DN om vaccin + narkolepsi

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

DN om vaccin + narkolepsi

Inläggav mti » sön 24 nov 2013, 08:14

Artikeln är bakom betalvägg men på förstasidan på dn.se syns just nu rubriken
VACCINET GAV HONOM NARKOLEPSI
med foto på en pojke, följt av:

Vaccinerade sig mot svininfluensan. Otis Löwenhielms föräldrar följde myndigheternas uppmaning och det förändrade hans liv för alltid.

Och en ingress:

Otis Löwenhielm tog vaccinsprutan mot svininfluensan och fick sjukdomen narkolepsi. Hans föräldrar följde myndigheternas uppmaning och det förändrade Otis liv för alltid. DN Söndag har följt elvaårige Otis och hans familj under ett år.
mti

Re: DN om vaccin + narkolepsi

Inläggav mti » sön 24 nov 2013, 08:36

En fråga och en reflektion.

1) Kan orsakssambandet nu sägas definitivt belagt, så att den här typen av rubriksättning (vaccin orsakar narkolepsi) är okej?
Såg denna länk av CJ i annat kommentarsfält:
http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyh ... nga-vuxna/

2) Vad ska vi göra åt medier som gärna sätter strålkastaren på skador och anekdoter istället för att lyfta fram själva poängen med vaccin och läkemedel, nämligen att det hjälper mångdubbelt fler än de som drabbas av bieffekter? Detta gäller även för Pandemrix - beslutet om massvaccinering var rätt, inte bara med facit i hand, utan viktigare: utifrån de fakta som fanns på bordet vid tidpunkten för beslutet.

Jag tror ett grundproblem är att allmänheten har sneda förväntningar på medicin. Man blir besviken när läkare inte kan fixa allt och när mediciner får bieffekter. Här kanske finns utrymme för en folkbildningsinsats tillsammans med någon större tidning?
mti

Inläggav kaxiga Z » sön 24 nov 2013, 11:27

Man har inte funnit något samband hos kinesiska patienter. Men dessa personer fick inte adjuvans-ingrediensen. Vilket svenskarna fick.

wikipedia Wrote:Narcolepsy investigations in the European Union

The Swedish Medical Products Agency (MPA) and The Finnish National Institute for Health and Welfare (THL) have received in summer 2010 reports from Swedish and Finnish health care professionals regarding narcolepsy as suspected adverse drug reaction following Pandemrix flu vaccination. The reports concern children aged 12–16 years where symptoms compatible with narcolepsy, diagnosed after thorough medical investigation, have occurred one to two months after vaccination. Consumer reports describing similar symptoms have also been received. Both organizations have, in consultation with external experts, began to assess the possible relationship between the vaccination and the reported reactions. MPA and THL have been in contact with other EU member states to get information if there are any reports in other countries.

Currently, THL is recommending that further Pandemrix vaccinations are discontinued pending further investigation into 15 cases of recently vaccinated children developing narcolepsy in late 2009 and early 2010.[20] Most recently, THL raised the figure to 17, while the expected average occurrence would be six cases annually. In Sweden, MPA has discovered 12 confirmed and another 12 suspected cases. Additionally, MPA says it is aware of individual case reports from France, Norway and Germany.[21]

On August 27, 2010, the European Medicines Agency announced that the agency's Committee for Medicinal Products for Human Use would be launching a review of Pandemrix in light of the "limited number of cases"[22] reported in Finland and Sweden, so as to "determine whether there is evidence for a causal association" [23]

In August 2010 the Swedish MPA issued a statement which included the following: "An investigation is ongoing, but any relationship between the vaccination and the reported symptoms can not be concluded." [24]

THL concluded in February 2011 that there is a clear connection between Pandemrix vaccination campaign of 2009 and 2010 and narcolepsy epidemic in Finland. There was a nine times higher probability to get narcolepsy with vaccination than without it. Total of 152 cases of narcolepsy have been found in Finland during 2009–2010 and 90% of these children had taken Pandemrix vaccination. Authorities believe that the number of cases may still increase.[25][26] [27]

At the end of March 2011, an MPA press release stated: "Results from a Swedish registry based cohort study indicate a 4-fold increased risk of narcolepsy in children and adolescents below the age of 20 vaccinated with Pandemrix, compared to children of the same age that were not vaccinated." [28] The same study found no increased risk in adults who were vaccinated with Pandemrix. While cautioning that the increase in risk for children is still uncertain in magnitude, it recommends they not be vaccinated.

A new study by the Stanford University School of Medicine examined narcolepsy incidence in relation to upper airway infections and a H1N1 vaccine (not Pandemrix) in Chinese patients. Their principal conclusion was that an increased incidence of narcolepsy was seen following a wave of upper airway infections (such as H1N1 influenza). They found no correlation between vaccination and narcolepsy. According to the authors "The new finding of an association with infection, and not vaccination, is important as it suggests that limiting vaccination because of a fear of narcolepsy could actually increase overall risk."[29] Since narcolepsy is now believed to be an autoimmune disease [30] the authors suspect that these upper airway infections trigger an immune response which leads ultimately to narcolepsy in susceptible individuals. Pandemrix contains two adjuvants designed to provoke a stronger immune response. These were not in the vaccine used in China.

Däremot verkar det alltså finnas något samband mellan själva svininfluensaviruset och narkolepsi, hos de kinesiska patienterna.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav mti » sön 24 nov 2013, 11:47

Läkemedelsverket har gjort en registerstudie med KI. Jag som lekman tolkar deras sammanfattning som att både korrelation och kausalt samband är belagt:

Det jag är ute efter är alltså om det kan anses belagt nog för en tidning att sätta den typen av rubriker.
mti

Inläggav micke.d » sön 24 nov 2013, 12:56

mti Wrote:Läkemedelsverket har gjort en registerstudie med KI. Jag som lekman tolkar deras sammanfattning som att både korrelation och kausalt samband är belagt:

Det jag är ute efter är alltså om det kan anses belagt nog för en tidning att sätta den typen av rubriker.

Det är svårt att vara säker på kausalt samband i enskilda fall. Vem kan veta att denna individ inte skulle ha fått narkolepsi om han inte blivit vaccinerad?

Men att Pandemrix höjde risken ser ut att vara klart, så jag tycker inte det är så upprörande med rubriken - det är väl ungefär vad man kunde vänta sig att de skulle skriva.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav n6Firefox » sön 24 nov 2013, 22:04

Jag läste artikeln i DN Söndag och den rubriken var annorlunda än den på DN's webbsida.

Artikeln där heter "Ett år med Otis" och följer pojken under ett år med sjukdomen samtidigt som man kan läsa en tidslinje från att första fallet av svininfluensa upptäcktes (april 2009), genom vaccinationsperioden och till november 2013.
Som källor anger DN:

Läkemedelsverket
SMI
WHO
Vetenskapsrådet
Socialstyrelsen
Läkemedelsförsäkringen
DN (troligtvis angående rapporteringen)

Själv tycker jag att artikeln var balanserad, fokus ligger på hur det är att leva med narkolepsi.
Användarvisningsbild
n6Firefox

Inläggav Johannes » mån 25 nov 2013, 07:28

mti Wrote: Detta gäller även för Pandemrix - beslutet om massvaccinering var rätt, inte bara med facit i hand, utan viktigare: utifrån de fakta som fanns på bordet vid tidpunkten för beslutet.

Beslutet var rätt utifrån de fakta man hade vid tidpunkten för beslutet, däremot menar jag att det helt klart var fel beslut med facit i hand. Om man hade känt till risken skulle man ha kontraindikerat Pandemrix för personer under t ex 20 år och efter bästa förmåga jobbat på att skaka fram ett annat vaccin för den gruppen så fort som möjligt.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Anders » mån 09 dec 2013, 22:26

mti Wrote:Läkemedelsverket har gjort en registerstudie med KI. Jag som lekman tolkar deras sammanfattning som att både korrelation och kausalt samband är belagt:

Från ovan studie Wrote:Studien visade en trefaldigt ökad risk för narkolepsi hos barn och ungdomar (20 år och yngre). Detta är en något lägre riskökning än i Läkemedelsverkets tidigare registerstudie, vilket bland annat kan förklaras av att antalet diagnostiserade fall av narkolepsi ökat också hos ovaccinerade barn och ungdomar. Riskökning motsvarar ca fyra extra narkolepsifall per 100 000 vaccinerade individer och år för den aktuella studieperioden.
(min emfas)

Jag roar mig alltid med att konstatera att rökning ger en ca 60 ggr högre risk för lungcancer. 3 ggr är i sammanhanget vanligen ingen risk som beaktas, förutom i Aftonbladet och Expressen. Rökning är frivilligt och ändå röker folk. Men det är ju som alltid, små risker förstoras och stora risker förminskas.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav garozzo » ons 18 dec 2013, 22:30

garozzo

Inläggav Johannes » tor 19 dec 2013, 08:01

Anders Wrote:3 ggr är i sammanhanget vanligen ingen risk som beaktas, förutom i Aftonbladet och Expressen. Rökning är frivilligt och ändå röker folk. Men det är ju som alltid, små risker förstoras och stora risker förminskas.

Nog finns det tillfällen där även en låg riskökning motiverar att beaktas. Vaccinering kan vara det eftersom det handlar om att vaccinera i stort sett hela populationen. Därmed kan man ganska exakt beräkna hur många som kommer att drabbas i absoluta tal. Om det finns alternativa vacciner utan motsvarande riskökning så ska man givetvis beakta det.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav micke.d » tor 19 dec 2013, 11:20

garozzo Wrote:eventuellt har man hittat en förklaring
http://www.dn.se/livsstil/halsa/forskare-har-lost-narkolepsigata/

Om det här håller så är det väldigt bra - det innebär att framtida vaccin kan undvika att innehålla den eller de problematiska substanserna, vilket gör att de inte kan orsaka narkolepsi. Åtminstone inte på det sättet.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav pow » lör 11 jan 2014, 14:26

micke.d Wrote:
garozzo Wrote:eventuellt har man hittat en förklaring
http://www.dn.se/livsstil/halsa/forskare-har-lost-narkolepsigata/

Om det här håller så är det väldigt bra - det innebär att framtida vaccin kan undvika att innehålla den eller de problematiska substanserna, vilket gör att de inte kan orsaka narkolepsi. Åtminstone inte på det sättet.

Håller med om att det kan se så ut från artikeln synvinkel. Artikeln ger dock en underlig bild.

Man har identifierat vissa typer av fragment som tänkbar orsak, vilket skulle kunna vara starkt om det inte vore för att samma typer av fragment funnits i tidigare influensa vacciner. Läkemedelsvärden och inte orsakat någon Narkolepsi tidigare.
Användarvisningsbild
pow

Inläggav micke.d » lör 11 jan 2014, 16:12

pow Wrote:Håller med om att det kan se så ut från artikeln synvinkel. Artikeln ger dock en underlig bild.

Man har identifierat vissa typer av fragment som tänkbar orsak, vilket skulle kunna vara starkt om det inte vore för att samma typer av fragment funnits i tidigare influensa vacciner. Läkemedelsvärden och inte orsakat någon Narkolepsi tidigare.

Jag förstår artikeln som att den säger att det i vaccinet måste finnas dels fragment av visst protein och dels något annat (vad och hur detta andra verkar är okänt) som gör att immunförsvaret reagerar på fragmenten ifråga. Om det stämmer borde det fungera att eliminera de aktuella proteinfragmenten oavsett vad det andra är.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav pow » sön 27 mar 2016, 15:43

Sett från en annan vinkel

1 Typ som kommer lättare ur kronologisk rytm och behöver längre tid för att återställa sig
2 Skulle drabbas hårdare rent teoretiskt vid en påfrestning och tidigare förlora sin funktionella integral

1 HLA DQB 06:02
2 Förhöjd incidens

Övriga samband - Flickr
Gissar att sambanden med pneumoni kan ha något med Narkolepsi att göra då narkolepsi är en säsongsbundens sjukdom i övrigt. utbredning av kronobiologiska störningar nådde sitt maximum globalt vid ett tidigare utbrott där H1N1 var en av faktorerna. Då sett utifrån synvinkeln att den maximala kronobiologiska störningen är den förtidiga döden.

Bild
Statistiken över narkolepsi efter vaccination har ett väldigt fipplande mönster över sig från rent tidsmässigt men även geografiskt från norrland till skåne och jag har svårt att fantisera mig något annat än att här har vi en ren samvariation med andra faktorer till exempelvis Pneumoni, vilken dock inte alltid behöver noteras av den som det berör, men driva systemet åt olika håll.

Alltså faktorer som sätter igång en triggning av en cytokin storm eller liknande feedbackloopar som tillslut tar systemintegralens maskor en efter en och balans kan bara uppnås genom att minska systemets funktionella amplituder. Eftermälet till spanska sjukan kanske delvis kan skrivas Von Ecconomos disease funderar jag stilla aningens lamt. Ledde inte till döden lika mycket men gav åt alla håll. Hursomhelst fanns även hos spanska sjukan en viss faiblesse för de yngre förmågorna och att ta de som var starkast

Spanska sjukans virus uppväckt från de döda
Spanska sjukan dödade huvudsakligen unga

Slutsats
Flickr i tiden av effekterna på H1N1 utbrott varierar med virusets egen utveckling men har också en samvarians med andra faktorer som antagligen kan vara helt vanliga och mer eller mindre omärkbara för gemene man men ändå leder fram till den sammanvägda effekten av att kroppen inte längre klarar av att synkronisera sin orexin produktion med behovet av orexin. Något som blir som tydligast vid den så kallade ha-ha upplevelsen i goda vänners lag och narkolepsi med kataplexi.

När mellan 20-50 miljoner människor dör och vi fortfarande inte riktigt vet varför är det intresseväckande. Men ändå självklart att det som påverkades negativt var de drabbades förmåga att göra sin vågverkan och att detta till slut visade sig genom upphörande av stabiliteten i de kronobiologiska systemen. Lungorna tillhör kroppens största organ och har en yta av en tennisplanåtminstonde så när den största ytan drabbas minskar nog stabiliteten ganska lagligt.

Spanska släkten
Bild:http://www.narkolepsi.n.nu/ hänvisande till
Risk of narcolepsy in children and young people receiving AS03 adjuvanted pandemic A/H1N1 2009 influenza vaccine: retrospective analysis
Published 26 February 2013
Cite this as: BMJ 2013;346:f794
Användarvisningsbild
pow

Återgå till Förklara det här!