Sälja dataspel med sex, snö till eskimåer

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Sälja dataspel med sex, snö till eskimåer

Inläggav Sensemaker » sön 14 feb 2016, 21:34

Här är en sak jag grunnat på ett tag och även frågat utan att få något bra svar:

Uppenbarligen används sexiga grejer för att sälja och göra dataspel tilltalande. Det är allt från lättklädda kvinnor på omslag (som kanske, kanske inte förekommer i spelet) till möjligheten att ens rollfigur i spelet faktiskt kan ha samlag (jag har förstått att så är fallet spelet "Witcher" jag har ej spelat det). Rimligtvis funkar det (åtminstone ibland) så inkompetenta är inte marknadsfolket att de skulle hålla på så här om metoden inte fungerade alls. Vad som förbryllar mig är att dataspelsanvändaren ju definitionsmässigt sitter framför en dator, rimligtvis en internetansluten sådan. Vill denne användare så kan han frammana sexiga grejer på skärmen på 30 sekunder. Vad mera är, han kan frammana precis den sorts sexiga grejer han känner för att titta på just då. Hur kan då sex hjälpa till att sälja dataspel. Det är ju som att sälja snö till en eskimå, eller rättare sagt sälja en viss sorts snö till en eskimå som på 30 sekunder kan samla hur mycket snö han vill av vilket sort som helst.

Ändå fungerar det rimligtvis. Hur kan det komma sig?

Min egen erfarenhet av moderna dataspel är begränsad så vänligen anpassa svaret till en måttligt insatt person.

Sensemaker
Sensemaker

Re: Sälja dataspel med sex, snö till eskimåer

Inläggav Anders G » sön 14 feb 2016, 21:59

Nakna fruntimmer är ju sådär lagom upphetsande (på internet alltså, inflation). Det är Vägen Dit som är grejen.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Tryggve » sön 14 feb 2016, 22:49

Begreppet "sälj grej med tjej" är väl rätt etablerat, det gäller ju inte bara dataspel. Sex säljer.

Edit: exempel
http://saljgrejmedtjej.se/

Men varför det fungerar har jag inget bra svar på.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » sön 14 feb 2016, 22:54

För egen del blev jag lite bedrövad när jag såg omslaget till nya versionen av rollspelet Kult. Detta känns just som "sälj grej med tjej".

http://kultdivinitylost.com/
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Jonas_R » sön 14 feb 2016, 23:00

Som gammal inbiten spelare så ska jag försöka ge mig på en analys.

Det beror nog rätt mycket på vilken genre spelet platsar i, och nog säljs de flesta spel utan några utlovade samlag eller liknande. Det rör sig alltså om en särskild typ av spel, som i fallet med Witcher serien. Det är ett spel som gör anspråk på att skildra en riktig, realistisk, våldsam och mörk fantasy/medeltid då tanken är att man som spelare ska kunna helt gå upp i rollen som en "Witcher" (i detta fallet Geralt of Rivia). Spelen bygger dessutom på en hyfsat diger samling populära böcker av en polsk författare. Till detta kommer att spelen är mycket omfattande (min egen genomspelning av det senaste spelet i serien tog nästan 100 timmar) och centralt för dem är karaktärsbyggande och möjligheten att forma emotionella band mellan spelaren och de olika huvudkaraktärer som hen möter längs vägen. Interaktion mellan karaktärer och komplicerad intrig är lika centralt för dessa spel som själva äventyrandet ute i grottor och skogar. Allt detta sammantaget är det inte så konstigt att möjlighet till romans finns om man så är intresserad. Det är trots allt närmast standard med någon form av romantik i såväl skönlitteratur som inom film. Ibland görs dessa romanser riktigt bra (t.ex. filmen Drive) och ibland mindre bra (t.ex. filmen Samurai Cop) och så även i spel. Jag skulle säga att det är vanligast men denna typ av meningsfulla romantiska relationer i västerländska rollspel av den typ som CD Project (skaparna av The Witcher-spelen), Bethesda (Fallout, Elder Scrolls) och Bioware (Dragons Age, Mass Effect mm.) producerar. Den romans som spelaren är tänkt att forma är alltså något som är tänkt att utvecklas och mogna under de 50+ timmar som dessa spel tar att ta sig igenom och ska nog ses som en naturlig del av ett byggt förhållande mellan spelaren och den karaktär man är förtjust i. Det eventuella samlaget är för det första aldrig explicit renderat (annat i rena porr-spel) utan oftast bara antytt och är menat som ett exempel på karaktärernas djupa relation, igen liknande de samlag som porträtteras på Hollywood-film. Jag tror inte det är vanligt att någon på allvar onanerar till de scenerna. Det är heller inget som utvecklarna av dessa spel säljer spelen på utan det talas nästan uteslutande om möjlighet till relationer snarare än sex.

Med detta sagt var det första Witcher-spelet en utstickare och var betydligt mer explicit än de efterföljande, troligen i ett försök att chocka och etablera sig på marknaden. Så det finns helt klart fog för att sexighet används för att sälja produkter, men de produkterna är oftast mer specifikt inriktade på sexighet som genre. Ett typexempel är olika japanska dungeon crawl spel där själva uspen är utmanande strider tillsammans med olika bystiga kvinnor. Kom för tuttarna, stanna för utmaningen ungefär (ett annat sådant exempel vore de absurdistiska Bayonetta-spelen som använder sexighet i sådan överdriven form att det blir en medveten parodi av det). Tjusningen här är i min mening interaktiviteten med sexigheten, tex genom att kunna klä på (eller av) de olika rollfigurerna med diverse utstyrlsar och ge sig ut på äventyr med dem. Du är alltså inte bara en passiv observatör utan aktiv deltagare med karaktärer som talar till dig och som du kan svara och påverka genom dina handlingar. Men detta gäller främst just denna typ av sexighets-spel. Renodlade actionspel typ Battlefield eller Call of Duty har i princip inget som helst sexigt i sitt innehåll eller marknadsföring, likaså strategispel (typ Civilization, Starcraft eller XCOM), pusselspel (typ Tharsis, Portal eller The Witness), simulatorer (typ Kerbal space Project, Don't Starve) och massor av andra genrer.

Det mest berömda sexobjektet som liksom blivit mainstream är nog Lara Croft som när hon gjorde sin första stora debut i mitten och slutet av 90-talet verkligen spelades upp som ett sexobject (med utvik i playboy tror jag) men det är något som idag och från västerländska stora utvecklar mycket sällan är fallet längre. Dock fortfarande mer vanligt i japan som sagt.

Slutligen skulle jag alltså säga att frågan är lite fel ställd och att det beror väldigt mycket på vilken genre av spel vi talar om samt vad spelets huvudsakliga syfte är. Självklart finns det rena porr-spel där interaktiviteten är det lockande men de för jämförelsevis en marginell tillvaro och mainstream-utvecklarna för de stora bolagen använder sexighet allt mindre i sin marknadsföring när det gäller spel till konsoler och till PC. De fall som inträffar av sexig marknadsföring så verkar det inträffa i ett försök att skyla spelets usla kvalité. Vilket ju får sägas vara ett gammalt knep.

Sådär, något svammlande kanske men iaf ett försök att förklara och nyansera. :wink:
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav Pär C » mån 15 feb 2016, 09:19

Tryggve skrev:Begreppet "sälj grej med tjej" är väl rätt etablerat, det gäller ju inte bara dataspel. Sex säljer.

För mig är det ganska enkelt. Det handlar om att fånga uppmärksamheten och chipet i hjärnan är konstruerat för att reagera positivt på sex. Mat, barn och många djur (särskilt ungar) fungerar nog i princip lika bra men det är där ofta svårare att skapa en inte alltför krystad koppling med positiv värdeladdning till många produkter. Även annat som är avsett att vara lite fräckt och en blickfångare i sig - båtar, sportbilar m m – kan användas på samma sätt.

Överdriven användning av den sortens lite billiga trick bottnar, enligt mitt sätt att se saken, nästan alltid i en form av dålig självförtroende hos tillverkaren. Man tror inte innerst inne att produkten säljer på egna meriter.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav pwm » mån 15 feb 2016, 09:34

Tryggve skrev:Begreppet "sälj grej med tjej" är väl rätt etablerat, det gäller ju inte bara dataspel. Sex säljer.

Påminner om Women Struggling to Drink Water.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Tryggve » mån 15 feb 2016, 10:51

pwm skrev:Påminner om Women Struggling to Drink Water.

Eller konceptet "Women laughing alone with salad".....
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav ScepticalDad » mån 15 feb 2016, 13:05

Hur vet vi att det är en sanning att sex säljer? Finns det studier på det, eller är det bara något som reklammakarna har hittat på?
Rent logiskt borde det vara tvärtom, att alienera stora delar av dina potentiella köpare borde inte vara lyckat.
Censur enligt dagenshomeopati.se Modellen:
Min postning kommer aldrig fram, men Hans inlägg kommer igenom censuren på samma ställe.
ScepticalDad

Inläggav Zartax » mån 15 feb 2016, 13:09

Pär C skrev:Överdriven användning av den sortens lite billiga trick bottnar, enligt mitt sätt att se saken, nästan alltid i en form av dålig självförtroende hos tillverkaren. Man tror inte innerst inne att produkten säljer på egna meriter.

Inte så säker på det här. Egna meriter kan man inte sälja på förrän spelaren har provat spelet, och då är det ofta redan sålt. Visst kan det finnas en svag korrelation mellan mängden hud visad på omslag och affisher och deras betyg bland resencenter och spelare, men det är ju knappast så att högpresterande spel aldrig visar hud. Kolla bara på GTA eller t.ex. just The Witcher.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav Zartax » mån 15 feb 2016, 13:10

ScepticalDad skrev:Hur vet vi att det är en sanning att sex säljer? Finns det studier på det, eller är det bara något som reklammakarna har hittat på?
Rent logiskt borde det vara tvärtom, att alienera stora delar av dina potentiella köpare borde inte vara lyckat.

Vad får dig att tro att det avskräcker en stor del av dina köpare?
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav ScepticalDad » mån 15 feb 2016, 13:38

Zartax skrev:
ScepticalDad skrev:Hur vet vi att det är en sanning att sex säljer? Finns det studier på det, eller är det bara något som reklammakarna har hittat på?

Vad får dig att tro att det avskräcker en stor del av dina köpare?

Vad får dig att tro att det inte gör det?
Min postning kommer aldrig fram, men Hans inlägg kommer igenom censuren på samma ställe.
ScepticalDad

Inläggav Tryggve » mån 15 feb 2016, 13:42

Reklam är ju ett rätt stort ämne, men nog vekar sex ha använts rätt länge i reklam. I olika grad förstås men ändå.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sex_in_advertising

Men man kan ju hoppas att det ändras, men det lät nog ta tid...

Tänk på reklamen för spelet Game of War, tex.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav ScepticalDad » mån 15 feb 2016, 13:52

Tryggve skrev:

Reklam är ju ett rätt stort ämne, men nog vekar sex ha använts rätt länge i reklam. I olika grad förstås men ändå.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sex_in_advertising

Men man kan ju hoppas att det ändras, men det lät nog ta tid...

Tänk på reklamen för spelet Game of War, tex.

game of war är ett ypperligt exempel på ett spel som på ytan verkar vara ett spel som tilltalar mig, men som jag inte rör i med tång tack vare deras unkna reklam.

Tomb raider nämndes för övrigt tidigare av någon. Det senaste spelet tonade ner objektifieringen och är det mest sålda i seriens historia.

Och kollar man på wikipedia artikeln, så verkar det ju som att det lika väl kan vara negativt med sex i reklam som utan. Och då kan man ju undra om "Sex sells" verkligen är sant. Och även om det har varit sant förut, så är det ju inte säkert att det är sant i dagens värld. Moral har ju alltid varit skiftande.
ScepticalDad

Inläggav Zartax » mån 15 feb 2016, 13:56

ScepticalDad skrev:Vad får dig att tro att det inte gör det?

Jag har inte påstått att jag tror det. Varför inte utveckla ditt resonemang istället för att bara ställa motfrågor? Det bidrar till ett bättre diskussionsklimat. :)
Användarvisningsbild
Zartax

Nästa

Återgå till Förklara det här!