Märklig upplevelse på konfirmationsläger

Be om vetenskapliga förklaringar till upplevelser, fenomen och anekdoter som du funderat på.

Re: Märklig upplevelse på konfirmationsläger

Inläggav Jonas_R » mån 06 mar 2017, 00:22

Det faktum att det hela upplevdes i en märklig och spännande situation och plats samt i samband med sömn gör att det onekligen verkar troligt att det var en form av dröm såsom påpekats tidigare. Även troligare är ju att du helt enkelt minns fel, vilket alla gör stup i kvarten. Att någon lyssnade på musik någonstans i lokalen eller i anslutning till den kan också vara en förklaring som sagts. Särskilt om det var på sommaren och kanske ett fönster stod öppet kan ljud och musik kommit in utifrån.
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav koltrasten » mån 06 mar 2017, 00:30

Jonas_R skrev:Det faktum att det hela upplevdes i en märklig och spännande situation och plats samt i samband med sömn gör att det onekligen verkar troligt att det var en form av dröm såsom påpekats tidigare.

Nej, så som jag upplevde det var inte så som jag upplever mina drömmar.

Även troligare är ju att du helt enkelt minns fel, vilket alla gör stup i kvarten.

Men jag kom ju ihåg det redan dagen efter att det hänt, och försökte prata om det.

Att någon lyssnade på musik någonstans i lokalen eller i anslutning till den kan också vara en förklaring som sagts. Särskilt om det var på sommaren och kanske ett fönster stod öppet kan ljud och musik kommit in utifrån.

Det var på hösten, det var i en stor domkyrka och jag tror knappast något stort kyrkofönster var öppet, vidare var detta innan det fanns musikmobiltelefoner i gemen mans ficka.
koltrasten

Inläggav harald » mån 06 mar 2017, 00:52

koltrasten skrev:... vidare var detta innan det fanns musikmobiltelefoner i gemen mans ficka.

På den tiden fanns det annan utrustning i fickorna och annorstädes som löste problemet med att ha med sig musiken vart man än gick.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.
Användarvisningsbild
harald

Inläggav Jonas_R » mån 06 mar 2017, 01:11

koltrasten skrev:Men jag kom ju ihåg det redan dagen efter att det hänt, och försökte prata om det.

Du missförstår mig. Du sa själv att detta var längesedan och årtionden har påtaglig inverkan på minnet.

Vad gäller musikmobilers ovanlighet "på den tiden" så fanns det gott om Ipods eller andra MP3 spelare innan mobilen blev musikens huvudsakliga förvaringsplats. I slutet av 90-talet hade t.ex. jag personligen en bärbar cd-spelare i fickformat med mig vart jag än gick och lyssnade ständigt på musik genom hörlurar som knappast var isolerande.
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav Flabbergasted » mån 06 mar 2017, 10:24

koltrasten skrev:Ja vad skulle det i så fall kunna vara ? något av gudomligt ursprung ?
Vad får dig att tro att det skulle vara något gudomligt? Vilka belägg har du för att något gudomligt ens existerar? Med tanke på att den händelsen skedde för länge sen så går det ju rimligen inte att nu få en slutgiltig förklaring på, det man kan göra är att ange diverse olika sannolika förklaringar. Det är helt ok att säga "vi kan inte klarlägga exakt vad orsaken till din upplevelse var", men det är inte därmed ok att hoppa till en slutsats om gudomlighet. Det är _otroligt_ mycket mer sannolikt att det finns en mundan förklaring, även om du inte vill tro det och därmed rationaliserar bort de förklaringarna.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger
Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inläggav koltrasten » mån 06 mar 2017, 19:47

Jonas_R skrev:
koltrasten skrev:Men jag kom ju ihåg det redan dagen efter att det hänt, och försökte prata om det.

Du missförstår mig. Du sa själv att detta var längesedan och årtionden har påtaglig inverkan på minnet.

Men inte kan man väl konstruera ett minne om att man försökt prata om något man upplevt och bemötes med skepsis? ett så detaljerat falskt minne ?
koltrasten

Inläggav koltrasten » mån 06 mar 2017, 19:50

Flabbergasted skrev:
koltrasten skrev:Ja vad skulle det i så fall kunna vara ? något av gudomligt ursprung ?
Vad får dig att tro att det skulle vara något gudomligt? Vilka belägg har du för att något gudomligt ens existerar? Med tanke på att den händelsen skedde för länge sen så går det ju rimligen inte att nu få en slutgiltig förklaring på, det man kan göra är att ange diverse olika sannolika förklaringar. Det är helt ok att säga "vi kan inte klarlägga exakt vad orsaken till din upplevelse var", men det är inte därmed ok att hoppa till en slutsats om gudomlighet. Det är _otroligt_ mycket mer sannolikt att det finns en mundan förklaring, även om du inte vill tro det och därmed rationaliserar bort de förklaringarna.

Varför är just den gudomliga förklaringen minst sannolik enligt dig ?
Hur ska man generellt gå till väga för att mäta sannolikhetsgraden för en förklaring ?
koltrasten

Inläggav Nemesis » mån 06 mar 2017, 20:26

koltrasten skrev:
Flabbergasted skrev:

Varför är just den gudomliga förklaringen minst sannolik enligt dig ?
Hur ska man generellt gå till väga för att mäta sannolikhetsgraden för en förklaring ?

Det finns massvis med belägg för att människor misstar sig. Det finns inga belägg för att något gudomligt existerar.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Tony » mån 06 mar 2017, 20:28

koltrasten skrev:det var inte svagt, det lät som en vanlig kyrkokör.
Men om det lät lika högt som en vanlig kyrkokör måste väl alla som sov där ha vaknat och hört sången?
Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Flabbergasted » tis 07 mar 2017, 08:13

koltrasten skrev:
Jonas_R skrev:

Men inte kan man väl konstruera ett minne om att man försökt prata om något man upplevt och bemötes med skepsis? ett så detaljerat falskt minne ?
Jodå, det går utmärkt! Problemet är nämligen att våra hjärnor inte sparar någon back-up av originalminnet, så vi saknar möjlighet att säkerställa (rent internt i hjärnan) om ett visst minne är ursprungligt eller modifierat i efterhand.

Anekdot: jag står på jobbet och pratar med två kollegor. Vänder mig till kollega 1 och säger "men du, det du sa om X nyss..." (alltså mindre än 10 minuter tidigare) varpå han säger "det var inte jag som sa det, det var kollega 2". Jag hade alltså på den korta tiden lyckats skapa ett felaktigt minne av vem som hade sagt vad. Och jag kunde inte för mitt liv identifiera att minnet var felaktigt, jag var 100% säker på att det var kollega 1 som pratat om X. Men eftersom jag kunde samköra min upplevelse mot mina kollegors upplevelse så kunde - i detta fallet - det felaktiga minnet identifieras.
Poängen är att sånt här händer oss hela tiden: hjärnan registrerar input, ger oss en upplevelse (som kan vara korrekt eller felaktig), skapar minnen, modifierar minnen och lurar oss. Och vi har normalt ingen aning om det.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger
Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inläggav Jonas_R » tis 07 mar 2017, 19:42

koltrasten skrev:
Jonas_R skrev:

Det finns ingen gräns för hur många detaljer någon som minns fel kan radda upp. Fiskaren som drar skrönor och "historier ur verkliga livet" som min egen farfar uttryckte det är typexempel på detta beteende. Tvärtom är allt för detaljerade minnen av händelser som ligger lång bakåt i tiden nästan alltid friserade, medvetet eller omedvetet.
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav Bod » tis 07 mar 2017, 19:49

Du hörde något som lät som en hel kyrkokör (!) - du låg vaken och fortsatte att ligga vaken. Det lät som en hel kyrkokör och du försökte inte kolla var kören fanns eller var ljudet kom ifrån?!? Eller väcka någon annan och diskutera det märkliga i att en osynlig kyrkokör konserterar?! Du bara låg där? Upplevelsen förtjänade ingen ytterligare reaktion utöver att du låg där? Då förtjänar den inte forumets uppmärksamhet heller, det är min åsikt iaf.

koltrasten skrev:Jag är villig att låta mig testas av lögndetektorer eller av sådan som säger sig kunna se på folk när de ljuger som Henrik Fexeus.
Vad anser ni skeptiker om detta ?

Att ingendera fungerar.
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Bod

Inläggav Nemesis » tis 07 mar 2017, 20:27

"No testimony is sufficient to establish a miracle, unless the testimony be of such a kind, that its falsehood would be more miraculous, than the fact, which it endeavors to establish." - David Hume

"Survey most nations and most ages. Examine the religious principles, which have, in fact, prevailed in the world. You will scarcely be persuaded, that they are any thing but sick men's dreams." - David Hume

"Extraordinary claims require extraordinary evidence." - Carl Sagan

Du kan knappast förvänta dig att vi ska tro på en fantastisk utsaga om gudomligheter och mirakel när du själv medger att du saknar belägg och det enda som talar för din sak är din egen utsaga. Hur hade du själv resonerat i motsvarande situation?
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella
Nemesis

Inläggav Jonas_R » ons 08 mar 2017, 00:14

Med tanke på tidigare trådar från TS så hade hen köpt det rakt av. :|
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav Sensemaker » ons 08 mar 2017, 09:39

koltrasten skrev:Hej, nu tänkte jag berätta om en egen övernaturlig upplevelse.

Jag var på konfirmationsläger och vi sov i en äldre kyrka med anor från medeltiden. På natten hörde jag vid några tillfällen körsång, det lätt som en kyrkokör och den sjöng "oh herre" detta hände vid några tillfällen medan jag på natten låg klarvaken och inte kunde somna om. Jag har en stark minnesbild av detta och kan garantera att jag inte hittar på. Någon dokumentation av detta har jag inte, det hör ju inte till vanligheterna att man har en bandspelare i beredskap dygnet runt och på den tiden så fanns det inga mobiltelefoner med inspelningsfunktion. Jag är villig att låta mig testas av lögndetektorer eller av sådan som säger sig kunna se på folk när de ljuger som Henrik Fexeus.

Vad anser ni skeptiker om detta ?

Ja, för att påpeka det uppenbara är texten ovan du som försöker sätta ord på din tolkning av din minnesbild (förmodligen många år gammal) av en din tolkning av dina sinnesintryck från en okänd miljö med märklig akustik och dålig belysning. Som du förstår så är det fullt med potentiella felkällor. Minnet är ingen bok eller databank, våra ögon och öron är inga kameror och mikrofoner.

Sensemaker
Sensemaker

FöregåendeNästa

Återgå till Förklara det här!