Män har mer sex än kvinnor?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Inläggav MariaB » tor 03 aug 2006, 13:17

För något år sedan så visades en dokusåpa som hette Paradise Hotel. Iaf så var det en utfrågning där programledaren skulle ställa frågor till de svarande.

En fråga till en kille löd ungefär:

Har du haft sex utomhus så att andra kunde se?

De övriga deltagarna skulle sedan redovisa om de trodde han hade haft det eller inte och de flesta skrev ja.

Stolt som en tupp avslöjade han sedan att visst hade han det.

Att just detta minnet etsat sig fast hos mig handlade mycket om att det sågs som något mycket prestigefullt för hans "manlighet". Inget slampigt (i det gänget förvisso men) utan som något kul och ballt.

Frågan är om man skulle fråga tjejen som han hade sex med samma fråga och få samma respons (hon var inte med i programmet)?

Vad tror ni?

Jag tror helt enkelt att det fortfarande ligger värderingar om att en tjej som har sex med många partners inte ses som lika ok som en man som har det. Och då säger man inte exakt hur många det varit, eller åtminstone avrundar neråt.
Användarvisningsbild
MariaB
Avstängd

Re: Är det bara jag som är korkad...

Inläggav piotrr » tor 03 aug 2006, 13:33

Bärnson Wrote:eftersom det inte handlar om totalundersökningar så är chansen mycket stor att många av de kvinnor som männen haft sex med inte är med i undersökningspopulationen. Eller?

Å andra sidan är det väldigt många kvinnor som de säger sig ha haft sex med. Att den stora mängden kvinnor alla skulle saknas i undersökningen verkar väldigt konstigt det också. Även om det hade varit hundratusentals kvinnor som dessa män bara haft sex med en endast gång hade det ändå höjt dessa hundratusen från noll partners till en partner var.

Och tanken att männen skulle ha haft mer sex utomlands verkar inte heller hålla, om män från andra länder kan ha haft sex med "utländska" kvinnor i Sverige.

Nu kanske det bara är för att jag är feminist, men för mig är det uppenbart så att svaren förvrids av människors förväntningar på andras syn på dem själva. Kvinnor underdriver sin egen sexualitet och män överdriver den, så som könsrollerna säger oss att vi bör vara. Det behöver inte ens vara medvetet - killarna räknar fel i överkant när de ser tillbaka på sitt liv, och tjejerna räknar fel i underkant.

Jag saknar fortfarande länkar till den intressanta undersökning som jämförde svar mellan människor som bara fick frågan, människor som fick frågan och ett löfte om anonymitet, och människor som både lovades anonymitet och som sades vara kopplade till en lögndetektor. Det var intressant. Synd att jag inte ens länkar till den själv.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav ayia napa » tor 03 aug 2006, 14:19

piotrr Wrote:Det behöver inte ens vara medvetet - killarna räknar fel i överkant när de ser tillbaka på sitt liv, och tjejerna räknar fel i underkant.

Vilket i sig kan vara ett utslag av den norm de förväntas spegla.

Å andra sidan uppskattas flera miljoner människor i diverse undersökningar, vid förfrågan ha deltagit i Woodstock-festivalen på 60-talet, trots att det faktiskt besöksunderlaget understiger den siffran med råge. Så sån här statistik är väl dömd att vara skjuten från höften, om skämtet ursäktas.
Användarvisningsbild
ayia napa
Avstängd

Inläggav brimer » tor 03 aug 2006, 16:37

Bärnson Wrote:... eller är det inte så att skillnade mellan mäns och kvinnors antal sexpartners är ganska lättförklarad?

Om en man har sex med fyra olika kvinnor, så har han haft fyra partners medan kvinnorna bara har haft en var.

Eller är jag dum på något sätt?

Om frågan gäller t.ex. hur många män som har sex jämfört med hur många kvinnor som har det, och man inte tar hänsyn till hur många gånger de har sex. Om det finns 4 män och 4 kvinnor, kan t.ex en kvinna ha sex med alla män. Då kommer 4 av männen att ha haft sex men bara en kvinna. Samma sak gäller för barn, om man inte tar hänsyn till antalet barn kan t.ex. alla män ha barn men bara en kvinna. Antalet barn utslaget på samtliga individer blir dock givetvis lika för både män och kvinnor.

Om frågan alltså gäller hur många män eller kvinnor som har sex eller barn överhuvudtaget så kan svaren definitivt bli olika. Om den dock gäller hur många samlag eller barn som utförs/föds per man eller kvinna blir svaret samma för båda könen.

Kort sagt i talspråk, män kan oftare i medeltal ha barn än kvinnor men inte fler barn än kvinnor! Män kan oftare i medeltal ha sex än kvinnor men inte mer sex än kvinnor. Om man med ofta menar att man genom att peka på en slumpmässigt vald man, ofta kommer att peka på en som har haft sex minnst en gång t.ex. under det senaste dygnet.
Användarvisningsbild
brimer

Re: Män har mer sex än kvinnor?

Inläggav Wikipetter » sön 23 maj 2010, 22:47

Jag tror snarare att statistiken ljuger, men borde inte de som sammanställer statistiken ana oråd om den visar att män har sex dubbelt så ofta som kvinnor?

Det är för att män gärna överdriver sin sexualitet, medans kvinnor gärna underdriver sin sexualitet. Män strävar oftast efter att vara alfahannar med god tillgång till sex. Kvinnor vill gärna ge ett sken av att vara oskuldsfulla eftersom det i primitiva samhällen attraherar män av bättre kvalitet.

En lustighet som jag har märkt är att när jag frågar kvinnliga bekanta så har de en officiell lägre siffra på antal män de har haft sex med. Men när jag ber dem att även räkna med "dem som inte räknas" blir siffran genast högre.
Wikipetter

Re:

Inläggav Petter » mån 24 maj 2010, 10:14

MariaB Wrote:För något år sedan så visades en dokusåpa som hette Paradise Hotel. Iaf så var det en utfrågning där programledaren skulle ställa frågor till de svarande.
[...]
Har du haft sex utomhus så att andra kunde se?
[...]
Att just detta minnet etsat sig fast hos mig handlade mycket om att det sågs som något mycket prestigefullt för hans "manlighet". Inget slampigt (i det gänget förvisso men) utan som något kul och ballt.
Inte för att jag inte tror att du har en poäng, men ... selection bias. Deltagare i Paradise Hotel kan väl knappast vara representativa för en större del av befolkningen? Eller är det jag som lever i en liten skyddad bubbla av pryd medelklass?
Användarvisningsbild
Petter

Inläggav vils » tis 25 maj 2010, 10:29

Kan det inte vara så att män har en generösare tolkning av vad sex är än kvinnor.
Män räknar alla de grovhånglat med sexpartners men kvinnor är mer benägna att bara räkna regelrätta och slutförda samlag. Detta naturligtvis för att leva upp till vad som anses "eftersträvansvärt" för respektive kön.
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech
Användarvisningsbild
vils

Inläggav vils » tis 25 maj 2010, 10:31

Jag såg att det stod "sexpartners" i första posten. Kan det vara så att homosexuella män drar upp männens antal?
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech
Användarvisningsbild
vils

Inläggav Matte » tis 25 maj 2010, 10:33

vils Wrote:Kan det inte vara så att män har en generösare tolkning av vad sex är än kvinnor.
Män räknar alla de grovhånglat med sexpartners men kvinnor är mer benägna att bara räkna regelrätta och slutförda samlag. Detta naturligtvis för att leva upp till vad som anses "eftersträvansvärt" för respektive kön.

Varför då inte formulera om rubriken så den blir begriplig; Knullar män oftare än kvinnor? Varför använda detta fåniga uttryck "har sex"?
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Aktivarum » tis 25 maj 2010, 11:44

Vattenhand Wrote:I olika undersökningar jag har läst så har män nästan alltid mer sex än kvinnor och har fler sexpartner, ibland dubbelt upp! Hur kommer detta sig? Det finns ju något fler män än kvinnor på jorden.

Det beror på att kvinnor ljuger om hur många de haft sex med. De rapporterar en lägre siffra än den sanna siffran och när de tillfrågas varför blir svaret i stil med "I dont wanna be seen as that kind of girl"
Tidigare trodde man män också överdriver vilket visade sig vara fördomar. Det har visat sig att den siffra män rapporterar är lite överdriven. Kvinnors siffra är kraftigt underdriven.
Aktivarum

Inläggav Sensemaker » lör 19 jun 2010, 13:35

piotrr Wrote:Nu kanske det bara är för att jag är feminist, men för mig är det uppenbart så att svaren förvrids av människors förväntningar på andras syn på dem själva. Kvinnor underdriver sin egen sexualitet och män överdriver den, så som könsrollerna säger oss att vi bör vara. Det behöver inte ens vara medvetet - killarna räknar fel i överkant när de ser tillbaka på sitt liv, och tjejerna räknar fel i underkant.

Jag saknar fortfarande länkar till den intressanta undersökning som jämförde svar mellan människor som bara fick frågan, människor som fick frågan och ett löfte om anonymitet, och människor som både lovades anonymitet och som sades vara kopplade till en lögndetektor. Det var intressant. Synd att jag inte ens länkar till den själv.

Det är inte bara för att du är feminist. Jag kallar mig definitvt inte feminist men instämmer i din analys. Att ha mycket samlag ger en man status men sänker en kvinnas, så är det på det hela taget fortfarande idag. Därför tenderar män att överdriva och kvinnor att underdriva. Jag tror dock inte det är "rena" lögner. Vårt minne tenderar att bättre minnas saker som stämmer överens med vår (vanligtvis något smickrande) självbild. Kanske skarvar man även med definitioner så kvinnor tolkar samlag snävt men män brett. En fiktiv eller äkta lögndetektor torde inte spela så stor roll. Den skulle bara detektera "rena" lögner som jag tror är färre än självbedrägeriet.

Sensemaker
Sensemaker

Inläggav VeVeN » lör 19 jun 2010, 20:14

Ska detta behöva vara så komplicerat? Den absolut enklaste förklaringen till att män har mer sex än kvinnor är att män har det med varandra! Alla andra förklaringar känns bara krystade.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P
Användarvisningsbild
VeVeN

Re:

Inläggav NeuraltNätverk » lör 19 jun 2010, 21:57

Markus Wrote:Ett svar på frågan finns här, skrivet av författaren till Sex i Sverige.

6???
Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inläggav Matte » mån 21 jun 2010, 13:50

VeVeN Wrote:Ska detta behöva vara så komplicerat? Den absolut enklaste förklaringen till att män har mer sex än kvinnor är att män har det med varandra! Alla andra förklaringar känns bara krystade.

De har mer sex än de har kvinnor alltså. Man kan väl ha sex med sig själv också. "Ha sex" är ett osannolikt idiotiskt uttryck :!:
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav kaxiga Z » mån 21 jun 2010, 13:52

...."praktiserar sexuell aktivitet"....
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

FöregåendeNästa

Återgå till Förklara det här!