Sälja dataspel med sex, snö till eskimåer

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Re: Sälja dataspel med sex, snö till eskimåer

Inläggav Tryggve » mån 15 feb 2016, 13:59

I wikiartikeln verkar finnas ett exempel på en tvåltillverkare som verkar ha vänt sin försäljning just genom att börja anspela på sex i reklamen.

Och visst gör man säkert en del upprörda med den typen av reklam. Men man kanske rent kallt räknar med att man lockar fler personer än vad man avskräcker.

Och det är väl så man resonerar.

Om det inte fungerade så borde väl AXE ha gått i konkurs för länge sedan....
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav ScepticalDad » mån 15 feb 2016, 14:13

Ohio State University gjorde tydligen en meta-analys av läget och kom fram till att det är en myt att sex säljer. Om studien är bra eller dålig låter jag vara osagt.
http://www.bloomberg.com/news/articles/ ... study-says
http://www.apa.org/pubs/journals/releas ... 000018.pdf
Censur enligt dagenshomeopati.se Modellen:
Min postning kommer aldrig fram, men Hans inlägg kommer igenom censuren på samma ställe.
ScepticalDad

Inläggav Tryggve » mån 15 feb 2016, 14:17

ScepticalDad skrev:Ohio State University gjorde tydligen en meta-analys av läget och kom fram till att det är en myt att sex säljer. Om studien är bra eller dålig låter jag vara osagt.

Tja, jag föreställer mig väl att om företag skulle märka att försäljningen gick sämre när de anspelar på sex i reklamen så skulle de ha rätt bra anledning upphöra med det.

Men sådant varierar väl rimligen över tid och med vilka produkter det gäller också.

Så det kan väl vara en myt förstås.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Pär C » mån 15 feb 2016, 14:28

Zartax skrev:
Pär C skrev:Överdriven användning av den sortens lite billiga trick bottnar, enligt mitt sätt att se saken, nästan alltid i en form av dålig självförtroende hos tillverkaren. Man tror inte innerst inne att produkten säljer på egna meriter.

Inte så säker på det här. Egna meriter kan man inte sälja på förrän spelaren har provat spelet, och då är det ofta redan sålt. Visst kan det finnas en svag korrelation mellan mängden hud visad på omslag och affisher och deras betyg bland resencenter och spelare, men det är ju knappast så att högpresterande spel aldrig visar hud. Kolla bara på GTA eller t.ex. just The Witcher.

Måhända otydligt uttryckt av mig, men säljprocessen består av två led, dels att man ö h t uppmärksammar produkten (studerar den i butiken, känner igen den i hyllan från reklam man sett o s v)"), dels att man sedan väljer att köpa den. Sex:ets uppmärksamhetsvärde handlar om det första ledet. Och visst kan göra en produkt intressant här utifrån produktens faktiska egenskaper.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Dûrion Annûndil » mån 15 feb 2016, 15:09

Tryggve skrev:
ScepticalDad skrev:Ohio State University gjorde tydligen en meta-analys av läget och kom fram till att det är en myt att sex säljer. Om studien är bra eller dålig låter jag vara osagt.

Tja, jag föreställer mig väl att om företag skulle märka att försäljningen gick sämre när de anspelar på sex i reklamen så skulle de ha rätt bra anledning upphöra med det.

Men sådant varierar väl rimligen över tid och med vilka produkter det gäller också.

Så det kan väl vara en myt förstås.
Vad jag kan se efter en snabb överblick så handlar den metastudien mer om placeringen av reklamsnuttar i TV-program med sexanspelande eller våldsamt innehåll, inte specifikt om utformningen av reklamen. Slutsatsen verkade vara att det inte är så enkelt att reklamtid i sådana program automatiskt är en lönsam placering, utan man måste tänka över vad det är man säljer och till vem.

Huruvida parfymreklamen i kvällens underhållningsprogram tjänar på att anspela på sex är nog en annan femma, och då kan jag tänka mig att det är ett fungerande koncept.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav Zartax » mån 15 feb 2016, 16:56

Pär C skrev:Måhända otydligt uttryckt av mig, men säljprocessen består av två led, dels att man ö h t uppmärksammar produkten (studerar den i butiken, känner igen den i hyllan från reklam man sett o s v)"), dels att man sedan väljer att köpa den. Sex:ets uppmärksamhetsvärde handlar om det första ledet. Och visst kan göra en produkt intressant här utifrån produktens faktiska egenskaper.

Jag förstår inte riktigt invändningen (om det ens är en sådan). Att en produkt går att göra intressant med dess faktiska innehåll gör ju inte att den inte går att göra mer intressant med lite naket på framsidan, eller i spelet självt. Det beror ju på vilka målgrupper man riktar sig till. Om man kan locka fler med naket utan att bli av med andra så handlar det ju om ett extra lager av marknadsföring, istället för att man byter marknadsföring.

Sen finns det ju de här webspelen som uppenbart endast försöker locka med tuttar på annonsbilden, men de är ju rätt lätta att känna igen, tycker jag.

Poängen jag försöker göra är att jag har svårt att tro att det finns någon korrelation mellan självförtroende hos skaparna för spelet och brist på naket i spel/marknadsföring.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav Sensemaker » mån 15 feb 2016, 20:31

Så ifall jag förstår Jonas R rätt så är det alltså inte ett entydigt fenomen.

Det finns sälja-grej-med-tjej även inom dataspel vilket inte är förvånande. Tjejen kan vara något som verkligen finns i spelet (men kanske är perifert) eller inte. Evony som marknadsförde bara på sex men var en civilisation-liknande spel utan något sådant i själva spelet är väl det tydligaste exemplet.

Det finns spel som liknar liv eller berättelser och att sådant inkluderar kärlek är väl inte så förvånande. Vår musik, litteratur och övriga konst har ju kärleken som ett viktigt tema eller som ett viktigt inslag i berättelser. Det är svårt att komma på en större berättelse som inte innehåller kärlek. Några spel har haft explicita sexscener, witcher var senast, tidigare så tror jag det var någon inkarnation av Grand Theft Auto spelen. Det kan antas att dessa delvis valde detta för att chockera och få publicitet. Den strategin fungerar ju med dataspel och annat, med eller utan sex.

Inget av dessa är ju så konstigt när man får det förklarat, tack Jonas R.

Då är den tredje kategorin där sexigheten är en del av spelet, en USP "unique selling point" (fast så unik är den ju inte) mera svårfattligt. Där menar Jonas R att det är interaktiviteten med det sexiga som skiljer den från all annan sexighet som man kan frammana från internet.

Själv har jag inte erfarenhet av detta bortom den ganska lättklädda Amelie från Kings Bounty Legends Armoured Princess och en del klumpigt avbildat naket från Daggerfall (det sista var inte alls interaktivt). Jag ser gärna att någon som kan mer om det här utvecklar tankegången.

Här är cracked.com åsikt om saken.

http://www.cracked.com/article_23580_6- ... games.html

Sensemaker
Sensemaker

Inläggav Jonas_R » mån 15 feb 2016, 21:23

Det var så lite så Sensemaker.

Först så är jag lite osäker eftersom jag tycker frågan börjar spreta lite. Är det frågan om varför speltillverkare använder sexighet för att smarknadsföra sina spel? Eller är det varför det finns sexighet i spel över huvudtaget?

Nåja.

När det gäller just den famösa sexscenen i GTA-serien så tror jag du tänker på "Hot coffe" vilket var en kvarlämnad rest av spelkod som utvecklarna deaktiverat från det normala spelet (GTA: San Andreas) och som endast nåddes genom att programmeringskunniga spelare krävde sig igenom spelkoden och hittade den. I det efterföljande spelet (GTA 4) så kanske man kan säga att de kompenserade genom att visa i full vy en fullt animerad och anatomiskt korrekt penis när en av spelet karaktärer reste sig från ett massagebord. Det var ungefär lika sexigt båda gångerna, dvs inte alls. Men jag håller med om att GTA ofta säljer på sexighet på sina omslag och sin spelvärld. En värld som de har ambitionen ska vara en realistisk simulering av en amerikansk storstad där du som spelare ska göra storslagen karriär i undre världen. Gudfadern möter Scarface möter Snatch möter Showgirls typ. Kanske kan man då argumentera för att just Showgirls-biten skulle kunna tas bort men här ligger spelet nära de olika gangster/crime filmer den ofta tar efter och det kanske är lite av tjusningen med den genren att det är ganska rått klimat i de där städerna där det finns såväl uteliggare som prostituerade.

Jag håller fast vid att interaktiviteten är det som spelmässigt skulle vara det mest lockande aspekterna med sexighet i spel. Vad gäller cracked.com åsikt i frågan så har jag lite tankar om de fall de tar upp.

Metal Gear Solid 5: Quiets synnerliga lättkläddhet är något som sticker ut i dagens stora mainstream-spel och den "in-World" förklaring som spelet ger är synnerligen tunn. Särskilt roligt/absurt blir det när Quiets modell byts ut mot andra karaktärers i de scener hon medverkar i. ( det mest berömda exemplet: https://www.youtube.com/watch?v=_w1nshKehd8 ). Framställningen av kvinnliga karaktärer inom MGS serien är något ökand skulle man kunna säga, likaså de halvhjärtade förklaringar som spelets huvudsakliga skapare Hideo Kojima brukar presentera. Det är helt enkelt något som verkar typiskt för honom och den spelserie han arbetar med. Passar även in i det mönster jag pratade om tidigare (att sexighet i spel verkar vanligare från japanska utvecklare). Jag vill endå hävda att det är få högprofiliga trippel-A spel som idag fortfarande gör det Kojima gör.

Heavy Rain: Ett spel som påstår sig vilja simulera en verklighet på en närmast manisk nivå. Du måste manuellt spänna fast dig när du sätter dig i bilen. Du måste faktiskt vässa pennan innan din karaktär kan göra anteckningar, du måste leta efter din bortsprungna unge i ett köpcentrum mm. David Cage är inte den mest respekterade i branschen men hans spel är ofta just fokuserade på mycket realistisk rendering av en persons liv (som sakta blir allt mer övernaturliga eller har sci-fi inslag). Ja i en sådan setting tycker jag inte att en duschscen är särskilt förvånande. Så vitt jag minns var inte heller duschscenen något som Heavy Rain marknadsförde utan var mer något som bara fanns med i spelet så jag är inte helt med på kritiken.

Dragon's Crown: Yep. Indie-spel från japanska utvecklare som nästan helt sålde på sin absurda artdirection i marknadsföringen. Spelet är något av en kult-hit men knappast allmänt känt/spritt.

Warface: Ett "free-to-play" spel jag hittills inte hört mycket talas om och då har jag ändå rätt bra koll på branschen. Jag dristar jag mig att säga att spelet nog för en ganska marginell tillvaro. Tittar man på spelets populäritet så verkar de ha ca 3000 spelare globalt per dag vilket inte direkt är siffror att skryta med i den branchen (konkurrenten Warframe ligger på ca 32 000 spelare om dagen). FPS-marknaden är späckad med realistiska shooters och Warface's tuttifiering av spelet verkar (som de själva skriver) vara för att göra fansen glada. Och gissningsvis för att desperat försöka sticka ut från mängden. Sälj grej med tjej helt enkelt.

Bayonetta: Tog upp spelet som exempel tidigare och ja. Kom för tuttarna stanna för utmaningen ungefär. Spelet är spelmässigt sätt ett av de bästa actionspel jag spelat och ja, det fullkomligt spricker av sexighet. Japansk spel med hög interaktivitet. Grejen är dock att för mig personligen hade jag svårt att bli upprörd eftersom hela spelet är så extremt, over-the-top absurt att det hela framstår som en avsedd parodi på fenomenet. Men jag kan se att andra spelare eller personer som inte är så insatta inte såg det så.

BMX XXX: Ett spel som uttalat försökte sälja på sexighet men som i ärlighetens namn inte sålde alls. Ingen tyckte om det då det varken lyckades vara sexigt eller kul att spela. Att ta upp ett sådant marginaliserat och bortglömt spel som dessutom är 14 år gammalt speglar inte hur situationen ser ut idag utan är mer ett historiskt kuriosa eller pinsamt exempel (och är därmed i paritet med Custer's Revenge och liknande dynga).
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav Sensemaker » tis 16 feb 2016, 01:36

Jonas_R skrev:Det var så lite så Sensemaker.

Först så är jag lite osäker eftersom jag tycker frågan börjar spreta lite. Är det frågan om varför speltillverkare använder sexighet för att smarknadsföra sina spel? Eller är det varför det finns sexighet i spel över huvudtaget?

Ursprungligen gällde min fråga sexighet som säljande grej. Alltså sexighet i spelet eller i marknadsföring eller på omslag tillagt för att locka, oavsett om det förekommer. Det inkluderar sexighet endast i marknadsföring så länge denna ger intryck av att sexigheten också finns i spelet, men inkluderar också sexighet som inte nämns direkt i marknadsföring.

Nu är jag nöjd med förklaringarna sälj grej med tjej och kärlek/sex som en del av en berättelse om en person. Jag ser därför gärna mer åsikter om spel där sexigheten i spelet är en del av det man säljer på och hur interaktiviteten i sexigheten blir ett fenomen begränsat till spelen (sexighet kan man som bekant få tag på annorstädes).

Sensemaker
Sensemaker

Inläggav Hexmaster » tis 16 feb 2016, 12:12

Sensemaker skrev:så inkompetenta är inte marknadsfolket att de skulle hålla på så här om metoden inte fungerade alls

Tvivlar starkt på den saken. Reklamfolk är som folk är mest, varken smartare eller dummare. Att deras uppblåsta självbild fått sådant genomslag är nog deras mest lyckade reklamjobb någonsin.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav Sensemaker » tis 16 feb 2016, 12:49

Hexmaster skrev:
Sensemaker skrev:så inkompetenta är inte marknadsfolket att de skulle hålla på så här om metoden inte fungerade alls

Tvivlar starkt på den saken. Reklamfolk är som folk är mest, varken smartare eller dummare. Att deras uppblåsta självbild fått sådant genomslag är nog deras mest lyckade reklamjobb någonsin.

Ifall du i flera år satsat på en viss strategi (som är ditt heltidsjobb) och du fortsätter att satsa på den strategin utan att märka att strategin inte fungerar alls du är du mycket, mycket dummare än folk är mest (och djur är mest också för den delen).

Riktigt så dumma är de inte -ej heller deras kunder.

Sensemaker
Sensemaker

Inläggav Anders G » tis 16 feb 2016, 14:11

Sensemaker skrev:
Hexmaster skrev:

Ifall du i flera år satsat på en viss strategi (som är ditt heltidsjobb) och du fortsätter att satsa på den strategin utan att märka att strategin inte fungerar alls du är du mycket, mycket dummare än folk är mest (och djur är mest också för den delen).

Riktigt så dumma är de inte -ej heller deras kunder.

Sensemaker

Någon måste ju vara ansvarig för reklamfilmerna i TV4. Det tyder på att Hexmaster har rätt, och Sensemaker fel.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Tryggve » tis 16 feb 2016, 14:38

Att döma av wikiartikeln så har det i alla fall fungerat för en tvåltillverkare som höll på att gå i konkurs år 1911, men som lyckades öka försäljningen genom en reklamkampanj där det anspelades på sex.
Så att det aldrig ska ha fungerat låter tveksamt.

Däremot så kan det ju vara annorlunda idag.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Pär C » tis 16 feb 2016, 18:17

Zartax skrev:Jag förstår inte riktigt invändningen (om det ens är en sådan). Att en produkt går att göra intressant med dess faktiska innehåll gör ju inte att den inte går att göra mer intressant med lite naket på framsidan, eller i spelet självt. Det beror ju på vilka målgrupper man riktar sig till. Om man kan locka fler med naket utan att bli av med andra så handlar det ju om ett extra lager av marknadsföring, istället för att man byter marknadsföring.

Sen finns det ju de här webspelen som uppenbart endast försöker locka med tuttar på annonsbilden, men de är ju rätt lätta att känna igen, tycker jag.

Poängen jag försöker göra är att jag har svårt att tro att det finns någon korrelation mellan självförtroende hos skaparna för spelet och brist på naket i spel/marknadsföring.

Fast om du som marknadsförare bestämmer att det är naket som gäller på framsidan t ex tar du ställning till att det inte finns något viktigare du kunde sagt om produkten. Visst, är nakenhet framträdande egenskap hos produkten så är ställningstagandet naturligt. Men annars inte. Jag menar egentligen inte mer än det du skriver att ibland är rätt uppenbart att man försöker locka med tuttar.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Zartax » tis 16 feb 2016, 19:14

Pär C skrev:Fast om du som marknadsförare bestämmer att det är naket som gäller på framsidan t ex tar du ställning till att det inte finns något viktigare du kunde sagt om produkten. Visst, är nakenhet framträdande egenskap hos produkten så är ställningstagandet naturligt. Men annars inte. Jag menar egentligen inte mer än det du skriver att ibland är rätt uppenbart att man försöker locka med tuttar.

Visst, men i många fall är det bara ett komplement till resten av t.ex. framsidan. Ta framsidan på GTA 6 som exempel. Här är det inte ens naket på framsidan men det är svårt att påstå att tjejen inte gör sexuella insinuationer.

Bild

Jag vill mena att man har sex, eller anspelningar på sex, som ett extra lockbete i många annars högkvalitativa produkter. I många (kanske inte just GTA6) har det inte ens med spelet att göra. Ta den här bilden t.ex. Ringbrynja men blottat mage? Det handlar ju bara om att kvinnlig hud lockar målgruppen lite extra. Men det är ju fortfarande inte det viktigaste bilden säger.

Bild
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder
Användarvisningsbild
Zartax

FöregåendeNästa

Återgå till Förklara det här!