Hypnos, hur fungerar det?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Re: Hypnos, hur fungerar det?

Inläggav Daniel H » lör 05 jan 2013, 18:26

pow skrev:Hypnotiseringsbarheten förefaller kunna vara i korrelation med solens och jordens interna förhållanden såväl som de molekylära rörelsernas genomsnittliga krockar i mottagarenheten dvs tidpunkten och tempen på den hypnotiserade.

Fantastiskt! :smile2:
Daniel H

Inläggav Daniel H » tis 12 feb 2013, 17:03

Hittade detta idag

http://www.dn.se/nyheter/sverige/polise ... -av-hypnos

Polisen verkar visst använda hypnos ibland...
Daniel H

Inläggav Johnswed » tor 29 aug 2013, 21:45

Daniel H skrev:Hittade detta idag

http://www.dn.se/nyheter/sverige/polise ... -av-hypnos

Polisen verkar visst använda hypnos ibland...

Håller man på med sånt ännu? De forskades en hel del förut om de där förut när man använde hypnos inom rättsväsendet. Tror kom fram till att det skapades massa falska minnen och att flera individer kan ha åkt tid fast de var oskyldiga. På våra neuro-lektioner så fick vi lära oss att hypnos är mestadels nonsens. Har en lärare som forskat i ämnen och hittills har han lyckats få mottagliga försöks objekt att få en liten graf att hoppa till på en monitor när de bar en EEG mössa något de fick de stor uppmärksamhet i forskarvärlden. Senast så tror jag jag lästa om att de lyckats framkalla hallucinationer genom hypnos.

I det stora hela tror jag hypnos ligger på borderline till pseudovetenskap.
Användarvisningsbild
Johnswed

Inläggav Catweazle » tor 29 aug 2013, 21:53

Det var väl inte så länge sedan polisen använde slagruta i någon utredning? Och någon siare, eller medium?
Några anspråkslösa ord från en konsensuscomalobotomerad stackare.
Användarvisningsbild
Catweazle

Inläggav Litenklen » tor 29 aug 2013, 22:21

Catweazle skrev:Det var väl inte så länge sedan polisen använde slagruta i någon utredning? Och någon siare, eller medium?

Hmmm.. & det menar visar på annat att en del poliser inte vet vad dom håller på med?
Litenklen

Inläggav Catweazle » fre 30 aug 2013, 20:41

Litenklen skrev:
Catweazle skrev:Det var väl inte så länge sedan polisen använde slagruta i någon utredning? Och någon siare, eller medium?

Hmmm.. & det menar visar på annat att en del poliser inte vet vad dom håller på med?

Ungefär så. Det finns tydligen polischefer som är svaga för flummerier. Förhoppningsvis är de mycket få.
Några anspråkslösa ord från en konsensuscomalobotomerad stackare.
Användarvisningsbild
Catweazle

Inläggav JonLan » sön 01 sep 2013, 22:58

Moridin skrev:- Tillståndsmodellen: hypnos (situation då man är extrem mottaglighet för suggestion, avslappning och fantasi) är ett särskilt mentalt tillstånd som induceras av hypnotisören.
- Rollspelsmodeleln: hypnos (situation då man är extrem mottaglighet för suggestion, avslappning och fantasi) är ett rollspel mellan hypnotisören och den som hypnotiseras, snarare än ett särskilt mentalt tillstånd.

Drog med mig några kollegor på en öppen grupphypnos-session hos Etzel Cardeña (Lundaprofessorn i parapsykologi ni vet) i våras, av nyfikenhet på både hypnos och Etzel som yrkesman in action. Den upplevelsen stämde bäst med rollspelsmodellen.

I korthet så var det en ganska intressant upplevelse av djupavslappning, men när instruktionerna gick från "dina armar är nu för tunga för att du ska kunna lyfta dem" till "du kan nu lyfta din högerarm" osv, så var det svårt att inbilla sig att vi gjorde annat än fullt medvetet anpassa oss till det givna manuset. Sessionen avslutades med ett vi ombads räcka ner handen och röra vänster vad efter "uppvaknandet" (en nedräkning från tio), vid den punkt då Etzel tappar en penna i bordet. Jag valde att inte spela med, men jag tror de flesta andra faktiskt rörde vid vaden på kommandot.

Kan det vara så att jag (och kollegorna) inte nådde ett äkta hypnotiskt tillstånd för att vi gick in i övningen som motsträviga skeptiker? Möjligt, men med allt vi vet om människors förmåga till lura sig själva ser jag ingen anledning att postulera att något speciellt hypnotiskt tillstånd skulle existera.
Användarvisningsbild
JonLan

Inläggav L. Mäkinen » tor 28 aug 2014, 07:35

Skulle man med hypnos kunna lura sig själv att man slutat tycka om sötsaker och att älska broccoli?
I grunden är ätandet av onyttigheter en vana som borde gå att bryta med en annan mental inställning. Lite hjälp på traven att styra om tankarna låter lockande.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Blafsen » tor 28 aug 2014, 11:08

L. Mäkinen skrev:Skulle man med hypnos kunna lura sig själv att man slutat tycka om sötsaker och att älska broccoli?
I grunden är ätandet av onyttigheter en vana som borde gå att bryta med en annan mental inställning. Lite hjälp på traven att styra om tankarna låter lockande.

Jag gissar att rätt mycket kan fungera, förutsatt att du tror på det. Tror man att samma effekt kan uppnås med zonterapi så lurar man nog också sig själv att man inte är riktigt lika sugen på godis längre. Eftersom man väldigt gärna vill att det ska vara så, stärks nog karaktären en aning.

Frågan är bara hur länge man orkar lura sig själv. Risken att man till slut belönar sig själv för att "nu är det riskfritt att synda lite" är stor.

Och inser du före att du försöker lura dig själv blir det svårt. Du måste nog tro på riktigt.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.
Användarvisningsbild
Blafsen

Inläggav L. Mäkinen » lör 30 aug 2014, 09:52

Blafsen skrev:
L. Mäkinen skrev:Skulle man med hypnos kunna lura sig själv att man slutat tycka om sötsaker och att älska broccoli?

Jag gissar att rätt mycket kan fungera, förutsatt att du tror på det.

Generellt sett är jag skeptisk.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Blafsen » lör 30 aug 2014, 10:51

L. Mäkinen skrev:
Blafsen skrev:

Jag gissar att rätt mycket kan fungera, förutsatt att du tror på det.

Generellt sett är jag skeptisk.

Jag med. Vad jag syftade på var att placeboeffekten kan stärka karaktären. Ett tag iaf.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.
Användarvisningsbild
Blafsen

Inläggav Jenny k » tis 17 apr 2018, 09:15

Hej det finns mycket forsking som visar att hypnos fungera.

Här är några forskingsstudier kring detta.

http://hypnosterapin.se/forskning-om-hypnos/

Jag har själv provat hypnosterapi och det funkar jätte bra för att ta lösa upp minnen som påverka en i livet.
:D
/Jenny
Jenny k

Inläggav micke.d » tis 17 apr 2018, 09:45

Jenny k skrev:Hej det finns mycket forsking som visar att hypnos fungera.

SBU verkar inte hålla med, här har de exempelvis utvärderat hypnosbehandlingar vid rökavvänjning:

http://www.sbu.se/sv/publikationer/kuns ... os-vuxen-/
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Föregående

Återgå till Förklara det här!