Tillförlitligt drogtest?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Tillförlitligt drogtest?

Inläggav Culipon delaCrotte » tor 29 sep 2016, 11:08

Hej! Nu har jag snokat runt på detta underhållande forum några dar för att bekanta mej med det, så jag vågar mej nog på att ställa en första försynt fråga.

För några år sen ville företaget där jag jobbade införa slumpvisa drogtest, vilket föranledde mej som skyddsombud att internetkolla testmetoden, GCMS, eftersom den sades vara hundraprocentigt säker. Givetvis visade det sej att företag som sålde såna test hävdade detsamma med större fonter men "den säkraste metoden för närvarande" med mindre bokstäver långt in i texten. Ingenstans kunde jag hitta nån uppgift om felmarginalen, och de labb jag kontaktade var ovilliga/oförmögna att svara. Så vad jag alltså undrar är om någon här vet på ett ungefär hur tillförlitligt testet uppskattas vara, givet att hanteringskedjan enligt EU-rutin är obruten och ingen kontamination förekommer i labben.

(Facket sågade idén men obesvarade frågor skaver).
It is nearly an insoluble pancake, a conundrum of inscrutable potentialities, a snorter.
Culipon delaCrotte

Re: Tillförlitligt drogtest?

Inläggav Vitnir » tor 29 sep 2016, 21:23

Tekniken GCMS kan identifiera kemiska ämnen genom att jämföra dess egenskaper mot bibliotek av ämnen och den biten kan vara 100% säker. Sen beror det på vilket ämne man tittar på och om det ämnet finns i annat än i narkotika.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Culipon delaCrotte » fre 30 sep 2016, 06:48

Ja, detta är vad man sagt mej. Det är just det där "kan vara 100% säker" till skillnad från "är 100%..." som är bekymret. T.ex. Ferle, som säljer test, säjer att "GC/MS-analys är den till dagens datum säkraste metoden till att detektera narkotika på". Är dom bara försiktiga och menar egentligen "den enda säkra metoden", månntro? Vad det handlade om när det begav sej var hur många falska positiver man kan tolerera - acceptansen för knark, till skillnad från alkohol, inom LO-kollektivet är fortfarande rätt låg, så det hela kan vara känsligt. Dessutom implicerar drogpåverkan viss ringa brottslighet (innehav) vilket möjligen skulle kunna utnyttjas otillbörligt av en mindre nogräknad arbetsgivare. Jag föreställer mej att om testförfarandet är mindre än 100% tillförlitligt kommer andelen felaktiga positiva utfall att vara omvänt proportionell mot andelen faktiska missbrukare. 5% felutslag är kanske acceptabelt men vid 10% börjar åtminstone jag känna viss olust.
It is nearly an insoluble pancake, a conundrum of inscrutable potentialities, a snorter.
Culipon delaCrotte

Inläggav Johannes » fre 30 sep 2016, 07:30

Själva analysmetoden GCMS är i sig i praktiken 100% tillförlitlig. Sedan finns det möjliga felkällor i hela testkedjan som kan göra testet mindre tillförlitligt, men det har inte med analysmetoden att göra. T ex kan prover förväxlas eller kontamineras. Det finns alltså ingen anledning att vara orolig för analysen, det är inte där fel kan uppstå.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Tryggve » fre 30 sep 2016, 09:33

Instämmer med tidigare skribenter. Är labbet som utför analysen certifierat/ackrediterat så är väl analysmetoden och protokollen tillförlitliga. Den mänskliga faktorn lär väl i så fall vara det som kan ställa till det. Och det får man hantera genom att ha bra rutiner, och ha möjlighet att köra om prov och så vidare.

GC/MS som analysmetod är som sagt tillförlitlig, och de senaste 10-15 åren har det hänt rätt mycket på detektorsidan. Det är nu möjligt att upptäcka mycket lägre halter av ämnen än vad det var förr.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav onslow » fre 30 sep 2016, 12:51

Andra har sagt det väl men det tål att uppreras: Problemet med "drogscreening" är egentligen inte det laboratorietekniska utan det vi kallar preanalytiska och postanalytiska förhållanden. Exempel på preanalys är t.ex. personkontroll, provtagningakontroll (gäller primärt inte arbetsplatsprov) korrekt provmärkning och provhantering , detta innan provet skickas till respektive laboratorium. postanalys är t.ex. "kompetensen# hos svarsmottagaren att bedömma analysresultatet.
På laboratoriet är rurinen (åtminstone för närvarande) följande: Provet screenas med en en relativt enkel automatiserad immunologisk metod och de prover som ger ett positivt resultat ( nivå av analyt högre än den sk, cut-offen) verifieras med (i vårt fall) en LC-MS-MS metod. I enstaka tillfällen fortfarande en GC-MS'MS metod.
Detta gäller majoriteten av analyser, vissa undantag finns.
Som jag hoppas frmgår är det strikt analystekniska så gott som 100 %. Inga falsk positiva svar ska komma ut, förutsatt att rutinerna följs!

Trenden är annars att man vill avskaffa screening och gå direkt på LC-MS-MS metoderna, men det är en kapacitetsfråga,
I am still confused but on a higher level
onslow

Inläggav Tryggve » fre 30 sep 2016, 12:54

De potentiella problem som finns är väl om det finns ämnen som stör, om det finns olika isomerer av en substans, och om man har ett dåligt referensbibliotek.

Dock så är det väl så att labb som utför denna typ av tester ska ha certifikat för att resultatet ska kunna användas, och då ska ju detta vara granskat.
EDIT: onslow skrev bättre om detta före mig ser jag. :-)
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav onslow » fre 30 sep 2016, 13:45

Yepp, det krävs ju att din LC-MS refensberedning är REN, vilket ju gör oss till "lagliga knarkhandlare", speciella tillstånd osv. Isomerer har om jag inte om jag minns rätt inte exakt samma energinivåer i de olika bindninarna och har därigenom olika fraktioneringsmönster i jonkällan.
Men som sagt, ingen kedja är starkare än den svagaste länken.
onslow

Inläggav onslow » fre 30 sep 2016, 14:37

Vid närmare eftertanke, ursäkta plattityden med kedja, men analyskedjan är ett begrepp inom olika discipliner, såväl medicinska som andra.
onslow

Inläggav Culipon delaCrotte » fre 30 sep 2016, 17:05

Frågan var visst intressantare än jag trodde. Då var jag ändå rätt ute när det begav sej.

onslow skrev:Som jag hoppas frmgår är det strikt analystekniska så gott som 100 %.

Företaget i fråga har en policy för drogtest av anställda vid "misstanke". Om alla de jag frågade talade sanning har företagshälsan en hyfsat rigorös hantering av testandet. Det enda som avviker är att man inte har en särskild toalett enkom för urinprover. Det ena labbet, det s.a.s. primära, kan jag inte uttala mej om annat än att det var listat av Swedac och att den jag talade med var införstådd med förfaringssättet och uppgav Karolinska som second-opinionlabb i förekommande fall. Jag anar att preanalysdelen är det som lättast skiter sej men jag tvivlar på att det finns någon undersökning av schabbelfrekvensen. Därför är det angeläget att det analystekniska är tillräckligt pålitligt. 99% säkerhet är t.ex. uselt om populationen är stor och den sökta gruppen liten (5 pers på 1000 i det här fallet, uppskattningsvis). Vågar jag förmoda att "så gott som 100%" betyder "troligen bättre än 99,9%" så jag äntligen kan släppa den här frågan?
Culipon delaCrotte

Inläggav ttias » lör 01 okt 2016, 20:08

Jag håller i stort sätt med onslows beskrivning med några undantag. Många företag kör bara imunologisk screening för drogtester på arbetsplatser. GC och LC MSMS har garanterat felkällor, dessa körs hyffsat high throughput och kan ha carry over. Det ska dock finnas rutiner för detta med omkörningar/andra gränsvärden för närliggande prov.

Jag har dock sett saker som gör att jag aldrig skulle låta mig drogtestas på vissa lab. Avsaknad av dropbricka vid pipettering med robot, med följden synliga spillda droppar, som tur var hamnade de inte i något annat prov vid körningen jag såg på. Det var ett tag sedan och det är förhoppningsvis åtgärdat.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav Tryggve » sön 02 okt 2016, 17:54

ttias skrev:Jag håller i stort sätt med onslows beskrivning med några undantag. Många företag kör bara imunologisk screening för drogtester på arbetsplatser. GC och LC MSMS har garanterat felkällor, dessa körs hyffsat high throughput och kan ha carry over. Det ska dock finnas rutiner för detta med omkörningar/andra gränsvärden för närliggande prov.

Jag har dock sett saker som gör att jag aldrig skulle låta mig drogtestas på vissa lab. Avsaknad av dropbricka vid pipettering med robot, med följden synliga spillda droppar, som tur var hamnade de inte i något annat prov vid körningen jag såg på. Det var ett tag sedan och det är förhoppningsvis åtgärdat.

Om det är certifierade labb så ska väl detta vara kollat? Protokoll, instrument och rutiner ska väl uppfylla vissa krav?
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav onslow » sön 02 okt 2016, 19:41

ttias skrev:Jag håller i stort sätt med onslows beskrivning med några undantag. Många företag kör bara imunologisk screening för drogtester på arbetsplatser. GC och LC MSMS har garanterat felkällor, dessa körs hyffsat high throughput och kan ha carry over. Det ska dock finnas rutiner för detta med omkörningar/andra gränsvärden för närliggande prov.

Du har risk för carry over ja, men det finns olika rutiner, tex att skölja pipetterna mellan varje provuppsug, du kan välja att köra om ett segment efter ett knallhögt analysresultat från din immunoassaymaskin. Samma förfarande vid verifieringen (LC/GC-MS-MS) Ett positivt svar efter ett knallhögt svar körs alltid om.
Jag skulle nog våga påstå att om rutinerna efterlevs så är laboratorieresultatet tillförlitligt! det är ju klart att rutinerna måste vara enkla och stabila, ( Jag har varit med om en del besynnerligheter vid olika labb, Peppar dock inte där jag varit verksam. (Obs skryt :mrgreen:
onslow

Inläggav onslow » sön 02 okt 2016, 19:51

Jag var lite otydlig ser jag nu. Rutinerna får inte vara för komplicerade. Allting skall dokumenteras osv. Provmaterial från beställaren rätt förslutet osv.
Sedan frågeställningen om prover är korrekt taget och förseglat. Det är en halv vetenskap.
onslow

Återgå till Förklara det här!