Sälja dataspel med sex, snö till eskimåer

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Re: Sälja dataspel med sex, snö till eskimåer

Inläggav Dûrion Annûndil » fre 19 feb 2016, 08:37

Zartax skrev:
Pär C skrev:Fast om du som marknadsförare bestämmer att det är naket som gäller på framsidan t ex tar du ställning till att det inte finns något viktigare du kunde sagt om produkten. Visst, är nakenhet framträdande egenskap hos produkten så är ställningstagandet naturligt. Men annars inte. Jag menar egentligen inte mer än det du skriver att ibland är rätt uppenbart att man försöker locka med tuttar.

Visst, men i många fall är det bara ett komplement till resten av t.ex. framsidan. Ta framsidan på GTA 6 som exempel. Här är det inte ens naket på framsidan men det är svårt att påstå att tjejen inte gör sexuella insinuationer.
Det finns rimligtvis en anledning till att det står attraktiva unga kvinnor framför bilarna på bilmässor, som inte på något vis avslöjar vad själva bilen skulle ha för fördelar framför en annan bil. Jag vet dock inte om det är för att försäljaren tvivlar på sin produkt... Snarare kanske för att som sagt dra till sig det där första intresset från konsumenten i en marknad av många val.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav Zartax » fre 19 feb 2016, 10:21

Dûrion Annûndil skrev:Det finns rimligtvis en anledning till att det står attraktiva unga kvinnor framför bilarna på bilmässor, som inte på något vis avslöjar vad själva bilen skulle ha för fördelar framför en annan bil. Jag vet dock inte om det är för att försäljaren tvivlar på sin produkt... Snarare kanske för att som sagt dra till sig det där första intresset från konsumenten i en marknad av många val.

Precis min poäng.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav skunkjobb » fre 19 feb 2016, 12:41

Är eskimåer intresserade av dataspel med sex och snö?
Användarvisningsbild
skunkjobb

Inläggav Migi » lör 15 apr 2017, 08:59

Tryggve skrev:För egen del blev jag lite bedrövad när jag såg omslaget till nya versionen av rollspelet Kult. Detta känns just som "sälj grej med tjej".

http://kultdivinitylost.com/
Jag gillar den för att den skickar blandade signaler - och det är väl något kyrkan gjort i årtusenden? :D
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav Tryggve » lör 15 apr 2017, 12:30

Migi skrev:
Tryggve skrev:För egen del blev jag lite bedrövad när jag såg omslaget till nya versionen av rollspelet Kult. Detta känns just som "sälj grej med tjej".

Jag gillar den för att den skickar blandade signaler - och det är väl något kyrkan gjort i årtusenden? :D

Det verkar vara den "censurerade" versionen som man har liggande där nu iofs. Fortfarande en passiv kvinna (eller ja, ängel, men väldigt kvinnlig sådan), men inte barbröstad längre. Inga blödande bröstvårtor.

Blandande signaler? Tja, det beror väl på vad man menar med det, jag tycker att det är ett "sälj grej med tjej"-omslag snarare än något budskap alls. Kritiken har väl också varit att omslaget kanske inte speglar spelet så mycket, men det var ett tag sedan, och man kanske har omarbetat spelet en del.

Men jag undrar om man lockar så många kvinnliga spelare med ett sådant omslag. Kanske en del, men många blir nog avskräckta.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Migi » sön 16 apr 2017, 06:48

Tryggve skrev:
Migi skrev:

Det verkar vara den "censurerade" versionen som man har liggande där nu iofs. Fortfarande en passiv kvinna (eller ja, ängel, men väldigt kvinnlig sådan), men inte barbröstad längre. Inga blödande bröstvårtor.

Blandande signaler? Tja, det beror väl på vad man menar med det, jag tycker att det är ett "sälj grej med tjej"-omslag snarare än något budskap alls. Kritiken har väl också varit att omslaget kanske inte speglar spelet så mycket, men det var ett tag sedan, och man kanske har omarbetat spelet en del.

Men jag undrar om man lockar så många kvinnliga spelare med ett sådant omslag. Kanske en del, men många blir nog avskräckta.
Passiv? Hon ser snarare ut som att hon funderar över sitt nästa drag. Skulle jag se henne i en mörk gränd (eller varför inte mitt på blanka dan på ett öppet fält) så skulle jag vara på min vakt.
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav Tryggve » sön 16 apr 2017, 13:26

Migi skrev:Passiv? Hon ser snarare ut som att hon funderar över sitt nästa drag. Skulle jag se henne i en mörk gränd (eller varför inte mitt på blanka dan på ett öppet fält) så skulle jag vara på min vakt.

Ja, passiv. Hon gör inget för att befria sig från kedjorna, hon är mer ett objekt att titta på, så att säga. Varför ska en ängel ha bröst? Men den aktuella bilden är inte den som jag först klagade på, som sagt. Den var värre.

Hade jag sett en kvinna med änglavingar så hade jag nog också varit på min vakt. Eller trott att jag hallucinerade.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » tis 18 apr 2017, 10:42

Detta är det omslag som jag först klagade på. Frågan är väl varför en ängel skulle ha bröst öht, som sagt. Antar att man försökte vara chockerande/provocerande (det handlar ju om rollspelet Kult, så man har ju en del att leva upp till), men min reaktion var som sagt mest "suck, ytterligare en sälj-grej-med-tjej- omslag".

http://www.piruett.se/2016/02/12/wow-su ... much-edgy/
(Skönt att Piruett är uppe igen, ett tag var allt innehåll nere.)

Sedan är det rätt intressant vilken ilska som detta med omslag och sexism i rollspel väcker, vilket man ser i kommentarerna. Samt på diskussioner på rollspelsforum.Rollspelshobbyn har rätt lång väg att gå, tyvärr. Precis som datorspelshobbyn.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Jonas_R » ons 19 apr 2017, 19:33

Tryggve skrev:Detta är det omslag som jag först klagade på. Frågan är väl varför en ängel skulle ha bröst öht, som sagt. Antar att man försökte vara chockerande/provocerande (det handlar ju om rollspelet Kult, så man har ju en del att leva upp till), men min reaktion var som sagt mest "suck, ytterligare en sälj-grej-med-tjej- omslag".

Sedan är det rätt intressant vilken ilska som detta med omslag och sexism i rollspel väcker, vilket man ser i kommentarerna. Samt på diskussioner på rollspelsforum.Rollspelshobbyn har rätt lång väg att gå, tyvärr. Precis som datorspelshobbyn.

Vi jobbar på det. :nervous:
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav Tryggve » ons 19 apr 2017, 19:55

Jonas_R skrev:Vi jobbar på det. :nervous:

Jo, vi får göra det. Jag hoppas att vi i min spelgrupp har blivit bättre på detta, men det är ju svårt att bedöma sig själv utifrån.
Tyvärr. Man vill ju gärna tro att man är bättre än alla andra, men.--- :nervous:
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Migi » fre 21 apr 2017, 11:16

Tryggve skrev:Detta är det omslag som jag först klagade på. Frågan är väl varför en ängel skulle ha bröst öht, som sagt. Antar att man försökte vara chockerande/provocerande (det handlar ju om rollspelet Kult, så man har ju en del att leva upp till), men min reaktion var som sagt mest "suck, ytterligare en sälj-grej-med-tjej- omslag".

Till vilket slutmål då? Såsom amatörludolog kan jag säga att det är ett totalt kaos. Det finns vissa trender, ja. Det finns vissa spel som är långlivade och sätter en slags standard. Annars går det varken att säga bu eller bä om det, förutom vilka som är mest inflytelserika och bästsäljande vid en given tidpunkt.

Så vad sägs om att ge Harlekin lite goda tips så att de kan nå andra läsare än de vanliga? Det vore ju dumt om Harlekin inte är inkluderande. (Vilket bara skulle skada dem i slutändan om de börjar pilla på omslagen. Dels lockar de till sig nya läsare som snabbt slutar läsa de böckerna, då de helt korrekt inser att de blivit utsatta för falsk marknadsföring. Och dels skrämmer de bort stammisarna som knappast lär återvända i första taget. Harlekins pengar - Harlekins val.)

Eller så kan vi nöja oss med att det varken är ett brott eller etikettsbrott att vara en 14-årig kantig grabb. För om vi tycker att det är fel att en 40-årig man har åsikter om det 14-åriga tjejer gillar, varför är det då rätt att 40-åriga kvinnor har åsikter om det 14-åriga grabbar gillar?
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav Tryggve » fre 21 apr 2017, 11:55

Migi skrev:Till vilket slutmål då?

Att få hobbyn att vara mer välkomnande för kvinnor (eller tja, annat än vita män, om man ska hårddra det). Den är inte speciellt välkomnade idag överlag, det är i alla fall intrycket jag får av debatten. Så fort någon säger något om denna sak så blir det i allmänhet "nerd rage" utan proportioner. Som när Åsa Roos nyligen ställde en enkel fråga i en Facebook-grupp (hon frågade efter exempel på rollspel designade av kvinnor, och (om jag minns rätt) feministiskt prägel) och fick 10-20 relevanta svar och 400+ gnällinlägg/mansplaininginlägg/PK-rants/irrelevanta kommentarer. Eller ja, det var nog fler, men det rensades bort en massa. Det gav inte ett speciellt trevligt intryck, utan gav snarare intrycket av arg mobb.

Eller kommentarerna på Piruett så fort det skrevs om kvinnosyn i rollspel, eller sunkiga omslag. Det var rätt många arga (män) som reagerade som treåringar som var rädda att få sina leksaker beslagtagna.

Det kändes rätt likt datorspelsdebatten, faktiskt.

Migi skrev: Såsom amatörludolog kan jag säga att det är ett totalt kaos. Det finns vissa trender, ja. Det finns vissa spel som är långlivade och sätter en slags standard. Annars går det varken att säga bu eller bä om det, förutom vilka som är mest inflytelserika och bästsäljande vid en given tidpunkt.

Så vad sägs om att ge Harlekin lite goda tips så att de kan nå andra läsare än de vanliga? Det vore ju dumt om Harlekin inte är inkluderande. (Vilket bara skulle skada dem i slutändan om de börjar pilla på omslagen. Dels lockar de till sig nya läsare som snabbt slutar läsa de böckerna, då de helt korrekt inser att de blivit utsatta för falsk marknadsföring. Och dels skrämmer de bort stammisarna som knappast lär återvända i första taget. Harlekins pengar - Harlekins val.)

Eller så kan vi nöja oss med att det varken är ett brott eller etikettsbrott att vara en 14-årig kantig grabb. För om vi tycker att det är fel att en 40-årig man har åsikter om det 14-åriga tjejer gillar, varför är det då rätt att 40-åriga kvinnor har åsikter om det 14-åriga grabbar gillar?

Fast svenska rollspel vänder sig väl i första hand inte till "14-åriga grabbar" längre. Snarare till folk som växte upp under första boomen på 1980-talet, och nu är rätt köpstarka 40+. I allmänhet män, men inte alla.

När det gäller hobbyn i allmänhet så är det nog inte spelen i sig som det är fel på (även om undantag förstås finns) utan främst spelarna. Omslagen är väl i sig en rätt liten grej där. Men de fåtal kvinnliga rollspelare som jag har sett yttra sig i frågan verkar ju i alla fall generellt vara av åsikten att omslag med lättklädda och passiva kvinnor kanske inte är det som väcker störst intresse för en spelvärld hos dem.

Sådana omslag är inte lika vanliga längre, och det är ju bra. Det var just därför som jag tyckte att omslaget till nya Kult var rätt misslyckat.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Migi » fre 21 apr 2017, 20:52

Tryggve skrev:
Migi skrev:Till vilket slutmål då?

Att få hobbyn att vara mer välkomnande för kvinnor (eller tja, annat än vita män, om man ska hårddra det). Den är inte speciellt välkomnade idag överlag, det är i alla fall intrycket jag får av debatten. Så fort någon säger något om denna sak så blir det i allmänhet "nerd rage" utan proportioner. Som när Åsa Roos nyligen ställde en enkel fråga i en Facebook-grupp (hon frågade efter exempel på rollspel designade av kvinnor, och (om jag minns rätt) feministiskt prägel) och fick 10-20 relevanta svar och 400+ gnällinlägg/mansplaininginlägg/PK-rants/irrelevanta kommentarer. Eller ja, det var nog fler, men det rensades bort en massa. Det gav inte ett speciellt trevligt intryck, utan gav snarare intrycket av arg mobb.

Eller kommentarerna på Piruett så fort det skrevs om kvinnosyn i rollspel, eller sunkiga omslag. Det var rätt många arga (män) som reagerade som treåringar som var rädda att få sina leksaker beslagtagna.

Det kändes rätt likt datorspelsdebatten, faktiskt.
T.o.m. Vänsterpartiet (som en gång var kommunister) är för marknadsekonomi. Det är ingen som hindrar någon att göra en bättre produkt. Men av någon märklig anledning är det alltid icke-essentiella saker (dvs varken dasspapper eller mat) som män gillar som visst är undantagna från marknadsekonomin. Och det är för att det är en fråga om makt. Män som har små fristäder för sig själva misstänkliggörs per automatik. Kvinnor som har små fristäder för sig själva ses som så käcka och bra.

För Roos bara råkade ingenting. Hon visste precis vad hon gjorde. Det är så enkelt att kolla på Wikipedia vilka rollspel som har designats av vilka (jobbigt). Och så kan hon sätta sig in i reglerna (jobbigare). Och så kan hon skapa en egen kampanj med vilka husregler hon vill (jobbigast). För vi får helt enkelt se Facebook och Twitter för vad de är. De är inte sociala medier. De är asociala medier. De lever på upprördhet.

Så att män slutar vara så gentlemannamässiga och ser hånet för vad det är för är bara bra. Jämställhet på riktigt.

Och inget kan säga något om mig. Inte för att jag bryr mig om att vara PK. Men ett av mina favoritspel är Baldur's Gate. En av designerna dog av någon medfödd sjukdom. Har för mig att han satt i rullstol och kunde knappt röra sig. Alltså plockar jag mest poäng! 8-)

Tryggve skrev:
Migi skrev:Såsom amatörludolog kan jag säga att det är ett totalt kaos. Det finns vissa trender, ja. Det finns vissa spel som är långlivade och sätter en slags standard. Annars går det varken att säga bu eller bä om det, förutom vilka som är mest inflytelserika och bästsäljande vid en given tidpunkt.

Fast svenska rollspel vänder sig väl i första hand inte till "14-åriga grabbar" längre. Snarare till folk som växte upp under första boomen på 1980-talet, och nu är rätt köpstarka 40+. I allmänhet män, men inte alla.

När det gäller hobbyn i allmänhet så är det nog inte spelen i sig som det är fel på (även om undantag förstås finns) utan främst spelarna. Omslagen är väl i sig en rätt liten grej där. Men de fåtal kvinnliga rollspelare som jag har sett yttra sig i frågan verkar ju i alla fall generellt vara av åsikten att omslag med lättklädda och passiva kvinnor kanske inte är det som väcker störst intresse för en spelvärld hos dem.

Sådana omslag är inte lika vanliga längre, och det är ju bra. Det var just därför som jag tyckte att omslaget till nya Kult var rätt misslyckat.
Storm i ett vattenglas. GURPS omslag är generellt "anständiga". Men så är det ju amerikanskt. Jag kan inte heller minnas att Äventyrsspels rollspel generellt hade skandalösa omslag. Man kanske såg sidan av någon tutte.
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav Migi » lör 22 apr 2017, 05:57

Kom att tänka på ett fint exempel i att låta något relativt perifert representera allt för att framställa sig själv som den store världsförbättraren. Det var i ett av Samtidsmagasinet salts* sista nummer. För att ge lite historisk kontext så hade tidningen konstant tappat kvalitét fr.o.m. #2. Och nu hade man i sitt sökande efter reabackens botten en artikel av en ung man som kombinerade konststycket att vara både brådmogen, mossig och okunnig.

Han utgick ifrån ett spel och drog sedan slutsatsen att det var nihilism i rollspelen. Komplett med en illustration av en bodknodd som sålde dekapiterade huven. Vem kan försvara detta?

Detta var ju innan kommentarsradernas tid. Och kort därefter så lade tidningen ned. Det var på en numera nedlagd hemsida där jag kunde läsa en vederläggning av det spelet. Det var dels nämligen så att på 90-t var det poppis med rollspel som hette "Någonting: The *ing". Det var även så att just detta rollspel var inte speciellt poppis. Så så mycket för hur hemska rollspelen hade blivit.

*) 2017. Först nu fattar jag vad initialerna är. Toppen!
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav Jonas_R » lör 22 apr 2017, 23:06

Vad gäller bra omslag, bilder och överlag mycket vettig monster design (särskilt jämför med tidigare editioner) så tycker jag Dungeons and Dragons 5e gjort ett mycket bra jobb. Betydligt mindre sälja grej med tjej än tidigare.
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

FöregåendeNästa

Återgå till Förklara det här!