Hur fungerar en defibrillator?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Hur fungerar en defibrillator?

Inläggav Carl12 » mån 25 okt 2010, 15:26

Jag undrar hur en defibrillator fungerar?
Hur fungerar det när man gör defibrillering på någon som inte har drabbats av hjärtattack utan något annat? Känner defibrillatorn av det?

mvh C

Vill veta mer om defibrillator
Carl12

Re: Hur fungerar en defibrillator

Inläggav yrara » mån 25 okt 2010, 15:34

Ja, en sån där som man kan använda själv ska se till att det verkligen finns ett problem att rätta till innan den avger någon ström.

Sådana du ser på sjukhus är ju helt manuella, och jag skulle gissa att man behöver göra alla kontroller själv, eftersom man själv styr över strömstyrka och allt, på ett sätt som man inte gör med de "vanliga".
Användarvisningsbild
yrara

Re: Hur fungerar en defibrillator

Inläggav heuristic » mån 25 okt 2010, 19:59

Jag håller på och läser en kurs i biomedicinska instrument och har lite amatörkunskap om hur det fungerar.
Defibrilatorn läser av eventuell hjärtrytm och bestämmer automatiskt hur stark pulsen ska vara, du behöver bara hålla elektroderna på rätt ställe och inte nudda kroppen själv. Du behöver inte heller välja när eller hur ofta pulserna kommer, allt sådant ska den klara av själv.

Dom ska vara designade så att vem som helst med enkla instruktioner ska klara av att använda dom.

Detta är informationen som vi fick av våran föreläsare lite snabbt på ämnet samt om det är samma modell företaget som du länkade till är jag osäker på.
heuristic

Re: Hur fungerar en defibrillator?

Inläggav fosfolipid » tis 26 okt 2010, 08:35

I en person som ligger någorlunda stilla (vilket man kan utgå från att någon som fibrillerar gör) är EKG den största elektriska potentialskillnaden i stort sett vart man än mäter mellan på kroppen. (Jag sysslar inte med EKG själv, men har spenderat det senaste året med att försöka jorda bort fanskapet när jag mäter andra saker. En riktig läkare får hemskt gärna rätta mig.) Vidare skiljer sig EKG från ett fibrillerande hjärta från ett friskt (eller ett sjukt men slående, för den delen) så pass mycket att en väldigt enkel signalanalys räcker för att vara idiotsäker, så gör-det-hemma-varianterna behöver inte direkt vara cutting edge för att vara säkra att använda. Efter det behövs bara en ström (eller laddning, om man ska vara petig) som går i rätt riktning. De manuellt styrda defibrillatorerna har så vitt jag vet bara fördelen att de har större charge injection capacity, dvs. laddning/ytenhet. Skulle man göra det med ett friskt hjärta skulle det kunna stanna, även om en perfekt levererad stöt i teorin bara skulle resultera i ett extraslag. Jag är inte säker på att det ens gjorts djurförsök för att ta reda på hur stora riskerna med defibrillering av friska hjärtan är.

Lång historia kort: det Heuristic sade.
Well, it is out there, it's out there now, lurking like a big hairy rapist at a coach station.
//per
Användarvisningsbild
fosfolipid

Inläggav Fogge » tor 04 nov 2010, 19:26

De defibrillatorer som finns ute i samhället (affärer, tunnelbanestationer osv) är väldigt lika, och fungerar genom att man med röstinstruktioner tillsägs att klistra fast elektroderna på patientens bara överkropp, därefter läser maskinen av hjärtrytmen och avgör om defibrillering är nödvändig eller inte. Är den det säger den till att man inte ska röra vid patienten och laddar därefter upp sig. När den är klar instruerar den att man skall trycka på den blinkande knappen och när man gör det administreras elchocken. En ny evaluering utförs och om det fortfarande är flimmer/stillestånd instrueras man att börja med HLR. Efter två minuters HLR (rekommenderad cirka minsta tid man orkar med 30:2-HLR enligt HLR-rådet) instrueras man att sluta och maskinen gör en ny evaluering och så fortsätter det i tvåminuterscykler tills ambulansen anländer. Maskinens batteri klarar ungefär 300 uppladdningar och en faktiskt defibrillering ser inte ut som i Cityakuten utan är ganska odramatisk.

I medicinska miljöer finns hjärtmonitor med sinusbevakning och kvalificerad medicinsk personal, vilket är anledningen till att chockerna upprepas ett par gånger innan man ger sig på förnyad HLR. Två minuter är valt dels för att det är ungefär vad man orkar med, men också för att ge en bra ratio av HLR mot nertid för evaluering/elchock.
Fogge

Inläggav v s b » fre 05 nov 2010, 22:50

Här är en redogörelse för defibrilleringens historia.
http://www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php?articleId=7473
Förutsättningen för att "deffa" är givetvis att personen ifråga saknar puls och spontan andning, i annat fall riskerar man att utlösa hjärtkammarflimmer, precis som vid elektriska olycksfall. Cirkulationsstillestånd kan bero antingen på kammarflimmer eller hjärtstillestånd (asystoli). Vid asystoli gör defibrilleringen ingen nytta men inte heller någon skada. Man kan också behöva defibrillera utan att det föreligger cirkulationsstillestånd, nämligen vid förmaksflimmer, men då måste strömstöten vara synkroniserad med hjärtats egen elektriska aktivitet (och personen ifråga sövd). Lyckas defibrilleringen återställs den elektriska hierarkin i hjärtat. Jag är lite tvivlande till att en automatisk defibrillator kan skilja säkert på ett mycket snabbt förmaksflimmer och ventrikelflimmer, men det ankommer alltså på handhavaren att bedöma om det rör sig om cirkulationsstillestånd eller inte.
För några år sedan förekom uppgifter om en läkare som räddade livet på någon genom att à la MacGyver tillverka en defibrillator av en lampsladd och några remsor aluminiumfolie och hastigt stoppa in kontakten i vägguttaget, men jag har inte lyckats återfinna någon dokumentation, så jag vet inte om historien är sann.
"I can't forget, I can't forget but I don't remember what" - Leonard Cohen
Användarvisningsbild
v s b

Inläggav v s b » fre 19 nov 2010, 08:27

Jag vill ha en defibrillator, inte en hjärtstartare!
Lite mer om detta på bloggen här:

http://hylte.wordpress.com/2010/11/19/hjartstartare/
Användarvisningsbild
v s b

Inläggav v s b » lör 20 nov 2010, 10:00

Det var inte min avsikt att ockupera den här tråden, men jag har också en fråga som ansluter till trådens rubrik.
När man laddar en defibrillator för att sedan kunna "skjuta" ett visst antal Joule hörs ett vinande ljud, liknande det som hörs när man laddar en kamerablixt. Hur uppkommer det ljudet?
Användarvisningsbild
v s b

Inläggav J.K Nilsson » lör 20 nov 2010, 10:51

v s b skrev:För några år sedan förekom uppgifter om en läkare som räddade livet på någon genom att à la MacGyver tillverka en defibrillator av en lampsladd och några remsor aluminiumfolie och hastigt stoppa in kontakten i vägguttaget, men jag har inte lyckats återfinna någon dokumentation, så jag vet inte om historien är sann.

Fråga dig själv om en växelströmstöt med 50/60Hz kan fungera som defibrilator. XD

Möjligtvis skulle du kunna få flimmer i hjärtmuskeln. Men defibrilator, nej.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inläggav J.K Nilsson » lör 20 nov 2010, 10:53

v s b skrev:Det var inte min avsikt att ockupera den här tråden, men jag har också en fråga som ansluter till trådens rubrik.
När man laddar en defibrillator för att sedan kunna "skjuta" ett visst antal Joule hörs ett vinande ljud, liknande det som hörs när man laddar en kamerablixt. Hur uppkommer det ljudet?

Du laddar en kondensator i bägge fallen. Du vill kunna "skjuta" ur en stor energimängd fort därav kondensatorn. Men varför det låter har jag ingen aning om, ljudet påminner om en spole med lös kärna i en växlströmkrets i en TV eller bildskärm.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.
Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inläggav MBY » lör 20 nov 2010, 16:28

Ljudet uppkommer av samma anledning som kamerablixten. Liknande ljud kan fås från drivaren till t.ex. CCFL-rör.

Det är helt enkelt en (vanligen primitiv) step-up som använder en eller flera transistorer för att driva en ström genom en primärlindningen på en spole/transformator. Sekundärlindningen ger ut HV och en återkoppling från denna driver i sin tur transistorerna. Tjutet är alltså beroende på transformatorns självresonans. Eftersom ingen trafo är ideal ändras resonansen med strömmen. Efter sekundärlindningen sitter en likriktare som laddar upp en kondensator. Ju mer laddning som uppnåtts, desto lägre ström går, vilket gör att tonen ökar i frekvens och sjunker i ljudstryrka (både på grund av mindre energi och på örats mindre känslighet). Antalet joule kan lätt beräknas utifrån kapacitansen och spänningen: W = U²*C

Så, genom en återkoppling som mäter spänningen kan man beräkna energin. Nu gissar jag dock att en defibrillator har ytterligare en komponent. En till step-up av lite mer komplicerat snitt efter kondensatorn som garanterar att energimängden levereras vid en specifik spänning (eller tid, eller pulståg). Annars sjunker spänningen över en kondensator när den laddas ur. Jag kan inte bedöma om det är plausibelt att defibrillera med 230 V @ 50 Hz, men om syftet är att jämna ut laddningar i hjärtat så låter det inte omöjligt under vissa förutsättningar (gärna att man bryter försöket vid en nollgenomgång vilket givetvis inte går "manuellt") så länge det inte handlar om förmaksflimmer då stötarna ska ligga i fas med hjärtat. Men egentligen ska jag inte uttala mig om detta, jag vet ingenting (om hjärtat).
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav zippoquick » fre 21 feb 2014, 23:48

Kan kompletera med att de halvautomatiska defibrillatorer som numera finns i samhället själva sköter analysen av hjärtrytmen och ger tydliga röstinstruktioner. De kan antingen rekommendera en shock eller saga att det inte går att ge någon shock. Oavsett följs detta av 2 minuters HLR innan nästa analys. Så fortsätter defibrillatorn eller som i dagligt tal kallas hjärtstartare om och om igen. Jag hittade denna info på http://www.hjartstartare-aed.se
zippoquick

Återgå till Förklara det här!