Varför facebookvägrar folk?

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Använder du Facebook? Om nej, varför inte?

Jag använder Facebook. Jag är inte beroende, jag kan sluta när som helst...
62
31%
Jag Facebookvägrar för att stå emot grupptryck
3
1%
Facebook passar inte min image/livsåskådning
13
6%
Jag har använt Facebook men tröttnade/förstod inte grejen/upplevde det som ointressant
24
12%
Jag avstår från Facebook av integritets/privatlivsskäl
34
17%
Jag är rädd för pinsamma fyllebilder
3
1%
Jag tycker det är jobbigt att få requests av folk som jag inte egentligen känner
17
8%
Jag har för mycket att göra i mitt vanliga liv för att hinna med Facebook
24
12%
Jag känner mig för gammal för Facebook
8
4%
Jag har någon annan anledning att facebookvägra, läs mitt inlägg
14
7%

Antal röster : 202

Re: Varför facebookvägrar folk?

Inläggav kipphebel3 » lör 12 aug 2017, 08:17

Du kanske missförstår mig? Vissa människor får detta behov tillfredsställt via FB, andra på andra sätt. Jag misstänker att alla människor har det behovet (att bli sedd) i varierande grad, men vissa kanske får det tillfredsställt via andra fora: Familjen, arbetet, föreningar, politik...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav piglet » lör 02 sep 2017, 06:41

Det hörs ju på namnet: sociala medier. Det är alltså inget för en osocial person som jag.

Att man ska prestera ett skäl att inte vara med i st f ett skäl att vara med är även det ett skäl.
piglet

Inläggav Matte » ons 17 okt 2018, 08:33

En kommunikatör säger upp sig från ansiktsboken med en mycket läsvärd motivering.

https://www.dn.se/kultur-noje/kommunika ... m_content=

Kanske bakom betalvägg.

För övrigt hör jag nu talas om fler bekanta som råkar illa ut genom att gränsen mellan offentligt och privat liv omärkligt suddas ut.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Tryggve » ons 17 okt 2018, 11:14

Det verkar vara bakom betalvägg. Vad är motiveringen?

Själv så är jag försiktig med vad jag postar på Facebook när det gäller mitt privatliv. Det känns som om man undviker en del potentiella problem då.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » ons 17 okt 2018, 16:33

Jag postar inte heller saker som rör mitt jobb, vilket är ett annat sätt att undvika möjliga problem.

Folk verkar rent generellt rätt dåliga på att inse konsekvenserna av att lägga ut "för mycket information" om sig själva på nätet. Det rör väl för all del inte bara Facebook, utan även bloggar och forum. Och Twitter, förstås.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav kipphebel3 » ons 17 okt 2018, 17:09

Samma här..
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Matte » ons 17 okt 2018, 18:20

Tryggve skrev:Det verkar vara bakom betalvägg. Vad är motiveringen?

Själv så är jag försiktig med vad jag postar på Facebook när det gäller mitt privatliv. Det känns som om man undviker en del potentiella problem då.
Det låter sig ju sägas, men nu bidrar FB mer än något annat till att på ett lömskt sätt, d.v.s. genom gradvis tillvänjning, trubba av folks känsla för personlig integritet. Och krönikören påminner om företagets flagranta försummelser när det gäller att värna just användarnas integritet.
För att synas är man tvungen att anamma ett tonfall som uppmuntrar till diskussion och/eller delningar – vilket på internet tveklöst betyder bråk, eller lättsmält humor
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Tryggve » ons 17 okt 2018, 22:35

Matte skrev:
Tryggve skrev:Det verkar vara bakom betalvägg. Vad är motiveringen?

Det låter sig ju sägas, men nu bidrar FB mer än något annat till att på ett lömskt sätt, d.v.s. genom gradvis tillvänjning, trubba av folks känsla för personlig integritet. Och krönikören påminner om företagets flagranta försummelser när det gäller att värna just användarnas integritet.
För att synas är man tvungen att anamma ett tonfall som uppmuntrar till diskussion och/eller delningar – vilket på internet tveklöst betyder bråk, eller lättsmält humor

Om man i sin iver att "synas" postar saker på Facebook som är till skada för en som person så gör man nog definitivt klokt i att avregistrera sig, det får jag hålla med om. För egen del är jag inte intresserad av att synas, och det kanske är därför som jag inte har drabbats av problem hittills.

Så jag kanske inte förstår problemet riktigt. Förvisso har väl Facebook en hel del integritetsproblem, men det är ju inte så att man tvingar folk att bråka eller lägga upp snaskiga saker om sina privatliv.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav kipphebel3 » tor 18 okt 2018, 07:27

Så jag kanske inte förstår problemet riktigt. Förvisso har väl Facebook en hel del integritetsproblem, men det är ju inte så att man tvingar folk att bråka eller lägga upp snaskiga saker om sina privatliv.

Nä, inte "tvingar", men "uppmuntrar"
Användarvisningsbild
kipphebel3

Föregående

Återgå till Vardagsrummet