Bästa sågningen

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Bästa sågningen

Inläggav rikard » ons 26 nov 2008, 19:37

Att läsa en väl exekverad sågning av en bok eller film är ett stort nöje. Så, apropå trådar om saker som inte har med vetenskap att göra, men kanske med folkbildning (bästa covers, bästa trumsolon, musiktips...) -- tipsa om läsvärda sågningar.

Jag börjar med den här från dagens San Francisco Chronicle: en recension av filmen Australia. Det är kanske inte den bästa sågning jag läst men det är en bra början. Rubriken i tidningen var "A film as long as Australia is wide" och betyget var en sovande biobesökare (1 av 5).

Mick LaSalle skrev: "Australia" shows all the signs of having been a labor of love for director Baz Luhrmann. One problem: It's his love, and the audience's labor.

A mix of bad acting, convenient plot turns and politically correct sentimentality, the movie has more endings than the third "Lord of the Rings" film and clocks in at nearly three hours. It feels even longer. Luhrmann aims for epic scope and ends up with pretty pictures. He veers from earnest drama to brisk comedy and then tries to hold it together with awkward voiceover narration. Within five minutes, "Australia" seems headed for trouble. It gets there and stays there.
Användarvisningsbild
rikard

Re: Bästa sågningen

Inläggav Andreas83 » ons 26 nov 2008, 20:34

Tja, senast idag såg jag en väldigt underhållande totalsågning av ett Zelda-spel till Philips sedan länge döda och så gott som bortglömda spelkonsol CD-i. Jag kände mig förolämpad av det faktum att spelet verkade så otroligt dåligt. Nästan så att man vill söka upp programmerarna och bjucka på knogmacka.
Andreas83

Inläggav Pace » ons 26 nov 2008, 20:37

Kul idé! Jag tycker det är oerhört underhållande med sågningar.

Jag bidrar med sågningen till boken The Secret i Aftonbladet:
Ann Charlott Altstadt skrev:Det får mig att tänka på likskändning när återigen alla new agares favoritfetisch Einstein dammas av som garant för detta fjant. Leonardo Da Vinci nämns förstås som myskogubbe med insikt, precis som i Dan Browns Da Vinci- koden. Men Byrne orkar inte bevisa eller utreda, bara namedroppa en massa döda kändisar. Da Vinci var förvisso ett universalgeni men också en självtvivlande hoppjerka med mängder av ofullbordade projekt, knappast ett passande pr-ansikte för The Secrets miljonindustri.

Och givetvis skitfilmen "Expelled: No Intelligence Allowed" som recenseras i New Scientist:
Nazis? What have Nazis to do with a film about the "conflict" between evolution and intelligent design? Everything, apparently. The film-makers' logic is that by teaching evolution, the US public school system is telling children that there is no God, morality or free will. And this can lead to only one thing: Holocaust.

Samma film igen med en bonus för passande analogi från Flick Philosopher:
Ben Stein is making a documentary about how the Nazis utilized the controversial theory of gravity to make bombs that fall from the sky to the earth, and so the theory of gravity must be wrong. But we are here, and here, Ben Stein is telling us with a straight face that because the Nazis thought it would be a good idea to breed people like people breed animals, the theory of evolution must be wrong.
"It's the glass pipe fallacy. You can only believe that if you're on crack." | White Wine In The Sun | God will fuck you up! | Pope Song | A Glorious Dawn | Ted Haggard
Användarvisningsbild
Pace

Inläggav Anders H » ons 26 nov 2008, 20:44

Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd

Inläggav jayeye » ons 26 nov 2008, 20:46

Jag är ett stort fan av Zero Punctuations spelreviews. De flesta är VÄLDIGT negativa.
Mina diagnoser: R45.5, R46.1, R46.2, Z56.3, Z64.2, Z62.1, Z62.3, Q55.5, X52.71, Z76.5
Användarvisningsbild
jayeye

Inläggav h » ons 26 nov 2008, 20:48

Engelska avant garde musiktidningen The Wire brutalsågar Frank Zappa (och hans fans).
Användarvisningsbild
h

Inläggav SolitaryMan » ons 26 nov 2008, 20:49

DN:s Lotta Olsson totalsågar Camilla Läckbergs senaste alster. Hela recensionen är en orgie i giftig ironi och avslutas med följande lustmord på romanen:

Lotta Olsson skrev:Det kan låta som om det inte finns någon som helst anledning att läsa Camilla Läckberg. Men hon är oslagbar om man är för trött för att vilja förstå något om sig själv, eller lära sig något nytt, eller uppleva något. När man uppgivet tycker att alla är dumma omkring en och vill få stöd för sin egoism. Sådana dagar har vi alla, och då behövs Camilla Läckbergs böcker.
An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
Användarvisningsbild
SolitaryMan

Inläggav Hexmaster » ons 26 nov 2008, 21:57

Klassisk sågning av Åsa-Nisse flyger och far:
Far i frid!

- Alf Montán, Expressen den 2 oktober 1956
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Anders H » ons 26 nov 2008, 22:04

Hexmaster skrev:Klassisk sågning av Åsa-Nisse flyger och far:
Far i frid!

- Alf Montán, Expressen den 2 oktober 1956

NA skrev: "Regi": Ragnar Frisk.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd

Inläggav Victor_Von_Doom » tor 27 nov 2008, 01:55

Jag gillar sågningen av "Sagan om Konungens återkomst" av den numera sorgligt nedlagda hemsidan "Borr Magazine"

Borr skrev:SAGAN OM KONUNGENS ÅTERKOMST

Vad jag förstår är det här den tredje filmen av tre och det handlar om några som ska kasta en ring i ett berg och några som ska slåss. De som ska kasta ringen i ett berg är två barn och ett troll som bråkar hela tiden. En gång kommer det en jättestor spindel och ska äta upp dem. Det var lite spännande.

De som ska slåss tillbringar resten av tiden med att allvarligt titta i fjärran. Bland dem finns en trollkarl som bara trollar en enda gång i hela filmen vilket irriterade mej väldigt mycket. I början så bara strålar han nån slags flygande ödla åt helvete men när han ska slåss med troll sen bara slår han dem med käppen. Vilken idiot!

Räddningen för hela filmen är att det är många olika sorters troll med. Stora, små och mittimellan. Det är nån som är ond som har skickat dem att invadera en stad men en riddare övertygar några spöken att döda alla trollen. Spökena är gröna och jättefarliga.

Sen blir filmen riktigt, riktigt konstig. Det visar sej att den onde bara är en slags fyr! Jag menar, vafan "Åh nej, han lyser på oss!". Oooooh, så läskigt! Sen slänger de ringen i ett berg och då ramlar alla trollen ner i marken.

Sen kramas alla, riddaren gifter sej med Liv Tyler, barnen får åka hem och slutligen ska trollkarlen och ett av barnen åka båt med några symfonirockare. Då grät tjejen bredvid mej. Jag fattade ingenting.

Fast jag tyckte det var roligt att det innan filmen visades en trailer för en svensk medeltidsfilm och när Mikael Persbrandt dök upp i vadmal och 1400-talsfrilla hånskrattade hela publiken.
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"
Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inläggav Inquito » tor 27 nov 2008, 07:14

Lenskis sågning av Schlaflys är en annan klassiker...
Användarvisningsbild
Inquito

Inläggav Urquhart » tor 27 nov 2008, 09:41

Victor_Von_Doom skrev:Jag gillar sågningen av "Sagan om Konungens återkomst" av den numera sorgligt nedlagda hemsidan "Borr Magazine"

Jag gillar både filmen och recensionen. :lol:
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav Björn M » tor 27 nov 2008, 12:12

Jag har då och då postat inlägg med Sydsvenskans fantastiske filmrecensent Jan Agheds recensioner till ett annat ställe på nätet, och här kommer några av dem:

Den nakna pistolen 33 1/3:
Korkade polisen Frank Drebin tillbaka i terroristbuskis som är en osalig blandning av lama filmparodier, mögliga farsklichéer, unkna bög- och bystskämt, obefintligt spel samt slit och släng-regi.

Hajen 3:
En mycket skruvad story med ett dito kameraarbete som för oss in i monstrets gap för att kunna ge en så mycket smaskigare överblick av en otursdrabbad grodmans förvandling till hajföda, givetvis till ljudet av krasande benknotor. Allt för säkerhets skull i 3-D. Det enda som behållit sin tunna ytdimension då det gäller denna orgie i billig exploateringsskräck är hjärnan på producenten, manusförfattarna, regissören och distributören.

Som man bäddar:
Åskådare som vill gullas med under halvannan timmes mysigt konstruerad menlöshet, en reklamfilm för svensktoppaktig problemidyllisering, har god anledning att känna sig nöjda. Andra kan använda tiden bättre.

The Faculty:
Har bara tom skräckunderhållning att erbjuda, typiskt nog utmynnande i en glättad, totalt intetsägande final, där collegeidyllen återställts, som om ingenting särskilt hänt.

Farväl Las Vegas:
Mike Figgis film har Oscarnominerats för både det ena och de andra, utom i den enda klass där den hör hemma - bland dunderpekoralen. Fatalistisk undergångsromantik, mjukporr och alkoholistmelodram i utstuderat självmedveten, pretentiös och falsk stil. Bör bli storslam vid årets [1995] prisgala i Hollywood.

The Pacifier (recensionen hade rubriken "Glin väcker spykänslor"):
I den här så kallade komedin från Disney ska hulken Vin Diesels kustjägarlöjtnant skydda en mördad atomfysikers busiga ungar mot terrorister som väntas försöka stjäla topphemliga ritningar gömda i förortsvillan.

Vad storyn och regin resulterat i är en blandning av infantil familjebuskis och rörlig rekryteringsaffisch, där den ena begåvningsfritt tillyxade scenen efter den andra speglar Bush-administrationens politiska, militaristiska och sociala värderingar.

Då bovarna, som föga överraskande jobbar åt Nordkorea, är oskadliggjorda så att muskelknippet till barnvakt äntligen har ryat färdigt och kan ta farväl av sina skyddslingar, efter att ha skolat dem i militär disciplin, lydnad och kung fu, utspelas det känsloladdade avskedet mellan honom och dessa odrägligt typiska Hollywoodglin under ömsesidigt gråtmilt honnör. Vid det laget har man som åskådare alltför länge måst betvinga en lust att kräkas åt eländet.

Tidvattnets furste (regi: Barbara Streisand):
Några fina skådespelare är begravda i detta svulstiga mischmasch. En av dem är Nick Nolte som fotbollstränaren, en annan Blythe Danner som hans alienerade fru, en tredje Kate Nelligan som hans mor, en fjärde Melinda Dillon som hans syster. Dessa ger Streisand rika tillfällen att masturbera sitt eget ansenliga ego och visa sin väldokumenterade smak för floskler och sentimentalitet. Repliker, ackompanjerande musik och primadonnans ocensurerade självbelåtenhet samverkar här till ett jolmigt och bombastiskt pekoral.

Beck - sista vittnet:
En dussinintrig från ett författarteam - Rolf och Cilla Börjlind - som verkar sätta en ära i brist på intelligens, logik och dramatisk trovärdighet. Många repliker i dialogen är därefter. Dessutom präglas filmen av en klippteknik som inte kunde vara mer adekvat, i det att den troget imiterar manusets och titelrollsfigurens mentala oreda.

The Rookie - nykomlingen:
En riktigt dålig Eastwood-film. Enda utbytet av entrébiljetten är en plåtkrossningssekvens som är grandiost filmad. Resten är epa-psykologi, trendmedvetet hypervåld och genomsjuk sex, i regi av en Clint Eastwood som lämnat all trovärdighet bakom sig och verkar enbart styrd av en mycket primitiv kommersiell intelligens.

Samt det här från någon artikel, gissningsvis i anslutnings till en Oscar-gala:

Om Oscarsjuryn hade rättat sig efter undertecknads recension av Kevin McDonalds film skulle den sympatiske Whitaker fått lång näsa, då jag befann mig i en mycket exklusiv liten minoritet, för vilken biodukens Amin mest framstod som en provkarta av yrkesmässiga reflexer, i och för sig skickligt sammanställd och professionellt imponerande, men knappast konstnärligt enastående i en karaktärsroll med ett begränsat psykologiskt och mimiskt register, och knappast heller mer än vad man hade rätt att vänta sig av en skådespelare av Whitakers kaliber, suveränt demonstrerad redan i rollen som Charlie Parker i Clint Eastwoods "Bird" för tjugo år sen.
. . .
Att sitta igenom mer än två timmar av den senare blev väl för mycket för dem av Oscarsakademins röstberättigade som fortfarande kommer ihåg andra världskriget, under det att de yngre kan ha trott att Iwo Jima var namnet på någon sushiservering längs Sunset Boulevard.
Björn M

Inläggav Matte » tor 27 nov 2008, 13:28

VoFaren Hans Isakssons briljanta lustmord på Spielberg, Bergman m fl förgudade filmmakare vill jag inte undanhålla någon. Samlade i boken 24 lögner i sekunden.

Huruvida USA gjort sig förtjänt av offret av normandiesoldaternas liv är således en kuggfråga, men om jag måste svara blir det ett nej. Att USA förtjänade på det råder emellertid inget tvivel om. Men det var nog inte det Spielberg ville berätta för oss.”
Ur recensionen av Rädda menige Ryan.

Annars håller jag Horace Engdahls recension av kritkern Mats Gellerfeldts roman I höstens sköra ljus för den ultimata sågningen i svensk litteraturhistoria. Tyvärr är den för gammal för att vara tillgänglig elektroniskt.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Hexmaster » tor 27 nov 2008, 17:38

Matte skrev:
Huruvida USA gjort sig förtjänt av offret av normandiesoldaternas liv är således en kuggfråga, men om jag måste svara blir det ett nej. Att USA förtjänade på det råder emellertid inget tvivel om. Men det var nog inte det Spielberg ville berätta för oss.”
Ur recensionen av Rädda menige Ryan.

Dels ser det inte ut som en recension av filmen utan av kriget, dels förstår jag den inte. "Gjort sig förtjänt av offret av normandiesoldaternas liv"..!?
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Nästa

Återgå till Vardagsrummet