Peppar och kryddor som medicin

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Re: Peppar och kryddor som medicin

Inläggav Medvetandet » fre 20 apr 2012, 21:41

Perfekt skrev:Hälsoeffekter av peppar känner jag inte till, men peppar är ett bra sätt att åtgärda en läckande kylare. fylll en påse finmalen vitpeppar i kylaren så fixar det de flesta problem.

Har du provat?
//Medvetandet

Där okunnigheten avlägsnas upphör det s.k "onda"att existera.
Medvetandet

Inläggav Medvetandet » fre 20 apr 2012, 21:47

Sensemaker skrev:Jag har för mig att Mythbusters visade att ingefära (tror jag det var) kunde hjälpa mot sjösjuka. Jag har också för mig att man på medeltiden i Europa använde lakrits (kanske inte vad vi skulle kalla en krydda i vardagslag, men det är definitivt en smakgivare) mot magproblem. Jag vet att den användes i kinesisk medicin. Enligt engelska wikipedia används den idag mot hepatit i Japan och mot tuberkulos i Kina.

Sensemaker

Undras om det även gäller den lakrits man äter i godisform? Jag älskar för övrigt saltlakrits. Salta grodor är en av mina favoriter. Men då är de det problemet med sockret,som inte gynnar hälsan särskilt väl..

Jag tillhör ju inte den korpulenta gruppen av människor,men ska jag vara ärlig (trots min i övrigt relativt spensliga/magra kroppskonstitution) så skönjer man något som tillnärmelsevis mycket väl liknar en falokagge. :wink:

Den vill jag helst vara utan..
//Medvetandet

Medvetandet

Inläggav Medvetandet » fre 20 apr 2012, 21:59

För övrigt såg jag kunskapskanelen idag där det var en frågestund (efter ett föredrag om diabetes) av professor Bo Ahrén vid Lunds universitet.

Där var det en äldre man i publiken som frågade professor Bo Ahrén om just kanelens effekt mot förhöjt blodsocker. Professor Bo Ahrén svarade att kanal bara har en marginell effekt, men att man ändå kunnat konstatera att kanel "strävar" efter att minska blodsockret. Han sa också som komplement att man inte kan använda kanel som ersättning för de mediciner som en diabetiker måste ta för att hålla blodsockret i schack.

Jag tycker att det låter tråkigt att kanel via de studier som gjorts inte verkar ha större reglerande effekt på blodsockret än att man bara kunnat skönja att kanel bara tycks ha en marginell (mycket liten) effekt.

:(
//Medvetandet

Medvetandet

Inläggav Sensemaker » fre 20 apr 2012, 22:42

Medvetandet skrev:
Sensemaker skrev:Jag har för mig att Mythbusters visade att ingefära (tror jag det var) kunde hjälpa mot sjösjuka. Jag har också för mig att man på medeltiden i Europa använde lakrits (kanske inte vad vi skulle kalla en krydda i vardagslag, men det är definitivt en smakgivare) mot magproblem. Jag vet att den användes i kinesisk medicin. Enligt engelska wikipedia används den idag mot hepatit i Japan och mot tuberkulos i Kina.

Sensemaker

Undras om det även gäller den lakrits man äter i godisform? Jag älskar för övrigt saltlakrits. Salta grodor är en av mina favoriter. Men då är de det problemet med sockret,som inte gynnar hälsan särskilt väl..

Jag tillhör ju inte den korpulenta gruppen av människor,men ska jag vara ärlig (trots min i övrigt relativt spensliga/magra kroppskonstitution) så skönjer man något som tillnärmelsevis mycket väl liknar en falokagge. :wink:

Den vill jag helst vara utan..

Det man åt som medicin var förstås lakrisrot eller pulver därav. Lakritsrot är dock det som ger godislakrits sin smak eventuellt tillsammans med salt och salmiak. För övrigt rekommenderas folk med högt blodtryck att äta lakrits med måtta då det höjer blodtrycket så det är uppenbarligen något som har effekt.

Sensemaker
Sensemaker

Inläggav ulltand » lör 21 apr 2012, 08:01

Inom ämnet:
SLU skrev:Kloka gummor hade rätt – groblad kan läka sår
Groblad har använts som medicinalväxt i många århundraden, och forna tiders kloka gummor brukade bandagera sår med bladen. Nu bekräftar en avhandling av Muhammad Zubair från SLU att de gjorde alldeles rätt; positiva effekter av groblad har påvisats både med odlade celler av människa och med sår på grisöron.
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav Perfekt » sön 22 apr 2012, 12:00

Medvetandet skrev:
Perfekt skrev:Hälsoeffekter av peppar känner jag inte till, men peppar är ett bra sätt att åtgärda en läckande kylare. fylll en påse finmalen vitpeppar i kylaren så fixar det de flesta problem.

Har du provat?

Ja, på flera bilar. Jag lärde mig detta av en gammal bilmekaniker. Hur långtidsverkan är vet jag emellertid inte eftersom jag antingen bytt kylare eller skrotat bilen relativt snart i de fall jag använt metoden.
Perfekt

Inläggav Perfekt » sön 22 apr 2012, 12:03

ulltand skrev:Inom ämnet:
SLU skrev:Kloka gummor hade rätt – groblad kan läka sår
Groblad har använts som medicinalväxt i många århundraden, och forna tiders kloka gummor brukade bandagera sår med bladen. Nu bekräftar en avhandling av Muhammad Zubair från SLU att de gjorde alldeles rätt; positiva effekter av groblad har påvisats både med odlade celler av människa och med sår på grisöron.

Det är möjlgt att jag är fördomsfull här, men SLU har ju tidigare släppt igenom tomteforskning. Har någon läst avhandlingen?
Perfekt

Inläggav BingBong » lör 12 maj 2012, 13:22

Medvetandet skrev:Hej igen ädla formkamrater och skribenter!
Nu undrar jag på vilket sätt svartpeppar används som medicin. Jag försöker leta igenom wikipedia men det står inget överhuvudtaget hur svartpeppar används som medicin. Det står bara att det även använts/användes som medicin.

För att återuppväcka en gammal tråd kommer här en länk till en studie om svartpepparns effekter på fettceller.

http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/jf204514a
BingBong

Inläggav Medvetandet » mån 14 maj 2012, 22:40

BingBong skrev:
Medvetandet skrev:Hej igen ädla formkamrater och skribenter!
Nu undrar jag på vilket sätt svartpeppar används som medicin. Jag försöker leta igenom wikipedia men det står inget överhuvudtaget hur svartpeppar används som medicin. Det står bara att det även använts/användes som medicin.

För att återuppväcka en gammal tråd kommer här en länk till en studie om svartpepparns effekter på fettceller.

http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/jf204514a

Det var inte alltför mycket man begrep från den där sidans påtagligt invecklade (och engelska) tekniska facktermer och symboler. Är tyvärr inte någon högskolestuderande. Jag fick kopiera och försöka översätta via google. Vad jag förstod så verkar extrakt från svartpeppar kunna reglera och dämpa fettet i cellerna.

Förklara gärna bättre för mej den som är mer beläst i svårbegripliga facktermer och symboler.

Men tack ändå för efterforskning i detta ämne. Senast idag frågade jag vid middagsbordet vad just svartpeppar (syrran tog fram en burk med citronpepparkrydda till fisken som innehöll just svartpepparkrydda) har för möjlig hälsogenererande effekt.

Noteras kan göras att det var en utsökt middagsmåltid syrran tillägnad stort till tack!
//Medvetandet

Medvetandet

Inläggav ulltand » tis 15 maj 2012, 09:48

Perfekt skrev:Det är möjlgt att jag är fördomsfull här, men SLU har ju tidigare släppt igenom tomteforskning. Har någon läst avhandlingen?
Det verkar mest vara in vitro-studier de gjort, kliniska menar dom skulle vara svårt, men det kan nog komma om resultaten fortsätter att visa på resultat. Tydligen har dom även gjort några testronder på grisöron, någon metod för att kontrollera effekten på sårläkning som några andra tagit fram.

Att man på SLU utför "tomteforskning" (gör dom det?) behöver ju inte resultera i en publicerad studie med felaktigheter.
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav Hedning » mån 01 okt 2012, 13:32

Jag har fått rådet att pga kalla fingrar mm att äta ingefära eller dricka ingefärste för att öka blodgenomströmningen.

Googlar man på ingefära får man upp en hel massa "alternativsidor" och beskrivningar av fantastiska resultat vid regelbundet intag av roten.

Men inget riktigt som jag är nöjd med, skulle gärna vilja veta om det är något som jag ev skulle bli hjälpt av innan jag besöker "hälsokostbutiken" :P
"Om Gud hade funnits hade han väl inte varit så dum att han skapat hedningar"
Tage Danielsson
Användarvisningsbild
Hedning

Inläggav micke.d » mån 01 okt 2012, 13:41

1. Sluta röka
2. Se till att handlederna är varma.
3. Raynauds fenomen?
Vidskepelse - vidske'pelse, fsv. vidskipilse, till skipilse, ställning, förhållande, beskaffenhet, m m (= skepelse), o. vid i pejorativ betyd., ungef. likbetyd. med van- i vantro; jfr vidunder. I vissa dial. i betyd. 'spökeri, oförklarlig syn'.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Hedning » mån 01 okt 2012, 13:51

micke.d skrev:1. Sluta röka
2. Se till att handlederna är varma.
3. Raynauds fenomen?

1. röker ej
2. är jag allmänt slarvig med
3. troligen, eller snarare vibrationsskador
"Om Gud hade funnits hade han väl inte varit så dum att han skapat hedningar"
Tage Danielsson
Användarvisningsbild
Hedning

Inläggav micke.d » mån 01 okt 2012, 13:55

Aha.

Blir lite besvärligt med vinterfisket då.
Vidskepelse - vidske'pelse, fsv. vidskipilse, till skipilse, ställning, förhållande, beskaffenhet, m m (= skepelse), o. vid i pejorativ betyd., ungef. likbetyd. med van- i vantro; jfr vidunder. I vissa dial. i betyd. 'spökeri, oförklarlig syn'.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Sensemaker » tis 02 okt 2012, 23:16

Sensemaker skrev:Det man åt som medicin var förstås lakrisrot eller pulver därav. Lakritsrot är dock det som ger godislakrits sin smak eventuellt tillsammans med salt och salmiak. För övrigt rekommenderas folk med högt blodtryck att äta lakrits med måtta då det höjer blodtrycket så det är uppenbarligen något som har effekt.

Sensemaker

Ett "inte" har förstås trillat bort från förra meningen. Man skall inte äta lakris (i alla fall inte mycket) ifall man har högt blodtryck.

Sensemaker
Sensemaker

FöregåendeNästa

Återgå till Förklara det här!