Übernördig trivia

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Re: Übernördig trivia

Inläggav Erland » sön 09 okt 2016, 13:06

micke.d Wrote:Då vet jag. :-)

För dem som inte vet kan du kanske berätta vilken roman det är och vad det var som hände den 3 oktober 2070 i romanen...
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav micke.d » ons 12 okt 2016, 00:05

Erland Wrote:

För dem som inte vet kan du kanske berätta vilken roman det är och vad det var som hände den 3 oktober 2070 i romanen...

Romanen måste vara Asimovs The gods themselves.

Datumet har jag inte riktigt koll på, det var mycket länge sen jag läste romanen. Men antagligen var det väl då de upptäckte det exotiska ämnet.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Erland » ons 12 okt 2016, 13:50

micke.d Wrote:
Erland Wrote:

Romanen måste vara Asimovs The gods themselves.

Datumet har jag inte riktigt koll på, det var mycket länge sen jag läste romanen. Men antagligen var det väl då de upptäckte det exotiska ämnet.

Visst är det så. Det datumet upptäcktes att innehållet i gammal burk med volfram hade ändrats, till Plutonium 186...

Edit: Boken finns att läsa som pdf: http://www.ebooktrove.com/Asimov,%20Isa ... selves.pdf
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Erland » sön 18 dec 2016, 02:17

Liksom många svenskar har jag vallonska förfäder, och det har bidragit till följande lilla gåta: Vilka är de två mest kända vallonerna i världslitteraturen? Jag tänker alltså på två megakända fiktiva valloner (alltså inte vallonättlingar i Sverige, utan riktiga, fast fiktiva, valloner). Det är två fiktiva personer som båda kända både från litteraturen och filmen, och det märkliga är jag aldrig sett eller hört det nämnas att de är just valloner. Är jag den förste i världshistorien som uppmärksammat detta? Vilka är det jag tänker på? Det två personer med två helt olika litterära ursprung, huvudpersoner i verken om dem (eventuella vallonska bifigurer i dessa verk bortser vi ifrån).
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav ttias » sön 18 dec 2016, 08:53

Tintin och Hercule Poirot skulle kunna vara valloner
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav Erland » sön 18 dec 2016, 10:30

ttias Wrote:Tintin och Hercule Poirot skulle kunna vara valloner

Inte bara "skulle kunna vara", de är det helt klart. Helt rätt, och märkligt att det aldrig påpekats tidigare...
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Matte » sön 18 dec 2016, 11:33

Tänkte också på Poirot ("jag är belgier, madame", sade han högtidligt) Men i vilken bok framgår det att han är vallon?

En lite nördig anmärkning, då! Inte alls många svenskar med vallonska förfäder, Historikern Tydén skriver om att det rörde sig om c:a 5000 personer som kom under de aktuella decennierna. Ungefär hälften återvände. De kvarvarande familjerna som snabbt assimilerades är inte fler än att dom lätt kan identifieras; de Geer, Birat, Anjou, Gauffin, etc. Vallonhärstamningen är till största delen det Hobsbawm kallar en uppfunnen tradition, som väcktes under den nationalromantiska tiden. Det har gjort att många som känner till invandrade förfäder tror sig vara vallonättlingar (oftast mörkhåriga brunögda har jag noterat). Enligt Tyden är det dock mycket mer sannolikt att det rör sig om tyskt, finskt eller holländskt påbrå. Försåvitt man nu inte lätt kan se relationen till en Bouvin...
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Erland » sön 18 dec 2016, 12:28

Matte Wrote:Tänkte också på Poirot ("jag är belgier, madame", sade han högtidligt) Men i vilken bok framgår det att han är vallon?

En lite nördig anmärkning, då! Inte alls många svenskar med vallonska förfäder, Historikern Tydén skriver om att det rörde sig om c:a 5000 personer som kom under de aktuella decennierna. Ungefär hälften återvände. De kvarvarande familjerna som snabbt assimilerades är inte fler än att dom lätt kan identifieras; de Geer, Birat, Anjou, Gauffin, etc. Vallonhärstamningen är till största delen det Hobsbawm kallar en uppfunnen tradition, som väcktes under den nationalromantiska tiden. Det har gjort att många som känner till invandrade förfäder tror sig vara vallonättlingar (oftast mörkhåriga brunögda har jag noterat). Enligt Tyden är det dock mycket mer sannolikt att det rör sig om tyskt, finskt eller holländskt påbrå. Försåvitt man nu inte lätt kan se relationen till en Bouvin...

Hercule Poirot är belgare, har ett franskt namn och franska som modersmål. Då är han i stort sett definitionsmässigt vallon. Men du har rätt, det nämns ingenstans i böckerna och ingen annanstans heller, som jag kunnat finna. Detsamma gäller Tintin.

För att ha vallonska förfäder behöver man inte ha ett franskklingande efternamn, då glömmer man all härstamning som inte bara går via faderslinjen (farfars farfars farfars etc.). Om vi räknar in all härstamning via alla linjer, både kvinno- och manslinjer, blir det betydligt fler vallonättlingar. De allra flesta torde då ha fleretniskt ursprung. Jag känner inte till några finska, tyska eller holländska förfäder till mig själv, men sådana kan mycket väl finnas.
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Matte » sön 18 dec 2016, 12:49

Ja, visst! Mest sannolikt är att den fiktive detektiven är vallon, även om det talas franska på några andra håll också.

Erland Wrote:För att ha vallonska förfäder behöver man inte ha ett franskklingande efternamn, då glömmer man all härstamning som inte bara går via faderslinjen (farfars farfars farfars etc.)
Det stämmer naturligtvis, men min poäng var att de vallonska familjerna var så pass få att det blir relativt mycket lättare att fastställa anknytningen.Och känner då folk till inte vilken familj det rör sig om så är det mer sannolikt att det rör sig om andra immigranter (eller en bevarad släktskröna).
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Johannes » tor 22 dec 2016, 09:27

Men är det egentligen korrekt att säga att Tintin är belgare, är det något som sägs i böckerna? Tintins universum är fiktivt, även om många länder är verkliga. Det finns fiktiva länder också.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Erland » tor 22 dec 2016, 14:33

Johannes Wrote:Men är det egentligen korrekt att säga att Tintin är belgare, är det något som sägs i böckerna? Tintins universum är fiktivt, även om många länder är verkliga. Det finns fiktiva länder också.

Det är sant, men det lär synas på byggnader och bilar att Tintins hemstad är Bryssel. Å andra sidan, i De sju kristallkulorna, när Tintin och Haddock är på jakt efter den kidnappade Kalkyl, så besöker de hamnstäderna Saint Nazaire och La Rochelle, som ligger i västra Frankrike, ganska långt från Belgien.
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Erland » tis 07 mar 2017, 17:20

Jag tänkte köra en ofullständig lista igen, där ni får fylla i den sista posten. Ganska lätt denna gång.

Slutet på en ganska lång lista ser ut så här, där det sista namnet saknas, vilket är det? Förklara även vad det är för lista.

....David, Fitzgerald, Baines, Milhous, Rudolph, Earl, Wilson, Herbert, Jefferson, Walker, Hussein, ... ?
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Procentaren » tis 07 mar 2017, 17:34

Erland Wrote:Jag tänkte köra en ofullständig lista igen, där ni får fylla i den sista posten. Ganska lätt denna gång.

Slutet på en ganska lång lista ser ut så här, där det sista namnet saknas, vilket är det? Förklara även vad det är för lista.

....David, Fitzgerald, Baines, Milhous, Rudolph, Earl, Wilson, Herbert, Jefferson, Walker, Hussein, ... ?

John.
Spoiler: Visa
Donald John Trump
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav Erland » tis 07 mar 2017, 22:13

Procentaren Wrote:
Erland Wrote:Jag tänkte köra en ofullständig lista igen, där ni får fylla i den sista posten. Ganska lätt denna gång.

John.
Spoiler: Visa
Donald John Trump

Det är rätt, förstås. Bra!
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Erland » fre 30 mar 2018, 07:46

Vad är det för likhet mellan Rom 69 och Sverige 1905?
Användarvisningsbild
Erland

FöregåendeNästa

Återgå till Vardagsrummet