fundering kring lucid dreaming

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

fundering kring lucid dreaming

Inläggav Flabbergasted » mån 01 feb 2016, 09:47

Vad jag förstår så refererar Lucid Dreaming till att man medan man drömmer är medveten om att man drömmer och kan ha viss kontroll över drömmen och kan påverka den.
Nu har jag en fråga: hur vet vi att vi faktiskt _har_ medveten kontroll över drömmen och att vi inte _drömmer_ att vi har medveten kontroll över drömmen? Hur skulle man kunna särskilja mellan de två alternativen?
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger
Användarvisningsbild
Flabbergasted

Re: fundering kring lucid dreaming

Inläggav Zartax » mån 01 feb 2016, 12:51

För att du bara vaknar en gång, inte två.

Följdfråga: Är det egentligen någon skillnad? Om jag är medveten om att jag drömmer, spelar det någon roll om jag drömmer det eller inte? Medvetandet om att vara i en dröm är ju fortfarande där.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav Flabbergasted » mån 01 feb 2016, 17:41

Zartax skrev:För att du bara vaknar en gång, inte två.
Följdfråga: Är det egentligen någon skillnad? Om jag är medveten om att jag drömmer, spelar det någon roll om jag drömmer det eller inte? Medvetandet om att vara i en dröm är ju fortfarande där.

Fast jag menar inte att du drömmer att du är vaken och sen drömmer att du somnar och då kan kontrollera din dröm. Så man vaknar ju fortfarande bara en gång, oavsett.
Jag kanske uttryckte mig otydligt, försöker omformulera mig: hur vet jag att min medvetna hjärna kan kontrollera min dröm (när jag upplever att jag haft lucid dreaming) och att det inte bara är min drömmande hjärna som drömt att jag kan kontrollera min dröm?
Fast i det ena fallet så har du inte _egentligen_ kontrollen över din dröm, du bara drömmer att du har kontroll över din dröm. Jag tycker distinktionen är ganska tydlig.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger
Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inläggav Dûrion Annûndil » tor 04 feb 2016, 13:29

Flabbergasted skrev:Jag kanske uttryckte mig otydligt, försöker omformulera mig: hur vet jag att min medvetna hjärna kan kontrollera min dröm (när jag upplever att jag haft lucid dreaming) och att det inte bara är min drömmande hjärna som drömt att jag kan kontrollera min dröm?
Fast i det ena fallet så har du inte _egentligen_ kontrollen över din dröm, du bara drömmer att du har kontroll över din dröm. Jag tycker distinktionen är ganska tydlig.
Vad är skillnaden? I båda fallen får du väl så att säga din vilja igenom, och då är det väl i praktiken kontroll? Eller menar du att vad du då vill göra bara är en dröm och kanske tvärtemot vad du egentligen vill?.. Låter väldigt luddigt - och problematiskt då sådana drömmar väl bedöms som "kontrollerade" först i efterhand när man är vaken och alltså vet att detta var vad man ville... :smile2:
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav Zartax » tor 04 feb 2016, 16:43

Hela grejen är ju att man är medveten om att man är i en dröm och det i sin tur gör att man kan kontrollera drömmen. Spelar det då någon roll om man drömmer att man är medveten om att man är i en dröm? Upplevelsen är ju precis densamma. Du upplever ju bara den "innersta" drömmen.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder
Användarvisningsbild
Zartax

Återgå till Förklara det här!