.
Det är väl klart att jag både av miljöskäl och för tidsbesparing vill minimera det antal resor jag gör med bil, och gärna göra så många ärenden som möjligt samtidigt.
Det är ogörligt i praktiken att cykla 4 mil fram och tillbaka, i synnerhet på vintern, och någon buss finns inte.
Om sedan affärer för mat finns 4 mil åt ena hållet, och "mitt" paketutlämningsställe finns 4 mil åt ett helt annat håll verkar tydligen vara svårbegripligt.

För mig är det irrelevant att din upplevelse att tillgängligheten för apoteksvaror har förbättrats, det kanske den har gjort, men i glesbygden har det inte blivit bättre utan sämre.

Din förståelse för skillnaden mellan förskrivna mediciner till lantbruksdjur, jämfört med motsvarande till vanliga typer av sällskapsdjur visar på djup okunnighet.

Det handlar inte om enkla avmaskningsmedel för katt och hund och liknande utan om en rad av mediciner som idag tillhandahålls av ett fåtal nätapotek, som dessutom har "vett" att ta betalt. Men nätapotek löser inte de akuta behoven.

Och eftersom jag inte bor under en rot i skogen, så vet jag att man t.ex. i Stockholm kan ägna sig åt shopping sju dagar i veckan, dock inte dygnet runt, men många affärer har generösa öppettider. Vägg i vägg med dina paketutlämningsställen så finns det sannolikt en annan butik, en restaurang eller något annat intressant.

Jag har inte klagat över att pappersrecept inte går att använda på nätet, för det gör det.

Hur tänker du dig att en ambulerande veterinärs dag skulle fungera, om vederbörande hade ett lass med olika dokument som det var bråttom att få iväg, om denne inte bara skulle åka mellan gårdarna, utan också skulle behöva stanna så fort denne har mobilkontakt, för att skicka dessa?

Nej, vi har inte mobilkontakt där jag bor, den finns fläckvis, några hundra meter bort t.ex. bra dagar.

Min internetkontakt har jag via en antenn på taket, vi har inte någon kopparledning längre, utan använder sagda antenn till internet och "fast mobiltelefoni".

Jag kan faktiskt inte förstå, hur du kan få ihop någon som helst logik i att om ett krav på apoteken att tillhandahålla en viss kategori varor, tas bort genom en s.k. avreglering, och att det då efter avregleringen saknas varor av denna kategori så skulle det inte bero på avregleringen? Vad beror det på då? Det handlar om att tvingas tillhandahålla olönsamma varor, som en samhällsservice, eller att inte tvingas tillhandahålla varor.

Du tyckte faktiskt att jag skulle hålla ett lager med mediciner, men som sagt det får jag inte. Och vill du vara vänlig att peka ut var jag hävdat att detta skulle ha något som helst att göra med apoteksavregleringen?
Jag har kortfattat beskrivit regelverket. Regelverket var likadant i runda slängar före apoteksavregleringen.

Dina förenklade lösningar är helt enkelt världsfrånvända.

Men hur som helst, jag lägger av att försöka föra en diskussion med dig.
Du har bestämt dig, och iklädd massiva skygglappar (eller är det en foliehatt?), så envisas du med att hävda att något som är bra för dig, därför måste vara bra för alla andra.

Ge dig av från storsta'n några år. Det vore nog nyttigt.

Snälla, du kommer ingenstans genom att bara förolämpa och göra halvstarriga utfall om lite allt möjligt. Har du ens märkt att jag håller med dig i de väsentliga punkterna, dvs de saker som faktiskt är problem med livet i landsbygd och glesort rent allmänt, samt att det är ett problem om apoteken lagerhåller färre livsnödvändiga preparat?

Varför ska du breda på om posten, om jävligt det kan vara med transporter, att apotek, utlämningsställe och affär kan vara på skilda orter (men inte nödvändigtvis alltid i den kombo som just du har) osv?

Vi talar om apotekets avreglering, inte din allmänna frustration (som du nu tar ut på mig) av problem som uppstår där du bor, problem som fanns innan dig, innan avregleringen och kommer överleva oss alla. Och sluta gärna kasta sten i glashus och dösnacka om att jag skriver så förbannat mycket. Du kan ju inte ens svara på min fråga principiellt. Du verkar inte förstå att jag INTE hänvisar till akutmedicin när jag talar om att man kan botanisera bland olika nätapotek eller få ner priserna. Jag talar uppenbarligen inte om akutmedicin om jag inte riktigt förstår varför du inte kan hämta ut mediciner på utlämningsstället där du ändå rimligtvis hämtar ut andra paket, med framförhållning. Det är helt uppenbart att jag inte talar om akutmedicin så fort något jag säger implicerar framförhållning, begriper du inte det?

Varför skulle en ambulerande veterinärs dag inte funka om denne förskrev e-recept i stället för pappersrecept? Det får du förklara, för din "förklaring" nu håller inte (speciellt inte när du säger att du själv har fast mobil telefoni/nät. Bilar kan också ha antenner, du vet?). Vidare, du vet inte ett skit om vad jag vet, om min relation till stad, land och djurhållning, så var så jävla vänlig och håll truten om det. Jag sitter inte och förutsätter eller skriver att du är en "bondlurk som vore helt vilsen i en stad" eller något annat dumt.
Senast redigerad av MBY fre 20 jan 2017, 10:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav MBY » fre 20 jan 2017, 09:47

Johannes skrev:
MBY skrev:Din poäng äro?

Äro är (var) pluralformen. "Din poäng är" måste det vara även i gammalsvensk grammatik.

Din poäng är? Lite off-topic-gliringar om språk eller? ;)
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav MBY » fre 20 jan 2017, 09:56

L. Mäkinen skrev:Angående veterinärens tillgång till mobilnätet borde det inte behöva vara konstigare än att man lagrar recepten i telefonen och när man har kontakt skickas de vidare ungefär som vanliga mail gör. Vet man att man inte kommer vara inom nätkontakt under dagen borde det inte vara omöjligt att använda lantbruksföretagets uppkoppling via taket för att få iväg ett akut recept.
Dessutom skulle man kunna gå in på http://www.sverigesapoteksforening.se/hitta-lakemedel/ och se vilken riktning man ska köra innan man lämnar gårdens uppkoppling.

Jag bor i en hybrid mellan tätort och landsbygd tack vare att jag valt att göra så. Sommartid ser vi ingen av grannarnas bosättningar och vi har ungefär 8 km till närmsta butik. Genom att välja att bo så har jag också accepterat att det är lite bökigt att få tillgång till delar av samhällstjänsterna och att det i händelse av en brand antagligen betyder att huset brinner ner eftersom brandbilarna huserar en bit bort. Man kan inte kräva att allt fungerar på samma sätt överallt.
Precis, och det finns andra bra sidor också för den som vill vara förberedd både i en akutsituation eller inför planerat inhandlande av mediciner. Vi har sfinx interaktioner/janusinfo som är förträfflig, vi har apoteksinfo och den av dig nämnda apoteksföreningen. För att inte nämna fass, som är gammalt som gatan (och faktiskt har blivit lite sämre, även om det inte gör något då det blivit sämre på "ett bra sätt"¹).

Precis som du så kan jag inte tro att mobiltäckningen skulle vara så fundamentalt dålig att mejl eller recept i en utkorg inte skulle gå iväg på en hel dag för någon som rör sig i området. Dessutom finns alltid möjligheten för någon yrkesman eller yrkeskvinna att hemfalla till dyrare med mer robusta system som IP över satellittelefon, o.dyl. Men, om man ska till ett fysiskt apotek spelar det förstås ingen roll. Jag vet inte vad skogaliten egentligen är ute efter. Det tycks ju inte handla om apoteksavregleringen utan om missriktade angrepp på min förståelse för livet i gledbygd och livet som djurhållare. En helt irrelevant land-vs-stad-batalj som ingen är ute efter. Det enda konkreta som har framkommit är att apotek inte lagerhåller nödvändiga akutmediciner längre. Något som det tagit henom textvägg efter textvägg att framföra, och måste upprepa, trots att ingen ens har ifrågasatt det.

1) Patient-FASS är borta, så om inte infon man söker finns i bipacksedel så hänvisas man till ordinarie FASS med ett språk riktat till sjukvården men med vissa ordförklaringar när man hovrar över ordet. Detta är en "försämring", men tvingar en till att lära sig något, dvs man vinner i längden.
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav skogaliten » sön 22 jan 2017, 11:31

L. Mäkinen skrev:Angående veterinärens tillgång till mobilnätet borde det inte behöva vara konstigare än att man lagrar recepten i telefonen och när man har kontakt skickas de vidare ungefär som vanliga mail gör. Vet man att man inte kommer vara inom nätkontakt under dagen borde det inte vara omöjligt att använda lantbruksföretagets uppkoppling via taket för att få iväg ett akut recept.

Se vilken väg man ska köra?

Hur menar du?

När det går en väg genom skogen eller byn, menar du att veterinären ska köra åt det motsatta hållet som denne egentligen borde köra, för att det är bättre mobilmottagningen längs delar av den vägen? Och skaffa sig en omväg på 4-5-6 eller flera mil?

Och "gården" (gårdar brukar inte ha mobilförstärkare) har ingen uppkoppling mot mobilnätet. I bästa fall ett wifi.

Förklara du också för mig, varför jag skulle bli nöjdare av ett e-recept? Har jag behov av receptbelagda preparat det inte är bråttom att få tag i (avmaskningsmedel E-selen preparat t.ex.), så spelar mediet för receptet i stort sett ingen roll.
För sådan medicin är det inget problem om det tar några dagar att få medicinen, via nätapotek eller beställt till fysiskt apotek.

Jag har för länge sedan tröttnat på all den tekniknaiviteten som breder ut sig.

Tekniknaivitet = en (ny) teknisk lösning, är alltid bättre, oavsett.
I verkligheten kan en (ny) teknisk lösning vara bättre än en gammal teknisk lösning (eller avsaknad av teknik), eller skapa en sämre situation. Man måste göra ett bra jobb med fundera igenom eventuella tekniska lösningars funktion och konsekvenser innan man kastar sig över dessa.
skogaliten

Inläggav L. Mäkinen » mån 23 jan 2017, 08:33

skogaliten skrev:

Se vilken väg man ska köra?

Hur menar du?

När det går en väg genom skogen eller byn, menar du att veterinären ska köra åt det motsatta hållet som denne egentligen borde köra, för att det är bättre mobilmottagningen längs delar av den vägen? Och skaffa sig en omväg på 4-5-6 eller flera mil?

Och "gården" (gårdar brukar inte ha mobilförstärkare) har ingen uppkoppling mot mobilnätet. I bästa fall ett wifi.

Förklara du också för mig, varför jag skulle bli nöjdare av ett e-recept? Har jag behov av receptbelagda preparat det inte är bråttom att få tag i (avmaskningsmedel E-selen preparat t.ex.), så spelar mediet för receptet i stort sett ingen roll.
För sådan medicin är det inget problem om det tar några dagar att få medicinen, via nätapotek eller beställt till fysiskt apotek.

Jag har för länge sedan tröttnat på all den tekniknaiviteten som breder ut sig.

Tekniknaivitet = en (ny) teknisk lösning, är alltid bättre, oavsett.
I verkligheten kan en (ny) teknisk lösning vara bättre än en gammal teknisk lösning (eller avsaknad av teknik), eller skapa en sämre situation. Man måste göra ett bra jobb med fundera igenom eventuella tekniska lösningars funktion och konsekvenser innan man kastar sig över dessa.

Vad jag menade var att om det är viktigt att receptet når apoteket innan veterinärens dag är över kan denne koppla upp sig till gårdens nätuppkoppling som du nämnde att du har och få iväg receptet den vägen. Oavsett om du har mobilförstärkare eller "bara" trådlöst nätverk kan de flesta telefoner tillverkade efter millenieskiftet ansluta sig dit.

Du beskrev att det var ett problem att du inte kunde veta var medicinen finns innan du åker hemifrån, men det är ju inte sant eftersom du har en internetuppkoppling och apotekens lagerhållning finns online. Därav min tanke om att "åka åt rätt håll" och inte gissa vilket apotek du ska sikta på.

Jag vidhåller att för de allra flesta har apotekens avreglering inneburit en förbättring, men för de som av olika anledningar inte har ett apotek i grannbyn kan det bli lite besvärligare.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

FöregåendeNästa

Återgå till Vardagsrummet