Blues-tips...

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Blues-tips...

Inläggav kaxiga Z » mån 07 jul 2008, 16:24

Inspirerad av Bästa låten genom tiderna-tråden, ber jag om lite bluestips från er.
Vilken är den bästa blues/rhythm 'n' blues/swing ni hört?

Får väl börja med en ur högen av topp-skiktet: Natural Born Boogie - Humble Pie.
Redan när de anslår första tonen, känns den starka blues-rock-stämningen

En annan jag skulle vilja tipsa om är 'Got To Move' (Peter Green & Fleetwood Mac)
Senast redigerad av kaxiga Z lör 19 nov 2011, 13:39, redigerad totalt 3 gånger.
Anledning: Uppdaterade länkar
The proof is irrefutable.

/Robert Palmer
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Re: Blues-tips...

Inläggav Pelle » mån 07 jul 2008, 17:23

Ett rätt bra liveframträdande http://www.youtube.com/watch?v=NmWz2jEk8HI
Det är otillåtet att använda respekterade böcker [...] för att torka bort avföring från stjärten men [...] filosofi, Torah och Nya testamentet, vilka är kända för att vara förvrängningar och som inte innehåller upphöjda namn, kan användas för att torka bort avföring från stjärten
Användarvisningsbild
Pelle

Inläggav Pelle » mån 07 jul 2008, 17:40

Egentligen skulle jag vilja tipsa om tidiga Fleetwood Mac men det har du ju redan tipsat dig själv om. Annars var ZZ Top bra innan de blev dåliga http://www.youtube.com/watch?v=QmjqDFGao9s (två låtar till priset av en)
Det är otillåtet att använda respekterade böcker [...] för att torka bort avföring från stjärten men [...] filosofi, Torah och Nya testamentet, vilka är kända för att vara förvrängningar och som inte innehåller upphöjda namn, kan användas för att torka bort avföring från stjärten
Användarvisningsbild
Pelle

Inläggav C-J » mån 07 jul 2008, 17:52

Appråpå ZZ-top, just nu är det något som gnager mig, vem var förband åt zz-top på hovet i stockholm 3 oktober 2002? Någon som var där, någon som kommer ihåg? Jag vet att det är något jag borde kunna men just nu är det bara ett svart hål.

Edit: Stryk det, det var såklart Gary Moore! http://www.youtube.com/watch?v=Tp3P7UGz ... re=related
Oh, behave!
Användarvisningsbild
C-J
Forumadministratör

Inläggav swooch » mån 07 jul 2008, 17:58

Jag tycker nog att Rollin' and Tumblin' är bra vem som än gör den, men en lite modernare variant finns här: Jeff Beck och Imogen Heap.
Användarvisningsbild
swooch

Inläggav Pelle » mån 07 jul 2008, 18:47

swooch skrev:Jag tycker nog att Rollin' and Tumblin' är bra vem som än gör den, men en lite modernare variant finns här: Jeff Beck och Imogen Heap.

Jeff Beck är ett monster. Otrolig kontroll på sin gitarr.

Tillägg: Måste göra ett litet avsteg från trådämnet. Instrumentalversioner av Beatles-låtar blir alltid lite hissmusik, men den här är otrolig ändå tycker jag. Jeff Beck är en fantastisk gitarrist: http://youtube.com/watch?v=3uwvBizKAwc&feature=related
Användarvisningsbild
Pelle

Inläggav Verdandi » mån 07 jul 2008, 22:29

Här kommer några tips om "måsten" att plöja igenom inom bluesen (enligt mitt tycke) från en man som fastnat djupt i bluesträsket... :wink:

Pre-War Blues:
Robert Johnson
Blind Lemon Jefferson
Charley Patton
Son House
Blind Wille McTell

Post-War Blues:
Muddy Waters
John Lee Hooker
Leadbelly
Elmore James

60- 70-tal:
The Paul Butterfield Blues Band
Canned Heat
Fleetwood Mac (med Peter Green, tolkade mängder av Elmore James-låtar)

Avslutningsvis några munspelsnissar:
Little Walter
Sonny Boy Williamson II
Big Walter Horton
Peps Persson (eran 1968-72, absolut en av världens bästa bluesmunspelare)
Äsch, det var inget...
Användarvisningsbild
Verdandi
Avstängd

Inläggav onslow » tis 08 jul 2008, 09:17

Verdandi skrev:Här kommer några tips om "måsten" att plöja igenom inom bluesen (enligt mitt tycke) från en man som fastnat djupt i bluesträsket... :wink:

Pre-War Blues:
Robert Johnson
Blind Lemon Jefferson
Charley Patton
Son House
Blind Wille McTell

Post-War Blues:
Muddy Waters
John Lee Hooker
Leadbelly
Elmore James

60- 70-tal:
The Paul Butterfield Blues Band
Canned Heat
Fleetwood Mac (med Peter Green, tolkade mängder av Elmore James-låtar)

Avslutningsvis några munspelsnissar:
Little Walter
Sonny Boy Williamson II
Big Walter Horton
Peps Persson (eran 1968-72, absolut en av världens bästa bluesmunspelare)

Sonny Terry och Sonny Boy Williamson 1 var inte heller så sjåpiga.
Skip James bör väl vara med! Kokomo Arnold och Peetie Wheatstraw (tror jag stavat rätt) likaså.
Lyssna på "Old original Kokomo blues", denna finns även inspelad av Big Joe Williams, en anna gigant.
"Death letter blues" med Son House är en annan höjdare, eller varför inte "Killing floor" med Jimi Hendrix.
I am still confused but on a higher level
onslow

Inläggav kaxiga Z » tis 08 jul 2008, 09:37

Vilken är den hårdaste blueslåt ni hört?

Själv anser jag att Elmore James var föregångare till hårdrocken genom Done Somebody Wrong

'I Walked From Dallas' med Howling Wolf
låter som om tre personer sjöng samtidigt (underbar effekt), men han är ensam med sin grova stämma.

/Robert Palmer
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav onslow » tis 08 jul 2008, 09:58

Apropå Howling Wolf så borde väl "Smokestack Lighting" och "I asked for water but they brought me gasoline" passa in?
Lighting Hopkins boogiegitarr är rätt hyfsad, men hård?
I am still confused but on a higher level
onslow

Inläggav kaxiga Z » tis 08 jul 2008, 10:01

onslow skrev:Apropå Howling Wolf så borde väl "Smokestack Lighting" och "I asked for water but they brought me gasoline" passa in?
Lighting Hopkins boogiegitarr är rätt hyfsad, men hård?

Kanske är det ren hesa mörka rösten, men det låter som ett helt gäng när Chester Burnett sjunger. Rivigt

/Robert Palmer
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav kaxiga Z » tis 08 jul 2008, 10:19

Pelle skrev:Egentligen skulle jag vilja tipsa om tidiga Fleetwood Mac men det har du ju redan tipsat dig själv om. Annars var ZZ Top bra innan de blev dåliga http://www.youtube.com/watch?v=QmjqDFGao9s (två låtar till priset av en)

Bra tips,
men: När blev de dåliga? Sharp Dressed Man är enkelt en av 80-talets stora klassiker. Hörde den först som liten nioåring och blev såld. Utomjordisk takt-känsla.
Vet dock inte om den räknas som 'blues' dock: lite off topic, trots melodin.

Ang. Peter Green: Jumping At Shadows regerar (Kompositör: Duster Bennett, trodde man inte)

/Robert Palmer
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav Pelle » tis 08 jul 2008, 12:53

Dåliga kanske var att ta i men visst var de bättre i början (när Frank Beard spelade riktiga trummor). Roligare, lekfullare och svängigare tycker jag.

Kul att höra Jumping at Shadows. Jag hade en intensiv blues-period på gymnasiet. Lyssnade mycket på Peter Green då.
Användarvisningsbild
Pelle

Inläggav JB » tis 08 jul 2008, 19:08

Finns tre svenska bluesmusiker som inte får glömmas bort. Rolf Wikström, Peps Persson och Cornelis Vreeswijk. Den sistnämnde har inte blivit mest känd för sina blueslåtar, men kunde sjunga blues också. Hörs bland annat på albumen Poem, ballader och lite blues och Till Fatumeh – Rapport från de osaligas ängder.... Även Mannen som älskade träd innehåller en del (i mina öron) bra blues.

/Jonas
JB

Inläggav kaxiga Z » ons 09 jul 2008, 09:54

Jag orkar tyvärr endast med Sven Zetterberg (ni vet, han som ser ut som Stellan Skarsgård) och Mats Ronander bland svenska blues-musiker.
Men dessa herrar har å andra sidan en internationellt gångbar kvalité, och skulle nog lätt bli erkända i bluesens hemland, USA.

Louise Hoffsten har också förstått en del, speciellt vad gäller sången.

Zetterberg:
http://youtube.com/watch?v=IQojdisZfhQ

/Robert Palmer
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Nästa

Återgå till Vardagsrummet