Varför facebookvägrar folk?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Använder du Facebook? Om nej, varför inte?

Jag använder Facebook. Jag är inte beroende, jag kan sluta när som helst...
62
31%
Jag Facebookvägrar för att stå emot grupptryck
3
1%
Facebook passar inte min image/livsåskådning
12
6%
Jag har använt Facebook men tröttnade/förstod inte grejen/upplevde det som ointressant
24
12%
Jag avstår från Facebook av integritets/privatlivsskäl
34
17%
Jag är rädd för pinsamma fyllebilder
3
1%
Jag tycker det är jobbigt att få requests av folk som jag inte egentligen känner
17
8%
Jag har för mycket att göra i mitt vanliga liv för att hinna med Facebook
24
12%
Jag känner mig för gammal för Facebook
8
4%
Jag har någon annan anledning att facebookvägra, läs mitt inlägg
14
7%

Antal röster : 201

Varför facebookvägrar folk?

Inläggav Knurd » ons 26 nov 2008, 17:54

Facebook har, sedan en tid tillbaka, i vissa sociala kretsar nått en kritisk massa där "alla" använder det. Facebookvägran har i de här gängen nästan lika hög kuf-faktor som tv-vägran eller mobiltelefonvägran.

Så varför låter vissa människor bli att skapa ett Facebook-konto trots att "alla" andra har det?

Vissa kanske facebookvägrar av imageskäl. Lite som att vara vegetarian, straight edge, låta kroppshåret växa, vägra Melodifestivalen eller något annat alternativt tilltag för att stå emot majoritetens grupptryck för tvivelaktiga normer. Frågan är huruvida det verkligen finns något starkt grupptryck för Facebook, och det skulle göra facebookvägran hedervärt.

Nätpirater och andra som är rädda för storebror kan förstås spela ut integritetskortet. Många är rädda för Facebooks kafka-artade slutanvändaravtal, men låtsas som att Microsoft, Google och Apple skulle vara så mycket mer hedervärda i hanteringen av användaruppgifter att de inte är värda någon protestaktion. Den som inte använder fria operativsystem, anonymiseringstjänster, och som faktiskt har koll på dessa, bör nog vara betydligt mer rädd för många andra vardagliga datorprogram än för Facebook.

Och varför är folk extra rädda för att deras fyllebilder ska spridas på nätet? Före Facebook var det normala att ladda upp avslöjande festbilder direkt på en webbsida för allas beskådan. Men steget bort från total exhibitionism till osäkerh kan förstås verka sunt.

En vanlig invändning som folk har mot Facebook är att de "inte fattar grejen". Grejen med Facebook är att det inte är en enskild grej, utan massor av olika grejer. Den som är ointresserad av fotoalbum kanske sätter stort värde på chatten; någon som avskyr att chatta kan starta politiska eller sociala grupper. En användare som tycker att det är fånigt att vara med i femtioelva facebookgrupper kan skriva en anteckning om det, som vännerna kan läsa.

Vilka av er är, har varit, eller har blivit, facebookvägrare? Och varför?
Adrumdrum.
Användarvisningsbild
Knurd

Re: Varför facebookvägrar folk?

Inläggav Gaan » ons 26 nov 2008, 18:03

Jag skapade mitt konto någonstans kring december 2006 - januari 2007. Jag tröttnade efter en månad och tog bort kontot, efter att ha slösat för många timmar på sidan. Men jag antar att det finns mer att göra nu när medlemmarna är fler. Jag tror jag lite senare blev medlem i Orkut, men det var samma saga där. Sedan dess har jag inte sett någon anledning till att bli medlem där igen. Det du kallar vägra ser jag därför mer som en passiv handling. Varför ska jag bli medlem?

Edit: Jag glömde det självklara: Frågan är ...
Senast redigerad av Gaan ons 26 nov 2008, 18:09, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Gaan
Avstängd

Inläggav kaxiga Z » ons 26 nov 2008, 18:06

Ärligt talat:
Facebook-layouten verkar inte så snygg, konstiga blå nyanser, och det finns inte samma chans till förändring och egendesign, som vid bloggning.
Ja' vet, futtig anledning, men jag stör mig på om en design inte kan göras personlig.
Senast redigerad av kaxiga Z ons 26 nov 2008, 18:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav C-J » ons 26 nov 2008, 18:08

Mitt facebook konto har gått samma möte till ödes som min blogg, totalt 5 inlägg på 1.5 år. Jag är alldeles för upptagen med vänner via IM och spel för att ha tid att spendera på facebook och bloggar. Det är lite som för 10 år sedan, alla skulle skaffa en egen hemsida men fyllde dem mest med en ful bild på sin katt och animerade "sidan är under konstruktion" giffar.
Oh, behave!
Användarvisningsbild
C-J
Forumadministratör

Inläggav liberator » ons 26 nov 2008, 18:19

Jag har inte Facebook och känner inget behov av att skaffa det heller.

Jag kan inte riktigt förstå vad som är roligt med det: "Knyta kontakter med folk från förr" - jag ser det som så att om ingen av parterna tagit kontakten tidigare är det inte en relation jag tyckt värdefull nog att hålla vid liv. Att prata med de personer jag har bättre kontakt med känner jag inte heller något behov av, då träffas jag hellre på riktigt eller om det inte är möjligt pratar på Msn eller via telefon.

När jag gick på gymnasiet hade jag Bilddagboken och tyckte att det var väldigt kul att titta på alla bilder - tills jag insåg att varenda en postade likadana bilder varje dag. Varje helg såg man några bilder på folk som druckit alldeles för mycket, och på vardagarna såg man bilder på någon som satt på stan och försökte se glad ut. Det gav mig inte någonting.

Det finns helt enkelt annat jag hellre gör på min fritid. Jag har hört de som säger "men man kan ju gå in en halvtimme om dagen och kolla bara". Då spenderar jag hellre den tiden med att diskutera på något forum, läsa på om något ämne eller något liknande.

Något jag märkt bland vissa av de som använder Facebook är att de på något sätt försöker rättfärdiga sitt användande: "Jag har det men jag är aldrig inne", "jag har det bara för att..." och så vidare. Dock är det väl inte något specifikt för just Facebook...
Musik och samma på Spotify
Twitter
Användarvisningsbild
liberator

Inläggav gubblukt » ons 26 nov 2008, 18:30

1 dl ren slöhet
1 dl osocial gubbighet
1 dl bristande förmåga att se vad ansiktsbok tillför jämfört med andra kommunikationsformer
2 dl "alla gick från myspace till facebook och innan jag registrerat mig går de till något nytt ställe"

antar att det sista argumentet inte håller eftersom folk fortfarande ansiktsbokar :?
He who fights with idiots might take care lest he thereby become an idiot.
Användarvisningsbild
gubblukt

Inläggav Vitnir » ons 26 nov 2008, 18:49

Hade inte min syster haft ett konto hade det raderats för länge sen, ologisk design och svårt att hitta saker.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Anders » ons 26 nov 2008, 18:58

Jag undviker av princip all närvaro på nätet, ja förutom här då. Jag ser det som en personlig framgång att inte dyka upp på första sidan när mitt namn googlas. Av samma anledning har jag ingen blogg. Dessutom har jag inte tid, jag hänger ju här jämt och ständigt :roll:
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav tarzan » ons 26 nov 2008, 19:08

Skaffade kontakt till Internet 1993, kanske det var 1994... Hade ett 14.4-modem och betalade för uppkopplad minut. Flashbacks mailinglista var min kontakt med omvärlden.
Finns nu under signaturen ulltand, vilken även är sökbar på Facebook, Google+ osv. Det här kontot kommer avslutas.
Användarvisningsbild
tarzan

Inläggav Andreas83 » ons 26 nov 2008, 19:31

För att det alldeles för ofta är förjävla trist att chatta med folk (jag föredrar samtal med vänner IRL hundra gånger om), och lägga upp bilder och annat tjafs intresserar mig inte. Sedan finns ett visst mått av anonymitetssträvan där också. Nä, diskussionsforum räcker för mig.
Andreas83

Inläggav Crepitus » ons 26 nov 2008, 19:36

Är det inte lite integritet i att dissa virtuell självbekräftelse?

Fö undrar jag när första sociologiska avhandlingen kommer som relaterar Facebook till Bourdieus teorier om habitus.
When the facts change, I change my mind. What do you do, Sir?
Användarvisningsbild
Crepitus

Inläggav Anders G » ons 26 nov 2008, 20:32

Jag talar i telefon med folk på jobbet alltför stor del av dagen, jag utför en massa föreningsarbete, och jag deltar i föreningarnas verksamhet/möten. Försöker hinna med vad som skrivs här.
Jag har hängt över axeln på några facebookanvändare, och förstår inte grejen. Mitt umgänge finns inte där.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Anders H » ons 26 nov 2008, 20:39

Adda mig gärna. Anders Hesselbom. Kul!
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd

Inläggav MacBruce » ons 26 nov 2008, 20:59

Knurd skrev:Facebook har, sedan en tid tillbaka, i vissa sociala kretsar nått en kritisk massa där "alla" använder det. Facebookvägran har i de här gängen nästan lika hög kuf-faktor som tv-vägran eller mobiltelefonvägran.

+=syföreningsvägrar jag. (Fast jag visste inte att påbud hade utfärdats om att delta i dessa aktiviteter, så att man kan tala om "vägran".)
--
MacBruce
Avstängd

Inläggav Urquhart » ons 26 nov 2008, 21:53

Är med i facebook, men är nästan aldrig inne. Har nog med att hänga här och med mina vänner på msn och irl.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory
Användarvisningsbild
Urquhart

Nästa

Återgå till Vardagsrummet