Übernördig trivia

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Re: Übernördig trivia

Inläggav micke.d » ons 20 apr 2016, 09:58

Känns som vi behöver lite besked från VvD.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav ttias » ons 20 apr 2016, 10:05

Flagstaff, Arizona?
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav jak » ons 20 apr 2016, 10:37

Användarvisningsbild
jak

Inläggav Erland » ons 20 apr 2016, 18:33

Men alltså, jag fattar inte. Bilden är ju från Iwo Jima, hur kan det då vara i Arizona?

Är tanken att bilden ska associera till Flagstaff för att man reser en flagga på den? I så fall är min uppfattning att den typen av gåta kräver flera bilder för att bli meningsfull. Det måste finnas massor av associationer till andra ortnamn man kan göra utifrån den bilden....
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav jak » ons 20 apr 2016, 18:48

Erland skrev:Men alltså, jag fattar inte. Bilden är ju från Iwo Jima, hur kan det då vara i Arizona?

Är tanken att bilden ska associera till Flagstaff för att man reser en flagga på den? I så fall är min uppfattning att den typen av gåta kräver flera bilder för att bli meningsfull. Det måste finnas massor av associationer till andra ortnamn man kan göra utifrån den bilden....

Än så länge vet vi ju inte vad svaret skall vara. Men trådens namn är ju "Übernördig trivia" så svaret borde knappast vara det som är det uppenbara för majoriteten som ser bilden.

Sedan är ju frågan specifikt "Vilken stad?". Johannes associerade med platsen där monumentet finns som är skapad utifrån fotot, medan jag och ttias mer hittade ett namn på en stad som kunde kopplas till bildens innehåll. Om det är en svensk stad som efterfrågas skulle det kanske kunna vara Höganäs ;)
Användarvisningsbild
jak

Inläggav Erland » mån 06 jun 2016, 21:30

Vilket är ursprungsspråket för fabeln nedan?

Ett får som inte hade någon ull stod på ett berg och såg några hästar. En häst drog en tung vagn, en bar en stor börda och en bar en människa i snabb ritt. Då sade fåret till hästarna:
- Det gör ont i mitt hjärta när jag ser en människa driva på hästar!
Men hästarna svarade:
- Hör på, får! Människan, herren, gör av fårens ull en varm klädnad åt sig själv, och fåren har ingen ull kvar!
När fåret hört detta sprang det ner på slätten.
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Johannes » tis 07 jun 2016, 09:32

jak skrev:Än så länge vet vi ju inte vad svaret skall vara. Men trådens namn är ju "Übernördig trivia" så svaret borde knappast vara det som är det uppenbara för majoriteten som ser bilden.

Även om den geografiska platsen är uppenbar så är det ingen stad, så någon association till en stad på en plats som inte är platsen för bilden är nödvändig.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav micke.d » tis 07 jun 2016, 16:52

Jag ändrar mig och gissar på Paris.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Erland » mån 03 okt 2016, 21:39

Denna dag om 54 år inträffar en händelse som sätter igång en process som får i högsta grad världsavgörande konsekvenser (hittar inte riktigt rätt adjektiv här), enligt en känd science fictionroman. Vilken roman och vilken händelse?
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Erland » tor 06 okt 2016, 17:03

Erland skrev:Denna dag om 54 år inträffar en händelse som sätter igång en process som får i högsta grad världsavgörande konsekvenser (hittar inte riktigt rätt adjektiv här), enligt en känd science fictionroman. Vilken roman och vilken händelse?

Så den klarar ni inte? :)

Nå men så här då: Ibland kallas en företeelse "århundradets" i sitt slag. Med tanke på hur mycket som hände under 1900-talet tyckte jag alltid att sådana pretentioner var våldsamt överdrivna och detsamma torde gälla 2000-talet. Men den händelseutveckling i romanen ifråga som tar sin början den 3 oktober 2070 är verkligen "århundradets", den händelsen är säkert minst 186 gånger mer relevant än de allra flesta händelser som kallats "århundradets"...
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav micke.d » fre 07 okt 2016, 22:12

Tänker på boken Möte med Rama. Men datumet är lite off, och året är 2077 inte 2070.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Erland » lör 08 okt 2016, 00:36

micke.d skrev:Tänker på boken Möte med Rama. Men datumet är lite off, och året är 2077 inte 2070.

Nej det är inte Clarke utan hans främste medtävlare som både vetenskapsman och science fictionförfattare. Och även om det hela börjar 2070 så utspelar sig huvuddelen av handlingen ca 2100, fast en viktig del av handlingen utspelar sig på en ytterst märklig plats bland ytterst märkliga varelser.
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav micke.d » lör 08 okt 2016, 01:41

Erland skrev:
micke.d skrev:Tänker på boken Möte med Rama. Men datumet är lite off, och året är 2077 inte 2070.

Nej det är inte Clarke utan hans främste medtävlare som både vetenskapsman och science fictionförfattare. Och även om det hela börjar 2070 så utspelar sig huvuddelen av handlingen ca 2100, fast en viktig del av handlingen utspelar sig på en ytterst märklig plats bland ytterst märkliga varelser.

Aha. Är jag på rätt spår om jag säger plutonium-186?
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Erland » lör 08 okt 2016, 21:00

micke.d skrev:
Erland skrev:

Aha. Är jag på rätt spår om jag säger plutonium-186?

Visst är du det.
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav micke.d » lör 08 okt 2016, 22:44

Då vet jag. :-)
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

FöregåendeNästa

Återgå till Vardagsrummet