simone skrev:Så man kan inte ställa min fråga menar du, så hur skulle du själv formulera frågan? Eller är det så att du aldrig själv ställt dig frågan, ni propagerar ju här mot religion pg av att den ställt till med så mycket elände ( vilket jag håller med om) så jag tycker frågan är relevant.
simone skrev:Har funderat på hur världen skulle se ut utan religioner...
Mikisen skrev:simone skrev:Så man kan inte ställa min fråga menar du, så hur skulle du själv formulera frågan? Eller är det så att du aldrig själv ställt dig frågan, ni propagerar ju här mot religion pg av att den ställt till med så mycket elände ( vilket jag håller med om) så jag tycker frågan är relevant.
Tror de flesta är emot religion för att man gör anspråk på saker som inte har någon som helst grund, i första hand. Sedan genererar detta såklart problem. Men folk får ofta en anledning till att vara blåsta, med sin religion.
Som förtryck mot vissa minioriteter klart visar.
Och så säger en annan "nej men jesus älskar alla". Medan en annan säger "god hates fags (dot com)". Och det är också problemet - man tolkar som man vill helt enkelt.
laroy skrev:simone skrev:Har funderat på hur världen skulle se ut utan religioner...
Du tycker inte att den här frågeställningen är lite översimplifierad och platt, alltså?
laroy skrev:Du tycker inte att den här frågeställningen är lite översimplifierad och platt, alltså?
Hexmaster skrev:Religion kommer inte av någon naturlag, men jag tror att det är något fundamentalt för oss som art. Mänskligheten behöver sina tics.
Schismer mellan människor kan definieras och tolkas utifrån religion men det vanligaste (historiskt sett, tror och gissar jag) är att upphovet är ett annat. Det finns naturligtvis de som faktiskt kan bli sura på varandra för att man firar påsk på olika dagar eller vilket problemet nu är, men jag tror aldrig att de har kunnat skriva historien på egen hand, så att säga.
Pentagram skrev:Jag tror inte världen blir en vackrare plats för att vi gör oss av med religioner, utan det är snarare så att om vi gör världen till en vackrare plats så kommer religionerna att försvinna.
simone skrev:Nej det tror inte jag heller, så med eller utan religioner så strider vi likadeles?
simone skrev:Nej det tror inte jag heller, så med eller utan religioner så strider vi likadeles?
Användare som besöker denna kategori: Moridin och 8 gäster