Anden i glaset

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Re: Anden i glaset

Inläggav Zartax » mån 21 nov 2016, 16:22

tullpanen skrev:Hur vet du det ?
Jag vet inte hur det är med er skeptiker, men själv hör jag till och från berättelser om övernaturliga saker som exempelvis anden i glaset, det kan t.ex. vara från arbetskamrater. Det kan också vara ganska detaljerade historier, får inte ni skeptiker höra liknande historier ? hur förhåller ni er till dem ?

Ja, lite då och då. Oftast är det ganska tydligt att folk berättar sina slutsatser, inte vad de faktiskt upplevde, och med det detaljer och tillägg som passar med deras slutsats.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav Faidros » lör 10 dec 2016, 07:18

Weird Al och han mystisk orb. Han prickar in de galna ögonen perfekt :)

https://www.youtube.com/watch?v=Ib2Vl7JEjfc
Användarvisningsbild
Faidros

Inläggav tullpanen » mån 16 jan 2017, 22:50

tullpanen skrev:
Sensemaker skrev:
tullpanen skrev:Men varför skulle någon fejka en sån här sagt, vad skulle man ha att vinna på det?

De vanligaste skälen till att folk ljuger eller bluffar är inte alls några omedelbara, direkta materiella fördelar ifall det är vad du tror. De vanligaste skälen är saker som att ha något roligt att berätta (att påstå att en historia är sann gör den intressantare), att få uppmärksamhet, att göra sig märkvärdigare än man är, för att styrka en tes av något slag som man tror på eller för att man finner glädje och en känsla av överlägsenhet i att lyckas vilseleda.

Sensemaker

Hur vet du det ?
Jag vet inte hur det är med er skeptiker, men själv hör jag till och från berättelser om övernaturliga saker som exempelvis anden i glaset, det kan t.ex. vara från arbetskamrater. Det kan också vara ganska detaljerade historier, får inte ni skeptiker höra liknande historier ? hur förhåller ni er till dem ?

Grejen är ju också den att det inte handlar om personer som tjatar om att de upplevt övernaturliga saker, ibland nämns det bara i förbigående, kan man verkligen ta för givet att allt, precis allt är lögn? Men kan det vara så ibland ja till och med ofta, men alltid av alla ?
tullpanen

Inläggav harald » mån 16 jan 2017, 23:51

tullpanen skrev:Grejen är ju också den att det inte handlar om personer som tjatar om att de upplevt övernaturliga saker, ibland nämns det bara i förbigående, kan man verkligen ta för givet att allt, precis allt är lögn? Men kan det vara så ibland ja till och med ofta, men alltid av alla ?

Så länge något kräver en övernaturlig förklaring så kan man med säkerhet veta att det i alla fall inte är förenligt med vad som normalt brukar kallas verklighet. Det betyder kanske inte nödvändigtvis att det är en avsiktlig lögn, men sanning är det i alla fall inte.
Men givetvis kan det i vissa fall också vara så att något bara förefaller vara övernaturligt, men vid närmare kontroll visar sig kunna ha en naturlig förklaring också, och då kommer saken i ett annat läge.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.
Användarvisningsbild
harald

Föregående

Återgå till Förklara det här!