Bästa sågningen

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Re: Bästa sågningen

Inläggav skeptiskelars » sön 15 apr 2018, 08:38

"Horace har vunnit slaget – men han förlorar kriget".
Jonas Gardell utför ett lysande verbalt lustmord på delar av Svenska Akademien & c:o.
https://www.expressen.se/kultur/jonas-g ... ar-kriget/

Jonas Gardell skrev:".....i sitt pekoral till artikel i Expressen......"
---
"Men han tar i så att rösten spricker och han blir gäll och preciös. Det som förut ingav respekt väcker nu bara löje."
---
"Kanske kan man förstå Horace Engdahls raseri. Han slåss ju för sitt liv. Han har inget egentligt författarskap att falla tillbaka på och ingen märkvärdig forskarkarriär heller. Om Horace inte har Akademien kommer man bara minnas honom för en enda textrad:
”Den fullbordade penetrationen är evigt ett nederlag för kvinnan och evigt en seger för mannen”."
---
"Förre ständige sekreteraren Sture Allén avfärdar i DN vittnesmål om Jean-Claude Arnaults sexuella övergrepp på kvinnor med orden ”det framstod inte som viktigt” ------ Det han inte förstår är att alla vi andra, vi utanför, tycker att det är oerhört viktigt."
---
"Kristina Lugn säger i en intervju med franska "Sept à huit": ”Det är sant vad de säger om honom. Det är sant. Vad han gjorde mot unga tjejer, det är sant.” Men har Kristina Lugn tagit några konsekvenser av att hon vet och att hon vetat? Inte ett strunt."
---
"Och så har Lotta Lotass gett sig in i leken igen och i DN försvarat ordningen med ”Den som är utan synd må kasta första stenen”.
Problemet med just den bibliska referensen är att i det här fallet skulle det vimla med stenar. Det skulle vara ett helt meteoritregn."
---
"Men som teolog borde [Jayne] Svenungsson väl snarast ha påmint Lotass om att ”Må den som är utan synd kasta första stenen”, som Jesus säger för att skydda en kvinna med extremt låg status, aldrig kan vara ett argument som överheten får ta till för att ursäkta sitt maktmissbruk. Dessutom borde en teolog som Svenungsson inte ha glömt att nämna att bibelordet faktiskt har en fortsättning riktad till den anklagade: ”Gå nu, och synda inte mer!”"
---
"Jag har för övrigt svårt för de drivkrafter som vill oskuldsförklara Frostenson. Litteraturkritikern Stina Otterberg skriver till exempel en artikel i DN där hon kallar Frostenson ”Snöflickan” och ”Våroffer” för att associera till oskuld och jungfrudom. Vad är det för märkligt omyndigförklarande av en vuxen kvinna?
Oskuld? Offer? Flicka?
Den 65-åriga Frostenson är hälftenägare i den klubb som år efter år tagit emot pengar från Akademien, som har begått de ekonomiska oegentligheterna, som anklagats för att ha fifflat med skatter och siffror och liknande.
Då är hon väl ändå rimligen hälften skyldig?"
---
"Stina Otterberg är kanske inte så känd för den stora allmänheten. För att, som hon skriver, undvika missförstånd medger hon att hon är jävig eftersom hon är ”ledsagare” till en av ledamöterna. I den första versionen av texten angav hon emellertid inget namn. Som om informationen av vem hon var ”ledsagare” till var ovidkommande.
Först när redaktionen varit på henne uppdaterades texten och ledamotens namn skrevs ut.
Otterberg är ihop med Horace Engdahl.
Hon är inte bara jävig. Hon är så jävig att man måste hitta ett nytt ord för hur jävig hon är. Att vara jävig kan hädanefter kallas "att vara en Stina Otterberg"."
---
"De må ha vunnit slaget. Men de kommer att förlora kriget.
Det är sällan man sett så många åldrade herrar stå med så mycket rumpan bar."
skeptiskelars

Inläggav strutfus » tis 17 apr 2018, 12:25

Sabines blog rekommenderas verkligen. Hon är inte rädd för att sticka ut hakan och ifrågasätta allsköns populistisk och "vedertagen" astrofysik. Många roliga påhopp!

Här är ett rykande färskt exempel på en suverän sågning:

http://backreaction.blogspot.se/2018/04/book-review-losing-nobel-prize-by-brian.html
Användarvisningsbild
strutfus

Inläggav skeptiskelars » fre 27 apr 2018, 11:03

Sofia Arkelstens årligen återkommande motioner om obligarisk vaccinering genererar en likaledes årligen återkommande kalabalik i stollevärlden, så även i Torbjörn Sasserssons lilla slaskblogg Newsvoice.
Hon har avböjt att kommentera nv:s senaste anti-Arkelsten-drapa med orden:

“det vore som att skriva till debattsidan på En ding, ding värld och diskutera var Elvis bor nuförtiden.”

https://newsvoice.se/2018/04/24/tvangsv ... slut-2018/
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
skeptiskelars

Inläggav Erland » lör 05 maj 2018, 22:28

Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Johannes » tor 04 okt 2018, 15:15

Tor Billgren sågar förslaget till nytt jämställt bokstaveringsalfabet:

https://www.sydsvenskan.se/2018-10-04/t ... t-hafsverk

Det nya förslaget är ett eländigt hafsverk. Skribenterna påstår att deras namn har granskats av ”experter inom språk och fonetik” från bland annat Lunds universitet. Verkligen? Vilka experter kan ha släppt igenom Doris, som rimmar på Boris? Eller Vicky, som rimmar på Ricky. Eller Tyra, som lätt förväxlas med fyra? Eller de likaljudande Xena och Zelda? Eller Jenny och Fanny? Eller Khaled, som inte ens uttalas med K?
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Sensemaker » fre 05 okt 2018, 08:23

Erland skrev:Isaac Asimov sågar Orwells "1984" (ca 1980).

Hyggligt väl skrivet, men det förhindrar inte att det är ynklig dvärgalåt. Med sina böcker som visar livet i slummen och avslöjar totalitarismens sanna ansikte gjorde Eric Blair alias George Orwell större verklig nytta än någon annan författare sedan Harriet Blucher-Stowes "Onkel Toms Stuga". Isaac Asimov är en vänsterintellektuell som naturligt nog känner avund inför en som verkligen krigat mot fascismen, verkligen levt i fattigdom och slum och som relativt tidigt såg Stalinismens ondska medan alla andra nästan alla andra vänsterintellektuella gick på en riktigt enkel blåsning. Isaac Asimov gör ett förtvivlat försök att banalisera det han avundas -dvärgalåt.
Sensemaker

Inläggav Tryggve » fre 05 okt 2018, 14:41

Jag förstår kanske inte, men menar du att Asimov egentligen gillade Stalin eftersom han var vänsterinterlektuell? Och att han är bitter på Orwell på något sätt för det?

Asimovs kritik här verkar väl snarare vara att 1984 för Orwells del är en personlig uppgörelse med stalinismen i första hand, och en SF-skildring i andra hand. Och att den därför inte är bra som SF.
(Och det kan man ju tycka vad man vill om)
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Sensemaker » tis 09 okt 2018, 10:57

Tryggve skrev:Jag förstår kanske inte, men menar du att Asimov egentligen gillade Stalin eftersom han var vänsterinterlektuell? Och att han är bitter på Orwell på något sätt för det?

Såvitt jag förstått var Asimov betydligt senare än Orwell att genomskåda stalinismens ondska. (Jag kan ha fel, jag är ingen expert på Asimovs politiska åsikter, må den som vet bättre rätta mig.) Avundsjuk på detta försöker Asimov banalisera det Orwell gjort genom att framställa det som att Orwells insikter egentligen bara är personlig antipati baserade på personliga erfarenheter.

Tryggve skrev:Asimovs kritik här verkar väl snarare vara att 1984 för Orwells del är en personlig uppgörelse med stalinismen i första hand, och en SF-skildring i andra hand. Och att den därför inte är bra som SF.
(Och det kan man ju tycka vad man vill om)

Argumentet håller inte. Personlig uppgörelse kan bli god litteratur. 1984 innehåller bättre personskildringar, mer insikt i människans natur, bättre sociologi och bättre miljöskildring och närvarokänsla än något av Asimov som jag har läst.

Sensemaker
Sensemaker

Inläggav Thomas P » tis 09 okt 2018, 19:24

Sensemaker skrev:Argumentet håller inte. Personlig uppgörelse kan bli god litteratur. 1984 innehåller bättre personskildringar, mer insikt i människans natur, bättre sociologi och bättre miljöskildring och närvarokänsla än något av Asimov som jag har läst.

Läs "Murder at the ABA" där Asimov har med sig själv som karaktär och driver med sin bristande förmåga till miljöskildringar etc.
Thomas P

Inläggav Erland » ons 10 okt 2018, 09:26

Jag tycker väl att Asimovs kritik är träffande delvis men skjuter över målet, eftersom Orwell inte avsåg att skriva science fiction.

En punkt där Asimov på sätt och vis fick fel var att "Big Brothers die". Samhällssystemet i Nordkorea är utan tvivel det som mest påminner om Orwells 1984 idag. Och där lever "Big Brother" fast han är död. Den 1994 avlidne ledaren Kim Il-sung är "Evig president". Jag ser detta som en parallell till att det är högst i oklart i Orwells roman om den fysiska personen "Big Brother" fortfarande lever eller är död 1984.

Å andra sidan kan Asimov sägas ha fått rätt i att det inte behövs något sanningsministerium som förfalskar historien genom att ändra i gamla tidningsartiklar, utan att en politiker kan påstå vad som helst utan att någon bryr sig. (Asimov ansåg, måhända orättvist, att det var Orwells "vänstersekterism" som fick honom att tro att något sådant behövdes.) Detta har ju blivit väldigt tydligt idag, med alla filterbibblor och anklagelser om "Fake News" m.m. Trumps anhängare tror ju på honom hur mycket och hur uppenbart han än ljuger.
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Tryggve » tor 11 okt 2018, 17:17

Sensemaker skrev:
Såvitt jag förstått var Asimov betydligt senare än Orwell att genomskåda stalinismens ondska. (Jag kan ha fel, jag är ingen expert på Asimovs politiska åsikter, må den som vet bättre rätta mig.) Avundsjuk på detta försöker Asimov banalisera det Orwell gjort genom att framställa det som att Orwells insikter egentligen bara är personlig antipati baserade på personliga erfarenheter.

Hur mycket senare var det? Asimov var 17 år yngre än Orwell, så man kan väl misstänka att politiskt engagemang släpade efter med motsvarande år.

Sensemaker skrev:Argumentet håller inte. Personlig uppgörelse kan bli god litteratur. 1984 innehåller bättre personskildringar, mer insikt i människans natur, bättre sociologi och bättre miljöskildring och närvarokänsla än något av Asimov som jag har läst.

Sensemaker

Tja, huruvida en sågning är "berättigad" eller ej är ju inte poängen med tråden. Poängen är att posta roliga sågningar. :-)

Men det där med vad som är bra eller uselt är väl rätt mycket något som ligger i betraktarens öga.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Sensemaker » fre 12 okt 2018, 12:51

Tryggve skrev:

Sensemaker

Tja, huruvida en sågning är "berättigad" eller ej är ju inte poängen med tråden. Poängen är att posta roliga sågningar. :-)

Men det där med vad som är bra eller uselt är väl rätt mycket något som ligger i betraktarens öga.

Broder, ett betraktaröga som läser Asimov för de fina, realistiska personskildringarna, den starka närvarokänslan och den djupa insikten i människans natur lär du få svårt att hitta. Som Thomas P har antytt var han inte själv omedveten om dessa brister.

Sensemaker
Sensemaker

Inläggav pwm » fre 12 okt 2018, 14:09

Tryggve skrev:
Sensemaker skrev:

Hur mycket senare var det? Asimov var 17 år yngre än Orwell, så man kan väl misstänka att politiskt engagemang släpade efter med motsvarande år.

Å andra sidan var Orwell och Boye jämngamla, men den senare var ute med Kallocain nästa 10 år före Orwells 1984 :smile2:
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Tryggve » fre 12 okt 2018, 15:32

pwm skrev:
Tryggve skrev:
Sensemaker skrev:

Å andra sidan var Orwell och Boye jämngamla, men den senare var ute med Kallocain nästa 10 år före Orwells 1984 :smile2:

Sant. Då måste Orwell rimligen ha varit avundsjuk på henne.
Och Asimov mer avundsjuk på henne än på Orwell. :-)
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav elron » lör 13 okt 2018, 10:51

[quote="Tryggve"
Sant. Då måste Orwell rimligen ha varit avundsjuk på henne.[/quote]
Under förutsättning att han förstod svenska eller att Kallocain var översatt till engelska. Och att han läst boken.
Cogito, ergo Cartesius est
Användarvisningsbild
elron

FöregåendeNästa

Återgå till Vardagsrummet