Varför kommer det inte fram ny antibiotika

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Varför kommer det inte fram ny antibiotika

Inläggav Germanen » ons 25 jun 2014, 07:43

I en kommentar på Dagens Homeopati så kom det fram ett påstående som jag funderat vidare på. "Skolmedicinen tar inte fram några nya Antibiotiska preparat"

Är detta sant?

Vad beror det i sådana fall på?

Finns det några indikationer på att en "undermedicin" som penicillin ska komma fram som hjälper mot virussjukdomar?

Medicinskt kunniga, upplys mig.
Användarvisningsbild
Germanen

Re: Varför kommer det inte fram ny antibiotika

Inläggav Sensemaker » ons 25 jun 2014, 08:27

Jag vet inte men fem minuter plus bruk av wikipedia visar att i engelska wikipedias http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_antibiotics finns bland annat "Ceftaroline fosamil" godkänd 2010 av U.S. Food and Drug Administration och Ceftobiprole som godkändes 2008 av samma myndighet.

Sensemaker
Sensemaker

Inläggav Johannes » ons 25 jun 2014, 09:39

http://www.nature.com/ja/journal/v66/n1 ... 1386a.html:

This review lists the 22 new antibiotics launched since 2000

Det är alltså uppenbarligen inte sant.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Zlayer » ons 25 jun 2014, 10:52

Så vitt jag vet baseras antibiotika på befintliga organismer, och de mest uppenbara är redan hittade. Därför blir det svårare och tar längre tid att hitta nya. Det stora problemet är väl att bakterier blir resistenta i skrämmande hastighet, mycket på grund av hur antibiotika hanteras.
Användarvisningsbild
Zlayer

Inläggav Flabbergasted » ons 25 jun 2014, 11:12

Johannes skrev:http://www.nature.com/ja/journal/v66/n10/full/ja201386a.html:
This review lists the 22 new antibiotics launched since 2000

Det är alltså uppenbarligen inte sant.
Vilket är föga förvånande eftersom homeopatianhängarna desperat försöker smutskasta riktig medicin för att dölja faktumet att homeopati inte fungerar.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger
Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inläggav Johannes » ons 25 jun 2014, 11:27

Zlayer skrev:Så vitt jag vet baseras antibiotika på befintliga organismer,

Hur skulle det annars vara? Det är ju svårt att tänka ut antibiotika mot bakterier som inte finns.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Zlayer » ons 25 jun 2014, 12:04

Johannes skrev:

Hur skulle det annars vara? Det är ju svårt att tänka ut antibiotika mot bakterier som inte finns.

Det vet jag inte, tyvärr. Kanske genmodifiering.

Alltså, bakterierna man blir sjuk av finns ju såklart.
Användarvisningsbild
Zlayer

Inläggav Nils D » ons 25 jun 2014, 12:20

Johannes skrev:

De första antibiotika som upptäcktes, typ penicillin, produceras av befintliga organismer, ex. penicilliumsvampar.
Hela poängen med antibiotika är att de slår mot en biokemisk mekanism som bara finns hos bakterier men inte hos oss - dödlig för dem, ofarlig för oss. Om det finns några syntetiskt framtagna antibiotika har jag inte koll på - sådana som går på en biokemisk process som bara finns hos bakterier, men som inte skapats av andra mikroorganismer.
"Motsatsen till problemet är poemet." Julien Torma, 'patafysiker
Nils D

Inläggav Johannes » ons 25 jun 2014, 12:35

Zlayer skrev:Alltså, bakterierna man blir sjuk av finns ju såklart.

Aha, du menar att antibiotikan kommer från "organismer"? Det stämmer bara för vissa sorter, t ex penicillin. Det finns flera sorters antibiotika som är rent syntetiska.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Zlayer » ons 25 jun 2014, 13:47

Johannes skrev:
Zlayer skrev:Alltså, bakterierna man blir sjuk av finns ju såklart.

Aha, du menar att antibiotikan kommer från "organismer"? Det stämmer bara för vissa sorter, t ex penicillin. Det finns flera sorters antibiotika som är rent syntetiska.

Ja, det menade jag. Nu förstår jag varför du frågade som du gjorde.
Syntetiska antibiotika kände jag inte till, tack för det.
Användarvisningsbild
Zlayer

Inläggav Tryggve » ons 25 jun 2014, 14:42

Tittar man på AstraZenecas pipeline så verkar de ha flera antibiotiskakandidater i olika faser. Dock vet man ju inte om det kommer att resultera i preparat.
http://www.astrazeneca.com/cs/Satellite ... inary=true
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Thomas P » ons 25 jun 2014, 19:25

Det mesta som kommer i form av nya antibiotika är dock små förändringar av existerande substanser vilket gör att resistens uppstår snabbare.
Thomas P

Inläggav Tryggve » ons 25 jun 2014, 19:51

Thomas P skrev:Det mesta som kommer i form av nya antibiotika är dock små förändringar av existerande substanser vilket gör att resistens uppstår snabbare.

Ska man tro den länkade artikeln så gällde detta med "inget nytt" dock främst under perioden 1970-99. Nu är det flera nya på gång, som det verkar.
However, from the early 1970s to 1999 the innovative antibiotic pipeline dried up. All newly launched antibiotics were analogues of existing drugs except for mupirocin, a Gram-positive only topical antibiotic launched in 1985. Since 2000, the situation has improved, with five more new classes of antibiotics launched (Table 1): linezolid (systemic, approved 2000), daptomycin (systemic, approved 2003), retapamulin (topical, approved 2007), fidaxomicin (1; Clostridium difficile infections, approved 2010) and bedaquiline (2; systemic, approved 2012). Bedaquiline is noteworthy as it was fast-tracked through clinical trials for use in combination with other drugs to treat tuberculosis (TB). Although the launch of these novel antibiotics is a step forward, it must be noted that all of these new antibiotic classes are limited to the treatment of Gram-positive infections with new therapies capable of treating Gram-negative infections desperately needed.

Sedan pratar bland annat den här rapporten om nödvändigheten att utveckla nya metoder för att behandla infektioner. Antisense-preparat tror jag redan är i någon typ av klinisk testfas, men där kan jag minnas fel.

http://www.rpharms.com/promoting-pharma ... report.pdf
Från sidan 27 i rappoorten.

NOVEL APPROACHES TO DEVELOPING
ANTIMICROBIALS
Plants, animals and even microbes are all being
investigated as potential sources of new classes of
antimicrobials.
44,45
The marine environment, which
accounts for around half of all global biodiversity, holds
enormous potential for the discovery of new antimicrobial
agents, as well as compounds which may improve the
efficacy of current antimicrobials against resistant
organisms. An alternative approach would be to develop
treatments that attack microbial targets but have a
reduced potential to drive resistance, such as the use of
bacteriophages (viruses that infect and kill bacteria but
not human cells), antivirulence drugs and immune-based
therapies including infusions of monoclonal antibodies
or white cells. Furthermore, the development of novel
gene-specific antisense antibiotics that could be used to
silence virulent or resistant genes would be useful in the
future battle against drug-resistant bacterial infections.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav AndersY » ons 25 jun 2014, 21:17

Sådär jättepositivt verkar det inte, om man t.ex. får tro GSK: http://www.glaxosmithkline.se/vartansva ... stens.aspx
Just det där med att det dels är svårt och dyrt att få fram färdiga mediciner och att om man får fram några så skall de helst användas så lite som möjligt, så att inte resistens utvecklas, gör att det blir svårt med nuvarande affärsmodell.
Jag hörde någon representant för ett statligt verk som sade att de funderade på en finansieringslösning likt militära vapeninköp, där staten köper upp forskning, utveckling och en viss produktion, så får läkemedelsföretagen konkurrera om beställningen. Då får staten en viss andel om läkemedelsföretagen lyckas sälja det vidare utomlands. Det är ju ändå det offentliga som betalar det mesta av medicinen, så det kanske inte blir dyrare.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne
AndersY

Inläggav Sensemaker » tor 26 jun 2014, 09:37

AndersY skrev:Just det där med att det dels är svårt och dyrt att få fram färdiga mediciner och att om man får fram några så skall de helst användas så lite som möjligt, så att inte resistens utvecklas, gör att det blir svårt med nuvarande affärsmodell.
Jag hörde någon representant för ett statligt verk som sade att de funderade på en finansieringslösning likt militära vapeninköp, där staten köper upp forskning, utveckling och en viss produktion, så får läkemedelsföretagen konkurrera om beställningen. Då får staten en viss andel om läkemedelsföretagen lyckas sälja det vidare utomlands. Det är ju ändå det offentliga som betalar det mesta av medicinen, så det kanske inte blir dyrare.

Jag hade samma tanke. Tycker man att läkemedelsindustrin inte skapar X eftersom det är besvärligt och de saknar incitament (för att de tänkta kunderna är få eller fattiga eller bor i länder där piratmedicin gör att uppfinnaren inte får mycket pengar) så är det väl bara att skapa incitamentet genom att lova ut pengar till den som löser det. All mänsklig erfarenhet visar att detta är ett utmärkt sätt att få resultat på rimlig tid och kostnad om man bara kan sköta det ordentligt (att du kommer att råka ut för bedragare och fantaster är väl mer eller mindre självklart och du måste kunna sortera bort dessa).

Sensemaker
Sensemaker

Nästa

Återgå till Förklara det här!