Konkurrerande apotekare

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Re: Konkurrerande apotekare

Inläggav MBY » mån 23 jan 2017, 12:02

skogaliten Wrote:
L. Mäkinen Wrote:Angående veterinärens tillgång till mobilnätet borde det inte behöva vara konstigare än att man lagrar recepten i telefonen och när man har kontakt skickas de vidare ungefär som vanliga mail gör. Vet man att man inte kommer vara inom nätkontakt under dagen borde det inte vara omöjligt att använda lantbruksföretagets uppkoppling via taket för att få iväg ett akut recept.
Dessutom skulle man kunna gå in på http://www.sverigesapoteksforening.se/hitta-lakemedel/ och se vilken riktning man ska köra innan man lämnar gårdens uppkoppling.

Jag bor i en hybrid mellan tätort och landsbygd tack vare att jag valt att göra så. Sommartid ser vi ingen av grannarnas bosättningar och vi har ungefär 8 km till närmsta butik. Genom att välja att bo så har jag också accepterat att det är lite bökigt att få tillgång till delar av samhällstjänsterna och att det i händelse av en brand antagligen betyder att huset brinner ner eftersom brandbilarna huserar en bit bort. Man kan inte kräva att allt fungerar på samma sätt överallt.

Se vilken väg man ska köra?

Hur menar du?

När det går en väg genom skogen eller byn, menar du att veterinären ska köra åt det motsatta hållet som denne egentligen borde köra, för att det är bättre mobilmottagningen längs delar av den vägen? Och skaffa sig en omväg på 4-5-6 eller flera mil?

Och "gården" (gårdar brukar inte ha mobilförstärkare) har ingen uppkoppling mot mobilnätet. I bästa fall ett wifi.

Förklara du också för mig, varför jag skulle bli nöjdare av ett e-recept? Har jag behov av receptbelagda preparat det inte är bråttom att få tag i (avmaskningsmedel E-selen preparat t.ex.), så spelar mediet för receptet i stort sett ingen roll.
För sådan medicin är det inget problem om det tar några dagar att få medicinen, via nätapotek eller beställt till fysiskt apotek.

Jag har för länge sedan tröttnat på all den tekniknaiviteten som breder ut sig.

Tekniknaivitet = en (ny) teknisk lösning, är alltid bättre, oavsett.
I verkligheten kan en (ny) teknisk lösning vara bättre än en gammal teknisk lösning (eller avsaknad av teknik), eller skapa en sämre situation. Man måste göra ett bra jobb med fundera igenom eventuella tekniska lösningars funktion och konsekvenser innan man kastar sig över dessa.

Men ge dig! Dessa tekniska lösningar ersätter inte gamla sätt, utan kompletterar dem. Om du kan välja mellan e- eller pappersrecept torde det vara bättre än att vara hänvisad till endast pappersrecept. Vidare har du ju bevisligen internet, så du kan gott bruka (även när det är bråttom) de tjänster som finns för att hitta lagersaldo, öppettider och plats för apotek. Du kan också avstå, om du på något vis tror att detta är nya flugor som ej fullgott ersätter gamla alternativ. Ingen har skrivit något som andas det minsta tekniknaivitet. Ingen har åberopat någon teknologisk silverkula. Det är bara du som argumenterar intellektuellt ohederligt och gör halmgubbar. I den enda sakfrågan du lyckats formulera (lagerhållning på apotek) har du fått medhåll av mig. Det jag inte hållit med dig om har du inte behagat besvara, konkretisera eller förklara närmare.

Tekniknaivitet är en grej, för övrigt. Du bör inte missbruka termen när du utan att tänka på det insinuerar att *alla* IT-tjänster här är dåliga och odugliga. Bra att du äntligen tycks ha fattat att utgångspunkten har varit medicin som det inte är så bråttom med och inte akutmedicin som är och förblir ett tidlöst problem oavsett tekniknivå. Det måste du väl begripa, att en regel om lagerhållning inte är oförenligt med ett annars avreglerat apoteksväsen?
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav Anders G » mån 23 jan 2017, 13:03

They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav L. Mäkinen » mån 23 jan 2017, 13:50

Anders G Wrote:Ett musikaliskt mellanspel

https://www.youtube.com/watch?v=iZqPMROclcM

Jag var helt övertygad om att det var detta glädjepiller länken hänvisade till.
https://youtu.be/XRNdyLckaLg
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav MBY » mån 23 jan 2017, 16:41

Också on topic: https://www.youtube.com/watch?v=Yl9spib9QCE
Han borde göra en ny version med generika! :P
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav FudoMyoo » ons 29 mar 2017, 16:38

David Granlund Wrote:Slutsatsen är således att omregleringen haft liten påverkan på prisnivån för läkemedel som är både receptbelagda och patentskyddade samt för receptfria läkemedel, medan den sänkt prisnivån för receptbelagda läkemedel som inte är patentskyddade. Sammantaget innebär detta att den genomsnittliga medicinen kostar mindre efter omregleringen, även om det givetvis finns enskilda läkemedel som blivit dyrare. Prisutvecklingen ger därför inte stöd för omdömen som säger att omregleringen var missgynnsam rent privatekonomiskt för svenska konsumenter av läkemedel.

http://www.nationalekonomi.se/sites/default/files/NEFfiler/45-2-led.pdf
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inläggav ankanp » sön 25 jun 2017, 21:37

Nuförtiden kan man ju dessutom köpa receptbelagda läkemedel via /Reklamlänk borttagen/ Tryggve och andra apotek på nätet. Spontant känns det som att internetrevolutionen av apoteken har haft större effekt än omregleringen. :idea:
ankanp

Föregående

Återgå till Vardagsrummet