Hypnos, hur fungerar det?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Hypnos, hur fungerar det?

Inläggav Daniel H » tis 09 okt 2012, 12:41

Jag undrar lite om hypnos. Vad det finns för vetenskapliga belägg för detta och vilken forskning har gjorts?
MVH
Daniel
Daniel H

Re: Hypnos, hur fungerar det?

Inläggav Moridin » tis 09 okt 2012, 13:45

Det finns två huvudsakliga modeller för hypnos:

- Tillståndsmodellen: hypnos (situation då man är extrem mottaglighet för suggestion, avslappning och fantasi) är ett särskilt mentalt tillstånd som induceras av hypnotisören.
- Rollspelsmodeleln: hypnos (situation då man är extrem mottaglighet för suggestion, avslappning och fantasi) är ett rollspel mellan hypnotisören och den som hypnotiseras, snarare än ett särskilt mentalt tillstånd.

Vi vet att man kan med vissa metoder göra människor mer mottagliga för suggestion samt göra dem mer avslappnade och fantasifulla. Det är alltså inte alls kontroversiellt huruvida detta går att göra (givetvis går det att manipulera mottagliga människor!). Den inomvetenskapliga diskussionen handlar snarare om vilka mekanismer som är relevanta.

Vad jag har förstått det så har den senare modellen större vetenskaplig trovärdighet, men å andra sidan är jag inte en psykolog så ta inte det jag säger som automatisk sanning.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav Daniel H » tis 09 okt 2012, 14:27

Kan man förenklat säga att det är någon form av psykologisk placebo (eller nocebo om man får tro Sture Bergwall enl http://www.modernpsykologi.se/amnen/psy ... angare.htm). Det verkar ju onekligen att det som kommer fram kan vara minst lika mycket fantasi som fakta.
Jag har inga källor, men det sägs ju att det genomförts operationer utan bedövning då hypnosen dövat smärtan...
Daniel H

Inläggav Moridin » tis 09 okt 2012, 14:32

Daniel H skrev:Kan man förenklat säga att det är någon form av psykologisk placebo (eller nocebo om man får tro Sture Bergwall enl http://www.modernpsykologi.se/amnen/psy ... angare.htm). Det verkar ju onekligen att det som kommer fram kan vara minst lika mycket fantasi som fakta.
Jag har inga källor, men det sägs ju att det genomförts operationer utan bedövning då hypnosen dövat smärtan...

Det du diskuterar handlar nog om s.k. repressed memory therapy (RMT), snarare än hypnos. RMT är en pseudovetenskapligt form av psykoterapi. Rörande hypnos för operationer har Steven Novella skrivit ett intressant inlägg här.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav Daniel H » tis 09 okt 2012, 14:35

Oj jag ser nu att det var "Terapi" och inte nödvändigtsvis hypnos Sture Bergwall "råkade ut för". Sorry...
Daniel H

Inläggav Xantippa » tis 09 okt 2012, 14:43

Dock finns det hypnosterapi som inriktar sig bl a på förträngda minnen och trauman.

Se här:
http://www.hypnosforeningen.se/
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav Daniel H » tis 09 okt 2012, 15:15

Jag spanade in Hypnosföreningens hemsida och läste att hypnos var bra mot saker "...såsom IBS (irriterad tjocktarm), astma bronchiale, enuresis, stamning, epilepsi och autoimmuna sjukdomar, pre- och postoperativa tillstånd samt diverse smärttillstånd.". När jag ser sådana listor så reses mina varningsflaggor. De undersökningar som redovisas får jag väl kika på vid något tillfälle och göra en lekmannabedömning (det är en imponerande samling artiklar de hänvisar till).
http://www.hypnosforeningen.se/forskning.htm
Daniel H

Inläggav Spito » tis 09 okt 2012, 16:13

Har själv ingen sakkunskap i frågan. Blir dock lite frusterad att det båda finns skeptiker som, i princip, avfärdar hypnos helt till dem som menar att det finns en hel del att hämta på det området, i synnerhet verkar det inte finnas någon enighet hur man ska se på estradhypnos.

Pro: Brian Dunning, Skeptiod, Hijacking Your Brain?

Con: Penn & Teller - Bullshit! Hypnosis.
Ingen människa är en ö, hel i sig själv. Varje människa är en bit av kontinenten, en del av det hela. ... När en människa dör krymper jag, ty jag är en del av mänskligheten; så fråga därför inte vem klockan klämtar för; den klämtar för dig.
Användarvisningsbild
Spito

Inläggav Trustor » tis 09 okt 2012, 17:46

Min kunskap om Hypnos är inte sådär allomfattande, jag vet dock att man i rättsliga sammanhang inte ska komma närmare än en kilometer från vittnesmål då vittnet är hypnotiserat. Suggestion och gissningar brukar vara det som produceras.

Så gällande det vetenskapliga då, det finns en artikel i PDF från 1959 som är välciterad som kan vara en utgångspunkt
http://scholar.google.se/scholar?hl=sv&q=hypnosis&btnG=

Sen finns ju Pubmed med sådär 12k träffar på pubmed
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=hypnosis
Trustor

Inläggav Daniel H » tor 11 okt 2012, 12:05

Efter att ha läst en studie, som förövrigt verkar vara en metastudie. ( http://www.hypnosforeningen.se/pdf/HammondHeadaches.pdf ) Enl denna (gällande migrän) dras slutsatsen att det fungerar. Fine!
Men det gör Akupunktur också. Hittade studier i studien som verkade ta höjd för Placebo (Olness, MacDonald, and Uden (1987)). Dock frangår det inte vad denna placebo var för något. Om det var sockerpiller, fejkhypnos, healing med stenar el dyl, har jag inte hittat. Jag har inte själv kunnat få tillgång på den refererade studien. I studien Spanos and colleagues (1993) refereras till "subliminal recondition" vilket jag inte heller hittat någon info om.

Här är min tes: Hyonos är Placebo i detta fall. Men bättre än "vanlig" placebo. Placebon ökar med komplexiteten på Placebobehandling, dvs ett sockerpiller ger mindre effekt än en spruta med koksaltlösning då detta är en mycket "större" ingrepp ur placebosynpunkt (jmf Akupunktur).

Därmed är ni välkomna att falsifiera min tes.

Och ja, jag vet att det kräver mer jobb för den som falsifierar men jag är lite lat...

Daniel
Daniel H

Inläggav Daniel H » tor 11 okt 2012, 21:02

Jaha då dödar vi härmed min tes.

Hypnos fungerar bättre än bara placebo ser det ut som.

https://www.google.se/url?url=http://ww ... CDAQygQwAA
Daniel H

Inläggav Trustor » tor 11 okt 2012, 21:14

Fungerar bättre än placebo går ju att diskutera eftersom hypnos har fler förmenta funktioner än exempelvis smärtlindring.
Trustor

Inläggav Daniel H » fre 12 okt 2012, 08:48

Trustor skrev:Fungerar bättre än placebo går ju att diskutera eftersom hypnos har fler förmenta funktioner än exempelvis smärtlindring.

Det är just detta jag gärna diskuterar. Sedan så gäller ju detta bara smärtlindring. Tarmbesvär, astma bronchiale, autoimmuna sjukdomar mm får jag väl fortsätta leta efter belägg.

Jag hittade också detta "I hypnos används patientens mentala och emotionella kapacitet för läkning, troligen samma kapacitet som åstadkommer placeboeffekter. Vi betraktar placeboeffekten som ett förtroende som aktiverar hopp och tillit, vilket återspeglas biologiskt i hormoner, signalsubstanser, neuropeptider, m.m. (Rossi, 2004). I hypnos eftersträvar man att aktivera dessa läkningsfaktorer medvetet, i samförstånd med patienten." http://chp.nu/?page_id=28

Detta stöder min ursprungliga tes. Men det är klart att så länge man tycker sig bli lurad av placebo så kan det ju vara upprörande men ska man det? Så länge det sker i samförstånd så känns det etiskt rätt för mig. Om en läkare ger patienter sockerpiller och säger "ta det här så blir du bra" är det väl mer tveksamt. Sedan får ju läkare idag föreslå alternativmedicin så länge det är ofarligt och biverkningslöst. Jag har letat källor (ej hittat, ännu) men jag vill minnas att någon läkare blev friad av socialstyrelsen för att ha föreslagit alternativ medicin till patienter (så länge de var utan biverkningar).
Följande artikel debatterar detta vad gäller hypnos.
http://www.selfgrowth.com/articles/Shelp5.html

Nej nu måste jag jobba lite innan chefen tar mig på bar gärning...
Daniel H

Inläggav amandaduregard » fre 12 okt 2012, 11:00

Att hypnos skulle ha något annat än psykologisk effekt har jag aldrig sett något tillstymmelse till belägg för. Jag har dock mest intresserat mig för hur det används inom psykoterapi. De flesta terapeuter som använder sig av hypnos är olegitimerade och pseudovetenskapligt orienterade. Sedan finns det en grupp psykologer och psykoterapeuter som har mer eller mindre vetenskapliga ingångar till behandlingen. Generellt kan man säga att suggerering av olika slag används i många psykoterapier, och är ganska okontroversiellt. Börjar man dock blanda in att det är "kontakt med det undermedvetna" och liknande så är man ute på tunn is. I praktiken innebär seriös användning av hypnos att klienten går med på att "ta ner garden" och släppa sina spärrar lite mer en vanligt, genom att terapeuten lyckats skapa förtroende och en miljö som gör att klienten kan göra det utan att omedelbart använda sig av skyddsmekanismer. (T.ex. brukar man blunda, och slipper därmed läsa av terapeutens reaktioner.) Dessa terapeuter jämställer det med sk. "Djupavslappning". Det gör att samtalet kan bli mer ärligt, och klienten vågar berätta saker som kan kännas pinsamma etc.

Jag har blivit utsatt för hypnos helt frivilligt av en olegitimerad "hypnosterapeut" en gång. Skulle bl.a. föreställa mig att jag åkte runt i en ytte-pytte-liten rymdraket i min kropp och letade upp stressklumpar. Sedan skulle jag tänka ordet "lugn" medan jag tog ett djupt andetag. Det skulle göra att jag resten av livet skulle känna lugn om jag tog några djupa andetag, eftersom hon talat om det för mitt undermedvetna. Tjohejsan.
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.
Användarvisningsbild
amandaduregard

Inläggav pow » tor 13 dec 2012, 19:09

Hypnotiseringsbarheten förefaller kunna vara i korrelation med solens och jordens interna förhållanden såväl som de molekylära rörelsernas genomsnittliga krockar i mottagarenheten dvs tidpunkten och tempen på den hypnotiserade.
Användarvisningsbild
pow

Nästa

Återgå till Förklara det här!