Ramadan börjar på fredag

Diskutera ämnen som inte hör hemma i något annat forum.

Ramadan börjar på fredag

Inläggav vils » fre 21 aug 2009, 04:05

Nu sätter årets ramadan igång på fredag. Tydligen orsakar det en del bekymmer i skolan (http://sydsvenskan.se/sverige/article539152/Fastetiden-en-utmaning-for-skolorna.html) och jag har hört att bilolyckorna ökar i arabvärlden.
Nu kommer jag till det som jag ser som den intressanta frågan, kan man kalla ramadan för en fasta? Reglerna är att du inte får äta mellan soluppgång och solnedgång men däremellan kommer frossa...
Att vända på dygnet för att solidarisera sig med de fattiga verkar lite märkligt.

Personligen får jag en känsla av att någon bestämde sig för att "Islam skall ha den längsta fastan av alla monoteistiska religioner!" Lite show off. Sen kom man på att det var lite opraktiskt, behöll längden men tillät ätande på nätterna så att folk skulle överleva sin gudfruktighet.
Men vad återstår? 30st 13 timmars fastor på en lång rad med 11timmars sötsaksätande däremellan?
Nu är väl sällan religion särskilt intellektuellt koherent, men detta verkar ändå tillhöra de fånigare uttrycken.
Lite som att rättrogna judar inte får sätta på TVn på sabbaten men de får gärna titta om en icke-jude står för påslagandet.
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech
Användarvisningsbild
vils

Re: Ramadan börjar på fredag.

Inläggav NeuraltNätverk » fre 21 aug 2009, 04:08

I'll remember to pig out on Friday
Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inläggav Tompavan » fre 21 aug 2009, 06:52

Och hur går det för stackars muslimska flyktingar uppe vid polcirkeln? Där blir det ju verkligen 30 dagars fasta men de får väl inte dricka heller egentligen under de ljusa timmarna? Nu kanske problemet inte är jättestort i år men när ramadan infaller i juni...
Q-What does a Harley and a hemorrhoid have in common?
A-Sooner or later every asshole gets one.
Användarvisningsbild
Tompavan

Inläggav Matte » fre 21 aug 2009, 07:39

Tompavan skrev:Och hur går det för stackars muslimska flyktingar uppe vid polcirkeln?

Den frågan ställdes faktiskt till professor Hjärpe av en kurdisk tjejbekant här uppe. Hon fick svaret att det duger gott att dra ner rullgardinen. Hon accepterade det, lite måskrattande.
Stöd våra soldater i Afghanistan!

Ta hem dem levande!
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Pelle » fre 21 aug 2009, 07:55

vils skrev:Lite som att rättrogna judar inte får sätta på TVn på sabbaten men de får gärna titta om en icke-jude står för påslagandet.

:lol: det kände jag inte till

Tompavan skrev:Och hur går det för stackars muslimska flyktingar uppe vid polcirkeln? Där blir det ju verkligen 30 dagars fasta men de får väl inte dricka heller egentligen under de ljusa timmarna? Nu kanske problemet inte är jättestort i år men när ramadan infaller i juni...

En musllimsk f.d. kollega förklarade att man i sådana fall kan gå efter solens upp- och nedgång någon annanstans. Gissningsvis Mecka.

På honom verkade som om fastan under ramadan var ganska påfrestande.
Det är otillåtet att använda respekterade böcker [...] för att torka bort avföring från stjärten men [...] filosofi, Torah och Nya testamentet, vilka är kända för att vara förvrängningar och som inte innehåller upphöjda namn, kan användas för att torka bort avföring från stjärten
Användarvisningsbild
Pelle

Inläggav jam007 » fre 21 aug 2009, 08:28

vils skrev:Lite som att rättrogna judar inte får sätta på TVn på sabbaten men de får gärna titta om en icke-jude står för påslagandet.

Påminner om den Ortodoxa uppfinnaren i Mahers "Religulous"
Hittade just denna telefon
Pelle skrev:En musllimsk f.d. kollega förklarade att man i sådana fall kan gå efter solens upp- och nedgång någon annanstans. Gissningsvis Mecka.

Den "judiska" lösningen enligt ovan vore Amundsen-Scott South Pole Station?
Anders M
Medlem av Uppsalainitiativet
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch
Användarvisningsbild
jam007

Inläggav Hexmaster » fre 21 aug 2009, 08:30

Det kan påpekas att Ramadan noga räknat inte anses vara ett strikt muslimskt påbud:
In the Qu'ran, God proclaims that "fasting has been written down (as obligatory) upon you, as it was upon those before you". According to the earliest hadith, this refers to the Jewish practice of fasting on Yom Kippur.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ramadan#Origins_of_Ramadan

Den här uppgiften verkar inte ha någon särskild utbredning, tack och lov. Heaven's Gates indeed. :|
According to another [hadith], "When Ramadan arrives, Heaven's gates are opened, Hell's gates are closed, and the demons are chained up" and who ever passes away will enter paradise.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Pelle » fre 21 aug 2009, 08:46

jam007 skrev:Den "judiska" lösningen enligt ovan vore Amundsen-Scott South Pole Station?

:lol: antagligen
Det är otillåtet att använda respekterade böcker [...] för att torka bort avföring från stjärten men [...] filosofi, Torah och Nya testamentet, vilka är kända för att vara förvrängningar och som inte innehåller upphöjda namn, kan användas för att torka bort avföring från stjärten
Användarvisningsbild
Pelle

Inläggav Procentaren » fre 21 aug 2009, 09:22

Pelle skrev:En musllimsk f.d. kollega förklarade att man i sådana fall kan gå efter solens upp- och nedgång någon annanstans.

Vilket genast får mig att tänka på den mycket exklusiva Kålle- och Ada-föreningen i Göteborg.
För att få bli medlem måste man vara född i Göteborg.

Eller någon annanstans :-)
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav piotrr » fre 21 aug 2009, 10:48

Tompavan skrev:Och hur går det för stackars muslimska flyktingar uppe vid polcirkeln? Där blir det ju verkligen 30 dagars fasta men de får väl inte dricka heller egentligen under de ljusa timmarna? Nu kanske problemet inte är jättestort i år men när ramadan infaller i juni...

Jag har för mig att de kan välja att fasta under de timmarna som solen fortfarande står över Mecka.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav Mikisen » fre 21 aug 2009, 10:52

Hade ett par muslimer på mitt förra jobb, dom fastade och klagade över att dom var hungriga... sedan frossade dom som tokar när solen gått ner... jag förstår inte vitsen :-)
Dear God, please save me from your followers.
Användarvisningsbild
Mikisen

Inläggav Tompavan » fre 21 aug 2009, 10:52

Tycks vara ganska töjbara "regler" och jag antar att olika grenar av islam tolkar det på det sätt som passar dem själva bäst...
Q-What does a Harley and a hemorrhoid have in common?
A-Sooner or later every asshole gets one.
Användarvisningsbild
Tompavan

Inläggav bengtsfors » fre 21 aug 2009, 14:47

Jävla trams åt båda håll.

1. Man blir knappast sämre/osäkrare på sitt jobb/ skola för att man inte äter/dricker på 12 timmar.
2. Jag har "fastat" (ingen mat/dryck) över 12 timmar om dagen de senaste 45 åren, tiden mellan middag (ca 17-18) och det att jag stiger upp (ca 7).
3. Fysisk hunger har en cykel på 24 timmar efter senaste föda. All annan hunger är psykologisk.
Du kränker mig.
Användarvisningsbild
bengtsfors

Inläggav Mikisen » fre 21 aug 2009, 14:56

bengtsfors skrev:Jävla trams åt båda håll.

1. Man blir knappast sämre/osäkrare på sitt jobb/ skola för att man inte äter/dricker på 12 timmar.
2. Jag har "fastat" (ingen mat/dryck) över 12 timmar om dagen de senaste 45 åren, tiden mellan middag (ca 17-18) och det att jag stiger upp (ca 7).
3. Fysisk hunger har en cykel på 24 timmar efter senaste föda. All annan hunger är psykologisk.

Ajaj, börja med lite mellanmål! :-) Även om du inte är hungrig eller så, så mår kroppen/tarmarna bättre!
Dear God, please save me from your followers.
Användarvisningsbild
Mikisen

Inläggav Gaan » fre 21 aug 2009, 14:58

vils skrev: Nu kommer jag till det som jag ser som den intressanta frågan, kan man kalla ramadan för en fasta? Reglerna är att du inte får äta mellan soluppgång och solnedgång men däremellan kommer frossa...

Har du ett exempel på en riktig fasta? Du kan som kristen vräka i dig hur mycket fisk och grönsaker du vill under fastan.
Användarvisningsbild
Gaan
Avstängd

Nästa

Återgå till Övriga ämnen