Den inskränkte vetenskapsivraren & den själfulle oliktänkare

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Den inskränkte vetenskapsivraren & den själfulle oliktänkare

Inläggav Bence-Jones » lör 21 apr 2012, 21:46

Är "vetenskapsivrare" dåliga på att förmedla känslor? Och isf, spelar det någon roll? Tänkvärt inlägg: http://bit.ly/J24QVA
Användarvisningsbild
Bence-Jones

Re: Den inskränkte vetenskapsivraren & den själfulle oliktän

Inläggav pwm » lör 21 apr 2012, 22:00

Bence-Jones skrev:Är "vetenskapsivrare" dåliga på att förmedla känslor?
Är det vad "vetenskapsivrare" försöker göra?
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Bence-Jones » lör 21 apr 2012, 22:08

pwm skrev:

Ska jag tolka ditt svar som:

A) Du har inte läst texten

B) Du förstår inte texten

C) Du tror inte att det spelar någon roll hur man bemöter "själsfulla oliktänkare"
Användarvisningsbild
Bence-Jones

Inläggav pwm » lör 21 apr 2012, 22:10

Bence-Jones skrev:
pwm skrev:

Ska jag tolka ditt svar som:

A) Du har inte läst texten

B) Du förstår inte texten

C) Du tror inte att det spelar någon roll hur man bemöter "själsfulla oliktänkare"
Det var inget svar utan en fråga.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Bence-Jones » lör 21 apr 2012, 22:48

C) Du tror inte att det spelar någon roll hur man bemöter "själsfulla oliktänkare"[/quote]Det var inget svar utan en fråga.[/quote]

Som svar på min fråga? A alltså.
Användarvisningsbild
Bence-Jones

Inläggav pwm » lör 21 apr 2012, 23:00

Bence-Jones skrev:C) Du tror inte att det spelar någon roll hur man bemöter "själsfulla oliktänkare"
Det var inget svar utan en fråga.

Som svar på min fråga? A alltså.
Jag orkar inte reda upp ditt bisarra sätt att citera, utan nöjer ig med att upprepa: det var en fråga. Ska det uteblivna svaret tolkas som att
A) du har inte en susning
B) du vet inte riktigt vad du skriver om
C) du tror inte att det spelar någon roll hur man bemöter folk i allmänhet
?
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav B Hellqvist » lör 21 apr 2012, 23:58

Bence-Jones skrev:Är "vetenskapsivrare" dåliga på att förmedla känslor? Och isf, spelar det någon roll? Tänkvärt inlägg: http://bit.ly/J24QVA

Bra text! Hanna Brus är en tillgång. Jo, det kan nog ligga något i att "vetenskapsivrare" kan framstå som fyrkantiga, särskilt inför känslomässiga personer som köpt alternativmedicinens förklaringar. Jag tror inte att evidensbaserad medicin känns fyrkantig för de som vill ha en behandling de kan lita på, eller de som vill ha hjälp snabbt eller själva hyser stor tilltro till vetenskapen. Människor är olika, och vissa kan man inte nå med de argument som man känner sig bekväm med. Hon skriver om att man kanske skulle använda sig av mer känslomässiga argument när man har att göra med personer som är mer mottagliga för dem, men det kräver nog viss träning att klä argumenten i en mjukare kostym. Mycket består nog i att de som är mer mottagliga för alternativarnas locktoner kanske skulle behöva 5-10 minuter mer tid med sin läkare, som bara genom att lyssna och vara deltagande skulle kunna få patienten att känna sig omhändertagen och därmed bli nöjdare och mer mottaglig för "skolmedicin".
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inläggav VeVeN » mån 23 apr 2012, 16:23

Hollywooddramaturgi

I Hollywood vet de att publiken älskar historier om "the underdog" (sund, äkta, kännande, helylle, och fysiskt attraktiv) som spöar "the establishment" (frånstötande och ful, arrogant, korkad, känslokall och enfaldig) . De vet att publiken aldrig får nog av sådana stories, utan vill ha dem om och om igen, i all evighet.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P
Användarvisningsbild
VeVeN

Inläggav Zartax » tis 24 apr 2012, 13:28

pwm skrev:Det var inget svar utan en fråga.

Ofta brukar inlägg utom första posten i en tråd kallas för "svar". Du kan nog översätta Bence-Jones mening till "Ska jag tolka ditt inlägg som:".
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav Hippieungen » tis 24 apr 2012, 15:53

En poäng med det här är väl att människor som sätter stort värde på bemötandet känner en större lockelse till alternativbranschen. Inom landstingssjukvården är budget och personal så hårt pressat och patienttrycket högt. Här måste läkaren gå pang på rödbetan rätt snabbt och en läkare som är utbränd, inbränd, uppbränd och nerbränd hinner kanske inte vara så trevlig mot en patient som lika mycket som vård behöver en jourhavande kompis. Om läkaren dessutom har anledning att inte tro att det är något större fel på patienten, måste h*n säga som det är.

Om samma patient går till en homeopat t ex får denne möta en trevlig herre eller dam som har all tid i världen. H*n pratar om vädret, frågar lite om ens intressen och hobbies och man får beröm för den nya blusen. Självklart säger inte homeopaten att jag är frisk, utan har en sjukdom som h*n kan bota.

Förutsättningarna för placeboeffekt är ultimata eftersom man inte vill att den trevliga människan ska ha fel.
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Min dom på ett annat forum. Fast ett fel. Jag är jättesmal.
Användarvisningsbild
Hippieungen

Inläggav kaxiga Z » tis 24 apr 2012, 16:11

Dessutom har alternativaren inget lag-krav på sig att ange sannolikheter för bot från peerreviewade rapporter, utan kan säga något tvärsäkert och kategoriskt om sin produkt, om h*n vill.

VeVeN skrev:I Hollywood vet de att publiken älskar historier om "the underdog" (sund, äkta, kännande, helylle, och fysiskt attraktiv) som spöar "the establishment" (frånstötande och ful, arrogant, korkad, känslokall och enfaldig) . De vet att publiken aldrig får nog av sådana stories, utan vill ha dem om och om igen, i all evighet.

precis, tänk om man får till en lyckträff, dvs bildar nytt paradigm som går emot rådande stor medicinsk teori. Det tycker de flesta människor slår mycket högre än att bara utveckla redan kända metoder, ett litet snäpp, vilket dessutom kräver massvis med läsning, kontroller, experiment, publicering.
The proof is irrefutable.

/Robert Palmer
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav VeVeN » tis 24 apr 2012, 16:39

kaxiga Z skrev:
VeVeN skrev:I Hollywood vet de att publiken älskar historier om "the underdog" (sund, äkta, kännande, helylle, och fysiskt attraktiv) som spöar "the establishment" (frånstötande och ful, arrogant, korkad, känslokall och enfaldig) . De vet att publiken aldrig får nog av sådana stories, utan vill ha dem om och om igen, i all evighet.
precis, tänk om man får till en lyckträff, dvs bildar nytt paradigm som går emot rådande stor medicinsk teori. Det tycker de flesta människor slår mycket högre än att bara utveckla redan kända metoder, ett litet snäpp, vilket dessutom kräver massvis med läsning, kontroller, experiment, publicering.
Enligt logiken i Hollywood är det enda som betyder något är att du vet att du är "goodguy", och du vet att du har rätt, känner det, innerst inne. Då behöver man inte massa fakta, experiment, studier, tester och en massa sån skit.

Att verkligt "känna" att man har rätt, och verkligt "veta" att man är på de godas sida är en den enda och den slutgiltiga garantin för att varenda infall är supersant och supervärldsrevolutionerande.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inläggav VeVeN » tis 24 apr 2012, 20:12

Homeopatens försprång

Alternativmedicinarna har en annan väsentlig fördel, förutom det som Hippieungen tar upp. De kan ju utan problem säga till patienten vad denne vill höra, eftersom de inte är handikappade av krav på evidens, diagnos etc. Klart att "kundupplevelsen" blir bra då!

Hollywoodfysik

Har numera blivit ett rätt etablerat begrepp. Jag skulle önska att någon gav sig på andra, egentligen mycket mer problematiska "hollywoodsanningar" som:

• att fråga efter fakta, sannolikhet, bevis och liknande är sånt som förstockade, korrumperade byråkrater, bakbundna av "etablissemanget" ägnar sig åt, de som gör det har alltid till slut fel, eftersom de sade emot Den Store Hjälten
  • att ägna sig åt forskning, försök och experiment är sånt som bara ondsinta "mad scientists" ägnar sig år för att försöka förstöra / utplåna / behärska /erövra hela världen
  • första spontana intrycket är alltid rätt, den som är snygg är god, den som är ful är ond
  • hårfärger är ett enkelt sätt att avgöra en människas karaktär. kvinnor (brunett: "vanlig", blond: sval, sexig, mörk: exotisk, mystisk rödhårig: ja, ni vet) också män (ljusblond: ondsint forskare, sadistisk SS officer, mörkblond, brun: helylle, hjälte, vanlig, svarthårig: ond mystisk eller exotisk sidekick) ja, funkar bara på kaukasier, men alla andra är för det mesta ändå bara bifigurer, så det spelat ingen roll

Det enda exempel jag kan komma på, som avviker från temat "kunskap är biblisk ondska" är de understundom rätt outhärdliga, och ur andra synpunkter tveksamma CSI med spinoffs och efterapningar.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inläggav Hippieungen » tis 24 apr 2012, 20:35

Ett argument jag fick höra när jag inte trodde på att musselolja kan bota cancer: "Jaha, så du vill inte att cancer ska kunna botas! Du vill att människor ska dö en smärtsam död!"

Jo, jag vill att man ska kunna bota cancer enkelt, men hur mycket jag än vill hjälper det inte. Det är inte enkelt i alla fall.
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Min dom på ett annat forum. Fast ett fel. Jag är jättesmal.
Användarvisningsbild
Hippieungen

Inläggav VeVeN » tis 24 apr 2012, 20:39

Hippieungen skrev:Ett argument jag fick höra när jag inte trodde på att musselolja kan bota cancer: "Jaha, så du vill inte att cancer ska kunna botas! Du vill att människor ska dö en smärtsam död!"

Jo, jag vill att man ska kunna bota cancer enkelt, men hur mycket jag än vill hjälper det inte. Det är inte enkelt i alla fall.
:evil: viljans triumf? :evil:

Användarvisningsbild
VeVeN

Nästa

Återgå till Förklara det här!