Död i två dygn får se himmel och helvete Daniel Ekechukwu

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Re: Död i två dygn får se himmel och helvete Daniel Ekechukw

Inläggav Jonas_R » ons 16 apr 2014, 09:03

Tycker nog att Hume argumenterade väl angående mirakel:

David Hume skrev:Nothing is esteemed a miracle, if it ever happen in the common course of nature. It is no miracle that a man, seemingly in good health, should die on a sudden: because such a kind of death, though more unusual than any other, has yet been frequently observed to happen. But it is a miracle, that a dead man should come to life; because that has never been observed in any age or country. There must, therefore, be a uniform experience against every miraculous event, otherwise the event would not merit that appellation....

The plain consequence is (and it is a general maxim worthy of our attention), 'That no testimony is sufficient to establish a miracle, unless the testimony be of such a kind, that its falsehood would be more miraculous, than the fact, which it endeavours to establish....' When anyone tells me, that he saw a dead man restored to life, I immediately consider with myself, whether it be more probable, that this person should either deceive or be deceived, or that the fact, which he relates, should really have happened. I weigh the one miracle against the other; and according to the superiority, which I discover, I pronounce my decision, and always reject the greater miracle. If the falsehood of his testimony would be more miraculous, than the event which he relates; then, and not till then, can he pretend to command my belief or opinion.

In the foregoing reasoning we have supposed, that the testimony, upon which a miracle is founded, may possibly amount to an entire proof, and that the falsehood of that testimony would be a real prodigy: But it is easy to shew, that we have been a great deal too liberal in our concession, and that there never was a miraculous event established on so full an evidence.

-
David Hume, An Enquiry Concerning Human Understanding, L. A. Selby Bigge, ed. (Oxford: Clarendon Press, 1902), pp. 114-16.

There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav Hedning » tor 17 apr 2014, 11:14

Det finns ingen som "dött" och uppväckts. Är man död så är man död, inga möjligheter finns att vakna upp. Det finns nåt litet liv kvar i hjärnan vid de som trotts vara döda, och då är det öppet för hallucinationer mm, vad som händer hjärnan NÄRA DÖDEN vet vi en del om detta.
"Om Gud hade funnits hade han väl inte varit så dum att han skapat hedningar"
Tage Danielsson
Användarvisningsbild
Hedning

Inläggav koltrasten » tis 29 apr 2014, 09:27

Jag förstår inte vad denna misstro mot den här "annektdoten" kommer sig av.
Finns det exempel på liknande "annektdoter" som spridits av kristna ( i synnerhet evangelister ) som visat sig vara lögn ?
Skulle ett lögndetektortest på Daniel öka trovärdigheten i era ögon ?
koltrasten

Inläggav Anders G » tis 29 apr 2014, 09:31

Det finns ett liknande fall (J. Josefsson) för knappt 2000 år sedan, det har diskuterats mycket men inga belägg har framkommit.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav B Hellqvist » tis 29 apr 2014, 12:58

koltrasten skrev:Jag förstår inte vad denna misstro mot den här "annektdoten" kommer sig av.

Kan det vara de kristnas maktanspråk?

koltrasten skrev:Finns det exempel på liknande "annektdoter" som spridits av kristna ( i synnerhet evangelister ) som visat sig vara lögn ?

Jag åberopar Nya testamentet som bevis, samt t.ex. katolska kyrkans hela helgonkatalog.

koltrasten skrev:Skulle ett lögndetektortest på Daniel öka trovärdigheten i era ögon ?

Nej, då lögndetektorer inte är att lita på. Bullshitdetektorerna ger dock fullt utslag.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inläggav koltrasten » ons 11 jun 2014, 11:51

B Hellqvist skrev:
koltrasten skrev:Jag förstår inte vad denna misstro mot den här "annektdoten" kommer sig av.

koltrasten skrev:Finns det exempel på liknande "annektdoter" som spridits av kristna ( i synnerhet evangelister ) som visat sig vara lögn ?

Jag åberopar Nya testamentet som bevis, samt t.ex. katolska kyrkans hela helgonkatalog.

Vad har Daniel för maktanspråk ?

Nu syftade jag främst på "annektdoter" kopplade till den evangeliskkristna riktningen och inte katolska kyrkan.
Men för all del, kan du nämna några helgonberättelser som visat vsig vara lögn ?
koltrasten

Inläggav Hippieungen » ons 11 jun 2014, 12:02

koltrasten skrev:
B Hellqvist skrev:

Vad har Daniel för maktanspråk ?

Nu syftade jag främst på "annektdoter" kopplade till den evangeliskkristna riktningen och inte katolska kyrkan.
Men för all del, kan du nämna några helgonberättelser som visat vsig vara lögn ?

Någon som visat sig vara sanning?

Kan du bevisa att jag ljuger när jag säger att jag hade besök inatt av en liten grön gubbe med antenner? Tänk om mina grannar bekräftar historien? Vad säger du då? Spelar det någon roll om de flesta skulle vara medlemmar i UFO Sverige?
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Min dom på ett annat forum. Fast ett fel. Jag är jättesmal.
Användarvisningsbild
Hippieungen

Inläggav peewee » ons 11 jun 2014, 13:21

koltrasten skrev:Nu syftade jag främst på "annektdoter" kopplade till den evangeliskkristna riktningen och inte katolska kyrkan.
Men för all del, kan du nämna några helgonberättelser som visat sig vara lögn ?

Tja, du kan ju bli helgon på olika sätt, till exempel genom att dö av rätt anledning eller genom att omvända någon lämplig kung. Helgon av denna typ finns inte så stor anledning att ifrågasätta. Men sen har du de som påstods ha gjort eller fått mirakel: Santa Lucia som överlever sånt som skulle fått självaste Rambo att kasta in handduken, och till råga på allt får två nya ögon strax innan hon till slut dör (Personligen tycker jag Gud var lite njugg där; om han nu ändå ville göra ett mirakel, varför inte rädda flickstackaren? Istället ser han till att hon blir ett vackert lik. En god gud skulle väl för övrigt låtit henne slippa tortyren.). Hur skulle vi kunna bevisa att hennes berättelse är en lögn?

Men hur skulle å andra sidan någon bevisa att berättelsen är sann? Den första texten som nämner henne tycks vara skriven 900 år senare. Nio hundra år! Jag som knappt kommer ihåg vad jag gjorde förra veckan.

Och tycker du inte att om någon påstår något ovanligt (som till exempel att man får ett par nya ögon så där hux flux) så är det den som påstår det som måste bevisa det? Inte alla andra som måste motbevisa det?

I övrigt hänvisar jag till min signatur.
Förnuftet är trons största hinder, eftersom det får allt gudomligt att verka absurt, för att inte säga korkat.
- Martin Luther, Tischreden [Bordssamtal], vol 9, s 107
http://books.google.com/books?id=NhjG6GXGtjcC&pg=PA107
Användarvisningsbild
peewee

Inläggav peewee » ons 11 jun 2014, 13:27

En enda anledning, men den räcker och blir över:

Anekdoten beskriver något som går tvärs emot vad generationer av forskning och erfarenhet kommit fram till. Då har vi tre alternativ:

1) Generationer av forskning och erfarenhet har fel.

2) Det finns en eller flera gudar - vilket hundratals generationer av teologer/präster inte kunnat visa ett enda bevis på.

3) Någon ljuger.

Så, koltrasten, är du vänlig och rangordnar de tre punkterna efter vad som verkar mest sannolikt?
Förnuftet är trons största hinder, eftersom det får allt gudomligt att verka absurt, för att inte säga korkat.
- Martin Luther, Tischreden [Bordssamtal], vol 9, s 107
http://books.google.com/books?id=NhjG6GXGtjcC&pg=PA107
Användarvisningsbild
peewee

Inläggav sicher » tor 12 jun 2014, 23:26

Finns det exempel på liknande "annektdoter" som spridits av kristna ( i synnerhet evangelister ) som visat sig vara lögn ?
Skulle ett lögndetektortest på Daniel öka trovärdigheten i era ögon ?

Googla "growing leg miracle" ska du få se på grejor. Notera särskilt alla de videoupptagningar som är gjorda i kyrkor.

M
sicher

Inläggav rayjoh » fre 13 jun 2014, 09:08

sicher skrev:
koltrasten skrev:Googla "growing leg miracle" ska du få se på grejor. Notera särskilt alla de videoupptagningar som är gjorda i kyrkor.

Programmet "Miracles for Sale" med Derren Brown är bra.
http://www.youtube.com/watch?v=iuP5uOI7Xwc
Vid 22:00 förklaras fusket.
Från 53:30 avslöjas en fuskande präst.
Vid 1:11:30 blir Derrens ena ben förlängt av en präst.
rayjoh

Inläggav koltrasten » lör 29 nov 2014, 12:15

Det är klart att det kan finnas fall där det handlar om bluff. Men betyder det att det i allmänhet handlar om bluff? Det finns läkare som bluffat, är läkare i allmänhet skojare frö det? Sedan bör man ju komma ihåg att den karismatiska kristendomen som jag tror Daniel tillhör sägs t.o.m från profant håll vara den snabbast växande andliga rörelsen. Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Karismatisk_kristendom

Hur är det möjligt om det är en rörelse av bluffmakare ? Därför anser jag att man bör ta Daniels berättelse på allvar.
koltrasten

Inläggav B Hellqvist » lör 29 nov 2014, 16:44

koltrasten skrev:Sedan bör man ju komma ihåg att den karismatiska kristendomen som jag tror Daniel tillhör sägs t.o.m från profant håll vara den snabbast växande andliga rörelsen.

"En miljon flugor..."?
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inläggav koltrasten » lör 29 nov 2014, 18:06

B Hellqvist skrev:
koltrasten skrev:Sedan bör man ju komma ihåg att den karismatiska kristendomen som jag tror Daniel tillhör sägs t.o.m från profant håll vara den snabbast växande andliga rörelsen.

"En miljon flugor..."?

Vad menar du ?
koltrasten

Inläggav kipphebel3 » lör 29 nov 2014, 18:52

Vad menar du ?

Det finns ett talesätt: "En miljard flugor kan inte ha fel. Ät..., ja du vet vad flugor äter...". Används för att illustrera att argumentet att många tror på det ena eller andra inte är giltigt.

Se Argumentum ad populum
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

FöregåendeNästa

Återgå till Förklara det här!