Världen utan religion

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Världen utan religion

Inläggav simone » fre 09 jan 2009, 11:04

Har funderat på hur världen skulle se ut utan religioner pg av att mycket av våra schismer med varandra utgår från religioner, eller man använder religion som täckmantel, skulle våldet minska, skulle klyftorna mellan oss minska, skulle toleransen för människors skillnader öka, eller skulle de "gamla" skillnaderna förstärkas, som i politik, ras, klass tillhörighet, mm? Vad tror ni?
Niels Bohr sa en gång till en av sina doktorander : " Ni tänker inte , ni är bara logisk" .
Användarvisningsbild
simone

Re: Världen utan religion.

Inläggav laroy » fre 09 jan 2009, 11:18

Här är ett par andra spännade frågor: Tänk om det inte fanns någon svält i världen? Hade inte det varit bra? Eller tänk om krig var förbjudet? Hade man inte mått bättre då? Eller tänk om man kunde uppfinna ett piller som gjorde att man inte blev sjuk och kunde leva i evighets evighet? Det hade väl varit fint?

Frågan är, som det populärt heter här, felställd.
"Monarchies, aristocracies, and religions....there was never a country where the majority of the people were in their secret hearts loyal to any of these institutions" -Mark Twain
Användarvisningsbild
laroy

Inläggav simone » fre 09 jan 2009, 11:26

Så man kan inte ställa min fråga menar du, så hur skulle du själv formulera frågan? Eller är det så att du aldrig själv ställt dig frågan, ni propagerar ju här mot religion pg av att den ställt till med så mycket elände ( vilket jag håller med om) så jag tycker frågan är relevant.
Niels Bohr sa en gång till en av sina doktorander : " Ni tänker inte , ni är bara logisk" .
Användarvisningsbild
simone

Inläggav Anders H » fre 09 jan 2009, 11:28

Om jag skulle säga vad jag tror om detta: Skulle religion inte finnas, skulle det skapas på ett ögonblick. Även om människan vore dubbelt så smart som den är idag, tror jag inte det räcker för att inte någon ska dra en massa långtgående slutsatser från kombinationen star gazing, navelpillande och roliga droger.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?
Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd

Inläggav Mikisen » fre 09 jan 2009, 11:31

simone skrev:Så man kan inte ställa min fråga menar du, så hur skulle du själv formulera frågan? Eller är det så att du aldrig själv ställt dig frågan, ni propagerar ju här mot religion pg av att den ställt till med så mycket elände ( vilket jag håller med om) så jag tycker frågan är relevant.

Tror de flesta är emot religion för att man gör anspråk på saker som inte har någon som helst grund, i första hand. Sedan genererar detta såklart problem. Men folk får ofta en anledning till att vara blåsta, med sin religion.

Som förtryck mot vissa minioriteter klart visar.

Och så säger en annan "nej men jesus älskar alla". Medan en annan säger "god hates fags (dot com)". Och det är också problemet - man tolkar som man vill helt enkelt.
Dear God, please save me from your followers.
Användarvisningsbild
Mikisen

Inläggav laroy » fre 09 jan 2009, 11:35

simone skrev:Har funderat på hur världen skulle se ut utan religioner...

Du tycker inte att den här frågeställningen är lite översimplifierad och platt, alltså?
"Monarchies, aristocracies, and religions....there was never a country where the majority of the people were in their secret hearts loyal to any of these institutions" -Mark Twain
Användarvisningsbild
laroy

Inläggav simone » fre 09 jan 2009, 11:36

Mikisen skrev:
simone skrev:Så man kan inte ställa min fråga menar du, så hur skulle du själv formulera frågan? Eller är det så att du aldrig själv ställt dig frågan, ni propagerar ju här mot religion pg av att den ställt till med så mycket elände ( vilket jag håller med om) så jag tycker frågan är relevant.

Tror de flesta är emot religion för att man gör anspråk på saker som inte har någon som helst grund, i första hand. Sedan genererar detta såklart problem. Men folk får ofta en anledning till att vara blåsta, med sin religion.

Som förtryck mot vissa minioriteter klart visar.

Och så säger en annan "nej men jesus älskar alla". Medan en annan säger "god hates fags (dot com)". Och det är också problemet - man tolkar som man vill helt enkelt.

Hur tror du det skulle se ut utan religion? Skulle vi agera annolunda mot varandra?
Användarvisningsbild
simone

Inläggav Hexmaster » fre 09 jan 2009, 11:38

Religion kommer inte av någon naturlag, men jag tror att det är något fundamentalt för oss som art. Mänskligheten behöver sina tics.

Schismer mellan människor kan definieras och tolkas utifrån religion men det vanligaste (historiskt sett, tror och gissar jag) är att upphovet är ett annat. Det finns naturligtvis de som faktiskt kan bli sura på varandra för att man firar påsk på olika dagar eller vilket problemet nu är, men jag tror aldrig att de har kunnat skriva historien på egen hand, så att säga.

laroy: Jag tror det heter "hypersimplifierad". ;)
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav simone » fre 09 jan 2009, 11:38

laroy skrev:
simone skrev:Har funderat på hur världen skulle se ut utan religioner...

Du tycker inte att den här frågeställningen är lite översimplifierad och platt, alltså?

Nej. Frågan är felställd är ofta = kan inte svara, vill inte svara.
Användarvisningsbild
simone

Inläggav Pentagram » fre 09 jan 2009, 11:39

Jag tror inte världen blir en vackrare plats för att vi gör oss av med religioner, utan det är snarare så att om vi gör världen till en vackrare plats så kommer religionerna att försvinna.
Användarvisningsbild
Pentagram

Inläggav dunkelbrink » fre 09 jan 2009, 11:43

laroy skrev:Du tycker inte att den här frågeställningen är lite översimplifierad och platt, alltså?

Men gud vad larvig du är. Såklart den är väldigt enkel.. det är inte heller en direkt ovanlig metod för att diskutera nåt svårt. Tråden är ju ändå startad i övriga ämnen.

Jag tror att nånting annat skulle ta dess plats (om man inte kan välja nya religioner som Anders H vilket jag nog ser som troligast). Jag tror att det "nya" (eller bara mer av det vi redan har) förmodligen skulle ha mindre fel och mer bra saker (i genomsnitt, vi skulle förmodligen även få fler extrema politiska människor vilket ger minus just där)... men visst skulle man kunna ha otur och få nåt värre.

Överlag tror jag att religion är en självklarhet som människor dras mot eftersom vi har en tendens att vilja förklara allt som vi inte förstår.
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)
Användarvisningsbild
dunkelbrink

Inläggav simone » fre 09 jan 2009, 11:44

Hexmaster skrev:Religion kommer inte av någon naturlag, men jag tror att det är något fundamentalt för oss som art. Mänskligheten behöver sina tics.

Schismer mellan människor kan definieras och tolkas utifrån religion men det vanligaste (historiskt sett, tror och gissar jag) är att upphovet är ett annat. Det finns naturligtvis de som faktiskt kan bli sura på varandra för att man firar påsk på olika dagar eller vilket problemet nu är, men jag tror aldrig att de har kunnat skriva historien på egen hand, så att säga.

Nej det tror inte jag heller, så med eller utan religioner så strider vi likadeles?
Användarvisningsbild
simone

Inläggav simone » fre 09 jan 2009, 11:46

Pentagram skrev:Jag tror inte världen blir en vackrare plats för att vi gör oss av med religioner, utan det är snarare så att om vi gör världen till en vackrare plats så kommer religionerna att försvinna.

Absolut, tror du att det är möjligt?
Användarvisningsbild
simone

Inläggav Hexmaster » fre 09 jan 2009, 11:48

simone skrev:Nej det tror inte jag heller, så med eller utan religioner så strider vi likadeles?

Se det så här: skulle folk sluta kalla varandra idioter om man tog bort internet?
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav dunkelbrink » fre 09 jan 2009, 11:48

simone skrev:Nej det tror inte jag heller, så med eller utan religioner så strider vi likadeles?

Såklart vi skulle. Det är dock intressant om vi skulle strida mer, mindre eller samma mängd.

Eftersom religion är en viktig del av många människors uppfostran och religion ofta innehåller massor med dumt så kan man ju hoppas att en större andel människor skulle uppfostras vettigare utan den. Om fler människor kunde starta sina liv med lite öppnare sinne så skulle det förhoppningsvis minska mängden våld. Förhoppningsvis.
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)
Användarvisningsbild
dunkelbrink

Nästa

Återgå till Övriga ämnen