Übernördig trivia

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Re: Übernördig trivia

Inläggav Johannes » tor 20 sep 2018, 15:00

De länder du nämner verkar ha flaggor med något som representerar solen eller solljus, fast i fallet svenska flaggan har väl det gula korset inte med solen att göra?
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Erland » fre 21 sep 2018, 07:53

Johannes skrev:fast i fallet svenska flaggan har väl det gula korset inte med solen att göra?

Nja, jag tror jag hört att det gula symboliserar solen och det blå himlen på den svenska flaggan.
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Johannes » fre 21 sep 2018, 09:38

Erland skrev:Nja, jag tror jag hört att det gula symboliserar solen och det blå himlen på den svenska flaggan.

Den traditionella mytologin är ju att Erik den helige såg ett gyllene kors i skyn när han landsteg i samband med ett korståg. Jag har inte hört att solen skulle vara inblandad, men om man skulle anta att historien har ett korn av sanning och ge sig på en vetenskaplig förklaring skulle det kanske kunna förklaras med någon form av halo-fenomen. Men det ger inte någon officiell sol-symbolism i svenska flaggan. Enligt wikipedia saknas det historiska belägg för att flaggan är från Erik den heliges tid, de historiska källorna är i stället 300 år senare på 1400-talet. Den mer troliga förklaringen är att den svenska flaggan är inspirerad av den danska och man valt färger från Sveriges riksvapen, i sin tur inspirerat av Albrekt av Mecklenburgs vapen och folkungarnas vapen (guldkronor resp. guldlejon). Korset symboliserar då inte solen utan är ett gyllene kristet kors.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav PikeWake » fre 21 sep 2018, 10:13

Kul med mer flaggtrivia!

En väldigt obskyr ledtråd: Inga illuminati!

En sista (mindre obskyr) ledtråd: Det handlar om vad som saknas.
Upon hearing this, absolutely nobody was enlightened. Primarily because nobody could understand Chinese.
Användarvisningsbild
PikeWake

Inläggav PikeWake » fre 21 sep 2018, 11:23

Johannes skrev:De länder du nämner verkar ha flaggor med något som representerar solen eller solljus, fast i fallet svenska flaggan har väl det gula korset inte med solen att göra?

Kan också nämna att Makedonien är inte med i gruppen. Inte heller Japan.
Upon hearing this, absolutely nobody was enlightened. Primarily because nobody could understand Chinese.
Användarvisningsbild
PikeWake

Inläggav Erland » fre 21 sep 2018, 13:34

De övriga länderna i gruppen, utom fyra nämnda, kan det vara Bahamas, Barbados, Gabon, Kazakstan, Palau, Tanzania och Ukraina? Dessa länders flaggor kännetecknas av att de varken innehåller rött eller vitt.
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav PikeWake » fre 21 sep 2018, 17:15

Erland skrev:De övriga länderna i gruppen, utom fyra nämnda, kan det vara Bahamas, Barbados, Gabon, Kazakstan, Palau, Tanzania och Ukraina? Dessa länders flaggor kännetecknas av att de varken innehåller rött eller vitt.

Det är fullständigt korrekt.

Enligt mytologin kring Illuminati är deras färger just rött och vitt, och länder med de färgerna i flaggan är följaktligen mycket suspekta. :wink:
Användarvisningsbild
PikeWake

Föregående

Återgå till Vardagsrummet