ComHem eller Bredbandsbolaget?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Re: ComHem eller Bredbandsbolaget?

Inläggav Bod » tis 01 mar 2016, 18:26

Instämmer. BBB är bättre. ComHem uppvisar kundförakt.
Men om du får möjlighet att ansluta dig till Ownit så kan jag säga att de slår alla med hästlängder. Fett snabbt internet via fiber och mycket hjälpsam kundsupport.
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Bod

Inläggav Tobbe J » ons 02 mar 2016, 11:26

Frågan är ju några år gammal, men för den som hittar hit via sökning eller liknande, kan jag tillägga att jag hade BBB i över 15 år och var mycket nöjd med bandbredd och kundservice, ända tills jag drog in fiber och ville avsluta tjänsten. För att göra detta tyckte BBB att man måste ringa in och sitta i telefonkö i 45 min (till skillnad från att teckna ett abonnemang vilket gick utmärkt med ett webbformulär). E-post i ärendet besvarades inte. Jag lyckades till slut få respons på ett pappersbrev.

Dessutom insisterade de (avtalsenligt) på att jag skulle återsända modemet till dem. Detta var dock vid tillfället omkring sex-sju år gammalt och värdet torde vara betydligt lägre än de 250 spänn det kostade mig i frakt. Kändes litet fånigt, men ok pacta sunt servanda. Problemet var att de fortsatte skicka påminnelser om detta även efter att jag gjort det. Inte en eller två gånger, jag fick ett tjugotal påminnelser, ibland fyra-fem på samma dag. Uppenbarligen hade deras system havererat på något sätt. Kundtjänst var onåbara om man inte ville sitta i telefonkö. Jag blev återigen tvungen att ta till ett pappersbrev där jag tyvärr inte kunde avhålla mig från viss sarkasm.

Så man kan säga att de lyckades sabotera ett mycket gott intryck det tagit dem 15 år att bygga upp genom att ha helt hopplösa rutiner för att avsluta abonnemanget. De är förmodligen inte ensamma om detta kontraproduktiva beteende.

Är nu nöjd kund hos Bahnhof.
Användarvisningsbild
Tobbe J

Inläggav Tryggve » ons 02 mar 2016, 12:13

Jag har också haft BBB i många år. Är väl nöjd, men har märkt att deras webmailtjänst har haft en hel del problem de senaste åren. Den låg t ex nere en hel helg i somras.

Så mitt intryck är att de har blivit sämre rent tekniskt.

En anekdot är också att det gick ut ett meddelande från det bostadsbolag som jag är hyresgäst hos. Där stor det att BBB hade haft representanter/säljare som gått och knackat dörr i området, och påstått att BBB var den "valda leverantören av bredband och TV i detta område".

Något som inte stämmer, och som hade fått bostadsbolaget att klaga hos BBB. Som hade lovat att vidta åtgärder.

Har dock inte själv råkat ut för dessa säljare.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Sensemaker » ons 02 mar 2016, 12:30

Tobbe J Wrote:Frågan är ju några år gammal, men för den som hittar hit via sökning eller liknande, kan jag tillägga att jag hade BBB i över 15 år och var mycket nöjd med bandbredd och kundservice, ända tills jag drog in fiber och ville avsluta tjänsten. För att göra detta tyckte BBB att man måste ringa in och sitta i telefonkö i 45 min (till skillnad från att teckna ett abonnemang vilket gick utmärkt med ett webbformulär). E-post i ärendet besvarades inte. Jag lyckades till slut få respons på ett pappersbrev.

Såvitt jag förstår har det blivit vanligt ifråga om elektroniska tjänster att man tvingar kunden att hoppa genom ringar för att säga upp avtalet. Det är såvitt jag förstår inte tillåtet att kräva detta. Det räcker att information om uppsägning är dem "till handa" för att du skall slippa betala. Eposta företaget med leveransbekräftelse av eposten, skicka rekommenderat brev, faxa med leverenskvitto eller lämna meddelande på telefonsvarare i vittnes närvaro borde gå bra (inga garantier från min sida jag är inte jurist). Dräm till med alla fyra ifall du vill vara supersäker. Sedan är det bara att vägra betala.

Sensemaker
Sensemaker

Inläggav revve » ons 02 mar 2016, 14:33

Jag kan bara hålla med de senaste inläggen.
Det känns som att "BBB är bra och Comhem är urk" tillhör en svunnen tid med Framtidsfabriken och Jonas Birgersson i spetsen. Själv tycker jag att BBB gick ner sig rejält efter 2005 då de blev uppköpta av Telenor.
Taskiga avtal, rigid kundservice, nät som går ner minst lika ofta som Comhem, dyra abonnemang...
(Vilket förstås gäller även Comhem)
revve

Inläggav Tryggve » fre 21 apr 2017, 10:10

BBB:s eposttjänst verkar inte gå att lita på. Det verkar som om en del epost helt enkelt inte kommer fram. En kompis bytte till annan epostadress nyligen, eftersom han menade att BBB inte kan tillhandahålla en fungerande adress.

Nu undrar jag om jag inte själv har varit med om att meddelanden inte kommit fram, så det verkar som detta stämmer. Stort minus för BBB i alla fall. Frågan är om man inte borde byta leverantör nu.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Föregående

Återgå till Förklara det här!