Medvetandets mysterium

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Re: Medvetandets mysterium

Inläggav Erland » ons 15 jun 2016, 13:49

PikeWake skrev:Du tog upp den eventuella evolutionära fördelen med att vara medveten om tankeprocessen. En möjlig sådan är att det ger oss möjlighet att kommunicera saker, som annars hade varit omöjliga. Du kan, efter att ha utfört en handling, reflektera både över utfallet och processen som ledde fram till handlingen. Därefter kan du berätta för andra vad som fungerade bra och vad som fungerade dåligt, även för väldigt komplexa resonemang. Den du kommunicerar med, som förhoppningsvis har ett medvetande som fungrear någorlunda likt ditt, kan sedan upprepa dina framgångar och undvika dina misstag.

Det verkar vara en rimlig förklaring.
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Matte » tor 16 jun 2016, 14:59

Erland skrev:Den fria viljan är också ett svårt problem, men det ligger på ett annat plan: det handlar om hur man ska se på en människa, men inte om hur tillvaron är beskaffad.
Intressant frågeställning, Erland! Här finns många uppslagsändar att börja nysta i. Descartes var vad jag förstår en slags pionjär inom medvetandefilosofin. Hans problemställning är fullt relevant, men det som gör att han idag avfärdas är just tillvarons beskaffenhet eller ontologin där han har en dualististisk lösning; ande-materia. Själv finner jag att Sartres beskrivning av medvetandet mest övertygande, att medvetandet i sig är intet utan en ren relation, d.v.s. kan riktas mot både materiella och mentala objekt. Sedan är det en sak för kognitionsvetenskapen att utreda förutsättningarna i termer av komplexitet hos organismen för att medvetandet ska nå denna nivå av intentionalitet.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav matsw » tor 16 jun 2016, 15:03

Matte skrev:
Erland skrev:Den fria viljan är också ett svårt problem, men det ligger på ett annat plan: det handlar om hur man ska se på en människa, men inte om hur tillvaron är beskaffad.
Intressant frågeställning, Erland! Här finns många uppslagsändar att börja nysta i. Descartes var vad jag förstår en slags pionjär inom medvetandefilosofin. Hans problemställning är fullt relevant, men det som gör att han idag avfärdas är just tillvarons beskaffenhet eller ontologin där han har en dualististisk lösning; ande-materia. Själv finner jag att Sartres beskrivning av medvetandet mest övertygande, att medvetandet i sig är intet utan en ren relation, d.v.s. kan riktas mot både materiella och mentala objekt. Sedan är det en sak för kognitionsvetenskapen att utreda förutsättningarna i termer av komplexitet hos organismen för att medvetandet ska nå denna nivå av intentionalitet.

Att vad är en ren relation? Att jag upplever nånting är inte en ren relation.
Det där om ren relation låter mer som en förklaring av begreppet "mening" och "intention" än om medvedandet.
det väsentliga är inte vad man vet utan hur man vet det.
Användarvisningsbild
matsw

Inläggav Matte » fre 17 jun 2016, 09:24

matsw skrev:Att vad är en ren relation? Att jag upplever nånting är inte en ren relation.
Medvetandet om upplevelsen, eller- för att uttrycka det mer precist- perceptionerna, förnimmelserna (sensations) etc, är en ren relation, det som gör dessa till just mina upplevelser. Jag följer här Sartres linje. Intentionaliteten är mycket riktigt central för resonemanget.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav matsw » fre 17 jun 2016, 21:25

Matte skrev:
matsw skrev:Att vad är en ren relation? Att jag upplever nånting är inte en ren relation.
Medvetandet om upplevelsen, eller- för att uttrycka det mer precist- perceptionerna, förnimmelserna (sensations) etc, är en ren relation, det som gör dessa till just mina upplevelser. Jag följer här Sartres linje. Intentionaliteten är mycket riktigt central för resonemanget.
ha.

Så det förklara mina ben? Det är just mina ben? Nej, intentionslitet och betdelse är en sak men det förklarar inte att vi upplever...
Användarvisningsbild
matsw

Inläggav Erland » lör 18 jun 2016, 15:00

Matte skrev:Själv finner jag att Sartres beskrivning av medvetandet mest övertygande, att medvetandet i sig är intet utan en ren relation, d.v.s. kan riktas mot både materiella och mentala objekt.

Jag förstår inte riktigt poängen med detta. Jag antar att du (och Sartre) menar att begreppet medvetande reduceras till relationen "vara medveten om". Utsagor om medvetande får formen "A är medveten om B" eller "A upplever B". Då skulle jag säga att det intressanta är dels vad A är och vad "upplevandet" innebär. Har Sartre något svar på detta?
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Matte » sön 19 jun 2016, 16:26

Sartres definition av medvetandet innebär en slags lösning på det cartesianska problemet som du berörde i inledningen. Man bör särskilt notera att det avser det specifikt mänskliga medvetandet. Ett tema för kritiken mot Descartes var att han såg själen som något enhetligt, innefattande alla högre mentala processer; språk, tänkande, planering, etc. och att detta var specifikt mänskligt. Den uppfattningen är idag helt obsolet. Kognitionsvetenskapliga föreslår olika nivåer av medvetande hos arterna, från plattmaskar till hominider. Sartres medvetandebegrepp tar fasta på det unikt mänskliga. Evolutionärt sett kan det måhända ses som en emergent egenskap utifrån andra mer basala upplevelse- och medvetandenivåer. Det ger ett svar på mycket basala filosofiska problem (själv grubblade på det redan som barn); upplevelsen av fri vilja, av en personlig identitet och det faktum att jag kan betrakta mig själv utifrån.

Frågar du vad A, d.v,s. medvetandet "är" i Sartres mening så säger han att det är ett intet. Dess ontologiska status är att vara ren relation. Det "dyker upp i världen" och kan riktas mot minnen, förnimmelser, objekt i omgivningen, framtiden, men om det om det riktar sig mot sig själv så är det ingenting. Det kan vara Sartres litterära förmåga och tätheten i framställningen som gör att jag finner honom övertygande.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Erland » sön 19 jun 2016, 22:36

Matte skrev:Frågar du vad A, d.v,s. medvetandet "är" i Sartres mening så säger han att det är ett intet. Dess ontologiska status är att vara ren relation. Det "dyker upp i världen" och kan riktas mot minnen, förnimmelser, objekt i omgivningen, framtiden, men om det om det riktar sig mot sig själv så är det ingenting. Det kan vara Sartres litterära förmåga och tätheten i framställningen som gör att jag finner honom övertygande.

Om det är relation så är det en relation mellan två termer. Annars är det per definition ingen relation.
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Matte » mån 20 jun 2016, 05:26

En självklar invändning!
Relationen gäller den mellan varat och intet.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav matsw » mån 20 jun 2016, 19:51

Matte skrev:En självklar invändning!
Relationen gäller den mellan varat och intet.

Relationer kräver ett medvetande...
Användarvisningsbild
matsw

Föregående

Återgå till Förklara det här!