Blues-tips...

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Re: Blues-tips...

Inläggav kaxiga Z » fre 13 apr 2012, 19:37

Elron skrev:Sonny Boy Williamson I = John Lee Curtis Williamson 1914-1948. Spelade in skivor 1937-1947. Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Sonny_Boy_Williamson_I
Hans mest kända komposition - Good Morning School Girl - här i originalinspelning från 1937: http://www.youtube.com/watch?v=Zj293l5w2MU&feature=list_related&playnext=1%20list=AL94UKMTqg-9Bh1QbMph2RsCXgzZgUXmRe
Den bild som visas de första 49 sekunderna av ovanstående föreställer dock Sonny Boy Williamson II. Klippets övriga bilder visar rätt person.

Ett trevligt porträttfoto på Sonny Boy I här: http://www.biography.com/imported/images/Biography/Images/Profiles/W/Sonny-Boy-Williamson-9533175-1-402.jpg

Ytterligare en låt med Sonny Boy I, denna gång med lite tyngre komp, Stop Breaking Down från 1945: http://www.youtube.com/watch?v=5ENjhVXH5wo
Biografi på You Tube: http://www.youtube.com/watch?v=l_PlMhhTZBk

Sonny Boy Williamson II föddes antagligen som Aleck (eller Alex) Ford, förmodligen någon gång mellan 1897 och 1912. Bland kolleger, vänner och bekanta känd som Rice Miller, men hette 1963 enligt sitt pass Willie Williams. Dog 1965. Spelade in skivor 1951-1965. Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Sonny_Boy_Williamson_II

Sonny Boy II är idag den mest kände av de två. De flesta bilder på internet som anges föreställa "Sonny Boy Williamson" (oavsett nummer) visar honom. Även de flesta musikklipp med "Sonny Boy Williamson" på You Tube och alla filmsnuttar är med denna artist. Så vitt jag vet existerar ö h t inga rörliga bilder på Sonny Boy I.

yo, thanks Elron, jag har helt missat Williamson1-foton, tydligen, vilket kan ha sin förklaring.
The proof is irrefutable.

/Robert Palmer
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav kaxiga Z » sön 13 maj 2012, 11:02

Om jag fick välja vilken sorts blues som står närmast hjärtat så är det helt avgjort den rockiga snabba typen.

Future Blues (Canned Heat)

/Robert Palmer
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav VeVeN » sön 13 maj 2012, 22:18

Tackar Z för att ha väckt denna tråd till liv igen med denna:

Top of the Boogaloo

Från det som förmodligen är den bästa bluesplattan i världshistorien: "Mud in your ear". Den avviler från det traditionella mönstret inon chicagobluesen där det var Den Stora Stjärnan (Muddy Waters i detta fall) + band, som var normen. Här är det samspel, närvaro, nerv, energi. Ock ett jäkla sväng.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P
Användarvisningsbild
VeVeN

Inläggav Vråk » sön 13 maj 2012, 23:25

Den legendariske basisten Donald "Duck" Dunn dog i morse i Tokyo 70 år gammal. Mest känd för sina insatser i Booker T & The MG:s och filmen Blues Brothers där han spelade piprökande basist i Jake och Elwood's band (Dunn hade inte många repliker i filmen, men en av de bästa: "We had a band powerful enough to turn goat piss into gasoline!"). Men även känd från massor av soullåtar från skivbolaget Stax i Memphis Tennessee. Hoppas att ni står ut med lite klassisk soul i tråden idag. Från The Stax/Volt European tour 1966 i Norge, Booker T & The MG:s med Sam & Dave:
Sam and Dave live - Hold on I'm coming
Användarvisningsbild
Vråk

Inläggav VeVeN » mån 14 maj 2012, 00:09

"stå ut" känns som ett synnerligen malplacerat uttryck här :D :D :D Tack för den. Den här är fortfarande magisk.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inläggav kaxiga Z » mån 14 maj 2012, 00:31

VeVeN skrev:Top of the Boogaloo

Från det som förmodligen är den bästa bluesplattan i världshistorien: "Mud in your ear". Den avviler från det traditionella mönstret inon chicagobluesen där det var Den Stora Stjärnan (Muddy Waters i detta fall) + band, som var normen. Här är det samspel, närvaro, nerv, energi. Ock ett jäkla sväng.

Vilket superskönt skramlande piano. Den här låten verkar vara typiskt anpassad för undertecknads öron.

Nu fattar jag varifrån Fine Young Cannibals hämtade inspirationen till sin hit Good Thing (inte alls lika bra).

Angående Heard It Through the Grapevine så föredrar jag märkligt nog vanliga radioversionen, kanske för den extra hesa sången. För övrigt en av de coolaste låtar jag hört. Blev besviken då jag lärt mig engelska när jag var liten, och förstod texten. Tyckte inte den var tillräckligt hård, hehe.

/Robert Palmer
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav VeVeN » mån 14 maj 2012, 01:17

kaxiga Z skrev:
VeVeN skrev:Top of the Boogaloo

Vilket superskönt skramlande piano. Den här låten verkar vara typiskt anpassad för undertecknads öron.
Alla låtarna på den plattan är underbara.

kaxiga Z skrev:Nu fattar jag varifrån Fine Young Cannibals hämtade inspirationen till sin hit Good Thing (inte alls lika bra).
Medhåll!

kaxiga Z skrev:Angående Heard It Through the Grapevine så föredrar jag märkligt nog vanliga radioversionen, kanske för den extra hesa sången. För övrigt en av de coolaste låtar jag hört. Blev besviken då jag lärt mig engelska när jag var liten, och förstod texten. Tyckte inte den var tillräckligt hård, hehe.
Den klassiska Motown-versionen är rätt svårslagen egentligen. Sitter som en keps! Ett uttryck som "Heard it through the gape vine" är ju inte direkt glasklart. Sånt man måste slå upp för att begripa, för det gick knappas igenom på engelskalektionerna.

En till gammal klassisk Motown, deras första stora hit(?) "Dancing in the Streets"

Användarvisningsbild
VeVeN

Inläggav kaxiga Z » mån 14 maj 2012, 01:37

Ja, jo, att grapevine innebär djungeltrumman är inte rent intuitivt klart. Minns inte när jag begrep det, men hursomhelst. Ännu en text om olycklig kärlek och tårar, i bästa Celine Dion-lyrik-stuk. Jag blev besviken. (en av anledningarna till att jag sällan lägger märke till låttexter) Fast soundet känns fortfarande väldigt attraktivt.

Apropå bluestexter, en solklar detalj för blueslyssnare är ordet 'mojo'.
Vilket gjorde att jag kunde avslöja för min bättre hälft häromdagen, vad eurosportsnookerkommentatorn menade när han sade att "Maguire har tappat sin mujju". Kasst uttal men man fattade ju att han konstaterade att killen höll på att förlora.

/Robert Palmer
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav onslow » mån 14 maj 2012, 10:59

kaxiga Z skrev:Ja, jo, att grapevine innebär djungeltrumman är inte rent intuitivt klart. Minns inte när jag begrep det, men hursomhelst. Ännu en text om olycklig kärlek och tårar, i bästa Celine Dion-lyrik-stuk. Jag blev besviken. (en av anledningarna till att jag sällan lägger märke till låttexter) Fast soundet känns fortfarande väldigt attraktivt.

Vilket gjorde att jag kunde avslöja för min bättre hälft häromdagen, vad eurosportsnookerkommentatorn menade när han sade att "Maguire har tappat sin mujju". Kasst uttal men man fattade ju att han konstaterade att killen höll på att förlora.

He lost his mojo hand? :D
I am still confused but on a higher level
onslow

Inläggav thomasburman1 » tor 17 maj 2012, 06:37

Hal som en ål med Ensamma Hjärtan :mrgreen:
thomasburman1

Inläggav tanto » tor 24 maj 2012, 00:01

Lyssna genom era bästa hörlurar/högtalare och njut! Får man inte ut något av följande klipp kan man inte kalla sig människa,

Eric Clapton - BB King -Crossroads 2010 - Live
Honey Badger doesn't give a shit
Användarvisningsbild
tanto

Inläggav Urquhart » tor 24 maj 2012, 06:29

onslow skrev:
kaxiga Z skrev:Ja, jo, att grapevine innebär djungeltrumman är inte rent intuitivt klart. Minns inte när jag begrep det, men hursomhelst. Ännu en text om olycklig kärlek och tårar, i bästa Celine Dion-lyrik-stuk. Jag blev besviken. (en av anledningarna till att jag sällan lägger märke till låttexter) Fast soundet känns fortfarande väldigt attraktivt.

He lost his mojo hand? :D

Mr. Mojo Risin'
http://www.youtube.com/watch?v=sl-IWlzSItM
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav Urquhart » tor 24 maj 2012, 06:33

tanto skrev:Lyssna genom era bästa hörlurar/högtalare och njut! Får man inte ut något av följande klipp kan man inte kalla sig människa,

Visst var det trevlig musik och så men Eric och B.B. är ju inte direkt kända för att ha haft särskilt mycket drag under galsocherna på bra länge. Föredrar helt klart råare blues med mer fart.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav NeuraltNätverk » tor 24 maj 2012, 07:57

Gällande Clapton. Hans cover av Behind the Mask av Yellow Magic Orchestra är bra:

http://www.youtube.com/watch?v=oHg5SJYRHA0
Was gilt denn unser Leben für unsres Reiches Heer? (Ja, Reiches Heer!)
Für PeeZus zu sterben ist uns höchste Ehr! (Für PeeZus zu sterben ist uns höchste Ehr!)
Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inläggav kaxiga Z » tor 24 maj 2012, 13:04

Urquhart skrev:
tanto skrev:Lyssna genom era bästa hörlurar/högtalare och njut! Får man inte ut något av följande klipp kan man inte kalla sig människa,
Visst var det trevlig musik och så men Eric och B.B. är ju inte direkt kända för att ha haft särskilt mycket drag under galsocherna på bra länge. Föredrar helt klart råare blues med mer fart.

Musiken i tantos klipp här ovan känns inte som min stil, lite för distat 70talsstuk, för långsam, imo. Men jag vet att sådan hära 70talsChicagoblues är väldigt uppskattad av många.

Clapton har ju annars den oförglömliga härliga snabba Crossroads-versionen.

http://www.youtube.com/watch?v=5ZaJrPaaWa8

Den får väl sägas vara jordens bästa cover, bästa radikalaste förbättring av låt?
(Cover om man räknar Robert Johnsons Crosroads som originalet)

/Robert Palmer
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

FöregåendeNästa

Återgå till Vardagsrummet