Bästa sågningen

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Re: Bästa sågningen

Inläggav Tryggve » lör 13 okt 2018, 11:52

elron Wrote:[quote="Tryggve"
Sant. Då måste Orwell rimligen ha varit avundsjuk på henne.

Under förutsättning att han förstod svenska eller att Kallocain var översatt till engelska. Och att han läst boken.[/quote]
Jag var inte jätteseriös i det svaret. Boken verkar finnas på engelska, men när den översattes vet jag ej.

Nå, åter till topic kanske. Sågningar.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav pwm » lör 13 okt 2018, 18:45

Tryggve Wrote:Boken verkar finnas på engelska, men när den översattes vet jag ej.
FYI: 1966.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav elron » sön 14 okt 2018, 09:09

Förefaller därför sannolikt att Orwell inte var avundsjuk på Boye. Så det påståendet kan vi nog såga. Däremot hade Asimov som dog 1992 åtminstone chansen att läsa den engelska översättningen och bli avundsjuk.
Cogito, ergo Cartesius est
Användarvisningsbild
elron

Inläggav elron » sön 14 okt 2018, 12:51

Dock kände Orwell till Eugen Samjatins Vi som publicerades på engelska för första gången 1924. Med stor säkerhet bekant även för Huxley och gissningsvis även för Asimov. Möjligen också för Boye. Vet inte om detta verk var översatt till svenska under hennes levnad, men då hon tagit studenten bör hon ha förstått engelska. Avundsjuka ? - vet ej, men åtminstone vad gäller Orwell var Vi otvivelaktigt en inspirationskälla.
Så vitt jag vet har emellertid ingen av de nämnda författarna sågat Samjatins bok och det gör inte heller jag, så ursäkta för avvikelsen från ämnet för denna tråd.
Cogito, ergo Cartesius est
Användarvisningsbild
elron

Inläggav skeptiskelars » fre 26 okt 2018, 12:31

De båda norska new age-skojarna Prinsessan Märtha Louise (f.ö Norges främsta levande argument för republik) och Elisabeth Nordeng sög ut den sista bedragarkronan från sin "änglaskola" för något år sedan och ägnar sig nu åt att lura av folk deras pengar genom att babbla om "Högsensitivitet". Som vanligt producerar de två bedragarna inget annat än mumbo-jumbo och deras senaste bok (läs: "ansamling av förstört papper och förstörd trycksvärta") får betyg 1 av sex möjliga och sågas jäms med fotknölarna i Dagbladet.

https://www.dagbladet.no/kultur/denne-b ... e/70342764
skeptiskelars

Inläggav kipphebel3 » ons 14 nov 2018, 09:50

Jordan Peterson sågas:
http://henrikbranden.se/2018/11/05/pseu ... P1stR_rWyM

Peterson och könsskillnader
De här galenskaperna är dock bara småpotatis i jämförelse med vad som kommer i nästa kapitel, under Petersons andra råd, om ens ansvar för att utgå från att man själv har ett ansvar. Avsnittet börjar med närmast metafysiska resonemang om ordning och kaos (där han inte bryr sig ett vitten om att termodynamik haft betydligt mer än Jungpsykologi att säga om de begreppen). ”Ordning” är allt som Peterson tycks gilla, ett lyckligt äktenskap, folkstammen, religionen, hemmets härd, tåg som går efter tidtabellen. ”Kaos” är allt det andra, jobbiga.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Föregående

Återgå till Vardagsrummet