Nu sätter årets ramadan igång på fredag. Tydligen orsakar det en del bekymmer i skolan (http://sydsvenskan.se/sverige/article539152/Fastetiden-en-utmaning-for-skolorna.html) och jag har hört att bilolyckorna ökar i arabvärlden.
Nu kommer jag till det som jag ser som den intressanta frågan, kan man kalla ramadan för en fasta? Reglerna är att du inte får äta mellan soluppgång och solnedgång men däremellan kommer frossa...
Att vända på dygnet för att solidarisera sig med de fattiga verkar lite märkligt.
Personligen får jag en känsla av att någon bestämde sig för att "Islam skall ha den längsta fastan av alla monoteistiska religioner!" Lite show off. Sen kom man på att det var lite opraktiskt, behöll längden men tillät ätande på nätterna så att folk skulle överleva sin gudfruktighet.
Men vad återstår? 30st 13 timmars fastor på en lång rad med 11timmars sötsaksätande däremellan?
Nu är väl sällan religion särskilt intellektuellt koherent, men detta verkar ändå tillhöra de fånigare uttrycken.
Lite som att rättrogna judar inte får sätta på TVn på sabbaten men de får gärna titta om en icke-jude står för påslagandet.