Varför håller man på sitt land/lag i idrott?

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Varför håller man på sitt land/lag i idrott?

Inläggav Erland » lör 14 jan 2017, 13:40

I alla sportsändningar i svensk TV är det ett totalt fokus på svenska utövare och framgångar. Det beror naturligtvis på att de flesta svenskar håller på Sverige i idrott och vill ha så många svenska segrar och framgångar som möjligt. Så är det ju i andra länder också: alla håller på sitt land. Fenomenet finns också på lokal nivå där många håller på sitt lag i fotboll, ishockey etc.

Men varför är det på det viset? Varför vill vi ha svenska OS-medaljer när de allra flesta av oss inte känner idrottsutövarna? Finns det en evolutionär eller någon annan typ av förklaring? Är det kanske ett rent kulturellt fenomen?

Jag reagerar också på att fenomenet så totalt tas för givet och nästan aldrig ifrågasätts i medierna.

Nationalism allmänt verkar vara ett relaterat fenomen.
Användarvisningsbild
Erland

Re: Varför håller man på sitt land/lag i idrott?

Inläggav Jonas_R » lör 14 jan 2017, 15:44

Nationalism? Patriotism?

Vet att Torbjörn Tännsjö diskuterad frågan för några år sedan till allmän bestörtning
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav Nemesis » lör 14 jan 2017, 18:23

Förmodligen för att man känner tillhörighet till de som representerar ens land, Sverige i detta fall. Svenskar brukar ju ofta heja på andra nordiska länder ifall inte Sverige är med. Norge känns närmare oss än vad Spanien gör.

Jag kollar väldigt sällan på sport, men ser ändå det hela som harmlöst.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Thomas P » lör 14 jan 2017, 18:43

Inom sport är det harmlöst, men när samma fenomen dyker upp i politiken är det farligt. Folk som stödjer sitt land i krig även när det är det egna landet som är det aggressiva, eller som vi kunde läsa i DN häromdagen där Lars Adaktusson tog strid för "team democracy" och tyckte man måste stödja Israel som demokrati strunt samma vad de gör.
Thomas P

Inläggav Anders G » sön 15 jan 2017, 00:20

...eller måste stödja Palestina strunt samma vad de gör.
VAr inte politikavdelningen stängd?
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Matte » sön 15 jan 2017, 13:34

Anders G Wrote:...eller måste stödja Palestina strunt samma vad de gör.
VAr inte politikavdelningen stängd?
"do not mention the war!" (Cleese) Nya forumregler som förbjuder diskussion om nationalism, som ju är en politiskt brännhet fråga?

Nationalismen inom idrotten är ibland harmlös, ibland politiskt brännhet (fotbollskriget!) Det är välkänt från framför allt Latinamerika hur regimer brukar arrangera stora evenemang i syfte att avleda pyrande protester.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Hans S » sön 15 jan 2017, 13:43

Jag tycker det är en intressant fråga. Dessutom är nationalstaten med sin ärorika historia en ganska ny uppfinning. En svensk 1917 såg sig nog sig som svensk. 1817? 1717? Jag inbillar mig att den riktiga nationalstaten uppfanns någonstans där men blir gärna rättad.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.
Användarvisningsbild
Hans S

Inläggav Matte » sön 15 jan 2017, 14:58

Nationsbegreppet har vi diskuterat i andra trådar.
Tredje var Emund Slemme. Han var girig och ej god att falla i målet och han lade gräns mellan Sverige och Danmark, så som sägs i landamärena
Äldre Västgötalagen

bara som exempel på att nationen är en månghundraårig historisk och social realitet. Nationerna flyter ut i kanterna dock, eftersom det finns folk som lever i gränsområden. Sedan kan nationens tyngd som identitetsskapare för individen variera över tid och rum.

Min mor - fullständigt ointresserad av idrott- levde i Sverige större delen av sitt liv, men tog vårt östra grannlands fram-och motgångar i internationella tävlingar på största allvar
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Thermal » sön 15 jan 2017, 19:41

Nemesis Wrote:Förmodligen för att man känner tillhörighet till de som representerar ens land, Sverige i detta fall. Svenskar brukar ju ofta heja på andra nordiska länder ifall inte Sverige är med. Norge känns närmare oss än vad Spanien gör.

Mellan europeiska storklubbar i fotboll ”säljs” och ”köps” det friskt spelare, Många har utomeuropeiskt ursprung och några ”hemmaspelare” finns knappt kvar. Ändå har dessa lag hängivna supporterskaror.

Några oskrivna regler tycks dock finnas. De spelare som byter till en ”ärkefiende”, t.ex. från Marseille till Paris, får finna sig att bli rejält utbuade när de har bollen.

Som internationellt verksam undrar jag ibland om jag är mer ingenjör eller mer svensk. Detta eftersom det ibland kan uppstå konflikter mellan dessa två identiteter. Så, det där med tillhörighet tycks mig komplext.

Ett helt annat spår är att en psykolog har förklarat för mig att sport är en av få aktiviteter där det är socialt acceptabelt för män att visa känslor.
En definition är per definition alltid korrekt. Frågan är om den är ändamålsenlig
Thermal

Inläggav Thomas P » sön 15 jan 2017, 20:31

Hans S Wrote:Jag tycker det är en intressant fråga. Dessutom är nationalstaten med sin ärorika historia en ganska ny uppfinning. En svensk 1917 såg sig nog sig som svensk. 1817? 1717? Jag inbillar mig att den riktiga nationalstaten uppfanns någonstans där men blir gärna rättad.

Nationer fanns, men skulle man motivera folk till krig fick man ta till religion eller plocka fram verkliga eller påhittade historiska oförrätter.
Thomas P

Inläggav Pär C » sön 15 jan 2017, 21:30

Är det inte mer eller mindre en betingad reflex hos de flesta att när man bevittnar en tävling så väljer man någon att hålla på. Sådan är jag iaf, trots att jag överlag är helt ointressarad av att titta på sport och hellre gör något annat. Att man, när tillfälle ges, lägger sina sympatier på något som kan knyta an till som geografisk närhet är väl inte märkligt. När det anknytningsfaktor inte finns så brukar det vara ganska grunda orsaker som orsakar ens sympatier.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Nemesis » sön 15 jan 2017, 22:15

Thermal Wrote:
Nemesis Wrote:Förmodligen för att man känner tillhörighet till de som representerar ens land, Sverige i detta fall. Svenskar brukar ju ofta heja på andra nordiska länder ifall inte Sverige är med. Norge känns närmare oss än vad Spanien gör.

Mellan europeiska storklubbar i fotboll ”säljs” och ”köps” det friskt spelare, Många har utomeuropeiskt ursprung och några ”hemmaspelare” finns knappt kvar. Ändå har dessa lag hängivna supporterskaror.

Några oskrivna regler tycks dock finnas. De spelare som byter till en ”ärkefiende”, t.ex. från Marseille till Paris, får finna sig att bli rejält utbuade när de har bollen.

Som internationellt verksam undrar jag ibland om jag är mer ingenjör eller mer svensk. Detta eftersom det ibland kan uppstå konflikter mellan dessa två identiteter. Så, det där med tillhörighet tycks mig komplext.

Ett helt annat spår är att en psykolog har förklarat för mig att sport är en av få aktiviteter där det är socialt acceptabelt för män att visa känslor.

Fast det du skriver om är klubblag. Tråden handlar väl mest om landslag?

Men apropå klubblag, jag tycker det är milt uttryckt bisarrt att det finns svenskar som är hängivna supporters av Manchester United, FC Barcelona, och Milan FC. Lag som finns på platser dit dessa personer inte har någon koppling överhuvudtaget. Då känns det mer naturligt att folk hejar på något lokalt lag.

Låt vara att många av det lokala lagets spelare har rötter någon helt annanstans och byts ut med jämna mellanrum. Lagets arena och historia är ändå lokala. Jag inbillar mig iaf att det fungerar såhär.

Som sagt, jag kollar ytterst sällan på sport, men resonemanget ovan känns nära till hands.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Johannes » tis 17 jan 2017, 11:43

Psykologer brukar peka på två saker, dels att den egna självkänslan stärks av att man identifierar sig med någon framgångsrik (idrottsman/kvinna), men framför allt att det stärker känslan av tillhörighet till en grupp. Ur evolutionär synvinkel går det förmodligen tillbaka på att människan har blivit så framgångsrik pga hon är ett mycket socialt djur, och det är bra för den sociala interaktionen att lätt kunna känna samhörighet med den grupp man är nära och samtidigt känna motvilja mot yttre potentiellt farliga eller konkurrerande grupper.
Användarvisningsbild
Johannes

Återgå till Förklara det här!