Den inskränkte vetenskapsivraren & den själfulle oliktänkare

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Re: Den inskränkte vetenskapsivraren & den själfulle oliktän

Inläggav Hippieungen » tis 24 apr 2012, 20:39

För att titta i länken i startinlägget. Nog är det fascinerande hur både Erik och Hanna Brus vill tvätta bort kiropraktikens dåliga rykte. Hur Hanna gör allt rätt och Erik gör allt fel.
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Min dom på ett annat forum. Fast ett fel. Jag är jättesmal.
Användarvisningsbild
Hippieungen

Inläggav Hippieungen » tis 24 apr 2012, 20:40

VeVeN skrev:
Hippieungen skrev:Ett argument jag fick höra när jag inte trodde på att musselolja kan bota cancer: "Jaha, så du vill inte att cancer ska kunna botas! Du vill att människor ska dö en smärtsam död!"

Jo, jag vill att man ska kunna bota cancer enkelt, men hur mycket jag än vill hjälper det inte. Det är inte enkelt i alla fall.
:evil: viljans triumf? :evil:

Varför inte göra Sylvester Stallone till hälsominister?
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Användarvisningsbild
Hippieungen

Inläggav ulltand » tis 24 apr 2012, 20:53

Hippieungen skrev:För att titta i länken i startinlägget. Nog är det fascinerande hur både Erik och Hanna Brus vill tvätta bort kiropraktikens dåliga rykte. Hur Hanna gör allt rätt och Erik gör allt fel.
Det är väl den sk Erik som snurrar runt på Flashback och mer eller mindre skämmer ut hela kiropraktiken. Personer som Brus får städa upp. Antar att rörelsen redan vet vem han är, men...
Hippieungen skrev:Varför inte göra Sylvester Stallone till hälsominister?
För att jag vill ha den tjänsten
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav Hippieungen » tis 24 apr 2012, 21:03

ulltand skrev:
Hippieungen skrev:För att titta i länken i startinlägget. Nog är det fascinerande hur både Erik och Hanna Brus vill tvätta bort kiropraktikens dåliga rykte. Hur Hanna gör allt rätt och Erik gör allt fel.
Det är väl den sk Erik som snurrar runt på Flashback och mer eller mindre skämmer ut hela kiropraktiken. Personer som Brus får städa upp. Antar att rörelsen redan vet vem han är, men...
:wink: :lol: :roll:
Hippieungen skrev:Varför inte göra Sylvester Stallone till hälsominister?[/quote
ulltand skrev:För att jag vill ha den tjänsten

Äh, du varken tror eller vill tillräckligt mycket.

Användarvisningsbild
Hippieungen

Inläggav Bence-Jones » ons 25 apr 2012, 23:01

Går det att vända underdogmentaliteten till vår fördel? Kan tex forskare på något sätt ses av massan som underdogs?
Eller är de dömda att vandra som hjärtlösa och illvilliga vetenskapstalibaner som endast vill tjäna pengar på folks sjukdomar?
Användarvisningsbild
Bence-Jones

Inläggav VeVeN » tor 26 apr 2012, 13:37

Bence-Jones skrev:Går det att vända underdogmentaliteten till vår fördel? Kan tex forskare på något sätt ses av massan som underdogs?
Eller är de dömda att vandra som hjärtlösa och illvilliga vetenskapstalibaner som endast vill tjäna pengar på folks sjukdomar?
Man kan ju peka på det faktum att "alternativa" metoder är big business. Även om de allra flesta egenföretagare inom alternativfacket snarast hankar sig fram.

I långa loppet blir det nog ändå svårt att komma nånvart om folk inte vågar låta förnuftet ta plats på romantikens bekostnad, våga ifrågasätta antagandet att de som är verksamma inom det "konventionella" är ondsinta, känslokalla girigburkar. Eller i korthet: att inse att verkligheten inte alltid uppfyller Hollywoods dramaturgi.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P
Användarvisningsbild
VeVeN

Inläggav B Hellqvist » tor 26 apr 2012, 13:52

VeVeN skrev:I långa loppet blir det nog ändå svårt att komma nånvart om folk inte vågar låta förnuftet ta plats på romantikens bekostnad, våga ifrågasätta antagandet att de som är verksamma inom det "konventionella" är ondsinta, känslokalla girigburkar. Eller i korthet: att inse att verkligheten inte alltid uppfyller Hollywoods dramaturgi.

Ironin är närmast total när man inser att det knappast är filantropi som driver filmbolagen när de producerar sådana historier...
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inläggav VeVeN » tor 26 apr 2012, 14:04

B Hellqvist skrev:
VeVeN skrev:I långa loppet blir det nog ändå svårt att komma nånvart om folk inte vågar låta förnuftet ta plats på romantikens bekostnad, våga ifrågasätta antagandet att de som är verksamma inom det "konventionella" är ondsinta, känslokalla girigburkar. Eller i korthet: att inse att verkligheten inte alltid uppfyller Hollywoods dramaturgi.
Ironin är närmast total när man inser att det knappast är filantropi som driver filmbolagen när de producerar sådana historier...
Filmbolagen ger folk vad folk vill ha, inte vad de, enligt några obskyra tyckare (som jag), behöver.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inläggav Hippieungen » tor 26 apr 2012, 20:55

En lite speciell åsikt om bloggen kan ses här. https://www.flashback.org/sp37041340 Risken finns dock att det kan vara raderat när ni läser det här.

Användarvisningsbild
Hippieungen

Inläggav MatsB » tor 07 jun 2012, 18:39

Puh, svårt att hitta en gammal tråd man läste innan man blev medlem.

Här följer en underhållande debatt i det senaste blogginlägget http://www.dagensmedicin.se/blogg/hanna ... ndeterapi/

Lika bra att huka sig nu när homeopaterna sätter in sina skarpaste kort. Men ett litet krig mellan dem verkar skönjas. Popcorn fram. Om nu inte Robban är utskickad av oss.
"Diskutera aldrig med en idiot. Han drar ner dig på sin egen nivå och slår dig på erfarenhet."
Varför kan jag aldrig lära mig det?
Användarvisningsbild
MatsB

Inläggav MatsB » lör 09 jun 2012, 20:05

MatsB skrev:Puh, svårt att hitta en gammal tråd man läste innan man blev medlem.

Här följer en underhållande debatt i det senaste blogginlägget http://www.dagensmedicin.se/blogg/hanna ... ndeterapi/

Lika bra att huka sig nu när homeopaterna sätter in sina skarpaste kort. Men ett litet krig mellan dem verkar skönjas. Popcorn fram. Om nu inte Robban är utskickad av oss.

Den underhållande homeopatidiskussionen är nu raderad. Istället har det kommit in ett nytt inlägg i kommentarfältet. Om kemikaliefobi som liksom elfobi är ett vidrigt påhitt av skeptikerrörelsen. För en del av oss är initialerna CS rätt bekanta. De känns i ryggkotorna.
"Diskutera aldrig med en idiot. Han drar ner dig på sin egen nivå och slår dig på erfarenhet."
Varför kan jag aldrig lära mig det?
Användarvisningsbild
MatsB

Inläggav VeVeN » sön 10 jun 2012, 21:14

MatsB skrev:
MatsB skrev:Puh, svårt att hitta en gammal tråd man läste innan man blev medlem.

Den underhållande homeopatidiskussionen är nu raderad. Istället har det kommit in ett nytt inlägg i kommentarfältet. Om kemikaliefobi som liksom elfobi är ett vidrigt påhitt av skeptikerrörelsen. För en del av oss är initialerna CS rätt bekanta. De känns i ryggkotorna.
Dumhetsfobi känner i alla fall jag av, väldigt påtagligt, när jag gör misstaget att börja läsa kommentarsfält.

Användarvisningsbild
VeVeN

Föregående

Återgå till Förklara det här!