Perfekt skrev:Hälsoeffekter av peppar känner jag inte till, men peppar är ett bra sätt att åtgärda en läckande kylare. fylll en påse finmalen vitpeppar i kylaren så fixar det de flesta problem.
Har du provat?
Perfekt skrev:Hälsoeffekter av peppar känner jag inte till, men peppar är ett bra sätt att åtgärda en läckande kylare. fylll en påse finmalen vitpeppar i kylaren så fixar det de flesta problem.
Sensemaker skrev:Jag har för mig att Mythbusters visade att ingefära (tror jag det var) kunde hjälpa mot sjösjuka. Jag har också för mig att man på medeltiden i Europa använde lakrits (kanske inte vad vi skulle kalla en krydda i vardagslag, men det är definitivt en smakgivare) mot magproblem. Jag vet att den användes i kinesisk medicin. Enligt engelska wikipedia används den idag mot hepatit i Japan och mot tuberkulos i Kina.
Sensemaker
Medvetandet skrev:Sensemaker skrev:Jag har för mig att Mythbusters visade att ingefära (tror jag det var) kunde hjälpa mot sjösjuka. Jag har också för mig att man på medeltiden i Europa använde lakrits (kanske inte vad vi skulle kalla en krydda i vardagslag, men det är definitivt en smakgivare) mot magproblem. Jag vet att den användes i kinesisk medicin. Enligt engelska wikipedia används den idag mot hepatit i Japan och mot tuberkulos i Kina.
Sensemaker
Undras om det även gäller den lakrits man äter i godisform? Jag älskar för övrigt saltlakrits. Salta grodor är en av mina favoriter. Men då är de det problemet med sockret,som inte gynnar hälsan särskilt väl..
Jag tillhör ju inte den korpulenta gruppen av människor,men ska jag vara ärlig (trots min i övrigt relativt spensliga/magra kroppskonstitution) så skönjer man något som tillnärmelsevis mycket väl liknar en falokagge.![]()
Den vill jag helst vara utan..
SLU skrev:Kloka gummor hade rätt – groblad kan läka sår
Groblad har använts som medicinalväxt i många århundraden, och forna tiders kloka gummor brukade bandagera sår med bladen. Nu bekräftar en avhandling av Muhammad Zubair från SLU att de gjorde alldeles rätt; positiva effekter av groblad har påvisats både med odlade celler av människa och med sår på grisöron.
Medvetandet skrev:Perfekt skrev:Hälsoeffekter av peppar känner jag inte till, men peppar är ett bra sätt att åtgärda en läckande kylare. fylll en påse finmalen vitpeppar i kylaren så fixar det de flesta problem.
Har du provat?
ulltand skrev:Inom ämnet:SLU skrev:Kloka gummor hade rätt – groblad kan läka sår
Groblad har använts som medicinalväxt i många århundraden, och forna tiders kloka gummor brukade bandagera sår med bladen. Nu bekräftar en avhandling av Muhammad Zubair från SLU att de gjorde alldeles rätt; positiva effekter av groblad har påvisats både med odlade celler av människa och med sår på grisöron.
Medvetandet skrev:Hej igen ädla formkamrater och skribenter!
Nu undrar jag på vilket sätt svartpeppar används som medicin. Jag försöker leta igenom wikipedia men det står inget överhuvudtaget hur svartpeppar används som medicin. Det står bara att det även använts/användes som medicin.
BingBong skrev:Medvetandet skrev:Hej igen ädla formkamrater och skribenter!
Nu undrar jag på vilket sätt svartpeppar används som medicin. Jag försöker leta igenom wikipedia men det står inget överhuvudtaget hur svartpeppar används som medicin. Det står bara att det även använts/användes som medicin.
För att återuppväcka en gammal tråd kommer här en länk till en studie om svartpepparns effekter på fettceller.
http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/jf204514a
Det verkar mest vara in vitro-studier de gjort, kliniska menar dom skulle vara svårt, men det kan nog komma om resultaten fortsätter att visa på resultat. Tydligen har dom även gjort några testronder på grisöron, någon metod för att kontrollera effekten på sårläkning som några andra tagit fram.Perfekt skrev:Det är möjlgt att jag är fördomsfull här, men SLU har ju tidigare släppt igenom tomteforskning. Har någon läst avhandlingen?
micke.d skrev:1. Sluta röka
2. Se till att handlederna är varma.
3. Raynauds fenomen?
Sensemaker skrev:Det man åt som medicin var förstås lakrisrot eller pulver därav. Lakritsrot är dock det som ger godislakrits sin smak eventuellt tillsammans med salt och salmiak. För övrigt rekommenderas folk med högt blodtryck att äta lakrits med måtta då det höjer blodtrycket så det är uppenbarligen något som har effekt.
Sensemaker
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster