obehagliga drömmar om icke-vardagliga ting

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

obehagliga drömmar om icke-vardagliga ting

Inläggav Bastarn » sön 03 jan 2016, 12:50

Jag har funderat mycket på det här med olika former av återkommande drömmar av till synes märkliga slag som många människor delar och upplever som stressande/obehagliga. Ett sådant exempel är drömmen att man tappar sina tänder, ett annat att packar inför en resa eller flytt och inte får plats med allt/hinner packa rubbet.

Att vi drömmer om vardagliga ting är ju inte så svårt att förklara rent vetenskapligt (sortera intryck osv), eller att vi ibland drömmer mardrömmar. Men hur kan det förklaras att så många personer drömmer denna typ av lite udda drömmar. I synnerhet tandtappar-drömmen upplever jag som väldigt udda eftersom det knappast är något gemene man tänker på eller är med om i vardagen.

Eftersom jag inte köper diverse flummiga drömtolkningar är jag nyfiken på vilka vetenskapliga förklaringar som förts fram om drömmande och av denna form av lite udda dröminslag.
Bastarn

Re: obehagliga drömmar om icke-vardagliga ting

Inläggav Tony » mån 04 jan 2016, 15:13

Bastarn Wrote:drömmen att man tappar sina tänder,
Det har jag drömt. Alla har ju tappat mjölktänderna. Det kan vara därifrån det kommer.

Bastarn Wrote:att packar inför en resa eller flytt och inte får plats med allt/hinner packa rubbet.
Det har jag inte drömt. Kanske för jag knappt tar med något när jag reser.
When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion.
Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Erland » tor 14 jan 2016, 18:39

Bastarn Wrote:ett annat att packar inför en resa eller flytt och inte får plats med allt/hinner packa rubbet.

Just den typen av dröm har jag haft ganska ofta. Det brukar handla om att jag ska hinna med ett flyg (kan kanske vara tåg eller buss också, men oftast flyg), och stressar som sjutton för att hinna till gaten men inte kommer fram utan går vilse på flygplatsen eller bara rantar runt eller kör bil som en galning för att hinna, och i något fall var det 20 minuter tills planet (eller om det var ett tåg) skulle gå och jag hade inte packat.
Jag drömmer sällan riktigt ångestfyllda mardrömmar men den här typen av stressdrömmar är jobbiga nog. Dee brukar förklaras med att man är stressad över något i verkligheten, men jag tycker inte det stämmer. Jag har inget minne av att jag varit särskilt stressad när jag drömt dessa drömmar.
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav skeptiskelars » tor 14 jan 2016, 19:06

Nån som har drömt att skolbetygen du fick för 40 år sedan inte är kompletta. Du måste gå om nian och du är tillbaka i skolan men skiter i alla lektioner för att i stället driva omkring i trappor och korridorer i ett läsår.
När det närmar sig avslutning tar du dig i kragen; lyckas leta dig fram till rätt klassrum, möter alla gamla klasskamrater som låtsas som du aldrig varit borta. Läraren märker inte heller att du varit borta. Till slut ser det ut som om allt löser sig och då vaknar du.

Jag har en kollega som drömmer ungefär samma dröm ibland. Men för honom gäller det inte slutbetyget från grundskolan utan att få godkänt på sista seminarieövningarna och tentorna på Handels.
skeptiskelars

Inläggav Erland » mån 18 jan 2016, 19:55

skeptiskelars Wrote:Nån som har drömt att skolbetygen du fick för 40 år sedan inte är kompletta. Du måste gå om nian och du är tillbaka i skolan men skiter i alla lektioner för att i stället driva omkring i trappor och korridorer i ett läsår.
När det närmar sig avslutning tar du dig i kragen; lyckas leta dig fram till rätt klassrum, möter alla gamla klasskamrater som låtsas som du aldrig varit borta. Läraren märker inte heller att du varit borta. Till slut ser det ut som om allt löser sig och då vaknar du.

Jag har en kollega som drömmer ungefär samma dröm ibland. Men för honom gäller det inte slutbetyget från grundskolan utan att få godkänt på sista seminarieövningarna och tentorna på Handels.

Jag har drömt att jag av någon anledning var tvungen att läsa om min engelska på gymnasiet, och att jag misskötte mig genom att strunta i alla läxor...
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Dûrion Annûndil » tis 19 jan 2016, 09:35

Bastarn Wrote:Eftersom jag inte köper diverse flummiga drömtolkningar är jag nyfiken på vilka vetenskapliga förklaringar som förts fram om drömmande och av denna form av lite udda dröminslag.
Men "flummiga", menar du psykologiska förklaringar?
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav Etnavs » mån 25 jan 2016, 08:03

Jag känner mycket väl igen detta med att drömma att jag är stressad inför en resa, oftast flyg eller annat transportmedel. Jag ska packa, men hittar inte allt, är stressad över tiden, har inte klätt på mig och behöver kissa, det sistnämnda innebär alltid att man är kissnödig på riktigt, vaknar och går upp och åtgärdar detta. I verkligheten så är jag definitivt ingen ”tidsoptimist”, utan vill planera noggrant och vara ute i god tid.
Etnavs

Inläggav Etnavs » mån 25 jan 2016, 08:08

Att drömma att man varit tillbaka i skolan händer ibland, men inte så ofta. Men har drömt någon gång att jag varit på gymnasiet igen, men att ingenting har stämt in; t.ex. att jag tänkt ”men är jag inte över 40?” (som i verkligheten), men att jag i drömmen var 22, men det stämde inte heller eftersom jag tog studenten när jag var 19.
Etnavs

Inläggav Kalle81 » mån 01 feb 2016, 07:51

Jag har en liknande dröm ibland men istället för ett flyg så är det ett tåg. Är det någon som har koll på sånt här? Resurser för eventuell tolkning? Det undermedvetna har alltid intresserat mig men aldrig tagit mig tid att verkligen forska i det.
Kalle81

Återgå till Förklara det här!