Bästa sågningen

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Re: Bästa sågningen

Inläggav Tryggve » mån 13 apr 2015, 10:34

Doh, jag gjorde ett konstigt färgval på texten där. Fast nu blir jag mer off-topic.... :-)
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Spiring » mån 13 apr 2015, 11:53

Jag taggar ner och försöker svara lugnt och sansat, eftersom jag inte vill lämna så insinuanta frågor hängande i luften.

Anders G skrev:Åh, så det är någon annan än Spiring som hävdar att man som god DN-liberal skall tvåla till JG lite allmänt då och då?

Nej, det var just det som jag hävdade.

Däremot hävdade jag INTE det du först skrev att jag hävdade, och som jag reagerade på, nämligen att JG har rätt i sakfrågan. Inte heller skrev jag för den delen att han har fel. Jag skrev ingenting alls om JG:s åsikt i sakfrågan. Jag kanske håller med JG, kanske inte, men det hör inte hit. Trådens ämne är ju inte vem som "egentligen" besegrade Nazi-Tyskland.

Varför yttrar du dig i ämnet? Håller du med DNs skribent eller inte? Håller du med JG eller inte? Är det du skrev en invändning mot DNs krönika eller en protest mot JG svammel?

Att Guillou och DNs ledarsida inte står på nån vidare god fot med varandra sedan en väldig massa år ("Sveriges malligaste morgontidning") borde inte vara något kontroversiellt påstående. Inte heller att båda sidor snudd på vällustigt tar varje chans att tvåla till den andra. Det utesluter inte att tilltvålandet ibland kan vara befogat. Det jag skrev var varken en invändning eller en protest, utan en iakttagelse: att JG görs ner i DN är ungefär lika väntat som att Toto regelbundet sågas av "äkta" rockkritiker. Den DN-liberal som skulle få för sig att på ledarsidan hylla JG skulle ha en del att förklara i efterhand. Tyckte min kommentar kunde ha viss relevans när man diskuterar om en sågning av Guillou är en "riktig" sågning. Ett lite onödigt inlägg, kanske, men det är inte mycket på forumet som är "nödvändigt" och även en smula lättsamt småprat bör man väl kunna ägna sig åt ibland. Åtminstone i Vardagsrummet.

Litteraturhänvisning, tack.

Att tilltvålande av JG i DN är en "tillhörighetsritual" är min egen bedömning, som jag dessvärre inte har någon skriftlig källa till. Om du vill kan jag skriva ner det, lägga ut det någon annanstans på nätet och länka dit.

Påhopp?

Ja, att antaga utan grund att jag håller med JG, baserat på detta grundlösa antagande kalla mitt inlägg för "det dummaste jag sett på länge" och påstå att jag slingrar mig, eller kommer att slingra mig - det tar jag som ett påhopp. Ett opåkallat sådant, eftersom jag inte alls berört det du verkar ha reagerat på.
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem
Användarvisningsbild
Spiring

Inläggav Matte » mån 13 apr 2015, 14:25

Spiring skrev: Det jag skrev var varken en invändning eller en protest, utan en iakttagelse: att JG görs ner i DN är ungefär lika väntat som att Toto regelbundet sågas av "äkta" rockkritiker.
Absolut! Jag läser sällan musikrecensioner, men fegheten hos kritikerna tycker jag är uppenbar. Såg härförleden filmen "Tusen bitar" om Afzelius. Kritikern som intervjuades talade i retrospekt, inte om sina egna sågningar, utan gömde sig bakom ett "vi" som "då brukade tycka" att Affe var si och musiken så.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Zartax » mån 13 apr 2015, 16:10

Känns som ett citat från Ratatouille passar in här.

"In many ways, the work of a critic is easy. We risk very little, yet enjoy a position over those who offer up their work and their selves to our judgment. We thrive on negative criticism, which is fun to write and to read. But the bitter truth we critics must face, is that in the grand scheme of things, the average piece of junk is probably more meaningful than our criticism designating it so. But there are times when a critic truly risks something, and that is in the discovery and defense of the *new*. The world is often unkind to new talent, new creations. The new needs friends. Last night, I experienced something new: an extraordinary meal from a singularly unexpected source. To say that both the meal and its maker have challenged my preconceptions about fine cooking is a gross understatement. They have rocked me to my core. In the past, I have made no secret of my disdain for Chef Gusteau's famous motto, "Anyone can cook." But I realize, only now do I truly understand what he meant. Not everyone can become a great artist; but a great artist *can* come from *anywhere*. It is difficult to imagine more humble origins than those of the genius now cooking at Gusteau's, who is, in this critic's opinion, nothing less than the finest chef in France. I will be returning to Gusteau's soon, hungry for more."
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav Spiring » mån 13 apr 2015, 16:27

För att fortsätta på trådens rätta spår, så råkade jag läsa en... ska vi säga... intressant recension i ett gammalt nummer av Pop härom veckan. Eftersom väldigt mycket från Pop är upplagt på bloggen popviminns.wordpress.com så går den också att hitta online.

Jag är dock inte så säker på att jag tycker den är "bra". Den är definitivt gruvligt elak, och har en del poänger, men jag misstänker - fel, hoppas - att Kjell Häglund idag ångrar somliga rader. "Trettioåriga ålandsbåtsvulgon" som framför "käringkåt jojk" känns som en lite unken liknelse, exempelvis. Men här är några fina utdrag från Kjelles recension av Hedningarnas "Trä" från 1994:

"Två toksminkade trettioåriga ålandsbåtsvulgon åmar sig med skinnklädd sexualpatetik och gapsluddrar jättefort »kylläballekylläballe«, medan några svenska grabbar som lossat hämningarnas slipsar med öl står bakom och hejar.

Nej, det är faktiskt inte en eftersläckande barinteriör från Silja Line, det är bara den skitjobbigaste plattan jag haft att recensera sedan Agurk Players.
[...]
Vad som från början var ett nyanserat och finessrikt worldband bestående av några down-to-earth-dämpade Birger Schlaug-lookalikes urartade nu i allt mer nakna överkroppar, allt mer distbox på ukulelen, allt mer käringkåt jojk — det var vad folk ville ha, för så lät låten (»Vottikaalina«) alla kände igen. Nya albumet inleds följdriktigt av samma entoniga fiolpsykedelia med samma tvåstämmiga gnäll på finska, och fortsätter så plattan igenom frånsett var tredje låt där bakgrundsgrabbarna varvar med svensk proggsång. Det låter som Miranda Sex Garden tolkar Nynningen med körsång av Hattifnattarna."

https://popviminns.wordpress.com/2012/0 ... more-10193
FABRICATI DIEM, PVNC.

Användarvisningsbild
Spiring

Inläggav L. Mäkinen » tis 14 apr 2015, 09:58

Jan Guillou verkar såga sina debattmotståndare...ähhhh...eller nåt...
http://www.expressen.se/kultur/jan-guil ... an-gerner/
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Matte » tis 14 apr 2015, 10:19

L. Mäkinen skrev:Jan Guillou verkar såga sina debattmotståndare...ähhhh...eller nåt...
http://www.expressen.se/kultur/jan-guil ... an-gerner/
Klockrent!

Hans Olov Ohlsson recenserar i dagens NSD Ernst Brunners memoarer (eller nåt). Inleder med
Ernst Brunner är duktig. Om han får säga det själv.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Matte » tis 14 apr 2015, 11:07

Hans Isaksson sammanfattar filmen Svenskjävel
För att göra en kort historia ännu kortare - Dino hamnar (surprise!) i säng med den välutrustade arbetsgivaren. Den förlupna frun återvänder kärvänlig, Dino dumpas och super till igen (surprise!). Men den nu f d arbetsgivarens milt lesbiska tonårsdotter har i smyg skickat hennes teckningar till en konstskola i Sverige där hon (surprise!) antas som elev och (troligen) blir försörjd. D v s ett Hollywoodslut à la 40-tal eller i en grekklassisk pjäs, där författaren, likt den ejakulatoriskt impotente, måste använda mekaniska hjälpmedel för att få ett lyckligt slut då allt tycktes vara kaputt.

Man kan tycka att detta är en ogenerös bedömning av Sandahls första långfilm. I den mån det verkar så, beror det inte på att regissören eller hans manskap gjort sämre ifrån sig jämfört med andra samtida filmskapare i Skandinavien - bara på överdrivna förväntningar på att filmen i sin handling, likt t ex Pischlers Äta, sova dö, skulle gestalta hur det prekära arbetslivet kan te sig för mängder av arbetande invånare - även för dem som också gästarbetar i Norge. Denna gång för de talrika ungdomar, som har måst lämna Sverige för att kunna försörja sig i Norge.

Men i stället för flesk med duppe fick vi som vanligt mest pizza och hamburgare. Det kunde vi ha fått även om vi stannat hemma.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Spiring » tis 14 apr 2015, 12:22

Tycker Hans Isaksson är lite väl förutsägbar för min smak. Då föredrar jag Pidde Andersson på Toppraffel! som faktiskt förvånar ibland - han gillar inte BARA skräck, action och omotiverade nakenscener, även franska mer konstnärliga saker kan få bra betyg.

Fast när det gäller just filmen "Svenskjävel" är kanske reaktionen den förväntade:

"Ronnie Sandahl vill väldigt mycket med sin film. Det läser jag på pressidan. Således får vi se följande:
* Steffen och en kompis går in på Steffens toalett. Där pratar de medan de turas om att pissa i WC-stolen.
* Dino sitter på toaletten och rullar ihop en binda, som hon stoppar in i en tom toalettrulle och kastar.
* Steffen har problem med att rulla på en kondom.
* Efter att ha spelat tennis med en kompis duschas det. Medan kompisen står i förgrunden och pratar, står Steffen i duschen i bakgrunden, tyst och helnäck, sedd rakt framifrån. Länge. Förvisso gillar jag omotiverade duschscener - men inte av det här slaget.
* Steffen, Dino, eller Steffen och Dino tillsammans, står tysta i ett fönster och röker eftertänksamt.
* Långa, tysta, händelselösa scener försedda med närbilder på kroppsdelar, till exempel på Dinos fötter, för att understryka hur fina och känsliga dessa scener är. Hämtat ur Grundkurs i svenskt filmskapande.
* Självklart innehåller filmen förhållandevis lite dialog.
* Den sparsmakade filmmusiken låter Pling! Pliiing!"

http://www.toppraffel.se/2015/03/bio-svenskjavel.html
FABRICATI DIEM, PVNC.

Användarvisningsbild
Spiring

Inläggav micke.d » tis 12 maj 2015, 07:09

En chefsåklagare sågar Lambertz bok i Dala-demokraten:

Göran Lambertz skriver mot bättre vetande
Chefsåklagare Göran Kastlund skrev:Göran Lambertz bok Qucikologi är helt onödig. Det är ett försvarstal mot bättre vetande, menar DD:s recensent – tillika chefsåklagaren Göran Kastlund.
[...]
Lambertz bok är egentligen knappast värd att läsas. Den vore i sitt försvar av tidigare felaktiga handläggningar och hans egen lättvindiga prövning som JK närmast att se som uttryck för tragiska ambitioner att upprätta olika i utredningarna inblandade personers förlorade eller skadade heder. Men nu är det faktiskt så att Lambertz fortfarande bekläder den högsta post en domare kan ha i detta land, han är domare i Högsta domstolen.
Att han hävdar att han i boken uttalar sig som privatperson är ju självfallet inget annat är dumheter, med den roll han har i det offentliga livet kan han aldrig uttala sig i sådana här frågor annat än som domare. Det är förståeligt att det från domarhåll rests krav på hans avgång liksom att han kritiserats väldigt starkt av advokatsamfundets generalsekreterare, Anne Ramberg.

Det är ju faktiskt så att Lambertz – sedan Quick/Sture Bergwall friats från alla brottsmisstankar om mord, och aldrig någonsin igen kommer att kunna lagföras för något av dessa mord – fortfarande hävdar att han egentligen är skyldig och radar upp vad han anser vara bevis för det.
Detta är inget annat än djup omoral och rent förkastligt då det hävdas av en ledamot av landets högsta domstol
Men så riskerar det att bli då en liten krets av personer känner sig förorättade, normalt kloka och omdömesgilla personer som tappar fokus och omdöme, sanningen får komma i andra hand och man odlar felaktiga föreställningar som blir till upplevda och önskade sanningar.

Lambertz har genom sin bok sällat sig till en föga hedervärd skara som driver teser om det orimliga eller det omöjliga, t ex de som fortfarande hävdar att jorden är platt, att människan aldrig landat på månen eller att den amerikanska vapenindustrin ligger bakom 11 septemberattentaten.

Lambertz ger ut sin bok på förlaget ”Fri tanke”. Det leder i vart fall mig osökt till det citat av skalden Thomas Thorild som skurits i guld över entrén till Uppsala universitets aula: Tänka fritt är stort men tänka rätt är större”.
Sture Bergwall är friad från alla mordmisstankar, han har nyligen av förvaltningsrätten skrivits ut från den rättspsykiatriska vård som pågått under decennier. Han är nu en helt fri man. Till författaren av boken Quickologi och till hans kamrater vill jag bara avslutningsvis säga: Lägg ner, lägg av nu, det är dags att dra ett streck i hela denna tragiska historia!
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Matte » mån 25 maj 2015, 13:42

Kajsa Ekis Ekman begår ett njutbart lustmord på Zarembas "avslöjanden".

http://www.dn.se/kultur-noje/kajsa-ekis ... historier/
Allt hänger ihop: identitetspolitik, domarna mot Thomas Quick, styckmordsrättegången på 80-talet, forskaren Eva Lundgren. Alla har det gemensamt att de vill åt mannen på något sätt. Men mannen, ropar Zaremba, är oskyldig! Zaremba har sannerligen uppfunnit en ny genre här: det patriarkala pekoralet.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Spiring » mån 25 maj 2015, 13:50

Visst. Alla föräldrar som råkat ut för mindre professionella socialtjänstemän garvar läppen av sig.
FABRICATI DIEM, PVNC.

Användarvisningsbild
Spiring

Inläggav Matte » tis 26 maj 2015, 08:00

Spiring skrev:föräldrar som råkat ut för mindre professionella socialtjänstemän garvar läppen av sig.
Gör dom? Skrattar hustrumisshandlarnas barn på sig?

Sågningens kvaliteter är nu inte humorn, utan den förödande skarpa argumenteringen. Nykter och överskådlig presentation av fakta. En bredsida levereras som träffar under vattenlinjen på ideologiproducenten. Statistik. Forskningsresultat. Påvisande av självmotsägelser. Detta utan att tråka ut läsaren. En sann fröjd för skeptiker. Trodde aldrig att jag skulle få läsa något så bra i den malligaste morgontidningen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Anders G » tis 26 maj 2015, 08:33

Och där misslyckas Ekis Ekman totalt. Hon bara tramsar, och bemöter inte fakta.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Matte » tis 26 maj 2015, 09:11

Vilka fakta?

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

FöregåendeNästa

Återgå till Vardagsrummet