Märklig upplevelse på konfirmationsläger

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Märklig upplevelse på konfirmationsläger

Inläggav koltrasten » sön 05 mar 2017, 00:56

Hej, nu tänkte jag berätta om en egen övernaturlig upplevelse.

Jag var på konfirmationsläger och vi sov i en äldre kyrka med anor från medeltiden. På natten hörde jag vid några tillfällen körsång, det lätt som en kyrkokör och den sjöng "oh herre" detta hände vid några tillfällen medan jag på natten låg klarvaken och inte kunde somna om. Jag har en stark minnesbild av detta och kan garantera att jag inte hittar på. Någon dokumentation av detta har jag inte, det hör ju inte till vanligheterna att man har en bandspelare i beredskap dygnet runt och på den tiden så fanns det inga mobiltelefoner med inspelningsfunktion. Jag är villig att låta mig testas av lögndetektorer eller av sådan som säger sig kunna se på folk när de ljuger som Henrik Fexeus.

Vad anser ni skeptiker om detta ?
koltrasten

Re: Märklig upplevelse på konfirmationsläger

Inläggav Anders G » sön 05 mar 2017, 09:46

Jag anser att du låg där och tyckte du hörde körsång.
Det betyder ju ingenting.
Uppjagade tonåringar i en spänd situation - en fantastisk grund för undersökning av hur världsalltet verkligen fungerar...

Om det nu skulle finnas ett fenomen som orsakar körsång i gamla kyrkor: Vad leder det till rent praktiskt? Går det att använda till något?
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav katten » sön 05 mar 2017, 14:02

Hypnagoga?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hypnagog_hallucination
Hypnagoga hallucinationer är hallucinationer som uppkommer i samband med insomnandet.
Hallucinationerna är ofta visuella och/eller audiovisuella, ansikten och figurer syns då man blundar och lösryckta ord eller hela meningar kan höras, men det förekommer även dofter eller känningar etc. Det är ett fenomen som skiljer sig från drömmar i den meningen att man är vaken och medveten om detta.
Usch, jag tycker inte om djur som pratar!
Milou
Användarvisningsbild
katten

Inläggav MBY » sön 05 mar 2017, 16:20

koltrasten skrev:Jag har en stark minnesbild av detta och kan garantera att jag inte hittar på.
...

Jag kan garantera att ingen skeptiker kommer godta din garanti som belägg för något övernaturligt. Däremot, en skeptikers "jobb" är inte att inte tro att det du säger är sant, utan att av rena medmänskliga och artiga skäl anta att du verkligen upplevt vad du upplevt, och söka en rationell förklaring.

Då blir fråga, givet att vi skeptiker accepterar din berättelse, kan du då acceptera om vi kan ge en icke-övernaturlig förklaring till din berättelse?

För, ingen skeptiker ifrågasätter att människor har upplevelser av detta slag då och då. Somliga mycket sällan, somliga ofta. Att det skulle vara "övernaturligt" är dock en dålig utgångspunkt, ty det saknar förklaringsvärde.
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav harald » sön 05 mar 2017, 16:40

koltrasten skrev:Hej, nu tänkte jag berätta om en egen övernaturlig upplevelse.

Jag var på konfirmationsläger och vi sov i en äldre kyrka med anor från medeltiden. På natten hörde jag vid några tillfällen körsång, ...

Visst kan körsång i kyrka vara starkt berörande, även om det normalt brukar betraktas som en del av det som anses vara naturligt.
Googla på "körsång kyrka" ifall du vill ha tips om var du kan få fler övernaturliga upplevelser.
Annars kan jag tipsa om sveriges radio P1 på söndagförmiddagar. Men det kanske är ett blekt substitut.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.
Användarvisningsbild
harald

Inläggav koltrasten » sön 05 mar 2017, 20:10

Anders G skrev:
Om det nu skulle finnas ett fenomen som orsakar körsång i gamla kyrkor: Vad leder det till rent praktiskt? Går det att använda till något?

Vad det leder till praktiskt och vad det kan användas till är väl inget mott på om något verkligen hänt eller inte.

katten skrev:Hypnagoga?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hypnagog_hallucination
Hypnagoga hallucinationer är hallucinationer som uppkommer i samband med insomnandet.
Hallucinationerna är ofta visuella och/eller audiovisuella, ansikten och figurer syns då man blundar och lösryckta ord eller hela meningar kan höras, men det förekommer även dofter eller känningar etc. Det är ett fenomen som skiljer sig från drömmar i den meningen att man är vaken och medveten om detta.

Nej, för jag var klarvaken och hade svårt att sova, sådana där hallucinationer du talar om har jag ofta men då är jag trött och känner att jag är på väg att somna, så var inte fallet i kyrkan. jag låg vaken-hörde körsången- och fortsatte ligga vaken.

harald skrev:

Jag var på konfirmationsläger och vi sov i en äldre kyrka med anor från medeltiden. På natten hörde jag vid några tillfällen körsång, ...

Visst kan körsång i kyrka vara starkt berörande, även om det normalt brukar betraktas som en del av det som anses vara naturligt.
Googla på "körsång kyrka" ifall du vill ha tips om var du kan få fler övernaturliga upplevelser.
Annars kan jag tipsa om sveriges radio P1 på söndagförmiddagar. Men det kanske är ett blekt substitut.

Det här hände mitt i natten då det inte var någon kör i kyrkan och inte på en gudstjänst.
koltrasten

Inläggav Thomas P » sön 05 mar 2017, 20:55

Finns ju också möjlighet att någon hade en bandspelare och lyssnade på musik som nådde dig svagt.
Thomas P

Inläggav koltrasten » sön 05 mar 2017, 21:17

Thomas P skrev:Finns ju också möjlighet att någon hade en bandspelare och lyssnade på musik som nådde dig svagt.

det var inte svagt, det lät som en vanlig kyrkokör.
koltrasten

Inläggav harald » sön 05 mar 2017, 22:14

koltrasten skrev:Det här hände mitt i natten då det inte var någon kör i kyrkan och inte på en gudstjänst.

Vet du eller vet du inte vad som orsakade ljudupplevelsen?
Om du inte vet så kanske det kunde vara en intressant upplevelse att återbesöka kyrkan och lyssna på hur kyrkorummet låter i olika situationer, som t.ex när en ensam stämma sjunger på olika platser, eller när vinden blåser från olika håll.

Om kyrkorummets ljud inte stämmer med hur det lät den gången så vete katten vad det kan vara.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.
Användarvisningsbild
harald

Inläggav koltrasten » sön 05 mar 2017, 22:31

harald skrev:
koltrasten skrev:Det här hände mitt i natten då det inte var någon kör i kyrkan och inte på en gudstjänst.

Vet du eller vet du inte vad som orsakade ljudupplevelsen?
Om du inte vet så kanske det kunde vara en intressant upplevelse att återbesöka kyrkan och lyssna på hur kyrkorummet låter i olika situationer, som t.ex när en ensam stämma sjunger på olika platser, eller när vinden blåser från olika håll.

Om kyrkorummets ljud inte stämmer med hur det lät den gången så vete katten vad det kan vara.

Ja vad skulle det i så fall kunna vara ? något av gudomligt ursprung ?
koltrasten

Inläggav harald » sön 05 mar 2017, 22:33

Katten har redan givit sitt utlåtande i en tidigare post i den här tråden.
Användarvisningsbild
harald

Inläggav Nemesis » sön 05 mar 2017, 23:19

Jag var på konfirmationsläger och vi sov i en äldre kyrka med anor från medeltiden. På natten hörde jag vid några tillfällen körsång, det lätt som en kyrkokör och den sjöng "oh herre" detta hände vid några tillfällen medan jag på natten låg klarvaken och inte kunde somna om. Jag har en stark minnesbild av detta och kan garantera att jag inte hittar på. Någon dokumentation av detta har jag inte, det hör ju inte till vanligheterna att man har en bandspelare i beredskap dygnet runt och på den tiden så fanns det inga mobiltelefoner med inspelningsfunktion. Jag är villig att låta mig testas av lögndetektorer eller av sådan som säger sig kunna se på folk när de ljuger som Henrik Fexeus.

Att du skriver att du är säker på att du minns det övertygar knappast en skeptiker. Vi vill ha något konkret att undersöka, gärna testa också. I länkarna nedan kan du läsa lite om hur opålitligt minnet är.

False Memory Fundamental

It is now well established in psychological research that humans can form false memories – memories for events that never occurred. Further, these false memories are indistinguishable from genuine memories.

Sleep and False Memory

When someone looks at me and earnestly says, “I know what I saw,” I am fond of replying, “No you don’t.” You have a distorted and constructed memory of a distorted and constructed perception, both of which are subservient to whatever narrative your brain is operating under.

One of the more dramatic aspects of memory distortion is false memories. These can be completely fabricated memories that are indistinguishable from genuine memories. False memories can involve small details, or entire scenarios. One way to fabricate false memories is with suggestion – just suggesting to someone a detail of an experience they had may cause them to incorporate that detail into their memory of the experience.

The apparent reason for this is that our brains appear to favor consistency over accuracy. Memories are updated to bring them into line with our current knowledge. If we are told that the person was wearing a blue jacket, then our memory might change so that it is consistent with what we now believe to be true.

Motivated Memory

It’s as if everyone edits their memories to fit their existing narrative. In this way, memory can be a very dangerous thing – it gives us a false confidence in our current beliefs and attitudes. We believe the facts support our position. However, we often choose our facts based on our narrative, rather than craft a narrative based upon facts.

We tend to easily see this process in others, but of course often fail to see it in ourselves.

"No testimony is sufficient to establish a miracle, unless the testimony be of such a kind, that its falsehood would be more miraculous, than the fact, which it endeavors to establish." - David Hume (1711 - 1776)
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav koltrasten » sön 05 mar 2017, 23:30

harald skrev:Katten har redan givit sitt utlåtande i en tidigare post i den här tråden.

Som jag har vederlagt:

Spoiler: Visa
koltrasten skrev:
Nej, för jag var klarvaken och hade svårt att sova, sådana där hallucinationer du talar om har jag ofta men då är jag trött och känner att jag är på väg att somna, så var inte fallet i kyrkan. jag låg vaken-hörde körsången- och fortsatte ligga vaken.

.

Vidare tror jag inte att vinden kan få det att låta som en kyrkokör, som det antyds av Harald tidigare i tråden
koltrasten

Inläggav koltrasten » sön 05 mar 2017, 23:37

Nemesis skrev:

Att du skriver att du är säker på att du minns det övertygar knappast en skeptiker. Vi vill ha något konkret att undersöka, gärna testa också. I länkarna nedan kan du läsa lite om hur opålitligt minnet är.

False Memory Fundamental

It is now well established in psychological research that humans can form false memories – memories for events that never occurred. Further, these false memories are indistinguishable from genuine memories.

Sleep and False Memory

When someone looks at me and earnestly says, “I know what I saw,” I am fond of replying, “No you don’t.” You have a distorted and constructed memory of a distorted and constructed perception, both of which are subservient to whatever narrative your brain is operating under.

One of the more dramatic aspects of memory distortion is false memories. These can be completely fabricated memories that are indistinguishable from genuine memories. False memories can involve small details, or entire scenarios. One way to fabricate false memories is with suggestion – just suggesting to someone a detail of an experience they had may cause them to incorporate that detail into their memory of the experience.

The apparent reason for this is that our brains appear to favor consistency over accuracy. Memories are updated to bring them into line with our current knowledge. If we are told that the person was wearing a blue jacket, then our memory might change so that it is consistent with what we now believe to be true.

Motivated Memory

It’s as if everyone edits their memories to fit their existing narrative. In this way, memory can be a very dangerous thing – it gives us a false confidence in our current beliefs and attitudes. We believe the facts support our position. However, we often choose our facts based on our narrative, rather than craft a narrative based upon facts.

We tend to easily see this process in others, but of course often fail to see it in ourselves.

"No testimony is sufficient to establish a miracle, unless the testimony be of such a kind, that its falsehood would be more miraculous, than the fact, which it endeavors to establish." - David Hume (1711 - 1776)

Knappast något konstruerat minne, jag minns även att jag dagen efter försökte prata om det jag upplevt men bemötes av skepsis. det visar ju dock att det inte är något jag konstuerat ihop på senar dagar.
koltrasten

Inläggav harald » mån 06 mar 2017, 00:20

koltrasten skrev:
harald skrev:Katten har redan givit sitt utlåtande i en tidigare post i den här tråden.

Som jag har vederlagt:
Spoiler: Visa
koltrasten skrev:Nej, för jag var klarvaken och hade svårt att sova, sådana där hallucinationer du talar om har jag ofta men då är jag trött och känner att jag är på väg att somna, så var inte fallet i kyrkan. jag låg vaken-hörde körsången- och fortsatte ligga vaken.
.

Vidare tror jag inte att vinden kan få det att låta som en kyrkokör, som det antyds av Harald tidigare i tråden

Du är ju självklart fri att tro vad du vill. Jag hoppas du hade en fin upplevelse.
Själv har jag haft ett par riktigt "övernaturliga" musikupplevelser när slummer och musik kombinerats.
Om du är sugen på att uppleva något liknande igen, eller klura ut vad det var du upplevde, så har du fått några tips på vad du kan göra.
Användarvisningsbild
harald

Nästa

Återgå till Förklara det här!