Anden i glaset

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Re: Anden i glaset

Inläggav Tristan Chi » tor 28 jul 2011, 14:08

Bildbevis:
Bild
Obehag är det värsta jag vet.
Användarvisningsbild
Tristan Chi

Inläggav tullpanen » sön 18 jan 2015, 22:50

En del dylika videor kan mycket väl vara bluff, men bevisar det att det alltid är så ?
tullpanen

Inläggav Johannes » mån 19 jan 2015, 08:53

tullpanen skrev:En del dylika videor kan mycket väl vara bluff, men bevisar det att det alltid är så ?

Vad hände under de fyra åren mellantid?

En video på Youtube bevisar ingenting, vare sig åt det ena eller det andra hållet.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Benetnash » tis 27 jan 2015, 09:04

Om det inte finns orcher, hur kunde de då spela in Sagan om ringen?
Benetnash

Inläggav Sensemaker » tis 27 jan 2015, 09:44

tullpanen skrev:Men varför skulle någon fejka en sån här sagt, vad skulle man ha att vinna på det?

De vanligaste skälen till att folk ljuger eller bluffar är inte alls några omedelbara, direkta materiella fördelar ifall det är vad du tror. De vanligaste skälen är saker som att ha något roligt att berätta (att påstå att en historia är sann gör den intressantare), att få uppmärksamhet, att göra sig märkvärdigare än man är, för att styrka en tes av något slag som man tror på eller för att man finner glädje och en känsla av överlägsenhet i att lyckas vilseleda.

Sensemaker
Sensemaker

Inläggav pwm » tis 27 jan 2015, 17:54

Användarvisningsbild
pwm

Inläggav tullpanen » tor 17 nov 2016, 19:44

Sensemaker skrev:
tullpanen skrev:Men varför skulle någon fejka en sån här sagt, vad skulle man ha att vinna på det?

De vanligaste skälen till att folk ljuger eller bluffar är inte alls några omedelbara, direkta materiella fördelar ifall det är vad du tror. De vanligaste skälen är saker som att ha något roligt att berätta (att påstå att en historia är sann gör den intressantare), att få uppmärksamhet, att göra sig märkvärdigare än man är, för att styrka en tes av något slag som man tror på eller för att man finner glädje och en känsla av överlägsenhet i att lyckas vilseleda.

Sensemaker

Hur vet du det ?
Jag vet inte hur det är med er skeptiker, men själv hör jag till och från berättelser om övernaturliga saker som exempelvis anden i glaset, det kan t.ex. vara från arbetskamrater. Det kan också vara ganska detaljerade historier, får inte ni skeptiker höra liknande historier ? hur förhåller ni er till dem ?
tullpanen

Inläggav Jonas_R » tor 17 nov 2016, 22:22

tullpanen skrev:
Sensemaker skrev:

Sensemaker

Hur vet du det ?
Jag vet inte hur det är med er skeptiker, men själv hör jag till och från berättelser om övernaturliga saker som exempelvis anden i glaset, det kan t.ex. vara från arbetskamrater. Det kan också vara ganska detaljerade historier, får inte ni skeptiker höra liknande historier ? hur förhåller ni er till dem ?

Om historien är detaljerad kan man nästan alltid vara säker på att den friserats. Det är lite så minnet funkar.
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav tullpanen » tor 17 nov 2016, 22:55

Hur vet du det ?

Om historien är detaljerad kan man nästan alltid vara säker på att den friserats. Det är lite så minnet funkar.

Varför skulle det vara så, då är väl varenda självbiografi påhittad också, de kan ju vara detaljerade.
tullpanen

Inläggav harald » fre 18 nov 2016, 00:29

tullpanen skrev:Varför skulle det vara så, då är väl varenda självbiografi påhittad också, de kan ju vara detaljerade.
Du kan nog lugnt utgå från att det normala är att självbiografier är friserade. Om inte annat så blir de roligare att läsa då.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.
Användarvisningsbild
harald

Inläggav Johannes » fre 18 nov 2016, 11:59

Har själv varit med vid ett antal anden-i-glaset-seanser i gymnasie-student-åldern. Det är ju rätt suggestivt och en hel del svar på frågorna är kusliga eller intressanta. Vid varje tillfälle har jag ställt frågor till anden med svar som går att kontrollera mot oberoende källor. Inte vid något tillfälle har det kommit något vettigt svar på en sådan fråga. Vidare är det svårt eller omöjligt att avgöra om glasets rörelse har styrts av någon enskild i gruppen som "fuskar" eller om det är en kollektiv ideomotorisk rörelse. Men jag är ändå rätt övertygad om att det åtminstone i vissa fall handlat om en omedveten kollektiv rörelse och inte enskilda fuskare.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav tullpanen » lör 19 nov 2016, 00:27

harald skrev:
tullpanen skrev:Varför skulle det vara så, då är väl varenda självbiografi påhittad också, de kan ju vara detaljerade.
Du kan nog lugnt utgå från att det normala är att självbiografier är friserade. Om inte annat så blir de roligare att läsa då.

Allt annat folk berättar som råkar vara detaljerat också ?, detaljerade reseskildringar ? detaljerade redogörelser för sjukhusbesök? det kan du väl inte på fullaste allvar tro.
tullpanen

Inläggav Jonas_R » lör 19 nov 2016, 09:32

tullpanen skrev:
harald skrev:

Allt annat folk berättar som råkar vara detaljerat också ?, detaljerade reseskildringar ? detaljerade redogörelser för sjukhusbesök? det kan du väl inte på fullaste allvar tro.

Vittnesmål är notoriskt opålitligt. Ett tydligt exempel på detta är domstolssituationer där vittnesmål i regel har en mycket lägre grad av tyngd än teknisk bevisning. Följande tycker jag summerar det hela ganska bra:
"One of the major themes of scientific skepticism is – know thyself, specifically the many frailties and foibles of human cognition. Skeptics generally hold that the many anecdotes of strange experiences, sightings, abductions, encounters, and healings are not evidence of a paranormal world lurking beneath the physical world, but rather evidence of our flawed thinking, memory, and perception. The scientific evidence overwhelmingly supports the latter, rather than the former, hypothesis."

Mer att läsa om forskningsläget på minnet finns bla här:
http://theness.com/neurologicablog/inde ... ndamental/
http://theness.com/neurologicablog/inde ... ry-stinks/
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav harald » lör 19 nov 2016, 13:07

tullpanen skrev:
harald skrev:

Med "friserad" menar jag inte att det är bara rent hittepå, utan snarare att det är en blandning: Lite verklighet, lite felminnen, lite hittepå, mycket bortvalt och ännu mer glömt.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.
Användarvisningsbild
harald

Inläggav Flabbergasted » lör 19 nov 2016, 14:12

tullpanen skrev:
Sensemaker skrev:

Sensemaker

Hur vet du det ?
Tycker du att skälen Sensemaker anger verkar orimliga? Hur "vi skeptiker" förhåller oss till historier om övernaturligheter? Skeptiskt så klart, varför skulle vi (eller för den delen NÅGON) förhålla sig på något annat sätt? Om jag säger till dig att jag har en drake i mitt garage, kommer du tro på mig då (vad har jag att vinna på att ljuga, right?) eller kommer du vara skeptisk till att mitt påstående är sant?
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger
Användarvisningsbild
Flabbergasted

FöregåendeNästa

Återgå till Förklara det här!