Bästa sågningen

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Re: Bästa sågningen

Inläggav Pär C » fre 03 mar 2017, 10:56

Utan att heller ha läst Ohlssons bok så kan jag tänka mig att en hel del människor, om än alls inte någon majoritet, kan känna igen sig eller någon närstående, och att det är inte någon dans på rosor att vara duktig flicka. Ann Charlott Altstadt tillhör då uppenbarligen inte den kategorin, vilket hon får sagt med stor emfas. Läsvärdet blir si-så-där.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav kaxiga Z » fre 03 mar 2017, 12:28

'Duktig' brukar väl oftast betyda 'Lydig'.

Jag försöker att använda andra ord när jag berömmer barnen, "vad snällt av dig att"/"tack för att du ...", men det är lätt att instinktivt råka klämma fram ett 'duktig'. (Har inte läst Ohlssons bok)
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav Matte » fre 03 mar 2017, 12:50

Pär C skrev:Utan att heller ha läst Ohlssons bok så kan jag tänka mig att en hel del människor, om än alls inte någon majoritet, kan känna igen sig eller någon närstående, och att det är inte någon dans på rosor att vara duktig flicka
Nej, och jag kan meddela att det inte heller är någon sinekur att försörja sig som företagare. Trots det har jag svårt känna någon samhörighet med den olycksbroder vars livsberättelse lyder:
" .. å när jag fyllde 21 gav mig min far 15 miljoner och sparkade ut mig ur firman och sen fick jag jävlar klara mig själv" (Hillersberg?)

Den förbluffande blindheten för klassförhållandena skriver Greider förtjänstfullt om. Länken finns i Ahlstadts recension.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Johannes » fre 03 mar 2017, 13:18

Begreppet "duktig flicka" är i grunden inget klassbegrepp. Duktiga flickor finns i alla klasser.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Pär C » fre 03 mar 2017, 16:36

Sensomralen tycks vara Ohlssons bok fortsättningsvis bara bör säljas och lånas ut i kombinationsserbjudande någon av Susanna Alakoskis självbiografiska romaner.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Matte » tis 07 mar 2017, 09:45

Pär C skrev:Sensomralen tycks vara Ohlssons bok fortsättningsvis bara bör säljas och lånas ut i kombinationsserbjudande någon av Susanna Alakoskis självbiografiska romaner.
Här bygger du en halmdocka.
Pär C skrev:Utan att heller ha läst Ohlssons bok så kan jag tänka mig att en hel del människor, om än alls inte någon majoritet, kan känna igen sig eller någon närstående, och att det är inte någon dans på rosor att vara duktig flicka
Det finns bevisligen en manlig dominans på alla nivåer i samhället och BO är inte den första som fått syn på den. Den tar sig bl.a. uttryck i en systematisk undervärdering av kvinnans prestationer.
kaxiga Z skrev:'Duktig' brukar väl oftast betyda 'Lydig'.
'. (Har inte läst Ohlssons bok)
En viktig poäng här och Ahlstadt är inne på den när hon beskriver de "duktiga" flickorna som typiskt anpassliga. Högpresterande kvinnliga elever ofta"cue seekers"(kommer det här på tentan?) som försöker förstå och anpassa sig till systemet.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav PikeWake » tis 07 mar 2017, 10:42

Matte skrev: En viktig poäng här och Ahlstadt är inne på den när hon beskriver de "duktiga" flickorna som typiskt anpassliga. Högpresterande kvinnliga elever ofta"cue seekers"(kommer det här på tentan?) som försöker förstå och anpassa sig till systemet.

Det är möjligt att den definitionen du och Ahlstadt använder funkar i skolan.

För oss som arbetar i mansdominerade branscher är betydelsen en annan: En "duktig flicka" är någon som känner sig tvungen att överprestera för att bemötas någorlunda likvärdigt med sina manliga kollegor.

Personligen tycker jag att det är för djävligt att extremt kompetenta kvinnor konstant pressar sig så långt att de går i väggen, byter jobb eller blir sjukskrivna. "Duktig flicka"-problematiken handlar i mina ögon om det och inte om någon plugghäst född med silversked i munnen. Jag ser heller ingen motsvarighet till "kommer det här på tentan" i yrkeslivet, annat än bland glidare av bägge könen.
Upon hearing this, absolutely nobody was enlightened. Primarily because nobody could understand Chinese.
Användarvisningsbild
PikeWake

Inläggav Matte » tis 07 mar 2017, 10:59

PikeWake skrev:ersonligen tycker jag att det är för djävligt att extremt kompetenta kvinnor konstant pressar sig så långt att de går i väggen, byter jobb eller blir sjukskrivna. "Duktig flicka"-problematiken handlar i mina ögon om det och inte om någon plugghäst född med silversked i munnen
Håller med dig helt! Hos vilket kön accelererade sjuktalen under 90-talets nedskärningar? Den typiskt utbrända anställda var ju den medelålders undersköterskan eller läraren som inte kunde förlika sig med att tvingas göra ett sämre jobb. Men nu hamnar vi helt OT

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Johannes » tis 07 mar 2017, 14:06

Matte skrev: Högpresterande kvinnliga elever ofta"cue seekers"(kommer det här på tentan?) som försöker förstå och anpassa sig till systemet.

Källa till forskning på det? Min erfarenhet är snarare att cue seekers återfinns i mellanskiktet, de som inte riktigt har kapacitet nog att prestera på en nivå där det inte behövs "cues".
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Matte » tis 07 mar 2017, 19:30

Johannes skrev:
Matte skrev: Högpresterande kvinnliga elever ofta"cue seekers"(kommer det här på tentan?) som försöker förstå och anpassa sig till systemet.

Källa till forskning på det? Min erfarenhet är snarare att cue seekers återfinns i mellanskiktet, de som inte riktigt har kapacitet nog att prestera på en nivå där det inte behövs "cues".

Det finns rätt omfattande forskning om "cue seekers", särskilt inom högre utbildning. Brittiska forskare har arbetat samman med svenska pedagoger och producerat en hel del. Kolla t.ex. Ference Marton och Noel Entwistle.
Cue seeking har mer med kontextuella faktorer att göra än med individuella skillnader. Någon empiri om könsskillnader känner jag inte till, men poängen är den att givet det vi vet om en högre social acceptans bland elever för flickornas pluggande blir det sannolikt också mindre tabubelagt att vara öppna med sin strategi.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Johannes » tis 07 mar 2017, 19:38

Har du någon artikel eller rapport om högpresterande flickor som cue seekers?
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Tryggve » fre 13 okt 2017, 13:07

SvD:s recensent Sebastian Lindvall sågar Tomas Alfredssons "Snömannen" på ett intressant sätt.
Den klichéfyllda trailern fick ”Snömannen” att likna en tidig julklapp för morbidsinnade 90-talsnostalgiker. Men nej, Tomas Alfredsons filmatisering av Jo Nesbøs bästsäljare är inte mycket att glädjas över. Snarare känns det som att ha blivit mulad i ansiktet med en fryst kalkon.

Samt:
Men det är inte bara skådespeleriet som spretar åt alla håll. När mördaren, iförd skyddsdräkt, bryter sig in i Holes lägenhet och skakar rumpa till synthitten ”Popcorn”, eller när en oigenkännlig och bisarrt röstdubbad Val Kilmer gör extremvariant på en nedsupen snutstereotyp, råder inga tvivel: ”Snömannen” är skrattretande usel.

(Kul på ett sätt, för GPs recensent Mats Johnsson gav faktiskt filmen 4/5 i betyg, och han brukar ju vara extremt gnällig. Han tyckte att den faktiskt var spännande. )
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Matte » fre 13 okt 2017, 13:32

Ingen frost här uppe i norr och det är inte utan att sommaren dröjer sig kvar. Tyvärr också minnena av Ernst och hans sommar. För mig blev det inte enda rundstav...

Så... Ernst har med åren gått från att ge konkreta tips om hur man inreder till att i ett antal entimmesavnitt om året – sommar eller jul – på ett mjukt sätt stressa upp X antal människor genom att med sin lite filosofiska personlighet måla upp en – i och för sig genomfalsk – bild av den perfekta sommaren/julen. Han har lärt oss att en rundstav gör ingen sommar och julen kommer inte om vi inte släpar in 200 kilo mossa.

Många av oss har tittat på hur Ernst trollar med råmaterial som vi själva aldrig skulle röra vid. Vare sig han lagar hus, mat eller julgranar så står han där lite drömsk och tittar upp i taket medan han lite nästan stammande berättar vad han håller på med. Eller vad meningen med resultatet är. Skulle någon tittare mot förmodan ta sig an det Ernst lagar till eller fixar skulle skillnaden vara den som är skillnaden mellan Donkens reklambilder och den verkliga burgaren. Vår mossa skulle vara full av myror och mott, våra grillade hemgjorda korvar skulle likna stekta snokar som nyss ätit ett marsvin, våra ljuskronor av rundstav och gafflar skulle sneda och vinda förpassas till vedboden. Men vad gör väl det, när fakturan har anlänt från brädgården eller slaktaren betalar vi och får den där blicken med leendet man har när man vet hur underbart det KUNDE ha blivit. OM vi vore Ernst.

Jan-Erik Back

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Matte » sön 12 nov 2017, 10:20

Sagde Back begår också ett lustmord på den TV-profil även jag retat mig på.

Godbitar ur sågningen:

Nyhetsmorgon”!I detta program huserar en människa som representerar ALLT som är fel i världen enligt min mening. Peter Jihde! En människa som istället för att göra sitt jobb – det han gör kan inte vara det han ska göra egentligen – står och fåntrattar och blabbar skit så fort micken och kamerorna är på. Han gör det säkert annars också, men det lider bara hans arbetskamrater av.

Jihde kom in i mitt liv via sporten. Först genom hans två innebandyspelande bröder och så långt var det ok, men sen skulle han kommentera idrottsevenemang i TV 4 och då brast det för mig.

För det var så han irriterade min värld, som sportjournalist. Först i TV 4 men sen i statstelevisionen efter en beef med Robert Perlskog. ….

....Sen fortsatte karriären i SVT mellan 2001-2007. Där lyckades Jihde förstöra sändningar allt från Olympiska spel till Hockeykväll. Detta för att han alltid ska vara lite ”kontroversiell ”genom att ställa imbecilla frågor och toppa detta med skämt som han hämtat från någon Allers han läst på något utedass någon sommar. Hans intervjuer som skulle följa detta mönster slutade allt som oftast i katastrof. Som när han med sedvanlig fingertoppskänsla intervjuade Zlatan efter 2-1 förlusten i en landskamp mot Kroatien 2004. På frågan vad Sverige skulle ändra på till nästa match utnämnde en måttligt road och mycket irriterad Zlatan Jihde till mittfältare med orden ”Vi ska sätta in dig på mittfältet så du kan styra och ställa”! Det var också Jihdes sista intervju med Zlatan…..

...Numer är Jihde återigen sexig i fäderneshuset, dock som programledare i Nyhetsmorgon och inte i sporten. Hans sexighetsvinnande Andessonskans Kalle-look har numer ersatts av man bun och hipsterskägg. Hans imbecilla svada finns dock kvar och uppenbarligen har ovan nämnda Allers hängt med genom tiderna av hans humorutveckling att döma. Hans sätt att genomföra morgontimmarna i studion tillsammans med kollegan Tilde – ni vet hon som vunnit pris och som alltid tar på sig glasögon vid vetenskapsinslag för att understryka vetenskapligheten – skulle kunna användas som tortyrmetod på Guantanamoliknande institutioner. Frågan hur svårt det kan vara att jobba fram relevanta och smarta frågor till 12 timmars arbetstid dyker alltid upp i mitt huvud. ”Hur tänker du där” är Jihdes vanligaste fråga och den måste han läsa innantill på ett papper. Jihdes blick när han lyssnar på intervjuoffren pendlar mellan ”vafanopolo säger människan” till ”nu är det bara 23 minuter tills jag får gå hem”…...

....Jihdes nyare karriär är hans diabetes. Han ”fick” den – dvs han diagnosticerades förmodligen – 2012 och slog sedan omedelbart mynt av sjukdomen genom en bok där han även avslöjade att han är bipolär. Att leva med diabetes är inte lätt men att stå i TV och vifta med en bulle och med gråtmild röst säga ”jag kan dö av en sådan här” är inte att informera om detta. Släpp bullen då karljävel och ät en frukt istället!

http://fib.se/article/med-aalderns-raett-irriterad

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav kipphebel3 » mån 12 mar 2018, 18:07

ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

FöregåendeNästa

Återgå till Vardagsrummet