Svetsning

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Svetsning

Inläggav Vitnir » fre 05 feb 2016, 08:16

Nån som vet vad man kan svetsa med en 10A trög säkring? Är det nån av teknikerna som använder mindre ström än någon annan?
Det handlar inte så mycket att svetsa för hållfasthet, det räcker om det håller för sin egen tyngd.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Re: Svetsning

Inläggav kipphebel3 » fre 05 feb 2016, 08:21

Det finns små pinnsvetsar som kan anslutas till vanliga 10A uttag. Tror att svetsens hållfasthet beror mera på den som svetsar. Vilket material skall du svetsa?
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav nanowire » fre 05 feb 2016, 11:24

"nanowire - Keeping beliefs consistent with the laws of nature since '74"
Användarvisningsbild
nanowire

Inläggav L. Mäkinen » fre 05 feb 2016, 14:35

Jag brukar (nåja...) svetsa bilplåt med MAG-svets av enkel sort. Säkringen har gått nån enstaka gång när jag har råkat bränna fast munstycket i bilen. Det jag svetsar brukar inte tåla kontinuerlig bränning med svetsen så säkringen blir inte riktigt varm.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Vitnir » lör 06 feb 2016, 09:53

Jag har tänkt svetsa stål och rostfritt, inte tunn bilplåt. Har provat en riktig MIG med 16A handske och funderar på vad jag kan ha hemma. Min brf tillåter inte gasflaskor men jag vet inte hur det är med inerta gaser, man måste väl få ha koldioxidsläckare hemma till exempel?
Det lutar förstås åt en pinnsvets av något slag, det jag har sett är att växelström är effektivare på att utnyttja strömmen men jag funderar på om 10A räcker till någonting om man väljer likström. Biltemas minsta går på 10A säkring men det går förstås att använda en kraftigare maskin om man ställer ned den. Av vad jag har förstått är det inga problem att köra på lägre strömstyrkor om man bara använder smala elektroder.

Jag har också läst diskussionerna om proffsmaskiner, men det är inte aktuellt i det här läget.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav skunkjobb » tis 09 feb 2016, 11:42

Det är ju lättare att svetsa med MIG/MAG än med pinne. Du behöver ingen gasflaska om du köper flussfyld tråd till MIG:en. Några mm tjockt kan du nog svetsa i även med en MIG för 230 V/10 A på nätsidan. Skulle den vilja ha upp till 16 A så kör ändå, den drar ju inte full ström från nätet om du inte kör maxström ut till svetspistolen och 10 A säkring räcker nog rätt långt. Jag har en trefas-MIG på 190 A ut men jag har knappt använt den på mer än halva maxströmmen.
Användarvisningsbild
skunkjobb

Återgå till Förklara det här!