Belägg för påstående i "hamburgerbråk"

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Belägg för påstående i "hamburgerbråk"

Inläggav mikekarlsoon » mån 18 apr 2016, 07:59

Hej,

Hamnade av en slump över vad som tydligen är ett pågående bråk mellan kockarna Sebastien Boudet och Johan Jureskog över den senares samarbete med McDonald's

http://www.expressen.se/noje/storbraket-mellan-tv-kockarna-fortsatter/

I ett inlägg på Instagram hävdar Boudet att McDonald's bröd innehåller, citat:

"Mono- och diglyceriders mono- och diacetylvinsyraestrar som gör det tillasta [sic!] gluten i brödet till klister som fastnar i tarmarna".

https://www.instagram.com/p/BELOQsRgYU8/?taken-by=sebastienboudet

EFter lite snabb sökning hittar jag endast bloggare som lyfter hälsofaror med ovanstående ämnen (cancerframkallande, gift för barn etc.). Någon som har koll som kan utveckla lite om det är klassisk E-fobi eller om det finns något belägg för detta?
Användarvisningsbild
mikekarlsoon

Re: Belägg för påstående i "hamburgerbråk"

Inläggav Jonas_R » mån 18 apr 2016, 10:21

En snabb association är att det liknar det som Vani Hari "The Food Babe" håller på att bråka om med jämna mellanrum, även om hennes huvudsakliga mål för brödrelaterad oro är Subways. Är inte insatt i hamburgerbråket mellan de båda kockarna men kanske kan du får lite mer intressant läsning ang "farligt bröd" här: https://www.sciencebasedmedicine.org/va ... o-critics/ .

Spontant låter det som klassisk E-fobi. McDonalds hamburgare kan ju inte kallas hälsosamma precis men det är nog mer pga fett/salt/socker-innehåll än E-nummer som förvandlar gluten till klister. Allting är ju trots allt farligt eller cancerframkallande beroende på dosering och jag tvivlar starkt på att de mängder "cancerframkallande" e-nummer man får i sig av en McDonalds burgare är ens i närheten av farlig dos. Vidare så är tanken på att mat fastnar permanent i tarmarna en myt som mest utnyttjas av geschäftet Detox, så vitt jag vet.
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav Pär C » mån 18 apr 2016, 11:15

Är det inte en övertolkning av bråket? Kärnan i kritiken tycks vara:

Samma bröd som till alla andra hamburgare, laddad med tillsatser men utan sesamfrö...

Om frånvaro av sesamfrö kan nämnas i samma andetag som tillsatser så handlar det mer om matlagningsestetik och -kvalitet och sälja sig till mammon och djävulen än hälsovådlighet.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav mikekarlsoon » mån 18 apr 2016, 11:25

Pär C skrev:Är det inte en övertolkning av bråket?

Jag var egentligen inte så intresserad av själva bråket i sig. Själva sakfrågan om Jureskog är en "sell out" eller inte överlåter jag till andra :smile2: . Jag var mer intresserad av själva kritiken och påståendena om kvaliteten på och konsekvenserna av McDonald's råvaror/tillagningsmetoder.
Användarvisningsbild
mikekarlsoon

Inläggav micke.d » mån 18 apr 2016, 13:42

Tillsatt gluten i bröd?

Gluten i bröd kommer väl från mjölet och ursprungligen säden som mjölet maldes av. På vilket sätt skulle det vara "tillsatt"? Obegripligt.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Vitnir » tis 19 apr 2016, 16:52

En snabb googling säger att det finns gluten att sätta till deg. En som jobbat i bageri sa en gång till mig att det vetemjöl som säljs till konsument inte duger i kommersiella bagerier eftersom de inte innehåller tillräckligt med protein, jag antar han menar gluten. Nu finns det iofs specialvetemjöl med 20% mer protein men det kanske inte räcker heller.
Jag ser inte påståendet om kemikalierna i länken men idén om mat som fastnar i tarmen är inte ny och förespråkas av vissa vegetarianer som fått för sig att kött fastnar och ruttnar i tarmen. Det är därför vi har saltsyra i matsäcken, det kan spjälka upp det mesta vi äter.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav micke.d » tis 19 apr 2016, 18:16

Så man tillsätter alltså extra gluten för att kunna baka bättre. Är det någon kemisk skillnad mellan det befintliga gluten i mjölet och det tillsatta?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Vitnir » tis 19 apr 2016, 22:27

En läsning på engelska sidan för gluten på Wikipedia är intressant. Gluten framställs genom att extrahera det ur mjöl så det är inte exakt samma sammansättning som det som hade funnits i mjölet från början. Kort sagt är det komplicerat men jag har väldigt svårt att tro att det har någon praktisk betydelse. När det väl kommer ner i magen borde alla relevanta kemiska bindningar brytas upp.
Som amatörbagare försöker man få till glutens effekt med vad som finns i mataffären och det är inte helt enkelt om man vill ha med mjöl med fibrer och nåt annat än vetemjöl. Köpebröd får en helt annan struktur men de kanske fuskar med extra gluten.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Anders G » ons 20 apr 2016, 07:16

Begreppen Vitnir söker om fuskande bagare är "processkontroll" och "reproducerbarhet".
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav kipphebel3 » ons 20 apr 2016, 09:18

Mja, nu är det inte så svartvitt. Även om Anders G har rätt, så finns det faktiskt vissa saker man gör annorlunda då man producerar bröd industriellt. Exempelvis snabbar upp jäsningen. Tid sparar pengar.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Vitnir » ons 20 apr 2016, 16:55

Nej det fattar jag väl att man inte kan jäsa deg i dagar på bageri som jag gör, i en industriprocess har man tillgång till en mängd saker som kan förkorta processens tid och nå ett visst resultat.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Pär C » ons 20 apr 2016, 17:59

Vitnir skrev:Köpebröd får en helt annan struktur men de kanske fuskar med extra gluten.

Om jag förstått saken rätt så är det tillsatt gluten i Vetemjöl Special och Manitoba Cream (Vetemjöl special special), som finns i butik. Dock kan det vara ännu mer i del mjöl som säljs till bagerier. Mjölen innehåller även bakpulver.

Jag kan väl tycka att med lite omsorg är det inte så svårt få till bröd hemma som är fullt jämförbart med hembageribröd. Riktigt köpebröd är lite en annan femma men det är knappast till hemmaköket nackdel. Industribageriers paradgren är ju att inte jäsa brödet utan blåsa upp det med tryckluft.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Anders G » ons 20 apr 2016, 18:45

...ehh... nä.
Vad är detta för ett forum? Vem är du, och vad har du gjort med Pär C?
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Vitnir » ons 20 apr 2016, 20:52

Om det är extra tillsatt gluten i t.ex Kungsörnen vetemjöl special så talar de inte om det. Det finns olika sorters vete så det kan väl vara olika proteininnehåll i dem. Och nej det är inte svårt att göra gott bröd hemma och det är en hobby som vilken annan. Man vill experimentera och utvecklas. Men om man börjar från en låg nivå så är det faktiskt lite att lära sig.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav ulltand » mån 25 apr 2016, 20:21

Pär C skrev:Industribageriers paradgren är ju att inte jäsa brödet utan blåsa upp det med tryckluft.
Använder man inte jäst alls?
Användarvisningsbild
ulltand

Nästa

Återgå till Förklara det här!